2020-05-16, 16:24
Medlem
Haddock93s avatar
https://twitter.com/NorthmanTrader/status/1261278229710737408

Kolla denna graf över retail sales jämförelsevis med finanskrisen.

Stabilt och uppenbarligen är det bullish

Frågan är bara hur länge det varar, många drömmer ju om att folk kommer springa ut och konsumera mer än någonsin men det är något jag verkligen inte tror på.

Psykologiskt kommer detta få många att börja spara då man känner sig sårbara samtidigt som många saker troligtvis kommer vara stängt året ut såsom typ biografer, festivaler, nöjesland såsom Disneyland och Liseberg osvosv.
Citera
2020-05-16, 16:26
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
[b]Dr Doom spår hyperinflation och politisk kollaps

https://youtu.be/L1DXjGBbQsY

Bifogar ett klipp för de som vill se.

Även fast han kanske är lite väl alarmist är många av de saker han förutspår inte helt långsökta faktiskt. Vi får se.
Hoppas han får fel, man får hoppas på det bästa men vara förberedd på det värsta.
Citera
2020-05-16, 17:05
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=7JuCL9tsK8I&t=

4 minuter in. Tankar kring grafen? Tror ni dom har rätt att detta varit en bulltrap och att vi är i fasen "return to normal" och att vi snart ska krascha hårt?
Citera
2020-05-16, 17:49
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
100% upp på olja, det kan rimligen inte inträffa innan oljepriset fördubblas dvs $60 per fat. Det är väldigt högt och kräver 100% flygplan i luften och bensinbilar på marken skulle jag säga, som lekman.
45-50$ så har det gått upp 100% sen jag köpte, vilket inte alls är omöjligt på ett par år. Runt 30$ är breakeven pris för de flesta med låga kostnader, lär knappast stanna där för evigt.
Även Ryssland och Saudierna behöver över 30$, även om dom kan ta upp olja billigt behöver dom vinst på oljan för sina egna ekonomier. Dom kan väl hålla på att överproducera ett par år antar jag, men dom gör ju i slutändan det för att ta död på konkurrenter så att dom kan styra priset hur dom vill sen (högt).
Den som lever får se, inget är såklart 100% men min tro är iaf en återhämtning inom ett par år.
Citera
2020-05-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Ja det kan den.
Läs på om p/e tal, nyttigt i början för att bedöma värderingen.

Det står att vinst/aktie är 0, så det blir ju svårt att räkna P/E då? Det står att P/E är över 500 på avanza. Hur får dom fram det om vinst/aktie är 0?

(Jag läste lite om P/E och det stog att P/E är kurspriset delat med vinstperaktie).
Citera
2020-05-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Det står att vinst/aktie är 0, så det blir ju svårt att räkna P/E då? Det står att P/E är över 500 på avanza. Hur får dom fram det om vinst/aktie är 0?

(Jag läste lite om P/E och det stog att P/E är kurspriset delat med vinstperaktie).
Tänk pris/vinst så klarnar det nog.
Citera
2020-05-16, 18:35
Medlem
ETA2824-2s avatar
Senaste säljsignalen: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/spara/a/6jQK1O/andra-blev-miljonar-som-21-aring-forsoker-behalla-lugnet
Citera
2020-05-16, 18:39
Medlem
Ja, mina Qlife är upp 42% sen köp. Nu förbannar jag mig själv att jag inte vågade gå in med mer pengar trots att jag ändå hade väldigt stark tro och förhoppning på bolaget, borde ha vågat riskera lite mer pengar. Jag gick in strax under 12 kr, frågan är nu när den ligger närmre 18 om det är värt att köpa mer, men vill inte riktigt höja mitt snitt för mycket.. hur resonerar ni andra Qlife-ägare?
Citera
2020-05-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g

Man brukar säga att p/e 0-10 är undervärderat, 10-20 är normal och 20+ är övervärderat. Men man bör ta hänsyn till andra värden också som spelar in för få en helhetsbild om värderingen, beror också på vilket stadie företaget befinner sig, vart företag är påväg och hur balansräkning i övrigt ser ut.

Tesla har p/e -1152 just nu och Amazon p/e 114..
Citera
2020-05-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Kan du namnge några? Tycker mest det är företag inom turism och bank/finans som droppat rejält. Tar man ett stabilt bolag som Volvo ligger kursen på början av 2019. Investor mars 2020 och så vidare.
Autoliv, Telia, e lux, tex
Citera
2020-05-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag väntar på nästa våg. Det är säkert fel och jag missar tåget som vanligt.
Inte fel tänkt, om den kommer, det är alltid väldigt dyrt att stå utanför när det stiger. Skulle ex bank få fart så har du utdelning sannolikt extra i höst o ordinarie i vår samt värdeökning.
Allt betror på vad man tror o vilken tidshorisont man har. Nordea på höga 50 är alltid bra. Swedbank 100, visst kan båda falla men men
Citera
2020-05-16, 19:16
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/etth2m9sLEI

Blivit en hel del länkande men måste bara rekommendera denna kanalen, han är grym!

Bra genomgång på TA, Makro och fundamenta

Cracks are forming
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in