2020-05-16, 19:59
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/etth2m9sLEI

Blivit en hel del länkande men måste bara rekommendera denna kanalen, han är grym!

Bra genomgång på TA, Makro och fundamenta

Cracks are forming

Snacka om att spå i kaffesumpen...

Nä, ju mer jag läser om alla investeringsstrategier och alla dessa teorier om hur man ska slå marknaden, ju mer övertygad blir jag om att ingen kan förutse ett skit (kontinuerligt). Den enda konsensus som råder är att börsen på tillräckligt lång sikt går uppåt. Till och med forumets guru Buffet har ju underpresterat S&P 500 på en 10-årsperiod till dagens datum (nåja oftast BH legat över).

Trist insikt kanske, eller så är man bara inte smart nog.
Citera
2020-05-16, 22:12
Medlem
Avvaktar tills vidare, tror det kommer en till dipp, då blir det all in.
Citera
2020-05-16, 23:34
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns 35% uppsida på alla OMXS30, det tycker jag fortfarande. Jag är bara så överraskad att en hel del aktier redan ätit upp hela corona-dippen. Jag vet att det är för tidigt, nästan ingenting är känt om varken hur corona fungerar eller vilka storföretag som kommer att gå omkull som effekt. Jag gamblar helt enkelt att det gått upp för snabbt, med halva mitt belopp. Om det fortsätter upp så har jag gamblat bort halva halva vinsten 17% som hag fick när jag lyckades pricka botten. Men jag kan också öka vinsten med 10%-enheter på halva beloppet om OMXS30 går ner till 1292 som jag är 50% säker på.

Jag kan hålla med om att SSAB och Swedbank känns osexigt... Fast då kanske du inte hållit på så länge som jag och sett de enorma upp- och ner-gångar som dessa aktier haft. Jag köpte Swedbank för 18 kr 2009 vid bankkraschen och tjänade några Mkr när de vandrade iväg till 250. SSAB tvärtom, de harvade länge på 30 kr, steg till 250 när Trump stoppade stålimport, och är nu nere under årtionde-lägsta 18 kr. Extremt bra potential, hur lätt som helst en svensk Tesla.

Disney är ett av de företag som kommer att råka värst ut av alla. Finns det en återstart för Disneyland? När öppnar biografer igen? Nyöppnade Disney-kabel känns bättre, men har kostat enorma summor. Jag tror Disney kommer att tappat 30% av sin omsättning i år och ge 10 miljarder i förlust. Zalando är en amazon-wannabi men utan Bezos. Den känns stendöd för mig. Carlsberg vet jag inget om, men jag ser tydligt att de har mindre reklam nuförtiden, jätteevenemang som de brukar dominera som fotbolls-VM är borta ur leken i 1-2 år, barer är stängda i hela världen, osv. Nä.

Nähepp, så mina tips föll inte herrn i smaken.. Jag uppskattar din uppriktighet.
Nike då? De gör åtminstone sköna skor och fritidskläder av riktigt bra kvalitet.
I övrigt så klättrar guldpriset vidare. Kanske har jag fuckat up som sålde mina sista LUG till 82:70 i fredags?
Citera
2020-05-17, 02:40
Medlem
Autobahn76s avatar
Varför köper ni bara inte Amazon allihopa, om ni är så fruktansvärt kåta på "pengar"? Busenkelt.
Citera
2020-05-17, 02:44
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
[b]Dr Doom spår hyperinflation och politisk kollaps

Jaha, minns att han dissade krypto stenhårt för ett antal år sedan. Sent skall syndaren vakna..
Citera
2020-05-17, 09:40
Medlem
AoE3#1s avatar
Om Palladium öppnar starkt under natten går vi all in på Mini L Palladium Future måndag morgon. Finns en enorm uppsida i Palladium
Citera
2020-05-17, 13:04
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Om Palladium öppnar starkt under natten går vi all in på Mini L Palladium Future måndag morgon. Finns en enorm uppsida i Palladium
Finns det nån speciell anledning att du tror det? Som jag ser det lär det dröja innan dom får igång försäljning av bilar ett tag till, men den ser väl ut att kunna gå upp ~50% om man bara tittar på historiken på sikt. Har också funderat på att köpa, men dåligt påläst.
Citera
2020-05-17, 13:23
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Finns det nån speciell anledning att du tror det? Som jag ser det lär det dröja innan dom får igång försäljning av bilar ett tag till, men den ser väl ut att kunna gå upp ~50% om man bara tittar på historiken på sikt. Har också funderat på att köpa, men dåligt påläst.
Ädelmetall som ta-mässigt kan bryta trenden på Måndag, med betoning på ädelmetall. Får se på morgonen.

Om guld går mot 2000 och silver mot 20-25 dollar kan/borde pall gå mot 2500-3000 dollar per ounce
Citera
2020-05-17, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/etth2m9sLEI

Blivit en hel del länkande men måste bara rekommendera denna kanalen, han är grym!

Bra genomgång på TA, Makro och fundamenta

Cracks are forming

Har du nån youtube med Karol Sikora ??
Citera
2020-05-17, 14:16
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Ädelmetall som ta-mässigt kan bryta trenden på Måndag, med betoning på ädelmetall. Får se på morgonen.

Om guld går mot 2000 och silver mot 20-25 dollar kan/borde pall gå mot 2500-3000 dollar per ounce
Ungefär samma som jag tänkte då alltså, tack. Siktar nog inte så högt som 3000 men man vet aldrig.
Citera
2020-05-17, 21:24
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Man brukar säga att p/e 0-10 är undervärderat, 10-20 är normal och 20+ är övervärderat. Men man bör ta hänsyn till andra värden också som spelar in för få en helhetsbild om värderingen, beror också på vilket stadie företaget befinner sig, vart företag är påväg och hur balansräkning i övrigt ser ut.

Tesla har p/e -1152 just nu och Amazon p/e 114..

Bara för att ett företag har pe 20 och över betyder inte att det inte är värt att köpa. Det kan vara ett stort företag med starka finanser och med stadigt ökade årsvinster.
Citera
2020-05-17, 21:31
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaFlintstones
Avvaktar tills vidare, tror det kommer en till dipp, då blir det all in.

vad ska du köpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in