Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Bruksvärdesprincipen måste förknippas med en metod. Annars är det bara ett tomt ord som vem som helst kan tolka lite hipp som happ.
Tidigare innebar bruksvärdesprincipen att allmännyttan var normgivande. Och då fick inte läge betyda något. Jag har varit med på 80-talet om att allmännyttan sänkte hyran i centrum och höjde hyran längst ut utanför stadens periferi just med hänvisning till bruksvärde. Helt absurt.
På den tiden kunde privata fastighetsbolag (med hyreshus) gå med vinst bara om de var effektivare än allmännyttan. Vilket i sig inte är så svårt.
Under alliansen ändrades metoden för bruksvärde. Man tillät att läge kunde ha betydelse. Det gjordes en geografisk frikoppling. Men det är också så att fastighetsbolagets kostnader slår igenom. Stiger t ex vatten avlopp renhållning mm så åker det på hyran. Alla kostnader måste hyresgästerna betala. Finns ingen annan som kan betala.
Så stiger räntan så stiger allmännyttans kostnader. Och det finns ingen annan som kan betala än hyresgästerna. Då stiger hyran. HGF och Hyresnämnden har inga som helst möjligheter att stoppa det.
Har vi nu andelen boendeutgifter som andel av disponibel inkomst enligt tidigare inlägg så kommer de då ändra sig ungefär enligt:
* HR 30% -> 35%
* BR 20% -> 25%
* villa 15% -> 20%
Väldigt grovt då, och naturligtvis beroende på hur räntan stiger och hur mycket alla inblandade har lånat.
Det är inte så där uppenbart att det är en bra ide att sälja BR och flytta till HR för att räntan stiger.
Bruksvärdesbedömningen följer väl en sedan länge fastslagen metod, som främst ser till faktorer kopplade till själva bostaden? I samband med alliansens lagändringar, som du nämner, infördes väl också en form av skyddsregel som innebär ett skydd mot plötsliga och höga hyreshöjningar (i praktiken en form av karens, som hyresnämnden kan besluta om). Jag har tyvärr inte helt klart för mig vad dessa bestämmelser i praktiken innebär, men i vart fall bör det väl leda till en mer utjämnad hyreshöjning än vad som kan vara fallet i en bostadsrättsförening.
Vad som händer i det fall som du pekar på, dvs att bostadsbolagens kostnader ökar plötsligt och de enda som kan betala är hyresgästerna genom högre hyror, kan ju mycket väl komma att inträffa med hänsyn till rådande corona-situation. Men vad det mer specifikt kan tänkas få för effekter är omöjligt att veta (jag misstänker att åtminstone en del fastighetsbolag kommer att sättas i konkurs innan de har lyckats höja hyresnivån tillräckligt för att täcka kostnadsökningarna om de kommer plötsligt).
Om en hyresvärd går i konkurs tas verksamheten över av en förvaltare, åtminstone för den tid det tar att avveckla boet (vad som händer sedan är väl att fastigheten säljs exekutivt). Hyresgästerna har dock som regel kvar sitt besittningsskydd och har rätt att endast bli debiterad den hyra som den nye hyresvärden har rätt att ta ut enligt hyreslagstiftningen.
Om en bostadsrättsförening går i konkurs (t.ex. som en följd av högre räntor som inte kan föras vidare till medlemmarna) förlorar medlemmarna sina insatser. Jag antar att de sedan kan bo kvar som hyresgäster.