Citat:
Ursprungligen postat av
cheezy
Tja. Om kronofogden dragit pengar av en i 10 år varje månad men inte tagit in hela skulden.. försvinner den efter 10 år eller förstår jag detta från deras sida fel?
” Övriga enskilda fordringar har en preskriptionstid på tio år. Det kan till exempel vara
en skuld till privatpersoner eller
fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, det vill säga ett skuldebrev som inte är ställt till en viss person utan som kan säljas eller ges bort till vem som helst.
För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste ansöka om att få betalt, ett så kallat betalningsföreläggande, eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd. Det ska ske inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten.”
Den första strofen kan jag svara på. Din skuld försvinner inte. Det enda sättet att komma undan kapitalskulder är att göra sig oanträffbar i tio år. Dvs inget preskriptionsavbrott får ske.
Ingen folkbokförd adress där påminnelser kan skickas ut. Inga kontakter med berörd myndighet som kan dokumenteras får ske. Inte ens ett telefonsamtal får ske då det kan anses som ett preskriptionsavbrott. Ger du dig tillkänna efter tex nio år med ett telefonsamtal eller email så kan det anses vara ett preskriptionsavbrott, och din preskription börjar om på dag ett.
Du måste således gå upp i rök i tio år för att slippa betala.
Sedan är ju lagboken rätt djup så säker kan man aldrig vara, men detta är vad jag läst mig till.