Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Det fina med verkligheten är att den förhåller sig på ett visst sätt, oavsett om du håller med eller inte. Om du inte har uppmärksammat värdet av vänsterblink i en cirkulationsplats så har du helt enkelt inte kört tillräckligt mycket bil. Vem som gör fel kan man tjäbbla om i all oändlighet. Jag skulle nog påstå att det ligger ett delat ansvar mellan de som inte blinkar alls och de som far in i cirkulationsplatsen utan att tillämpa väjningsplikten. Det är jurdiskt sätt inte de som tillämpar vänsterblink i kombination med att man blinkar ut som gör något fel i alla fall och sådant kan omöjligen heller missförstås om man inte lider av någon kognitiv nedsättning.
Nej, bara kört bil i 30 år samt varit yrkeschaufför i några, men det kanske för lite.
Om jag står och väntar för infart så hjälper VB på en närmande bil lika lite som det gör om jag står och ska ut på en huvudled. Det är exakt samma körprincip. En skillnad dock - VB:aren i CPL:n signalerar att han är dum i huvudet, han blinkar och blinkar men svänger ändå aldrig upp i rabatten, fontänen eller vad det nu är där inne till han ska av till.
Jag antar att han också blinkar vänster strax innan han svänger av motorvägen till höger, eftersom macken han ska till ligger på vänstra sidan av motorvägen. Det är säkert "jättemånga" som bryr sig vart han ska sen.