2020-05-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Haha ok, du har tänkt bränna dig ordentligt😂 lycka till!
Du vet ingenting om hur jag investerar så vad försöker du ens komma med haha. Kommer inte bränna mig själv nåt. Jag har bra förståelse över hur marknaden fungerar samt på vilket sätt man kan tjäna pengar och när det passar att sälja/köpa. Har bara gått i vinst för marknaden är så enkel att läsa just nu. Vilket är anledningen varför jag har skrivit som jag gjort. Det är nu dippen finns, nu ska man köpa om nåt. Man ska vara försiktig i vilket företag självklart, man har inte råd att förlora mer pengar oavsett

Håll hårt i dina pengar istället och vänta på din dröm-marknad
Citera
2020-05-02, 14:14
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awddle
Okej. Men din så kallade top är otroligt icke objektiv är det endaste. Tror du detta är toppen så fyfan lol

Läs om mitt inlägg. KAN. Om vi kommer gå in i en långdragen recession och börsen agerar därefter, så skulle amerikanska börser toppa omkring eller något högre än den var under denna veckan. Jag har under flera veckors tid förutspått att USA börsen skulle upp kring dessa nivåer. Nu är det upp till börsen om vi ska bryta igenom uppåt förbi 3000 ((SP500)med troligtvis nya ATH:s som följd), eller om vi ska långsamt ner under en längre period.

Det hade varit underbart att få 3k på SP500 för där existerar gapfill, MA på dailyn och prisresistans, en perfekt kombo och en perfekt pullback nivå från raset.
Citera
2020-05-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Läs om mitt inlägg. KAN. Om vi kommer gå in i en långdragen recession och börsen agerar därefter, så skulle amerikanska börser toppa omkring eller något högre än den var under denna veckan. Jag har under flera veckors tid förutspått att USA börsen skulle upp kring dessa nivåer. Nu är det upp till börsen om vi ska bryta igenom uppåt förbi 3000 ((SP500)med troligtvis nya ATH:s som följd), eller om vi ska långsamt ner under en längre period.

Det hade varit underbart att få 3k på SP500 för där existerar gapfill, MA på dailyn och prisresistans, en perfekt kombo och en perfekt pullback nivå från raset.
Jag tror på långsamt upp eller plus minus noll och då blir det, uppåt och neråt men man kommer stanna relativt samma mittemellan. Och det är under upp samt neråt dippar man kommer kunna tjäna pengar, man måste läsa marknaden bra. Det är på grund utav att, dom som kommer kunna arbeta hemifrån, kommer göra det. Sedan kommer allt fler börja arbeta igen, ökar produktionen igen och regeringen i USA har visat, behövs det pengar, pungar dom ut det så stöd finns i värst fall. Det är mer under år 2020 och när man ska försöka återbalansera marknaden det kommer vara väldigt långsam tillväxt som kan ta 1 år åtminstone innan den når 2019 topp värden igen.

Tror dock man kommer sväva i dessa värden, men tror inte man har nått en topp.

Det här viruset har verkligen lagt mänskligheten nåt år bakåt. Definitivt.

Dock är marknaden väldigt aktivt. Antingen måste någon gigantisk bubbla spricka eller kommer man kunna leva på statens pengar ett bra tag och försöka öka produktionen samt bara rida ut viruset till där den har en mindre påverkan
Senast redigerad av awddle 2020-05-02 kl. 14:32.
Citera
2020-05-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Hoppas du har rätt. Hade sådan jävla tur så jag var nästan helt likvid när virus-hysterin kom. Är i princip fullinvesterad igen. Så jag klagar inte. Något jag absolut inte vill sitta på är svenska kr.
Mmm, ja fan. Kommer vara en lång väg men folk har mer kontroll nu. Media har fan gjort folk helt hysteriska. Bara titta på fanskap i tråden, helt vilsen. Jävla neurotiker som kommer från hysteri trådar här i flashback
Senast redigerad av awddle 2020-05-02 kl. 14:34.
Citera
2020-05-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Hoppas du har rätt. Hade sådan jävla tur så jag var nästan helt likvid när virus-hysterin kom. Är i princip fullinvesterad igen. Så jag klagar inte. Något jag absolut inte vill sitta på är svenska kr.

Tror du inte SEK kommer klara sig relativt hyffsat? Det är ju ändå euros de kommer få trycka upp för att rädda turistländer som spanien, grekland, italien osv? Samma med USA, de trycker ju enorma summor pengar. Sveriges ekonomi är väl relativt förskonad iochmed att vi inte gjort paniklockdown?
Citera
2020-05-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Tror du inte SEK kommer klara sig relativt hyffsat? Det är ju ändå euros de kommer få trycka upp för att rädda turistländer som spanien, grekland, italien osv? Samma med USA, de trycker ju enorma summor pengar. Sveriges ekonomi är väl relativt förskonad iochmed att vi inte gjort paniklockdown?
Mmmm. Kan vara att jag inte är särskilt påläst när det kommer till valutor men såvida inte världens ekonomi går åt skogen bör svenska kronan vara relativt oskadad? För det skulle ju kräva att folk slutar handla med Sverige.

