2020-05-21, 16:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack jättebra. Jag förstår Björn Olsen mycket bättre än Anders Tegnell. Han är saklig och logisk i sina förklaringar.
Jepp, det är han. Och framförallt är han ödmjuk inför viruset. Lyssna på Expressens intevju med honom idag. Det är 13 minuter väl spenderade:

Kritiken: ”Tegnells ord är inte Guds lag”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/professorn-sagar-tegnells-strategi-helt-fel/

Förstår faktiskt inte om man anser sig vara hyfsat intelligent varför man fortfarande lyssnar och tror på vad Tegnell, Giesecke et al. säger.
Citera
2020-05-21, 16:16
Medlem
Forskaren: Dessvärre så stämmer inte mina och FHM:s modelleringar alls med resultatet från antikroppstesterna. Vi hade räknat med betydligt fler smittade.

Statsepidemiologen: Resultatet från antikroppstesterna stämmer bra med våra modelleringar.

Någon är uppenbarligen helt ute och cyklar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Något har vi i Sverige uppenbart gjort väldigt fel när vi har så höga dödstal. Om det är så, vilket vi inte vet riktigt säkert än, att vi relativt antal döda har få smittade så har något gått rejält fel.

Det är förfärligt att läsa Yngve Gustafsson beskriva att på en del SÄBO har läkare givit ordination via telefon utan att ens träffa den sjuke och direkt givit upp om personen och ordinerat palliativ vård med morfin, midazolam och haldol.

Mycket bra att detta utreds av IVO så får vi kanske veta hur behandling av sjuka inom åldringsvården har skett. Man får väl tro och hoppas att om det visar sig att vissa läkare och vårdpersonal har missuppfattat meningen med sitt yrke så har det inte varit likadant överallt. Tror, vill tro, att man på många ställen har skött det här på allra bästa sätt.

Personalen följer ju dock allt som oftast rekommendationerna uppifrån, från Socialstyrelsen, så blir nog lite fel att "skylla" på personalen:

Socialstyrelsen har upprepat till förbannelse att det är bättre att äldre vårdas kvar på äldreboendet. Men »äldreboende« är ingen medicinsk bedömning, och väldigt många dör i onödan utan att de får korrekt bedömning och basal vård, säger Yngve Gustafson.

(...)

Socialstyrelsen har sagt att man kan göra medicinska bedömningar av om någon ska ha palliativ vård eller sjukhusvård per telefon!

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/geriatrikprofessor-manga-aldre-dor-i-onodan-utan-korrekt-bedomning/
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Nu ska idioten lura i övriga världen att svenskar är minsann de säkraste turisterna man kan släppa in.
Finns det liksom inga gränser för den svenska idiotin?

Björn Olsen tycker att det är förståeligt. Han tycker att Sverige borde ha anpassat sig mer till andra länders strategier.

– Vi måste harmonisera oss med resten av Europa vad gäller våra strategier, det skulle vi gjort från allra första början, så hade vi inte hamnat i den här situationen.

Enligt Anders Tegnell finns det inga skäl till en sån oro – just på grund av att fler beräknas ha smittats i Sverige.

– När vi kommer fram i sommar kan det vara så att vi har så pass många immuna i Sverige så att det kan vara säkrare att svenskar kommer dit än någon annan, säger han till TT.
Ja, lyssna noga på vad Olsen säger i intervjun:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/professorn-sagar-tegnells-strategi-helt-fel/
Citera
2020-05-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Forskaren: Dessvärre så stämmer inte mina och FHM:s modelleringar alls med resultatet från antikroppstesterna. Vi hade räknat med betydligt fler smittade.

Statsepidemiologen: Resultatet från antikroppstesterna stämmer bra med våra modelleringar.

Någon är uppenbarligen helt ute och cyklar.

Gissa vem!?
Citera
2020-05-21, 16:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Om det har varit så väl. Nu är det ju allmänt känt att när Tegnell öppnar truten så blir nästan alltid tvärtemot vad han säger. En person som har ca 1-5% rätt i sina påståenden är ju inte den trygghet som ska tala till folket.
Raka besked tror jag alla vill, bara dom kommer från rätt personer.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-tegnells-ord-ar-inte-guds-lag/

Rubriken ju nu på första sidan på expressen säger det mesta
Ta dig tid att lyssna på hela intervjun om du inte har gjort det:

Citera
2020-05-21, 16:20
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu känner jag rätt många som har fått Covid-19, ett femtiotal och det känns som mycket då det är människor som jag faktiskt känner, inte bara avlägset bekanta.

