2020-05-16, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Vid alla kriser väntar man för länge på att köpa. Tror det ska bli billigare. Tittar på large o mid cap så ligger många stabila bolag på kurser motsv 2012. Nu är ett alldeles utmärkt köpläge på lite sikt. Man kommer titta tillbaka på 2020 o undra varför man inte gick in med allt.

Kan du namnge några? Tycker mest det är företag inom turism och bank/finans som droppat rejält. Tar man ett stabilt bolag som Volvo ligger kursen på början av 2019. Investor mars 2020 och så vidare.
Citera
2020-05-16, 07:55
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Vid alla kriser väntar man för länge på att köpa. Tror det ska bli billigare. Tittar på large o mid cap så ligger många stabila bolag på kurser motsv 2012. Nu är ett alldeles utmärkt köpläge på lite sikt. Man kommer titta tillbaka på 2020 o undra varför man inte gick in med allt.

Jag väntar på nästa våg. Det är säkert fel och jag missar tåget som vanligt.
Citera
2020-05-16, 08:18
Medlem
Allt borde rasa som fan. Amerikanska siffrorna är inte vackra.... För stor hivemind mentalitet just nu
Citera
2020-05-16, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag väntar på nästa våg. Det är säkert fel och jag missar tåget som vanligt.

Beundransvärt psyke ni har som ligger likvida och väntar. Jag hade tyckt det skulle vara värre att missa hela uppgången än att inte lyckats köpa runt absoluta botten i efterhand.

Jag har dock alltid varit fullinvesterad och köper varje vecka regelbundet för att kunna sova om nätterna.
Citera
2020-05-16, 09:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Folk va ju övertygade om att ingen skulle flyga efter 9/11 heller, det gick ju bra..
VEM trodde inte man skulle flyga efter 911? Jag kan inte minnas en enda uppsägning i något flygbolag efter 911.
Citera
2020-05-16, 09:31
Medlem
Jag sitter och skissar på en plan utifall vi får en ordentlig krasch, alltså mycket värre än det vi har sett hittills. Min plan är ett bostadslån till halva värdet av huset (som snart är betalt). Dessa pengar skulle i så fall investeras på börsen, eventuellt i indexfonder. Min fasta anställning ser i dagsläget hyfsat trygg ut och kommer förmodligen inte att påverkas av en svart måndag.

Hur ser mina förutsättningar ut för att beviljas detta lån när kraschen redan är ett faktum?

Är det bättre att låna innan en ev krasch för att få en fördelaktigare ränta?

Vad säger banken om att jag inte vill specificera vad jag ska lägga pengarna på? Jag kan iofs dra en renoverings-vals...

Är min plan fullständigt idiotisk och borde förpassas till papperskorgen?

Hur som helst har jag redan börjat investera i liten skala på Avanza. Jag inser att chansen/risken för en jättekrasch är relativt låg, men om den kommer vill jag vara med på ett hörn.
Citera
2020-05-16, 09:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Kul att du är tillbaka. Du skulle ju inte sälja innan du var 35% upp... Du som har så mycket pengar borde ju kunna investera lite vassare än Telia, Elux, SSAB, Volvo och Swedbank, kan tyckas..

Tror att Walt Disney, Carlsberg och Zalando vore nåt för dig..
10 mille i varje blir skitbra.
Det finns 35% uppsida på alla OMXS30, det tycker jag fortfarande. Jag är bara så överraskad att en hel del aktier redan ätit upp hela corona-dippen. Jag vet att det är för tidigt, nästan ingenting är känt om varken hur corona fungerar eller vilka storföretag som kommer att gå omkull som effekt. Jag gamblar helt enkelt att det gått upp för snabbt, med halva mitt belopp. Om det fortsätter upp så har jag gamblat bort halva halva vinsten 17% som hag fick när jag lyckades pricka botten. Men jag kan också öka vinsten med 10%-enheter på halva beloppet om OMXS30 går ner till 1292 som jag är 50% säker på.

