2020-05-08, 02:07
Medlem
Riddarhusets avatar
Du kan ringa Kronofogden och fråga hur mycket de har att göra nu. Ganska mycket tror jag.
Ett ytterligare steg är ju att bestrida kravet hos KF och inte bara låta det gå.
Låter som om du gräver din egen grav och kommer inte att fatta detta förrän du är tja 55 bast.
Citera
2020-05-10, 10:19
Bannlyst
Om ni är sjukskrivna eller lever på sjuklön ta inte på er en massa skulder för kronofogden drar pengar från en summa på 10:000kr med bor ni dessutom med någon och är gift så drar dom mer pengar då får den som lever med er betala allt hyra mat dina räkningar samt dens egna.. blir inte mycket att leva på kan jag säga!!

Jag gjorde detta misstaget för 10 år sedan och det kostade mig en hel del kan jag säga. Är skuldfri idag och tar inga lån eller små lån alls...

Läser många som lever på minimum trots Corona tider regeringen eller kronofogden tar inte hänsyn och bryr sig inte om det tyvärr
Citera
2020-05-15, 21:11
Bannlyst
Hej! jag har skulder på 10000 kr och det gäller ej lån mat.se några städfakturor. Hoppas ni ger ett utförligt svar om detta.

Sjukskriven med försörjningsstöd jag har 3000 kr till mat efter hyra och allt.

Finns det någon möjlighet om det är det beloppet till skuldsanering?

Bostadsrätt 2,5 miljoner. Jag skall tala med kronofogden på måndag.
Citera
2020-05-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cccc4321
Hej! jag har skulder på 10000 kr och det gäller ej lån mat.se några städfakturor. Hoppas ni ger ett utförligt svar om detta.

Sjukskriven med försörjningsstöd jag har 3000 kr till mat efter hyra och allt.

Finns det någon möjlighet om det är det beloppet till skuldsanering?

Bostadsrätt 2,5 miljoner. Jag skall tala med kronofogden på måndag.

Har du en bostadsrätt för 2.5 mille och ska ha skulder på 10000 skuldsanerade...?
Citera
2020-05-16, 18:45
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Har du en bostadsrätt för 2.5 mille och ska ha skulder på 10000 skuldsanerade...?

Kfm kommer att sälja lägenheten på auktion för h*n. Annars tycker jag att h*n ska vända sig till Bluestep och få låna 10k och betala skulden och därmed kunna behålla lägenheten som är värd 2.5 miljoner.
Citera
2020-05-20, 10:55
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag har fått en delgivning från KF på 900kr. Jag har betalat skulden, samma dag som den kom och ringt fodringsägaren, men inte skri it på eller ringt in en delgivning. Ska jag göra det? En kollega säger att jag kommer få en anmärkning om jag skickar in det. Tacksam för svar
Citera
2020-05-20, 23:01
Medlem
Försvinner skulderna till krogofogden någon gång?

Tja. Om kronofogden dragit pengar av en i 10 år varje månad men inte tagit in hela skulden.. försvinner den efter 10 år eller förstår jag detta från deras sida fel?

” Övriga enskilda fordringar har en preskriptionstid på tio år. Det kan till exempel vara

en skuld till privatpersoner eller
fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, det vill säga ett skuldebrev som inte är ställt till en viss person utan som kan säljas eller ges bort till vem som helst.
För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste ansöka om att få betalt, ett så kallat betalningsföreläggande, eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd. Det ska ske inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten.”
Citera
2020-05-20, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Tja. Om kronofogden dragit pengar av en i 10 år varje månad men inte tagit in hela skulden.. försvinner den efter 10 år eller förstår jag detta från deras sida fel?

” Övriga enskilda fordringar har en preskriptionstid på tio år. Det kan till exempel vara

fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, det vill säga ett skuldebrev som inte är ställt till en viss person utan som kan säljas eller ges bort till vem som helst.
För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste ansöka om att få betalt, ett så kallat betalningsföreläggande, eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd. Det ska ske inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten.”

Preskriptionen nollas för varje brev som mottagits från KFM. Googla på "preskriptionsavbrott" så hittar du allt du vill veta.
Citera
2020-05-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Preskriptionen nollas för varje brev som mottagits från KFM. Googla på "preskriptionsavbrott" så hittar du allt du vill veta.
Med andra ord kan man vara skyldig kronan hela livet?
Citera
2020-05-20, 23:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Den försvinner när du betalar den. Att den går upp i rök händer bara om borgenären ger upp och slutar nolla den, som herrn över skriver.
Citera
2020-05-20, 23:14
Medlem
Nosstocks avatar
Jag har varit med om det.

Jag köpte ett Xbox 360 på avbetalning 2008, och jag slutade delbetala för jag var ung och dum.
Kronofogden blandades in, efter ett tag slutade dom skicka brev och verkade tröttna.
Såhär 12 år senare har jag ingen prick och har inte hört något mer ifrån dom.
Citera
2020-05-20, 23:18
Medlem
Citat:

Den första strofen kan jag svara på. Din skuld försvinner inte. Det enda sättet att komma undan kapitalskulder är att göra sig oanträffbar i tio år. Dvs inget preskriptionsavbrott får ske.
Ingen folkbokförd adress där påminnelser kan skickas ut. Inga kontakter med berörd myndighet som kan dokumenteras får ske. Inte ens ett telefonsamtal får ske då det kan anses som ett preskriptionsavbrott. Ger du dig tillkänna efter tex nio år med ett telefonsamtal eller email så kan det anses vara ett preskriptionsavbrott, och din preskription börjar om på dag ett.
Du måste således gå upp i rök i tio år för att slippa betala.
Sedan är ju lagboken rätt djup så säker kan man aldrig vara, men detta är vad jag läst mig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in