Två av dem bor/bodde i Stockholm, en var väldigt dement och allmänt sjuklig och hon dog på ett äldreboende där, 94 år gammal. Vet tyvärr inte så mycket om behandlingen hon fick, det var inte jag som tog emot beskedet.
- Den andra är knappt 60 år och allmänt sund och frisk och är tillbaka i arbete nu efter flera veckor hemma.

Övriga jag känner bor i väst- och sydsverige. Ingen av dem är friskförklarad ännu vad jag vet och samtliga har relativt milda symptom. Åldersspann 20-80 år.

Man kan väl inte dra några slutsatser av detta men nog känns det som att smittan har spridit sig en hel del nu.

Det jag vill fråga är om ni andra har ungefär samma upplevelse som jag.

Har alla de övriga du nämner i slutet av det femtiotal du nämner testats? Tror de flesta känner folk som haft symtom dessa tider, men eftersom det är så svårt att bli testad så är det svårt att veta. Hade själv en förkylning en hel månad med ont i lungorna nån dag för första gången nånsin i mars/april. Tror inte det var corona ändå, men vad vet jag eller övriga som inte testas?
Citera
2020-05-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du kanske inte behöver meta varje timme om du får napp direkt!

Var och en får väl göra som hen vill? Meta varje timme - eller låta bli helt. Varför ska du bestämma över det?

P.S. De flesta klockor kosta mer än några hundra kronor..
Jag tror att du är en tonåring bakom dator skärmen. Då är det viktigt för dig att vinna en diskussion än få ut något. Du kommer inte med relevant fakta eller något nyttigt på ämnet. Då ger jag upp för att du blir glad.
Citera
2020-05-21, 16:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Med all respekt så tror jag "om jag skulle vara läkare" så skulle jag nog också framhålla Tegnell ord som trovärdiga(ska förklara så ingen tror jag ändar mig)
Tegnell är ansiktet utåt. Han är läkarna och sjukhusens förlängda arm. Dvs om patienter kommer till en läkare så svarar ju givetvis läkarna så. Dels för då har de ryggen fri om det inte skulle vara så.
Sticker du ut och går emot så får du ett helvete hur du än gör just nu.

Så läkarna är ju smarta och följer bara med det som FHM säger och gör.

Gällande Olsen ord så är det just det. Tegnell borde passas sig noga med vad han säger. Är det så att han har fel så har vi en katastrof i Sverige likt inget annat vi varit med om. Just att vi gått vår egen väg, dels för att vi säger att vi kan och vet. Sedan hävdar vi fortfarande långt in i denna pandemi att vi har rätt och alla andra har fel. Även om länder som öppnar upp och haft sin lockdown så säger Tegnell att de kommer få och vi svenskar inom kort är immuna och är folket i världen alla kan ta emot för vi inte har någon smitta.

Med tanke på hur Fel Tegnell har haft så här långt så är det magstarkt att han får fortsätta tala fritt och just i dessa termer.
Fast det är väl fortfarande socialstyrelsen som har hand om vård och omsorg? Så vad som sker på äldreboenden bestämmer inte FHM om, utan om äldre nekas adekvat vård bör väl detta sortera under socialstyrelsen? FHM kanske indirekt gjort landet en tjänst, på sikt, genom att det avslöjats hur illa vissa äldreboenden fungerar. Oerhört tragiskt för de gamla som inte fått adekvat vård, men bättre att förhållandena avslöjas nu än att de får fortgå i det tysta.
Citera
2020-05-21, 16:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp, det är han. Och framförallt är han ödmjuk inför viruset. Lyssna på Expressens intevju med honom idag. Det är 13 minuter väl spenderade:

Kritiken: ”Tegnells ord är inte Guds lag”

Förstår faktiskt inte om man anser sig vara hyfsat intelligent varför man fortfarande lyssnar och tror på vad Tegnell, Giesecke et al. säger.

