2020-05-21, 19:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Medborgaren får inte rätt att skydda sig. Är du i riskzon är det ditt problem. Säg upp dej.
Landsförrädarna slår till:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mMBew/alexandra-32-kan-do-om-hon-far-corona--tvingas-ga-till-jobbet

Alla förnekare: ni begår brott mot ert eget folk. Mot egna landsmän.
Men sen jublar dem för UK har fler döda.
Om det finns nån som bör lämna Sverige det är just alla förnekare pga landsförräderi.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det där är ett dilemma. Verkligen beklagligt. Men som du själv kan läsa i artikeln:

"Upp emot en miljon svenskar lider av någon form av hjärtsvikt eller kronisk lungsjukdom"

Och detta är alltså bara EN riskgrupp. Sen har vi alla diabetiker.. Canceröverlevare... osv.

Listan blir lång och frågar lyder: VEM ska försörja hälften av Sverige befolkning om alla ska stanna hemma på obestämd tid i väntan på vaccinet som kanske aldrig kommer?

- Det borde man ha tänkt på innan man släppte epidemin lös bland befolkningen.

Vi såg Kina. Vi såg Iran. Vi såg Italien. Men Sveriges myndigheter struntade i varningarna. Tack vare Anders Tegnells passivitet, så behöver vi fundera på kostnaderna för att riskgrupperna ska stanna hemma. Det är jakten på flockimmunitet som tvingar riskgrupperna att försöka isolera sig från samhället. Ifall man tidigt hade satsat på att kväsa smittspridningen, så hade riskgrupperna haft ett mycket mindre hot hängande över sig. Och ekonomin hade mått mycket bättre.

Citat:
Inte för att förringa problemet, utan för att beskriva komplexiteten i att hitta lösningen.

- I ett tidigt skede så var problemet inte lika komplext. Den självklara åtgärden hade varit att stoppa flygtrafik från länder med pågående epidemi. Tyvärr hade Anders Tegnell andra idéer. Nu får Sverige betala priset för Anders Tegnells fadäser.

Anders Tegnell bör avkrävas kostnaden för att Alexandra Hagström stannar hemma från arbetet. Kan man lägga ner Folkhälsomyndigheten, och låta deras budget gå till riskgrupper som behöver isolera sig under pågående epidemi? Folkhälsomyndigheten har ju visat sig vara helt värdelös. Har vi klarat oss sämre än vi hade gjort ifall Folkhälsomyndigheten inte hade funnits?
Citera
2020-05-21, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
UK var ju Tengeles favorit innan de frågade ur. Dock gav UK' rivstart i början viruset svårstoppat.

Tror Sverige kan ha en chans att ta ikapp rivstarten dock
Citera
2020-05-21, 19:15
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Svaret har du här. Ta en titt på hur dom vanligaste virusen beter sig på på våra breddgrader.

Scrolla:
https://imgur.com/sMtdG2b
Tvivlar på att det blir någon större införsel av sådana virus till hösten. Svensken lär ju tydligen inte få åka någonstans närmaste tiden så hur ska smittan föras in i landet? Enligt tråden så kommer ingen utsocknes frivilligt att resa till Sverige, så smittan lär ju inte föras in på det sättet i heller.

Fortsätter sedan folk att tvätta händer och hålla avstånd får ju även andra virus problem med att spridas till hösten.
Citera
2020-05-21, 19:17
Medlem
Citat:
Det där är ett dilemma. Verkligen beklagligt. Men som du själv kan läsa i artikeln:

"Upp emot en miljon svenskar lider av någon form av hjärtsvikt eller kronisk lungsjukdom"

Och detta är alltså bara EN riskgrupp. Sen har vi alla diabetiker.. Canceröverlevare... osv.

Listan blir lång och frågar lyder: VEM ska försörja hälften av Sverige befolkning om alla ska stanna hemma på obestämd tid i väntan på vaccinet som kanske aldrig kommer?

Inte för att förringa problemet, utan för att beskriva komplexiteten i att hitta lösningen.

