2020-05-21, 18:59
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Har alla de övriga du nämner i slutet av det femtiotal du nämner testats? Tror de flesta känner folk som haft symtom dessa tider, men eftersom det är så svårt att bli testad så är det svårt att veta. Hade själv en förkylning en hel månad med ont i lungorna nån dag för första gången nånsin i mars/april. Tror inte det var corona ändå, men vad vet jag eller övriga som inte testas?
Ja, de vet att de har eller har haft Covid-19. Konstaterat via test och några fått diagnos vid läkarundersökning. Vågar inte svära på att någon enda inte har ställt diagnos själv p g a av att partner är sjuk, men vad jag har fått till mig så är de diagnostiserade allihop.
Citera
2020-05-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
På 6 veckor har säkert andelen som hunnit varit sjuka i covid-19 i Stockholmsregionen, (mätbara nivåer av antikroppar kan detekteras två veckor efter tillfrisknandet, så det är vecka 15 man skall räkna ifrån eftersom den serologiska undersökningen gjordes vecka 17), hunnit öka till minst 20 procent.

Men du har rätt: Räknar man med 20 procent som som hunnit haft covid-19 fram till vecka 21, dvs nu, och sätter in det i RE formlen och dessutom utgår ifrån följande:

R0 = 2,5
c = 0,5

Så blr resultatet RE=1

Vilket skulle innebära att smittspridningen vare sig ökar eller minskar i Stockholmsregionen.

Och det stämmer inte med det som hänt i Stockholmsregionen:

Antalet officiellt rapporterade covid-19 fall har minskat.

Antalet covid-19 patienter som vårdats på iva har minskat.

Antalet covid-19 patienter på sjukhus har minskat.

Så antingen gäller något av följande:

R0 för SARS-COV2 är mindre än 2,5
"i" är större än 0,2
"c" är större än 0,5

Urvalet i undersökningen var inte representativt för befolkningen i Stockholmsregionen.

Mest troligt är att "i" dvs andelen som hunnit bli immuniserade ökat till 25 procent ,plus att "c" dvs effekten av våra smittskyddsåtgärder varit något mer effektiva än vad vi trott. T.ex kan "c" ligga på 0,55. Om vi sätter in detta i RE formeln så får vi:

2,5 X (1-0,25) X (1-0,55) = 0,85375

Ett RE på cirka 0,85 stämmer bättre med det som hänt i Stockholmsregionen. Dvs att smittspridningen, långsamt, verkar avta där.

Svar på vad som hänt i Stockholmsregionen får vi hur som helst ganska snart, då en ny serologisk undersökning skall göras redan nästa vecka.

Däremot så verkar resultaten i den senaste serologiska undersökningen för Skåneregionen och Västra Götalandsregionen vara helt sinnessjuka. Min gissning är att antalet undersökta där varit för få och att de ej är representativa för befolkningen som helhet där.
Antal IVA patienter kan inte vara ett bra mått eftersom man vet aldrig hur många patienter som är i behov av intensivvård får komma in i IVA.
Antal rapporterade fall är osäker oxå eftersom det är många med symptom som inte åker på sjukhus och får ta hand om sig själva hemma. Så vitt jag vet det är inte aktuellt med smittspårning och det är ingen som åker ut och tar prover.
Då kan rapporterade fall och antal Covid sjuka på sjukhus vara underskattade.
Jag räknar så här:
2,5x 1-0,2x1-0,3=1,4
Antal smittade och dödsfall fortsätter i samma takt ett tag till.
Senast redigerad av Lars48. 2020-05-21 kl. 19:06.
Citera
2020-05-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Jag förstår dig, men det har väl inget med hur landet har hanterat Corona? Jag trodde du var arg på "regimen" pga hur de hanterat viruset.
Och vad jag vet så finns inget svar på det ännu vad som är rätt eller fel. Jag vet bara att man inte kan stänga ner ett land i 1 års tid. Vi måste försöka leva med viruset.

Sen kan jag hålla med dig om vissa andra saker du skrev där. Men jag tänkte mest ur Corona synpunkt nu.

Ja jag är arg på regimen även när det gäller corona, man var senfärdig men det var många andra länder också. Jag tror att flummet gjort att ingen vågar peka med hela handen. Det finns en politiker jag tror det är i Staffanstorp eller Tomelilla, en moderat politiker som säger precis vad han vill till hornalisterna och fattar beslut utan att bry sig om allt gnäll runt om kring.

