2020-05-19, 07:51
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det roliga är att folk på detta forum fortfarande tror att sexköpare är oälskade losers när till och med kändisar som Justin Beiver och Paolo Roberto finns bland dem.
Det är nog din tolkning. Jag har aldrig sagt något.
Jag ser det som absolut självklart att även män vill ha sex.
Vill man inte böna och be på sina bara knän om att en kvinna ska förbarma sig över dem så tycker jag om idén att den även går att köpa som tjänst och lösnummer. Kvinnor i behov av pengar finns det ingen brist på.
Vem vet, några av dem kanske till och med gillar sitt jobb när Paolo Roberto, Richard Gere eller Justin Bieber dyker upp?
Är det någon av dem du skulle neka om de erbjöd bra betalt för en halvtimme?
Citera
2020-05-19, 09:39
Medlem
Det finns mycket myter kring fattigdomen i östeuropa. Visst är det fattigare än västeuropa, men dom som lever i den typ av misär som målas upp i svenska medier är i regel minoriteter så som exempelvis romer. Det är inte romska tjejer som dominerar i dessa bordeller.
Citera
2020-05-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Inte antifeminist och har inget att säga om dina argument. Jag håller med.

När du är inne på tråden hoppas jag att du kan göra dig till talesperson för det feministiska etablissemanget och hjälpa mig förstå hur parnassen där resonerar i några sidospår till den här frågan. Paolos skuld är redan sönderdebatterad.

Jag tycker prostitutiondebatten är ensidig. Den handlar bara om utsatta kvinnor och straighta torskar. Ändå är det belagt att en stor andel av dem som säljer sex är män som säljer sig till män. Det är möjligt att det är mindre trafficking i denna grupp, men nog är säljarna lika utsatta och osugna på sexakten. Tror du inte att den typiske säljaren i denna grupp är – för att hårddra det lite – en självskadande 19-åring med asymmetriska zebraränder på underarmarna, någon som kanske inte ens är homo själv utan bara desperat försöker finansiera sitt tunga missbruk för att slippa skita ner sig och dö av heroinabstinens? Varför är denna del av prostitutionen så otroligt nedtystad i feministiska kretsar (som ändå äger frågan)? Vill man inte stöta sig med HBTQ-rörelsen?

Sen undrar jag också – åter utan att rikta mig mot dig personligen – varför så många av dem som nu i media skriker högt om Paolos uselhet är samma människor som i över ett decennium bagatelliserat eller till och med försvarat det rumänska romtiggeriet och förnekat det uppenbara som bevisats dokumentärer (NRKs dokumentär om tiggarnätverken i Stavanger är väl det bästa exemplet) och analyser från övriga Europa. Jag talar naturligtvis om att det är infekterat av kriminella och att det finns en koppling mellan tiggeri och slaveri samt trafficiking (samt annat brottslighet). Vi ser det i Malmö, vi ser det i Stockholm. Hur kan man fortsätta blunda för det här? Alla de som lägger pengar i deras muggar ökar incitamenten för att denna trafficking ska ske i Sverige. Vissa går ett steg längre än så: Min lokala F!-avdelning krävde att samhället skulle ge dem bostäder! Vad tror du: kommer ledande feminister att komma till insikt i tiggarfrågan?

Tja du, jag håller nog inte helt med dig om bilden du målar upp. Man är fullt medveten om att män även köper män. Och sexköpslagen ex. gäller även dem.
Att du har en "allmän" bild av prostitution som män köper, kvinnor säljer är ju snarare resultatet av en allmänt hållen ignorans kontra både homosexualitet och manlig prostitution. Har itne så mycket med feminism att göra, då det problemet redan fanns långt innan.

Vad har Paolos val av att köpa sex, med rumäner eller tiggeri att göra?
Förklara det först. Står dessa rumänska tiggare med pistol mot Paolos tinning eller?
Citera
2020-05-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Så det är utnyttjande bara för att man oftast inte gillar det man gör? Är det utnyttjande att anlita städhjälp för att städa ur ens snuskiga badrum?
Nej utnyttjande är att använda sig av någons desperation för att förmå den göra något den absulut inte vill och att medvetet ex. köra kuken i någon, man VET inte vill ha din kuk där, under täckmanteln....men? jag har ju betalat!

Allright?

Där har alltlid funnits ett gravt utnyttjande av fattiga, eller papperslösa i världen ex. är en människa hungrig och desperat så kan man nästan tvinga henne göra vad som helst.....det kallas utnyttjande, exploatering etc.
Och ja, det kan även gälla städningen av ditt dass.
Helt enkelt en "handel" där två parter inte står lika.
Citera
2020-05-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej utnyttjande är att använda sig av någons desperation för att förmå den göra något den absulut inte vill och att medvetet ex. köra kuken i någon, man VET inte vill ha din kuk där, under täckmanteln....men? jag har ju betalat!

