2020-05-16, 12:56
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Kan ni tipsa om någon bra gratis amerikansk ekonomisida typ placera.nu i sverige där man får kortfattade nyheter och analyser?

Yahoo finance?
Citera
2020-05-16, 13:25
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kan man köpa t.ex Saudiska olje-aktier? De måste rimligen vara de säkraste i hela världen, både med hela landet bakom sig, all prestige, och världens största och enklaste oljefyndigheter.

Norska oljeaktier borde vara motsatsen. Läste precis hur f.d Statoil bränt 200 miljarder på USA-affärer. Och den norska oljan är den dyraste att ta upp efter fracking.

Fast... nä, jag tror elbilarna har mer än 50% av all försäljning inom 5 år, kanske tidigare, och olja är dömt att dö ut i rikare länder. Miminum måste man hinna ut innan detta sker.
Tvivlar starkt på att det kommer gå så fort med elbilar, för övrigt kommer väl folk inte köpa så många nya bilar dom närmsta åren. Kommer kräva mycket mer elproduktion också, vilket jag också investerat en del i. Men i vilket fall tänkte jag inte ha mina oljeinnehav mer än 2-3 år, går dom upp 100% nån gång under den perioden lär jag sälja tidigare.
Citera
2020-05-16, 14:31
Medlem
Haddock93s avatar
Intressant att Buffett dumpat nästan allt innehav i Goldman Sachs. Under finanskrisen backade han ju banken.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-16 kl. 14:34.
Citera
2020-05-16, 14:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Tvivlar starkt på att det kommer gå så fort med elbilar, för övrigt kommer väl folk inte köpa så många nya bilar dom närmsta åren. Kommer kräva mycket mer elproduktion också, vilket jag också investerat en del i. Men i vilket fall tänkte jag inte ha mina oljeinnehav mer än 2-3 år, går dom upp 100% nån gång under den perioden lär jag sälja tidigare.
100% upp på olja, det kan rimligen inte inträffa innan oljepriset fördubblas dvs $60 per fat. Det är väldigt högt och kräver 100% flygplan i luften och bensinbilar på marken skulle jag säga, som lekman.
Citera
2020-05-16, 14:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Intressant att Buffett dumpat nästan allt innehav i Goldman Sachs.
Jag tror han bygger upp en stor hög pengar för kommande uppköp. Det är hans (och mitt) favorittillfälle att köpa aktier, vid kriser. Han köper inte nu för då hade det stått i media, utan sparar till senare eftersom han (också) tror det blir värre i höst. Om min analys här är rätt och jag ligger i rygg på Buffett så känns det ganska bra.

Står en lång artikel i dagens DI om banksektorn, som står rekordlågt i Sverige och EU. Bankerna var redan halvt uträknade innan corona. Och nu med alla lån till småbolag så kommer ena kredit-smällen efter den andra att komma i höst. Svenska banker är dock väl kapitaliserade så jag ligger kvar med mina Swedbank och SEB tills de stiger, dock bara hälften av mitt innehav förra veckan. Om OMXS går neråt 1292 så kommer jag att köpa tillbaka dem.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-16 kl. 14:39.
Citera
2020-05-16, 14:47
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror han bygger upp en stor hög pengar för kommande uppköp. Det är hans (och mitt) favorittillfälle att köpa aktier, vid kriser. Han köper inte nu för då hade det stått i media, utan sparar till senare eftersom han (också) tror det blir värre i höst. Om min analys här är rätt och jag ligger i rygg på Buffett så känns det ganska bra.

Står en lång artikel i dagens DI om banksektorn, som står rekordlågt i Sverige och EU. Bankerna var redan halvt uträknade innan corona. Och nu med alla lån till småbolag så kommer ena kredit-smällen efter den andra att komma i höst. Svenska banker är dock väl kapitaliserade så jag ligger kvar med mina Swedbank och SEB tills de stiger, dock bara hälften av mitt innehav förra veckan. Om OMXS går neråt 1292 så kommer jag att köpa tillbaka dem.

Delar dina tankar på det mesta du skriver och ja, det känns tryggt att man har samma tankar som Buffett verkar ha.

Dock krävs det ju inte mycket för investerare att förstå att det här antagligen kommer gå åt helvete och vi har en period där vi ska gå från rejält övervärderade bolag till minst fair-value och billigt. Det är då man slår till givetvis.

Inte nu på vad som verkar vara toppen givetvis, även fast man är lång och ung så vill man ju inte behöva vänta i kanske 5-10 år för att vara break even när man kan gå in när alla smart pengar gör det.

