Citat:
Ursprungligen postat av
Moderno
Bruksvärdesbedömningen följer väl en sedan länge fastslagen metod, som främst ser till faktorer kopplade till själva bostaden? I samband med alliansens lagändringar, som du nämner, infördes väl också en form av skyddsregel som innebär ett skydd mot plötsliga och höga hyreshöjningar (i praktiken en form av karens, som hyresnämnden kan besluta om). Jag har tyvärr inte helt klart för mig vad dessa bestämmelser i praktiken innebär, men i vart fall bör det väl leda till en mer utjämnad hyreshöjning än vad som kan vara fallet i en bostadsrättsförening.
Vad som händer i det fall som du pekar på, dvs att bostadsbolagens kostnader ökar plötsligt och de enda som kan betala är hyresgästerna genom högre hyror, kan ju mycket väl komma att inträffa med hänsyn till rådande corona-situation. Men vad det mer specifikt kan tänkas få för effekter är omöjligt att veta (jag misstänker att åtminstone en del fastighetsbolag kommer att sättas i konkurs innan de har lyckats höja hyresnivån tillräckligt för att täcka kostnadsökningarna om de kommer plötsligt).
Om en hyresvärd går i konkurs tas verksamheten över av en förvaltare, åtminstone för den tid det tar att avveckla boet (vad som händer sedan är väl att fastigheten säljs exekutivt). Hyresgästerna har dock som regel kvar sitt besittningsskydd och har rätt att endast bli debiterad den hyra som den nye hyresvärden har rätt att ta ut enligt hyreslagstiftningen.
Om en bostadsrättsförening går i konkurs (t.ex. som en följd av högre räntor som inte kan föras vidare till medlemmarna) förlorar medlemmarna sina insatser. Jag antar att de sedan kan bo kvar som hyresgäster.
Fastighetsbolagen lär sitta med bundna lån som omsätts successivt.
Någon snabb räntehöjning lär det inte bli för dom.
Och en räntehöjning som sker i måttlig takt ser jag inte annat än att det skulle slå igenom på hyrorna. Det finns ingen annan som kan betala.
Och HGF och Hyresnämnden kommer inte sätta allmännyttan i kk.
För BRF sitter de numera inte med speciellt mycket lån. Och i den mån de har lån så lär de också vara bundna.
Annat var det på 80-talet. Då satt BRF med stora lån. På den tiden fungerade inte riktigt BR som pant. Och därmed fick BRF sitta på lånen. (Fanns vissa BRF som hade egna överenskommelser med lokala banker som gjorde att en BR i den BRF kunde pantsättas).
Så nu handlar det om vad den enskilde BR-innehavaren har för lån.
Just nu är 10 års statsobligationsränta negativ. Så någon räntehöjning av betydelse har vi inte i sikte just nu. Diskussionen blir väldigt hypotetisk.