2020-05-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det er helt åpenbart at det er TH selv som har slettet anropsloggen på sin egen telefon.

Eller kan det være en kobling til VE som hevdet han var på Kvitfjell 31.10.2018 da han ikke var på Kvitfjell ?
Personlig tror jeg at TH har evner nok til å slette anropslogg dersom han ønsker å slette disse.
Politiet er jo av den oppfatning at TH ikke kan ha vært alene om dette.
Jeg tror at AEH kan ha blitt drept tidligere enn det man har antatt.
I og med at dette tydeligvis er en planlagt handling så er nok også alle planer for fjerning av spor på åstedet nøye planlagt.
31.10.2018 var en onsdag. Man reiser ikke til Kvitfjell samme dag for så å ha et møte neste dag " av løs karakter ".
TH var jo normalt på kontoret til faste tider. Med unntak av morgenen 31.10. Da var alt " unormalt ". Både med hensyn til ankomst til Futurumbygget samt at han begynner å ringe kona sin kort tid etter ankomst.
Jeg vil tro at dette ikke er første gang ekteparet var på teaterbesøk eller kino.
Var det i så fall helt " normalt " at TH kom ruslende inn på kontoret langt senere enn vanlig ?
2 anrop er slettet fra hans telefon.
For øvrig ser jeg at Holden fremstiller TH nesten som en analfabet. Ikke særlig smart taktikk av Holden.
Det er alltid vanskelig å holde " hodet kaldt " dersom man lyger.
Citera
2020-05-18, 23:08
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Er AEFHs mobil funnet? Når sluttet den å gi fra seg signaler? Hvor var den da?
Den lå tilforlatelig på åstedet...
Citera
2020-05-18, 23:13
Medlem
Det er mulig både å ringe og å motta anrop fra en Ipad.

https://support.apple.com/no-no/HT209456

Denne saken minner meg om en gammel Agatha Christie-roman som heter Lek med speil.

Her er det en ingeniør som har satt opp en slags Lek med digitale medier. For å skaffe seg alibi. For å villede politiet. For å skape full forvirring om hva som virkelig har skjedd. Og han har lyktes ganske bra. Så langt.

Nøyaktig hvordan han har gjort det, vet jeg ikke. Men det må gå an å finne det ut. Tenker jeg. For de som har innsikt i digitale duppeditter.

Selv har han en gammel Nokia med Ice-abonnement. Jeg vet ikke hva slags telefon AEH hadde, men hun hadde et Telenor-abonnement.
Citera
2020-05-18, 23:15
Medlem
Sikkert greit å slette samtaler på mistenkelige tidspunkt når man skal presentere en historie for politiet på en bensinstasjon så kan man heller bortforklare senere.

Har forresten aldri hørt om en nokia telefon som koblet opp en samtale før den selv oppfattet og logget det 😂 Selv en 1610 gjorde ikke dette.
Citera
2020-05-18, 23:16
Medlem
Citat:
Er AEFHs mobil funnet? Når sluttet den å gi fra seg signaler? Hvor var den da?
I

Ingen vet hvor den er funnet i hjemmet i Sloraveien 4. Det eneste politiet har opplyst om at den ble funnet " på et naturlig sted å legge fra seg en mobil ".

Dersom to anropslogg er slettet fra TH sin mobil, er det jo vesentlig om de samme anrop ble fjernet fra hennes mobil også. Dersom de er slettet sier det seg vel selv hva som kan ha skjedd.
Har politiet funnet anrop fra TH som han har slettet, blir jo spørsmålet ; " hvorfor slettet TH de to første anropene til sine kone, men ikke de senere samme dag før han forlot Futurumbygget ca kl. 13.30.
Senast redigerad av Akeleye 2020-05-18 kl. 23:18.
Citera
2020-05-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Nemlig, Holden begynner å miste det totalt. Har politiet funnet anrop i systemet som ikke stemmer med loggen på telefonen, er det bare en grunn: sletting.

Ikke nødvendigvis. Det går an å sende iallfall SMS fra minside på en enhet koblet opp mot internett. Disse sms ville ikke vise i telefonloggen.

Det er sikkert flere muligheter for å skape forvirring, ved å produsere aktiviteter fra et mobilnummer via en annen digital enhet.
Citera
2020-05-18, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er mulig både å ringe og å motta anrop fra en Ipad.

https://support.apple.com/no-no/HT209456

Denne saken minner meg om en gammel Agatha Christie-roman som heter Lek med speil.

