Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag tror han bygger upp en stor hög pengar för kommande uppköp. Det är hans (och mitt) favorittillfälle att köpa aktier, vid kriser. Han köper inte nu för då hade det stått i media, utan sparar till senare eftersom han (också) tror det blir värre i höst. Om min analys här är rätt och jag ligger i rygg på Buffett så känns det ganska bra.
Står en lång artikel i dagens DI om banksektorn, som står rekordlågt i Sverige och EU. Bankerna var redan halvt uträknade innan corona. Och nu med alla lån till småbolag så kommer ena kredit-smällen efter den andra att komma i höst. Svenska banker är dock väl kapitaliserade så jag ligger kvar med mina Swedbank och SEB tills de stiger, dock bara hälften av mitt innehav förra veckan. Om OMXS går neråt 1292 så kommer jag att köpa tillbaka dem.
Delar dina tankar på det mesta du skriver och ja, det känns tryggt att man har samma tankar som Buffett verkar ha.
Dock krävs det ju inte mycket för investerare att förstå att det här antagligen kommer gå åt helvete och vi har en period där vi ska gå från rejält övervärderade bolag till minst fair-value och billigt. Det är då man slår till givetvis.
Inte nu på vad som verkar vara toppen givetvis, även fast man är lång och ung så vill man ju inte behöva vänta i kanske 5-10 år för att vara break even när man kan gå in när alla smart pengar gör det.
Om vi nu följer samma mönster på börsen som man gjorde under den stora depressionen, vilket inte är omöjligt.