2020-05-14, 21:40
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Bild som Est*er delat idag.
www.bildtagg.se/bild/765jy6qouhq8o59q8m465vlu

Snart är timmen slagen för 2 år sen som mördaren tog Lenas liv och imorgon fyller yngsta sonen. Fn, om S går runt och spelar allan i området då.

❤ Kram till barnen

Det är ofattbart att det hunnit gå så lång tid och att MGM(s) ännu går fri(a). Måtte barnen och andra anhöriga få ett avslut på detta och få åtminstone se någon lagförd för dådet. <3
Citera
2020-05-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Oerhört tragiskt om det som utlöser mordet är att paret D missuppfattar varför LW är på polisstationen. Jag tycker annars att ni verkar vara inne på något intressant spår här.

All den energin som vissa lägger ner på mordet i tråden som enbart handlar om att smutskasta offret genom ett moraliserande... Kanske är det bara en slags dimridå för att varken vi här eller utredningen ska granska andra motiv?

Visst, det var en osund relation, en triangel som slutade i tragedi när LW mötte SD och HD. Men kanske var det som utlöste mordet snarare ett ekonomiskt motiv?

Detta tror jag även skulle kunna förklara varför en del andra håller paret D om ryggen så mycket här i tråden. Det kan finnas fler som har att förlora på om en möjlig ekonomisk förskingring i geocachingens namn granskas. Jag minns hur LWs föräldrar beskrev LW som en rakryggad person som inte höll tyst om hon såg något som var tokigt. Även UW beskrev sådana egenskaper som en gång grundläggande hos henne. Hon kanske hade hållit tyst om vad hon visste länge när hon varit i SDs makt men nu mot slutet då hon signalerade att hon började inse att hon behövde söka hjälp och var på väg ut ur hans makt.... då kanske hon hade börjat hinta om att hon också skulle göra det rätta angående ett ekonomiskt bedrägeri?

Om LW hade gått till polisen med en sådan sak hade det nog verkligen kunnat bli känsligt med en geocache-resa till USA för makarna D. Och ett hot om detta kanske hade legat i luften om LW och HD varit triggade mot varandra? Det tycks ju som om triangeln SD, HD och LW inte bara kretsat kring en trasslig otrohetsaffär utan även kring deras roller i geoturen där LW under en tid agerat som stand in för HD tills denna bestämde sig för att åter äntra scenen och ta åt sig äran för LWs arbete. Ju mer man läst FUP desto mer får man ju känslan av att paret D båda hade användning av LW i perioder men i andra tyckte att hon skulle veta sin plats. Det är nog svårt att skilja den infekterade geocachingen från den infekterade relationen i övrigt. Utifrån detta blir HDs envisa fuskloggande efter LWs död ett slags indicium åt detta håll.

Hur gick det för Honan6 i hens granskning av ekonomiska aspekter? Visst blev det tvärstopp hos någon på kommunen som vägrade svara på frågor och vägrade lämna ut uppgifter? Eller minns jag fel? Här borde kanske någon med goda befogenheter pressa på mer.

Jag hoppas att fallet inte blir ett cold case utan att man gör ett omtag och då breddar mot att granska även ekonomiska motiv och utreder HD mer samt även inblandning av SOA. Har svårt att inte tro annat än att GM finns inom kombinationen HD, SOA och SD på något vis. Med JG som ofrivilligt indragen på något sätt varpå han tiger.

Honan svarade idag 13:03 utförligt i inlägg #104216 vad hon gjort, och hur långt hon kom.
Hon ansåg att media borde ta över och granska detta. Instämmer. Svårt att göra som amatör.

Håller med om din slutsats. Det var därför jag drog upp ekonomin kring geo-cachetouren igen. Den verkar ju inte ha granskats i detalj av juristerna, innan rättegången. Jag hoppas också på mera fakta kring cacherna , och om de var viktiga inför USA-resans geo-event. Kanske finns här svar som stärker ett motiv, hur obegripligt det än kan vara.
Citera
2020-05-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Han kan inte tacka ja till kakan för det vore ett bevis för att de träffades. I stället låtsas han vara upptagen (obs, detta låter han synas) men börjar göra sig i ordning för att gå till attack.
Har han inte meddelat henne att han var på väg (och raderat) så har han troligen stått utanför något av hennes fönster. Så tror jag.

