Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Jag tror inte att någon åker på semester för att "stötta" ett land vars ekonomi ligger i spillror. Det är önsketänkande.
Tyskarnas har det inte tufft. Det har bara lessnat på att pröjsa andras slösaktighet. I Tyskand gäller "sparen, sparen" så fort man börjar i Kindergarten. Man tänker "ifall" något hemskt händer och betalar en massa pengar till olika försäkringar. Tyskarna tänker på sin pension redan i 20års åldern - medan grekerna pensionerade sig vid 55.
Det går ju inte att hela tiden tro att någon annan ska betala, medan man själv lånar och lever gott.
Sen att Italien inte får ordning på maffian och att ingen litar på staten - det är deras problem. Vi har våra.
Man skrattar åt att svenskarna betalar skatt utan att morra - men när det blir katastrof, då är man där med hatten och vill att vi ska pröjsa. Nope.
Om vi går tillbaka till exempel vis alla tuffa Terrorattacker så har de fått sympatier. Asien efter tsunamin fick också världen att vallfärda till ex Thailand.
Länder med stora Jordbävningar men anonyma på turistkartan har fått en uppsving även om turisterna inte kommit så har de fått hjälp.
Det är inget jag hittar på utan det funkar oftast så. Länder,städer reser sig och efter några år blommar de bättre än någonsin.
Jag är 100% säker att Italien kommer bli symbolen för det i Europa.
Maffian kommer försöka och på kort sikt så kommer de roffa åt sig men återigen så kommer solidariteten från sin egna och andra väga över och de kommer få mindre makt.
Gällande Sverige så undrar staten kommer agera. Höjda skatter är nog en garanti tyvärr. Det är arbetslösheten jag är mest orolig för framåt.