2020-05-20, 18:18
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Ja, om man nu ska ranka 'SE planerat' och 'SE oplanerat' vinner 'SE planerat' 100 gånger av 100.

Men faktum kvarstår ju ändå att token i så fall gjorde det 50 meter från sin arbetsplats och efter att då ha bjudit polisen på ett solklart väktarvittnesmål och en tidsstämpel. Vem 17 planerar nåt sånt korkat!?!

Nu spånar jag bara, men snacket med väktaren och tidsstämpeln kanske var ett sätt att skaffa alibi? SE kanske redan visste att stämpelklockan gick fel och utnyttjade det, men trodde inte att klockfelet skulle upptäckas?

SE ska ju senare ha påstått felaktigt att hans utpasseringstid var 23.21 (Samma tid som mordet) istället för officiellt fastställda 23.19.
Citera
2020-05-20, 21:25
Medlem
artfulwelters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Det är nog där skon klämmer för mig också gällande tanken att mordet skulle varit en spontanhandling av SE.

Karln ska på semester och ska försöka hinna med tunnelbanan. För mig blir det en tankevurpa att han mitt i detta ställer om skallen till att mörda Palme.

Det kombinerat med att han till vardags skulle gå omkring med en magnumrevolver på sig. Jag får inte ihop det.

Om Engströms dåd var planerat sitter pusselbitarna bättre, tycker jag.

Han brukade ta bussen hem, inte tunnelbanan. För mig betyder det att mordet är oplanerat och att han är gm. Han går ut genom dörrarna, tar höger mot bussen, stöter på paret Palme, vänder om, försöker kanske tilltala dem, skjuter. Ljuger om att han skulle till tunnelbanan för annars hade han behövt förklara varför han vänder om och följer efter dem.

Tunnelbanan ligger alltså till vänster ut från Skandia.
Citera
2020-05-20, 21:30
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Nu spånar jag bara, men snacket med väktaren och tidsstämpeln kanske var ett sätt att skaffa alibi? SE kanske redan visste att stämpelklockan gick fel och utnyttjade det, men trodde inte att klockfelet skulle upptäckas?

SE ska ju senare ha påstått felaktigt att hans utpasseringstid var 23.21 (Samma tid som mordet) istället för officiellt fastställda 23.19.

Det har sagts många gånger i stora MOP tråden att det med tiden 23.19 menas 23.19.00 till 23.19.59, pga att stämpeluret inte visade sekunder. Har ingen aning om detta stämmer men det verkar vara det gängse synsättet på frågan.
Citera
2020-05-20, 21:34
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av artfulwelter
Han brukade ta bussen hem, inte tunnelbanan. För mig betyder det att mordet är oplanerat och att han är gm. Han går ut genom dörrarna, tar höger mot bussen, stöter på paret Palme, vänder om, försöker kanske tilltala dem, skjuter. Ljuger om att han skulle till tunnelbanan för annars hade han behövt förklara varför han vänder om och följer efter dem.

Tunnelbanan ligger alltså till vänster ut från Skandia.

Var hittar du att han brukar ta bussen (från Odenplan?)? Gick den bussen så pass sent 1986? Det har föreslagits att Roslagsbanan till Enebybergs stn borde varit det bästa.
Citera
2020-05-20, 22:59
Medlem
Tror ni SE ljög när han påstod att han inte såg mördaren?

I detta fall tror jag han kan ha talat sanning.
Citera
2020-05-21, 02:10
Medlem
[quote=Leonheart|71666050]Tror ni SE ljög när han påstod att han inte såg mördaren?

I detta fall tror jag han kan ha talat sanning,

Nej han ljög inte om han INTE är GM såg han inte mördaren det tyder allt på.
Citera
2020-05-21, 13:38
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det har sagts många gånger i stora MOP tråden att det med tiden 23.19 menas 23.19.00 till 23.19.59, pga att stämpeluret inte visade sekunder. Har ingen aning om detta stämmer men det verkar vara det gängse synsättet på frågan.