Jag kan hålla med om att SSAB och Swedbank känns osexigt... Fast då kanske du inte hållit på så länge som jag och sett de enorma upp- och ner-gångar som dessa aktier haft. Jag köpte Swedbank för 18 kr 2009 vid bankkraschen och tjänade några Mkr när de vandrade iväg till 250. SSAB tvärtom, de harvade länge på 30 kr, steg till 250 när Trump stoppade stålimport, och är nu nere under årtionde-lägsta 18 kr. Extremt bra potential, hur lätt som helst en svensk Tesla.

Disney är ett av de företag som kommer att råka värst ut av alla. Finns det en återstart för Disneyland? När öppnar biografer igen? Nyöppnade Disney-kabel känns bättre, men har kostat enorma summor. Jag tror Disney kommer att tappat 30% av sin omsättning i år och ge 10 miljarder i förlust. Zalando är en amazon-wannabi men utan Bezos. Den känns stendöd för mig. Carlsberg vet jag inget om, men jag ser tydligt att de har mindre reklam nuförtiden, jätteevenemang som de brukar dominera som fotbolls-VM är borta ur leken i 1-2 år, barer är stängda i hela världen, osv. Nä.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-16 kl. 09:40.
Citera
2020-05-16, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
VEM trodde inte man skulle flyga efter 911? Jag kan inte minnas en enda uppsägning i något flygbolag efter 911.

Googlade lite snabbt bara.

”After 9/11, domestic flights were grounded for three days, but the effects from fear and speculation lasted much longer and eventually led to a period of bankruptcies, bailouts, layoffs, mergers and acquisitions for the airline industry.”

”Directly following 2001, losses from operating costs of major carriers, also known as legacy network carriers, plummeted by an estimated $9.1 billion, according to the Bureau of Transportation Statistics, while losses from 2001 until 2007 were estimated to total a whopping $40 billion. Profitability was not restored until 2007, and the sky-high oil prices in 2008, just before the Great Recession, only led to more trouble. ”

”These severe declines in profitability resulted in numerous bankruptcies; most significantly, those of US Airways in 2002 and 2004, United Airlines in 2002, Delta Air Lines, Northwest Airlines and Comair in 2005, and American Airlines in 2011. Three major airlines, including America West, a major carrier at the time, filed for bankruptcy within 10 days of 9/11, as a direct result of declines in demand.”
Citera
2020-05-16, 09:44
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkeleMancer
Allt borde rasa som fan. Amerikanska siffrorna är inte vackra.... För stor hivemind mentalitet just nu

Ja -16% detaljhandel var ju sådär som siffror. Även produktionen i landet.

Siffror man inte sett sedan depressionen. Den här marknaden känns manipulerad.

Frågan är hur länge FED kan hålla den vid liv, förr eller senare kommer nästa våg ner. Vad som blir triggern ska bli intressant, jag tror följande;

1. Andra våg som troligtvis kommer.
2. Något stort mellan Kina/USA.
Citera
2020-05-16, 09:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.Kane.
Jag sitter och skissar på en plan utifall vi får en ordentlig krasch, alltså mycket värre än det vi har sett hittills. Min plan är ett bostadslån till halva värdet av huset (som snart är betalt). Dessa pengar skulle i så fall investeras på börsen, eventuellt i indexfonder. Min fasta anställning ser i dagsläget hyfsat trygg ut och kommer förmodligen inte att påverkas av en svart måndag.

Hur ser mina förutsättningar ut för att beviljas detta lån när kraschen redan är ett faktum?

Är det bättre att låna innan en ev krasch för att få en fördelaktigare ränta?

Vad säger banken om att jag inte vill specificera vad jag ska lägga pengarna på? Jag kan iofs dra en renoverings-vals...

Är min plan fullständigt idiotisk och borde förpassas till papperskorgen?

Hur som helst har jag redan börjat investera i liten skala på Avanza. Jag inser att chansen/risken för en jättekrasch är relativt låg, men om den kommer vill jag vara med på ett hörn.
All historik visar att super-dippar försvinner efter 2 år. Finns ytterst få exempel på motsatsen, som 1929 tog ca 15 år att få tillbaka. Absolut, gå in med halva hus-beloppet och tjäna några miljoner. Glöm inte göra det på ett ISK-konto så blir skatten minimerad.