Jag ser bara inte hur kommer sek vara helt förstörd men samtidigt internationella valutor ligga mycket bättre. Dock har ju dollar mer internationell handelskraft. Man kommer ligga i samma båt mer eller mindre

Då måste inhemska produktionen verkligen hamna efter och med tanke på att man tekniskt sett ligger en månad före alla andra borde svenska kronan komma fram starkare om nåt. Dock visa sektorer har förlorat mycket arbetskraft
Senast redigerad av awddle 2020-05-02 kl. 15:10.
Citera
2020-05-02, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awddle
Jag tror på långsamt upp eller plus minus noll och då blir det, uppåt och neråt men man kommer stanna relativt samma mittemellan. Och det är under upp samt neråt dippar man kommer kunna tjäna pengar, man måste läsa marknaden bra. Det är på grund utav att, dom som kommer kunna arbeta hemifrån, kommer göra det. Sedan kommer allt fler börja arbeta igen, ökar produktionen igen och regeringen i USA har visat, behövs det pengar, pungar dom ut det så stöd finns i värst fall. Det är mer under år 2020 och när man ska försöka återbalansera marknaden det kommer vara väldigt långsam tillväxt som kan ta 1 år åtminstone innan den når 2019 topp värden igen.

Tror dock man kommer sväva i dessa värden, men tror inte man har nått en topp.

Det här viruset har verkligen lagt mänskligheten nåt år bakåt. Definitivt.

Dock är marknaden väldigt aktivt. Antingen måste någon gigantisk bubbla spricka eller kommer man kunna leva på statens pengar ett bra tag och försöka öka produktionen samt bara rida ut viruset till där den har en mindre påverkan
Bnp ökar inte om vi lever på statliga pengar.
Citera
2020-05-02, 15:29
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
”Dippen är redan här” haha 😂 vi är typ på 2019 nivåer fast med sinnesjukt mkt sämre earings, prognoser, ta, fundamenta. Det är ohållbart, bara en tidsfråga.

Det regeringar pumpar in är inte i närheten av vad som förloras i real ekonomin. Det pumpas upp ett luftslott just nu, pengar som pumpas in går inte ens igenom den ”riktiga” ekonomin utan rakt i på börsen... lyckas strategi.

Mars var den stora dippen. Helt övertygad om det.
Ekonomier öppnar upp + goda nyheter om vaccin.
Folk är beredda på dåliga rapporter framöver, ser hellre möjlighet att gå in än ut.
Citera
2020-05-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Bnp ökar inte om vi lever på statliga pengar.
Menar inte svenska staten när jag skrev staten utom amerikanska och det handlar som stöd till privatföretag tills man kan börja producera
Senast redigerad av awddle 2020-05-02 kl. 15:33.
Citera
2020-05-02, 15:37
Medlem
sanchoos avatar
Börsen måste väl rasa inom det närmaste tänker man. Är det helt ologiskt? Tänker på alla varsel osv
Citera
2020-05-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Börsen måste väl rasa inom det närmaste tänker man. Är det helt ologiskt? Tänker på alla varsel osv
Nä, det behöver inte betyda ras för det. Det skadar mest långsiktigt. Om inte en stor jävla del av befolkningen blir det som 30-50% exempelvis. Då minskar pengar cirkulationen, produktion av allt och ingenting för folk jobbar inte, staten behöver ge folk pengar så att dom kan leva med mera, folk köper inte produkter och staten får inte pengar igenom moms osv.

Men för att marknaden ska märka av det krävs att en stor del av befolkningen blir arbetslösa
Senast redigerad av awddle 2020-05-02 kl. 15:46.
Citera
2020-05-02, 15:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
”Dippen är redan här” haha 😂 vi är typ på 2019 nivåer fast med sinnesjukt mkt sämre earings, prognoser, ta, fundamenta. Det är ohållbart, bara en tidsfråga.

Det regeringar pumpar in är inte i närheten av vad som förloras i real ekonomin. Det pumpas upp ett luftslott just nu, pengar som pumpas in går inte ens igenom den ”riktiga” ekonomin utan rakt i på börsen... lyckas strategi.
Håller med, både OMX Stockholm och DJ ligger på samma nivå som för ett år sedan, men det finns inga positiva nyheter på riktigt.
Det som är positivt är
  • att man kanske får fram ett vaccin inom ett år,
  • att Remdesivir är godkänt att användas i USA i akuta lägen, verkar korta vårdtiden från 15 dagar till 11 dagar,
  • att man får gå ut på vissa platser i världen,
  • att det inte är så många som dör som man först trodde det skulle bli,
  • att det finns toapapper i affärerna igen,
  • osv, osv

Om någon sagt detta för ett år sedan eller i januari 2017 (när index var som nu) skulle det inte genererat några glädjeskutt på börsen som det verkar göra nu.
Senast redigerad av Surtruten 2020-05-02 kl. 16:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in