Motsäger inte. Ville bara "tänka normalt", så är det gjort.
Hu, om det är som du skriver.
Som en jäkla thriller.
Citera
2020-05-14, 22:15
Medlem
Citat:
Tack! Jag tror dock att det måste ha varit ännu tidigare (även om detta är ett mycket tidigt datum) det nämndes först. Remark tror jag inte iaf avsiktligt kan ha försökt etablera detta. Minns du Remark när och var du läste om detta först? Vi får leta oss bakåt i tråden!

Rätt, jag letade vidare eftersom jag blev nyfiken (var inte själv aktiv i tråden då och har inte läst detta tidigare). På sidan 214 (2018-05-24) nämner nicket Orsa det. Däremot lyckas jag inte hitta vem som eventuellt har skrivit det tidigare, kan vara ett inlägg som tagits bort. Vi kan i varje fall få nytt datum för den som ev. vill leta vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Det har antytts i tråden att hon flyttade till (och köpte?) sin brors bostadsrätt i samband med separationen från SD. Om det är så är det en tillfällighet, men knappast misstänkt.
Citera
2020-05-14, 22:25
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Honan svarade idag 13:03 utförligt i inlägg #104216 vad hon gjort, och hur långt hon kom.
Hon ansåg att media borde ta över och granska detta. Instämmer. Svårt att göra som amatör.

Håller med om din slutsats. Det var därför jag drog upp ekonomin kring geo-cachetouren igen. Den verkar ju inte ha granskats i detalj av juristerna, innan rättegången. Jag hoppas också på mera fakta kring cacherna , och om de var viktiga inför USA-resans geo-event. Kanske finns här svar som stärker ett motiv, hur obegripligt det än kan vara.

Tack, jag får läsa tråden noggrannare! Läser mer sporadiskt numera då tiden ofta är knapp. Honan har gjort en stor insats i tråden och ska så klart inte behöva fortsätta med detta gräv ensam. Man hoppas att media läser det hon skrev och tar vid.

Ja, kanske, spekulerar jag, så har paret D resonerat som så att det varit smidigt att spä på hätskheten kring otroheten och moraliserandet kring affären för att ingen skulle tänka på andra motiv och saker de vill ha dolda? Hellre få sitt privatliv kring otrohet utrett än att någon gräver i ekonomiska oegentligheter? Det är svårt att inte fundera över HDs envisa fuskloggande som vi upplysts om och hur hon t o m kontaktade en av LWs vänner om att få tillbaka en sådan annan fusklogg innan LW ens var i jorden. Geocachingen verkar ju ha varit viktigare än liv och död för henne.
Citera
2020-05-14, 22:30
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Rätt, jag letade vidare eftersom jag blev nyfiken (var inte själv aktiv i tråden då och har inte läst detta tidigare). På sidan 214 (2018-05-24) nämner nicket Orsa det. Däremot lyckas jag inte hitta vem som eventuellt har skrivit det tidigare, kan vara ett inlägg som tagits bort. Vi kan i varje fall få nytt datum för den som ev. vill leta vidare.

Tack för att du gräver i tråden! Jag började följa tråden ganska tidigt men minns inte att jag läst något annat från det nicket faktiskt. Intressant om det är det enda hen skriver och det droppas då. Men det kanske finns något ännu tidigare. Jag har gjort försök till omläsningar av tråden men aldrig hunnit lika långt som Tufsan och Studebaker som varit mer ihärdiga. Men jag minns det som att misstankarna riktades snabbt mot SD i tråden och bara efter någon dag så verkar tråden ha börjat misstänka HD. Men fokus flyttas lika snabbt bort från henne och mot manliga bekanta till offret istället. Intressant att kika bakåt till de första veckorna i tråden och vad som lyftes fram då, ev fokusförflyttningar som skett misstänkt och annat intressant. Minns att en del som skrev tidigt försvann sedan men hade intressanta uppgifter då de verkade ha lokal anknytning och viss insikt kring involverade runt den mördade.
Citera
2020-05-14, 22:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
1. Det är möjligt, men jag ser det som osannolikt att det skulle kunna röra sig om summor för presenter som går att påvisa som stöld från kassan. Tror att den ekonomiska granskningen måste göras av proffs som kan komma åt uppgifter på bank för längre tider, och förstås få tillgång till den redovisning av projektmedlen som rimligen ska ha krävts som motprestation. Här undrar man ju hur den skötts, när det inte redan har framkommit att det varit oegentligheter. Jag tycker inte att man har anledning att tvivla på L*enas uppgifter.
2. Ja, instämmer. Hoppas på mera fakta från geo-cachare.
3. Det är en fasansfull tanke, men så oerhört märkligt och misstänkt som SD och HD betett sig både i rättssalen och utanför , så tycker jag att det här behöver granskas noga inför ett omtag i HR.
Kommunen eller deras institutioner verkar inte vilja lämna ut information, om jag minns rätt från tidigare inlägg. Trots att det ska vara offentliga uppgifter.
Det gör ju inte saken enklare.