Her er det en ingeniør som har satt opp en slags Lek med digitale medier. For å skaffe seg alibi. For å villede politiet. For å skape full forvirring om hva som virkelig har skjedd. Og han har lyktes ganske bra. Så langt.

Nøyaktig hvordan han har gjort det, vet jeg ikke. Men det må gå an å finne det ut. Tenker jeg. For de som har innsikt i digitale duppeditter.

Selv har han en gammel Nokia med Ice-abonnement. Jeg vet ikke hva slags telefon AEH hadde, men hun hadde et Telenor-abonnement.

Man kan ringe fra en laptop og få det til å se ut som en gsmmel nokia om man vil. Litt værre å gjøre dette fra en ipad. Man kan også fjernstyre en telefon på annen lokasjon man har kontroll på til å gjøre hva man vil..
Citera
2020-05-18, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
En teknisk forklaring høres mest logisk ut. Men det ser ut til at de fleste her vil overser den.
Kanskje vel så interessant om TH har fortalt at de skulle til hytta,
mens AEH har skrevet at turen er avlyst.

Det må gå an å forklare det med at hun tok en beslutning selv basert på det som da var uavklart for Tom. Kankje hadde hun et illebefinnende som ikke gikk over og som var nok til å konkludere med at hun ikke orker noen tur. Kanskje var det andre grunner som gjorde at hun kunne konkludere med at turen måtte bli avlyst, akkurat som at han kunne funnet på å gjort det om det skulle oppstå åpning for et møte med en potensiell storkunde på kort varsel, uten å konsultere med kona først. Det er jo bare sånne ting som kan skje. Ved avlysninger av noe er beslutningen ofte tatt før den er godkjent av eller kjent for alle parter.
Citera
2020-05-18, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iristo01
Kan ha enkelt forklaring:Hagen har vært drittnervøs og slettet 2 første anropp.Sånne
Små mistenkelige detalier kan avslører hele sirkuset Hagen. han er nå utroverdige..
TH er så smart at han vet at han vil bli mistenkt i samme sekund som han ringer og forteller at hans kone er kidnappet. Særlig med det Donald Duck-aktige løsepengekravet. Derfor er det ikke merkelig at han gjør noen smådumme ting. Hvis det er sånn at de kranglet kvelden før, og han dessuten kan bli voldelig i fylla, er det ikke merkelig om han rydder opp litt, før han ringer politiet. Han trenger ikke være skyldig for det. Hva om de faktisk kranglet, og TH har slått henne igjen, og AE har en betrodd god venn, som hun ringer til, eller tekster på natten, og sier, «nå er det nok, kom og hent meg Jeg må rømme fra den mannen.»
Citera
2020-05-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
Man kan ringe fra en laptop og få det til å se ut som en gsmmel nokia om man vil. Litt værre å gjøre dette fra en ipad. Man kan også fjernstyre en telefon på annen lokasjon man har kontroll på til å gjøre hva man vil..

Ja jeg kjenner ikke de nøyaktige detaljene og mulighetene som hører til de forskjellig digitale enhetene.

Men jeg tror det er her løsningen på gåten ligger. Juks med digitale medier. Som skaper illusjoner. Det må da være noen som har ekspertkunnskap om mulighetene, og som kan finne ut hvordan han har gjort det.
Citera
2020-05-18, 23:23
Medlem
Citat:
TH er så smart at han vet at han vil bli mistenkt i samme sekund som han ringer og forteller at hans kone er kidnappet. Særlig med det Donald Duck-aktige løsepengekravet. Derfor er det ikke merkelig at han gjør noen smådumme ting. Hvis det er sånn at de kranglet kvelden før, og han dessuten kan bli voldelig i fylla, er det ikke merkelig om han rydder opp litt, før han ringer politiet. Han trenger ikke være skyldig for det. Hva om de faktisk kranglet, og TH har slått henne igjen, og AE har en betrodd god venn, som hun ringer til, eller tekster på natten, og sier, «nå er det nok, kom og hent meg Jeg må rømme fra den mannen.»
Helt på tryne teori
Citera
2020-05-18, 23:26
Medlem
Citat:

Jeg er enig at å slette lokal logg fra telefonen skjønner alle at ikke hjelper da operatør har full kontroll. Eneste logiske om han er skyldig er som du sier at han ønsket rydde opp litt før telefonen ble levert politiet samme dag så førsteinntrykket skulle se bedre ut. Tror nok ikke politiet legger veldig vekt på dette om det er en isolert hendelse og det ikke gjelder på begge telefonene og evt sms osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in