Den typen av politiker skulle Sverige behöva nu. Till frågan, ja man borde ha förstått hur det låg till på äldreboendena. Regeringen borde ha givit tydliga direktiv att nu är det bråttom att skydda dom svaga. Man borde ha vänt på varje sten. Inte ens sova om nätterna förrän man gjort allt. Snabba direktiv nu direkt från regeringen att läkarteam skall in på äldreboendena. Det är bråttom men troligen för sent. Klart att man är förbannad över detta.
Citera
2020-05-21, 19:04
Medlem
Varför är det så lite kritik mot kommunerna.
Mycket kan man säkert kritisera folkhälsomyndigheten för men inte att äldrevården hade totalt noll beredskap för en virusjukdom. Den beredskapen skall ju alltid finnas, det måste ju för fan finnas rutiner för hur man hanterar en vanlig influensa eller magsjuka som också får förödande konsekvenser på ett äldreboende eller sjukhus.
Nu är Corona allvarligare men smitspridningsättet skiljer ju sig inte så vansinnigt mycket så en fungerande rutin mot andra vanliga virus borde ju iallafall ha begränsat spridningen rejält.

Ständiga nedtagningar sedan 90 tals krisen, kommunalt ansvar och en nyliberal experimentverkstad där rätten till fri företagsamhet går före de som är i behov av vården ihop med diverse andra tokigheter bör ju granskas in i minsta detalj efter det här.
Citera
2020-05-21, 19:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Bland kommentarerna här på Flashback, pratas det mycket om risken för en 2:a våg i epidemin.

Vad är det som utlöser en 2:a våg? Beror det på att viruset muterar och får nya egenskaper? /.../

Svaret har du här. Ta en titt på hur dom vanligaste virusen beter sig på på våra breddgrader.

Scrolla:
https://imgur.com/sMtdG2b
Citera
2020-05-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ja, de vet att de har eller har haft Covid-19. Konstaterat via test och några fått diagnos vid läkarundersökning. Vågar inte svära på att någon enda inte har ställt diagnos själv p g a av att partner är sjuk, men vad jag har fått till mig så är de diagnostiserade allihop.
Vill gärna höra mer... av vad du fått till dig....
Citera
2020-05-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag tror inte helt på siffrorna, men vi hade märkt av en massdöd och sjukvårdskollaps i Vitryssland. Nu är så inte fallet, trots helt öppet samhälle. De visar att det går att ha samhället helt öppet utan att det leder till katastrof.
Om det skulle vara så är det ytterst anmärkningsvärt. Det finns logiskt sett ingenting som talar för att man skulle få mindre spridning utan restriktioner.
Nu är det faktiskt så att Vitryssland har ganska många fall 33000 men bara ett par hundra dödsfall. Nästa alla dagar har de haft fyra eller sex dödsfall. Jag tror det finns anledning att misstänka en viss underrapportering. I synnerhet då vi vet att deras president Lukasjenko har bagatelluserat sjukdomen. Det kan vara så att många dör hemma och då inte får någon diagnos.
Citera
2020-05-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Uppenbarligen inte! Alla kan ha en åsikt om saken och det tycks inte finnas några hämningar när folk vill uppträda i tv eller ge intervjuer till tidningar..

OM det nu vore så att man inte behöver ha adekvat utbildning på området då skulle ju Rothstein ha kunnat söka jobbet på FHM och räddat landet.

Giesecke och Tegnell är verkligen inte de enda epidemiologen som tycker lika (Carlson tycker väl också som de förmodar jag) och i Finland har några epidemiologen givit sitt stöd åt dem. Likaså som i Canada.

Problemet är att det inte är epidemiologen som bestämmer om lockdown i olika länder utan POLITIKER.

I det här läget skulle nog vem som helst t.ex. Sean Banan 🍌 gjort ett bättre jobb att styra upp covid-kaoset...

Citera
2020-05-21, 19:08
Medlem
Era kuksugare svara nu.
Det är den ständiga debatten just nu men inte en käft har ju siffrorna?!?!

Hur stor procentuell andel har dött på äldreboenden här?
Och hur ser det ut i våra grannländer?!

Tack på förhand.
Citera
2020-05-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Om en vecka står kampen mellan Brasilien och Peru:
https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?country=BRA+SWE+GBR+PER

Mycket riktigt. Sydamerika överlag. Equador och Mexico verkar barka åt helvete också.
Hemskt.
Vi kan räkna med hög underrapportering i de länderna också...
Citera
2020-05-21, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du tror alltså på diktatorns siffror?

Han borde titta på Nord Koreas siffror istället...bästa i hela världen om det fanns några
Citera
2020-05-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Svaret har du här. Ta en titt på hur dom vanligaste virusen beter sig på på våra breddgrader.

Scrolla:
https://imgur.com/sMtdG2b
Allt i ditt länkade diagram verkar avlsutas vecka 20.

Vi är i vecka 21 nu.

Är vi ute ur krisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in