Förklaringen kan väl vara att de har riktigt dålig koll på de projektpengar som delas ut och de vill inte att det ska framkomma.
Eller också var de kompisar med SD och HD och försöker mörka för deras skull.
Citera
2020-05-14, 22:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Hittade det här inlägget av den stabile och kloke Draifos som inte lät sig gripas av häktningseuforin som rådde i tråden i slutet av augusti 2019.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

(Även jag verkar ha gripits av den en kort period ser jag nu )

Inlägget skrevs samma dag som det här hände

https://omni.se/ytterligare-en-anhallen-for-mordet-pa-lena-wesstrom/a/0nklnE
Citera
2020-05-14, 22:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tack! Jag tror dock att det måste ha varit ännu tidigare (även om detta är ett mycket tidigt datum) det nämndes först. Remark tror jag inte iaf avsiktligt kan ha försökt etablera detta. Minns du Remark när och var du läste om detta först? Vi får leta oss bakåt i tråden!
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
SD bor kvar i deras f.d gemensamma hus. Han köpte ut henne.
Hon flyttade längs gatan till sin brors lägenhet.
Detta är från trådarna, men även sånt jag fått återberättat
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
SD bor kvar i deras hus, HD köpte ett radhus (av sin bror?) i våras, alldeles i närheten av LW.
Jag är inte bra på att leta men råkade i alla fall hitta dessa.

Flera felaktigheter i EGT:s inlägg.
Senare har det väl framkommit att SD inte alls har köpt ut HD eftersom han inte hade råd.
Istället har han skrivit på en skuldsedel eller liknande.
HD fick hjälp av sina föräldrar för att ha råd att köpa huset.
Detta är fritt ur mitt minne.
Citera
2020-05-14, 22:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Något fuffens är det nog m lägenheten (den icke-existerande brodern SKULLE kunna vara Sillen. Inte för att han ägde lgh men han pratar om det i förhör i FUP ( om jag minns rätt) kanske hjälpte han HD där?). Men vad menar du med att det tog lång tid innan HD skaffade lgh? Det gjorde hon väl ganska raskt efter skilsmässan? Sedan tog det tid från avslöjandet till skilsmässan, men det tolkar jag som att HD ville försöka m familjeterapi.

EGT, som sagt sig vara bekant m paret D, tyckte att tanken på att Sillen skulle vara pojkvän till HD var skrattretande. Varför har vi inte fått förklarat.
Umgås HD fortfarande med Sillen eller är han helt avpolletterad nu när SD har släppts fri?
Umgås hon med SD?
Citera
2020-05-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kommunen eller deras institutioner verkar inte vilja lämna ut information, om jag minns rätt från tidigare inlägg. Trots att det ska vara offentliga uppgifter.
Det gör ju inte saken enklare.

Förklaringen kan väl vara att de har riktigt dålig koll på de projektpengar som delas ut och de vill inte att det ska framkomma.
Eller också var de kompisar med SD och HD och försöker mörka för deras skull.
Så minns jag att man skrev när det här var uppe för länge sedan, och det är ju tyvärr inte ovanligt att kommunbidrag hanteras så. Det blir nog svårt för "oss vanliga" att direkt, enligt offentlighetsprincipen, få tillgång till redovisningen. En åklagare, eller media, kan inte nekas utan de får snällt plocka fram vad de har diariefört i ärendet tidigare. Ser fram emot att det begärs ut.
Kanske till och med L*ena har berättat för någon vad hon visste.
Citera
2020-05-14, 22:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Umgås HD fortfarande med Sillen eller är han helt avpolletterad nu när SD har släppts fri?
Umgås hon med SD?
Troligen.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in