Om vi nu följer samma mönster på börsen som man gjorde under den stora depressionen, vilket inte är omöjligt.
Citera
2020-05-16, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Yahoo finance?
Stocktwits.com
Citera
2020-05-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Delar dina tankar på det mesta du skriver och ja, det känns tryggt att man har samma tankar som Buffett verkar ha.

Dock krävs det ju inte mycket för investerare att förstå att det här antagligen kommer gå åt helvete och vi har en period där vi ska gå från rejält övervärderade bolag till minst fair-value och billigt. Det är då man slår till givetvis.

Inte nu på vad som verkar vara toppen givetvis, även fast man är lång och ung så vill man ju inte behöva vänta i kanske 5-10 år för att vara break even när man kan gå in när alla smart pengar gör det.

Om vi nu följer samma mönster på börsen som man gjorde under den stora depressionen, vilket inte är omöjligt.

Är denna analys uppbackad av något mer än din tro och känsla? Jag ligger lång, hann ut här i vår, men har återinvesterat 100% igen. Ligger + ännu, men vetefan hur jag ska göra? Visst ligger jag lång, men det är mitt pensionskapital och vill som du säger i ditt exempel med ungdomarna, inte kasta bort flera år med av möjlig utveckling åt rätt håll. Har trots allt inte mer än ca 15 år till tänkt pension. Hade det varit för 20 år sedan hade jag nog inte brytt mig så mycket....

Ska man kliva ur på månd.och ligga likvid? Eller flytta till endast ”tråkbolag/fonder”. Hmm, så mycket frågor, så få svar...hehe.
Citera
2020-05-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej lite på gränsen mellan skoj och hån ibland, så därför satte jag hånar inom citationstecken.
Menade inget illa.

Jodå, förstod det. Det är väl mest lite gliringar. Utom från några få med avundsjuka/skadeglädje/bitterhet, men det är ju inget nytt under solen där inte.
Citera
2020-05-16, 16:10
Medlem
Visst, det känns som många bolag/branscher var övervärderade innan Covid. Men vad är in-prisat nu? Vilka ska ned mer? Och vilka ska upp? Det vill man ju veta....

Branscher då, som ligger omotiverat lågt och som blir framtiden närmsta åren? Medicin/hälsa? Upplevelser utan utlandsresande? Vad kommer folk vilja ha?

Shoot!
Citera
2020-05-16, 16:16
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Visst, det känns som många bolag/branscher var övervärderade innan Covid. Men vad är in-prisat nu? Vilka ska ned mer? Och vilka ska upp? Det vill man ju veta....

Branscher då, som ligger omotiverat lågt och som blir framtiden närmsta åren? Medicin/hälsa? Upplevelser utan utlandsresande? Vad kommer folk vilja ha?

Shoot!
Hmm ja många bolag ska nog ner rejält under närmaste tiden om fundamenta spelar någon roll överhuvudtaget. Fed med Powell i spetsen lär dock göra allt för att förhindra att börserna faller.
Citera
2020-05-16, 16:20
Medlem
Aston-Martins avatar
Dr Doom spår hyperinflation och politisk kollaps

Citat:
Stjärnekonomen Nouriel Roubini anser att världen befinner sig i den värsta depressionen. Hyperinflation, matbrist och en politisk kollaps väntar, spår han.
Citat:

Jobben i serviceindustrin kommer inte tillbaka och handeln mellan länder kommer att krympa. Det spår Nouriel Roubini, ekonomiprofessor och känd under namnet Dr Doom, som i ett nattsvart blogginlägg målar upp konsekvenserna av virusbekämpningen ur ett amerikanskt perspektiv.

”Om viruset inte dödar dig kommer regeringens åtgärder att göra det genom att ta ditt jobb, begränsa dina möjligheter att arbeta, begränsa vad du kan äta och vart du kan resa.”

Kombinationen av att den amerikanska centralbankens sedelpress går varm, en fortsatt efterfrågan på basvaror – framför allt livsmedel – och en produktion på sparlåga, kommer att skapa hyperinflation varnar han och drar paralleller till hur det sett ut i Venezuela.

”Vi kommer att se helikopterpengar som aldrig förr för att få människor att köpa saker för att stödja ekonomin”, skriver han.

Hans råd lyder: Äg din bostad, köp guld, silver och kryptovaluta, men lämna aktier och obligationer.

”När hyperinflationen kommer förlorar människor förtroendet för dollarn och regeringen kommer att kollapsa”, skriver han.

”Detta är den största depressionen. Hoppas att alla är preppade och redo”, fortsätter han och spår en utveckling ”fasansfull bortom förstånd”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in