Om det stämmer har ju rapporteringen i media kring detta varit kriminellt ofullständig.
Senast redigerad av vinbra 2020-05-21 kl. 14:13.
Citera
2020-05-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Ja, om man nu ska ranka 'SE planerat' och 'SE oplanerat' vinner 'SE planerat' 100 gånger av 100.

Men faktum kvarstår ju ändå att token i så fall gjorde det 50 meter från sin arbetsplats och efter att då ha bjudit polisen på ett solklart väktarvittnesmål och en tidsstämpel. Vem 17 planerar nåt sånt korkat!?!
Det gör nog ingen.
Det är bla därför jag tror att det var helt oplanerat en ren impuls detta OM vi förutsätter att SE var GM (vilket förefaller relativt sannolikt iaf).
Även om ett stort mått av slump då måste spelat en roll.
Citera
2020-05-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Tror ni SE ljög när han påstod att han inte såg mördaren?

I detta fall tror jag han kan ha talat sanning.
SE talar nog sanning i rätt mycket.
Han försöker lägga sig så nära sanningen han kan utan att svslöja sig som GM,
Om han INTE var GM så överdrev han kraftigt sin roll som vittne och sina förehavanden
på mordplatsen.
Syftet var nog att göra sig märkvärdig få lite rampljus på sig.
Att få känna sig lite viktig.

Dock tror jag även här att han i det mesta i övrigt höll sig till sanningen i högsta möjliga mån.
Men han kunde inte avslöja att han är=GM såklart.
Om han INTE ät GM så ville han som sagt bre på göra sig märkvärdig,
I övriga mindre detaljen var han sanningsenlig det tyder det mesta ju på.
Citera
2020-05-21, 16:11
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det gör nog ingen.
Det är bla därför jag tror att det var helt oplanerat en ren impuls detta OM vi förutsätter att SE var GM (vilket förefaller relativt sannolikt iaf).
Även om ett stort mått av slump då måste spelat en roll.

Men vem går omkring med magnum-revolver på sig till vardags? Det är ju bisarrt. Om SE av något skäl var bekymrad över sin säkerhet hade ju ett betydligt mindre vapen varit mycket smidigare.
Citera
2020-05-21, 18:37
Medlem
Citat:
Men vem går omkring med magnum-revolver på sig till vardags? Det är ju bisarrt. Om SE av något skäl var bekymrad över sin säkerhet hade ju ett betydligt mindre vapen varit mycket smidigare.
Korrekt iakttagelse.
Möjligen kan det tyda på att det ändå var planerat även om jag inte tror det.

Det var ett konstigt val av vapen att bära:
Var det det enda vapen han lyckades(på nåt sätt) komma över?
Jag har inte svaret på den frågan men uppenbarligen tyckte SE själv också att det var ett mindre bra val av vapen.
I intervjun från 1992 när han framför sin teori om hur mordet gick till säger han ju att jag hade valt ett annat smidigare vapen om jag varit mördaren.

Jag har inget svar på din fråga mer än att jag håller med helt, MEN som sagt OM det var planerat och mordplatsen och tidpunkten valda med omsorg så känns det ju ännu tokigare precis utanför SEs arbetsplats.

På en gata man vet är relativt välbefolkad även kvällstid speciellt en lönefredag.
Det är väl ÄNNU konstigare än valet av vapen tycker jag nog även om också valet av vapen var ologiskt om syftet var att ha det för själförsvar bara.
Citera
2020-05-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har inte svaret på den frågan men uppenbarligen tyckte SE själv också att det var ett mindre bra val av vapen.
I intervjun från 1992 när han framför sin teori om hur mordet gick till säger han ju att jag hade valt ett annat smidigare vapen om jag varit mördaren.

Finns det där uttalandet någonstans? Det låter som ett väldigt märkligt uttalande om man har bevittnat ett mord. I mina öron nästan som ett halvt erkännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in