Ja. Detta är ju varför Sveriges strategi är fel. 30% av Sveriges befolkning är i riskgrupp.
I andra länder behöver ej riskgrupper vara livrädda och kan gå till jobbet.
Citera
2020-05-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Varför är det så lite kritik mot kommunerna.
Mycket kan man säkert kritisera folkhälsomyndigheten för men inte att äldrevården hade totalt noll beredskap för en virusjukdom. Den beredskapen skall ju alltid finnas, det måste ju för fan finnas rutiner för hur man hanterar en vanlig influensa eller magsjuka som också får förödande konsekvenser på ett äldreboende eller sjukhus.
Nu är Corona allvarligare men smitspridningsättet skiljer ju sig inte så vansinnigt mycket så en fungerande rutin mot andra vanliga virus borde ju iallafall ha begränsat spridningen rejält.
Frågan är om Corona är särskilt mycket allvarligare än vinterkräksjukan och allvarliga influensor som också skördat många offer. Jag tror inte det.
Citera
2020-05-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Frågan är om Corona är särskilt mycket allvarligare än vinterkräksjukan och allvarliga influensor som också skördat många offer. Jag tror inte det.

Lite farligare är det nog, kanske 3-4 ggr värre, men inte i närheten av siffrorna det pratades om vid början, jag kan glatt erkänna att jag hade fel. Trodde det var minst 1% dödlighet.
Citera
2020-05-21, 19:26
Medlem
Citat:
Du är förhoppningsvis rätt ensam i din tro.

Skriv gärna ett mail till WHO och berätta om vad du tror så att de får sig ett gott skratt.
Var snäll och utelämna från vilket land mailet kommer ifrån. Tänk på oss andra.

Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-21 kl. 19:28.
Citera
2020-05-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Lite farligare är det nog, kanske 3-4 ggr värre, men inte i närheten av siffrorna det pratades om vid början, jag kan glatt erkänna att jag hade fel. Trodde det var minst 1% dödlighet.

Mycket pekar på att COVID-19 har 10 gånger högre dödlighet än allvarlig influensa snarare. Att kalla det "lite farligare" än influensa är "lite naivt". Men där är du i gott sällskap med FHM:s experter. Eller dåligt snarare.
Citera
2020-05-21, 19:29
Medlem
Citat:
På vilket sätt?

Trodde du var ironisk.
Sverige har lika svårt att säga sanningen och
töjer på den lika på den, som andra länder.
Citera
2020-05-21, 19:31
Medlem
Citat:

Möjligt, men fungerande rutiner för dessa hade nog räckt långt även mot Corona, var mest det jag ville åt.
Citera
2020-05-21, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja jag är arg på regimen även när det gäller corona, man var senfärdig men det var många andra länder också. Jag tror att flummet gjort att ingen vågar peka med hela handen. Det finns en politiker jag tror det är i Staffanstorp eller Tomelilla, en moderat politiker som säger precis vad han vill till hornalisterna och fattar beslut utan att bry sig om allt gnäll runt om kring.

Den typen av politiker skulle Sverige behöva nu. Till frågan, ja man borde ha förstått hur det låg till på äldreboendena. Regeringen borde ha givit tydliga direktiv att nu är det bråttom att skydda dom svaga. Man borde ha vänt på varje sten. Inte ens sova om nätterna förrän man gjort allt. Snabba direktiv nu direkt från regeringen att läkarteam skall in på äldreboendena. Det är bråttom men troligen för sent. Klart att man är förbannad över detta.
Sverige valde definitivt fel väg. De valde ekonomin framför folkhälsan. Ekonomin går inte att rädda ensidig. Sverige är beroende av export den inhemska marknaden är väldigt liten. Om alla andra länder har stängt ner sina fabriker och affärer då hjälper det inte att Sverige har öppet. Ekonomin kommer ändå att få stryk av den globala nedgången.
Folkhälsan skulle de satsat på som grannländerna. Då skulle det inte så många gamla förlora sina liv.
Äldreboenden har haft kaotisk läge länge med alla timvikarier och personal utan utbildning.
Många äldreboende hade svårt att hålla lager på en gångs handskar och tvättlappar redan innan Corona viruset kom.
Att under Corona tiden begära att de ska hålla lager på ansiktsmaskar och handsprit och visir och dylik var orealistiskt.
Det var FHMs misstag att välja fel strategi utan att ge möjligheten till kommunerna att säkra riskgrupper sim de på äldreboende.
Citera
2020-05-21, 19:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie

Ja, dödligheten och även smittsamheten har överskattats enormt. Vi måste öppna upp samhället och försöka hitta sätt att leva med viruset, det går inte att lägga restriktioner på människor för länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in