Men NEJ till indexfonder. Bättre att köpa ett litet urval egna aktier som du läst på om. Se upp med valutorna, om du köper utanför Sverige så riskerar du att tappa 20-40% när SEK återtar sitt gamla värde som är allt för nertryckt nu. Köp INTE med hävarm när du har ett så stort belopp, det räcker gott med 30% i vinst.

Bli inte förvånad om det första som händer när du köpt är att du hamnar back rejält. Så är det alltid av någon anledning, man kan aldrig hitta toppen eller botten. Ändra INTE taktik när det går illa utan härda ut. De största förlorarna är de som hoppar från tuva till tuva.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-16 kl. 09:49.
Citera
2020-05-16, 10:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Googlade lite snabbt bara.

”After 9/11, domestic flights were grounded for three days, but the effects from fear and speculation lasted much longer and eventually led to a period of bankruptcies, bailouts, layoffs, mergers and acquisitions for the airline industry.”

”Directly following 2001, losses from operating costs of major carriers, also known as legacy network carriers, plummeted by an estimated $9.1 billion, according to the Bureau of Transportation Statistics, while losses from 2001 until 2007 were estimated to total a whopping $40 billion. Profitability was not restored until 2007, and the sky-high oil prices in 2008, just before the Great Recession, only led to more trouble. ”

”These severe declines in profitability resulted in numerous bankruptcies; most significantly, those of US Airways in 2002 and 2004, United Airlines in 2002, Delta Air Lines, Northwest Airlines and Comair in 2005, and American Airlines in 2011. Three major airlines, including America West, a major carrier at the time, filed for bankruptcy within 10 days of 9/11, as a direct result of declines in demand.”
Det var svårt att hitta aktiekurser så långt tillbaka som 2001. men här finns t.ex Delta airlines:
https://www.financevault.net/nyse/dal/2001-11-01/historical-prices.html

Man kan se att kursen var 6473 31 augusti 2001, sjönk till 3317 den 19 september, men sedan kom tillbaka till 6094 redan i mars 2002. Så dippen för DAL varade i ett halvår. USA gjorde en bail out för storbolag som fick pengar precis som i corona-tider, och jag kan inte minnas särskilt att man talade om konkurser. Men flyg är inte mitt område.
Citera
2020-05-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Disney är ett av de företag som kommer att råka värst ut av alla. Finns det en återstart för Disneyland? När öppnar biografer igen? Nyöppnade Disney-kabel känns bättre, men har kostat enorma summor. Jag tror Disney kommer att tappat 30% av sin omsättning i år och ge 10 miljarder i förlust.

Det intressanta med Biografer är ju hur viktig premiärhelgen är för att filmskapare skall få tillbaka pengarna filmen kostat. För biografupplevelsen finns ännu inget piratalternativ som konkurrerar. Frågan är hur man drar in lika stora pengar utan biopremiärer? DVD försäljning lär ju vara död så snart det blir enklare att streama (illegalt) i full HD. Biografer är en av de saker som kanske aldrig kommer tillbaka om det visar sig att folk investerat i större TV och bättre ljudanläggning hemma för att uthärda självisoleringen. Kan bara se till mig men är inte alls lika lockad att gå på bio längre...

Kan mycket väl bli så att filmindustrin får skala ner både kostnaden för att göra film och sina vinster nästa decennium. En prenumerationstjänst som NetFlix har ju mycket pengar men de behöver inte de dyraste effekterna eller de mest högbetalda filmstjärnorna för att locka folk till sina filmer. Just nöjesbranschen kan mycket väl vara en av de som står inför störst förändringar i närtid.

Tycker att det är mycket som är osäkert just nu. Bäst att hålla sig till sådant som med säkerhet kommer att behövas. Som toapapper, stål, väktare, eller bostäder.

Har också nästan uteslutande Sverige just nu Hade en amerikansk oljeproducent men sålde igår med förhoppningen att det blir en värre kris i slutet av månaden med fulla oljelager Spekulation är ju ingen framgångsrik strategi om man kör i stor skala men roligt är det om det lyckas Låg hyfsat plus när jag sålde...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in