Du arbetet, lyssna gärna på Utube forum där han förklarar länge om viruset och andra virus. Han beskriver just hur vi totalt övergett försiktighetsprincipen som Sverige haft alltid. Han beskriver också hur vi totalt avhumaniserat människor (äldre sköra människor i riskgrupp) med att dela upp de i olika "grupper" i samhället som vi också anpassat vårt tankesätt efter. Det tycker han är väldigt skrämmande och han var djupt chockad över det.

Jag känner igen den känslan. Att vi anpassar oss till att dela upp människor i grupper för att troligtvis vi själva är i chock och maktlöshet inför något vi inte på något vis kan kontrollera. Och magiskt tänkande det där gäller inte mig, nu har det gått så lång tid så jag kan ändå inte få det osv.

https://www.youtube.com/watch?v=PmQLBvcd8Ag
Citera
2020-05-21, 16:24
Medlem
Citat:
Med all respekt så tror jag "om jag skulle vara läkare" så skulle jag nog också framhålla Tegnell ord som trovärdiga(ska förklara så ingen tror jag ändar mig)
Tegnell är ansiktet utåt. Han är läkarna och sjukhusens förlängda arm. Dvs om patienter kommer till en läkare så svarar ju givetvis läkarna så. Dels för då har de ryggen fri om det inte skulle vara så.
Sticker du ut och går emot så får du ett helvete hur du än gör just nu.

Så läkarna är ju smarta och följer bara med det som FHM säger och gör.

Gällande Olsen ord så är det just det. Tegnell borde passas sig noga med vad han säger. Är det så att han har fel så har vi en katastrof i Sverige likt inget annat vi varit med om. Just att vi gått vår egen väg, dels för att vi säger att vi kan och vet. Sedan hävdar vi fortfarande långt in i denna pandemi att vi har rätt och alla andra har fel. Även om länder som öppnar upp och haft sin lockdown så säger Tegnell att de kommer få och vi svenskar inom kort är immuna och är folket i världen alla kan ta emot för vi inte har någon smitta.

Med tanke på hur Fel Tegnell har haft så här långt så är det magstarkt att han får fortsätta tala fritt och just i dessa termer.

Jag förstår att Olsen känner sig jätte modig när han ger intervjuer – men samtidigt har han ju aldrig vågat ta en debatt med Tegnell. Inte ens då när han har befunnit sig i samma tv-studio med honom. Varför?

Olsen säger att beräkningarna inte stämmer. Och samtidigt att han själv inte är någon matematiker. Han hänvisar till ”andra som vet” - typ engelska matematiker. Och vi vet ju hur väl ”den galne professorns” beräkningarna stämde när England införde lockdown..

Tegnels gäng har ju sagt att ingen vet något om det här viruset, men alla låtsas som om de skulle ha svaret. När man har kommit med ”larmrapporter” om dittan och dattan – då har de ju visat sig vara felaktiga och berott på kontaminering eller felräkningar fel modell etc. Tex detta att några skulle ha insjuknat flera gånger. Nu har det varit tyst om det. Men imorgon kommer det säkert något annat som Tegnell måste veta svaret på – utan att ens ha läst forskningsrapporten först..

Tegnell har inte beslutat om ”Sveriges väg” trots att många tycks tro det. Det är inte hans huvud som ryker om det skulle visa sig att allt Sverige har gjort ha varit helt felaktigt. Tegnell har ju en chef och landet har en ledning. Tegnell är ingen diktator över landet Sverige.

Jag förstår inte vad människor vill av FHM av Tegnell. Att vi skulle byta förhållningssätt NU och införa total lockdown? Eller vill man bara gnälla för att man har tröttnat på den frivilliga karantänen?

Nu förresten börjar även andra länder säga att karantänen – för de flesta – har varit i onödan. Endast äldre äldre MÄN borde sitta inne och uggla. Kvinnorna kan gott ta det lugnare och kvinnor under 80 har inte mycket att frukta för.
Citera
2020-05-21, 16:24
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Någon borde säga till Tegnell att han är bra som han är och att han inte behöver vara bättre än alla andra hela tiden.

Giesecke uppfattar jag mest som en vimsig gubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in