2020-05-16, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Många i villaområdena i Huddinge klassas som äldre. Här är dock ett ställe med barnfamiljer.
Snittbelåning är 2.5 MSEK.
https://www.hitta.se/kartan!~59.23813,17.95833,13.538719601817123z/tr!i=KfOUOMVL/tileLayer!l=1/lifestyle!l=59.23813:17.95833?usergeo=1

En snittbelåning på drygt 2 MSEK verkar vanligt i Huddinges villakvarter.

Men i BR i centrum är både inkomster och snittbelåning lägre.
https://www.hitta.se/kartan!~59.23434,17.98923,13.86025591270835z/tr!i=KfOUOMVL/tileLayer!l=1/lifestyle!l=59.23434:17.98923?usergeo=1
Verkligheten är en bra bit i från flanders prat om 5 MSEK belåning.

Så det finns inga som har 5 mseks belåning på boende värt 6? Trots att bankerna accepterar det. För du har tittat lite i Huddinge..
2020-05-16, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
5 mkr i lån kan naturligtvis inte en vanlig Huddinge-familj få, det vore en för stor börda om räntorna började ticka uppåt. Men även 2mkr är en bra slant och kan rimligen inte amorteras bort mer än t.ex 2k i månaden = tar 1000 månader innan man äger sitt hus.

I dina siffror ovan döljer sig dessutom ett annat faktum, att nästan alla som köper även på en lågstatus-ort som Huddinge sannolikt har gjort bostadskarriär i Stockholm. De kan ha tjänat t.ex 1mkr på sina förra försäljning. Den miljonen försvinner så fort priserna inte längre stiger. Familjer som flyttar in från småstäder kan inte köpa en Huddingevilla, de har inte tjänat ihop sin första miljon. Ytterligare en nackdel med orimligt höga bostadspriser.

Två löner på 40k var ger 5 msek i lån vid 1msek i insats.
2020-05-16, 16:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Bruksvärdesbedömningen följer väl en sedan länge fastslagen metod, som främst ser till faktorer kopplade till själva bostaden? I samband med alliansens lagändringar, som du nämner, infördes väl också en form av skyddsregel som innebär ett skydd mot plötsliga och höga hyreshöjningar (i praktiken en form av karens, som hyresnämnden kan besluta om). Jag har tyvärr inte helt klart för mig vad dessa bestämmelser i praktiken innebär, men i vart fall bör det väl leda till en mer utjämnad hyreshöjning än vad som kan vara fallet i en bostadsrättsförening.

Vad som händer i det fall som du pekar på, dvs att bostadsbolagens kostnader ökar plötsligt och de enda som kan betala är hyresgästerna genom högre hyror, kan ju mycket väl komma att inträffa med hänsyn till rådande corona-situation. Men vad det mer specifikt kan tänkas få för effekter är omöjligt att veta (jag misstänker att åtminstone en del fastighetsbolag kommer att sättas i konkurs innan de har lyckats höja hyresnivån tillräckligt för att täcka kostnadsökningarna om de kommer plötsligt).

Om en hyresvärd går i konkurs tas verksamheten över av en förvaltare, åtminstone för den tid det tar att avveckla boet (vad som händer sedan är väl att fastigheten säljs exekutivt). Hyresgästerna har dock som regel kvar sitt besittningsskydd och har rätt att endast bli debiterad den hyra som den nye hyresvärden har rätt att ta ut enligt hyreslagstiftningen.

Om en bostadsrättsförening går i konkurs (t.ex. som en följd av högre räntor som inte kan föras vidare till medlemmarna) förlorar medlemmarna sina insatser. Jag antar att de sedan kan bo kvar som hyresgäster.
Fastighetsbolagen lär sitta med bundna lån som omsätts successivt.
Någon snabb räntehöjning lär det inte bli för dom.
Och en räntehöjning som sker i måttlig takt ser jag inte annat än att det skulle slå igenom på hyrorna. Det finns ingen annan som kan betala.

Och HGF och Hyresnämnden kommer inte sätta allmännyttan i kk.