Allright?

Där har alltlid funnits ett gravt utnyttjande av fattiga, eller papperslösa i världen ex. är en människa hungrig och desperat så kan man nästan tvinga henne göra vad som helst.....det kallas utnyttjande, exploatering etc.
Och ja, det kan även gälla städningen av ditt dass.
Helt enkelt en "handel" där två parter inte står lika.
Nu vet jag att du är emot sexköp, men hur är din syn kring sexköp från en kvinna som inte gör det utifrån desperation utan helt enkelt ser det som ett sätt att tjäna snabba och enkla pengar? Är det att likställa med våldtäkt?
Citera
2020-05-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Med risk för att gå OT, hur anser du att man ska lösa problemet då, att fortsätta som idag? Eller hade ett bättre alternativt varit att legalisera prostitution så att de som säljer sig skulle kunna åtnjuta mer av skydd av lag?

Är inte alls påläst kring ämnet så undrar bara rent genuint.

Vet att i vissa länder är det lagligt med bordeller men har ingen aning om det är sämre eller bättre för de som jobbar där.
Jag anser att vi måste långsamt vända den s.k. sociala skammen i våra normer att gälla de objektivt skadliga beteende istället för de mer subjektivt "skadliga".

I korthet: vända den sociala skammen kring sex ex. som fortsatt kretsar kring "horan" eller "bögen" mot "torsken" eller "våldtäktsmannen" eller den som sexuellt trakasserar.
Den dagen skolungar vrålar sexköpare! till varandra som den ultimata kränkningen så har vi nått dit.

Det är det enda som skulle hjälpa mot hela denna patriarkalt uppbyggda idé kring att det är ett ok "manligt" beteende, en "rättighet" tom att ha sex mot andras viljor.
Och det enda som skulel hjälpa mot den där typen av idé kring "sex" som en typ av dominans över andra, eller värre en "straffmetod" som massvåldtäkter är exempel på.

DÄR har du ett objektivt skadligt beteende....inte att ha sex, med män som man, eller att överhuvudtaget ha sex som kvinna.
Citera
2020-05-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Nu vet jag att du är emot sexköp, men hur är din syn kring sexköp från en kvinna som inte gör det utifrån desperation utan helt enkelt ser det som ett sätt att tjäna snabba och enkla pengar? Är det att likställa med våldtäkt?

Sexköp är sexköp....själva tanken att du måste betala för att få sex med en människa är ju att hen inte vill egentligen , eller hur?
För hade nu hen velat ha sex med dig,,, så kan hen ju göra det UTAN att du måste betala för det, eller hur?
Citera
2020-05-19, 10:32
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Den dagen skolungar vrålar sexköpare! till varandra som den ultimata kränkningen så har vi nått dit.
Intressant, med tanke på att det absolut inte är okej att skrika hora på skolgården.
Citera
2020-05-19, 10:34
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Sexköp är sexköp....själva tanken att du måste betala för att få sex med en människa är ju att hen inte vill egentligen , eller hur?
För hade nu hen velat ha sex med dig,,, så kan hen ju göra det UTAN att du måste betala för det, eller hur?
Det kan ju vara att hon gör det för pengarna också?
Ganska mycket pengar dessutom. En del tycker väldigt lättförtjänta pengar jämfört med att kräla i avlopp eller sitta i t-banespärr 11 timmar för en bråkdel av vad hon får per halvtimme.
Citera
2020-05-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Det kan ju vara att hon gör det för pengarna också?
Ganska mycket pengar dessutom. En del tycker väldigt lättförtjänta pengar jämfört med att kräla i avlopp eller sitta i t-banespärr 11 timmar för en bråkdel av vad hon får per halvtimme.
Fast nu är det ju inte sexsäljaren som diskuteras utan sexköparen.

Vad är hens motiv för att fullt medvetet välja ha sex med någon som hen vet inte vill?

HUR tänker man då?
Citera
2020-05-19, 10:42
Medlem
Citat:
Det var ju därför jag tog exemplet med en kvinna som inte gör det utifrån desperation. Att hon ändå säljer sex kan väl därför antas att hon faktiskt vill?
Citera
2020-05-19, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är väl ganska vanligt att män säljer sex? Enligt en del undersökningar är det väl till och med vanligare än att kvinnor gör det? Åtminstone i de lägre åldersgrupperna.

ja det är vanligt. Men återigen är det sexsäljarna vi ska diskutera motiveringen för eller är det sexköparen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in