För BRF sitter de numera inte med speciellt mycket lån. Och i den mån de har lån så lär de också vara bundna.
Annat var det på 80-talet. Då satt BRF med stora lån. På den tiden fungerade inte riktigt BR som pant. Och därmed fick BRF sitta på lånen. (Fanns vissa BRF som hade egna överenskommelser med lokala banker som gjorde att en BR i den BRF kunde pantsättas).

Så nu handlar det om vad den enskilde BR-innehavaren har för lån.

Just nu är 10 års statsobligationsränta negativ. Så någon räntehöjning av betydelse har vi inte i sikte just nu. Diskussionen blir väldigt hypotetisk.
2020-05-16, 16:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så det finns inga som har 5 mseks belåning på boende värt 6? Trots att bankerna accepterar det. För du har tittat lite i Huddinge..
Inga???
Det har jag inte sagt. Men vad har något undantag med frågan att göra?
Vi talar om massorna. Och där lågt det på drygt 2.
2020-05-16, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Inga???
Det har jag inte sagt. Men vad har något undantag med frågan att göra?
Vi talar om massorna. Och där lågt det på drygt 2.

Jag har aldrig sagt att massorna ligger på maxbelåning så jävligt fjantigt av dig att insinuera det.
2020-05-16, 17:34
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att massorna ligger på maxbelåning så jävligt fjantigt av dig att insinuera det.

Det många som tror på bubbla gärna gör i den här tråden är att prata om att bostadspriserna är för höga för massan utifrån individexempel.

”Svenska folket är överbelånade” samtidigt som den stora massan inte är det, så tar man ett exempel om att en förskolelärare inte har råd med en lägenhet i vasastan.
2020-05-16, 19:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Två löner på 40k var ger 5 msek i lån vid 1msek i insats.
Det är makalöst i så fall, vilken gambling med hela livs-inkomster. Det hade jag aldrig rekommenderat någon. Med så små marginaler klarar man t.ex inte att en blir arbetslös eller långtidssjuk och tvingas då sälja villan, vilket med maximal otur alltid sker när så få som möjligt vill köpa dvs med förlust.
2020-05-16, 19:29
Medlem
Citat:
Det är makalöst i så fall, vilken gambling med hela livs-inkomster. Det hade jag aldrig rekommenderat någon. Med så små marginaler klarar man t.ex inte att en blir arbetslös eller långtidssjuk och tvingas då sälja villan, vilket med maximal otur alltid sker när så få som möjligt vill köpa dvs med förlust.

Så vad är din lösning? Du är medveten om att sitta i hyresrätt med det scenariot är ännu värre?
2020-05-16, 20:05
Avslutad
Citat:

Förlåt. 5.7 miljoner tom. Dubbelkollade. Kan alltså köpa för 6.7 msek.
2020-05-16, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Det många som tror på bubbla gärna gör i den här tråden är att prata om att bostadspriserna är för höga för massan utifrån individexempel.

”Svenska folket är överbelånade” samtidigt som den stora massan inte är det, så tar man ett exempel om att en förskolelärare inte har råd med en lägenhet i vasastan.

Men jag har aldrig påstått det. Bara det faktum att två personer som tjänar 40k var med 1 msek i insats får låna 5.6 msek.

Kostnad /utgift med.en ränta på 1.5% och amortering en bra bit över 20k i mån. Sedan kanske 3000-4000 i drift.
2020-05-16, 20:14
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Men jag har aldrig påstått det. Bara det faktum att två personer som tjänar 40k var med 1 msek i insats får låna 5.6 msek.

Kostnad /utgift med.en ränta på 1.5% och amortering en bra bit över 20k i mån. Sedan kanske 3000-4000 i drift.

För 6,6msek får du en 3a på bra adress innanför tullarna. Jag tycker det är en fullt rimlig utgift med tanke på att du får betala 10-13k för en nyprod 2a HR 30min utanför stan.

12k för en person som tjänar 40k för sveriges bästa adresser. Ungdomar som jobbar på ica får pröjsa 10k i månaden för att hyra en skrubb i solna.
2020-05-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
De tjänar riktigt bra trots en usel grundlön på 35-38k.

Närmare 40k/mån är en riktigt bra lön och mer än vad svenssons tjänar. Alltså driver inte de personerna upp bostadspriserna utan rimligen gör majoriteten som har lägre inkomst än så det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in