2020-05-14, 19:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
För att följa teorin: Presentera trovärdig anledning till att dels vänta så länge med ny bostad och att sedan välja en bostad så nära LW. Vem som helst inser nog att hon inte borde vilja välja en bostad så nära hennes mans älskarinna om hon kunde välja likvärdig någon annanstans. Kanske att hon inte var preparerad för att svara på just denna fråga och inte kunde ge ett bra svar?

Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Eller valde hon bostaden för att spionera?
Utan insikt hur marknaden för hus ser ut i Hjärsta så var det med högsta sannolikhet en praktiskt anledning till flytten. Närmare Lena blev en dålig konsekvens av att Hanna ville bo nära sin familj.

Det finns ingeting som talar för att flytten avsåg att Hanna ville spionerade på Lena.

Det är nog inte bara jag som kommer ihåg kommunikationen där Lena iom, Hannas flytt säger att hon funderar på att klippa ner några buskar så hon gavs bättre möjlighet att spionera på Hanna.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-14 kl. 19:44.
Citera
2020-05-14, 20:11
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Utan insikt hur marknaden för hus ser ut i Hjärsta så var det med högsta sannolikhet en praktiskt anledning till flytten. Närmare Lena blev en dålig konsekvens av att Hanna ville bo nära sin familj.

Det finns ingeting som talar för att flytten avsåg att Hanna ville spionerade på Lena.

Det är nog inte bara jag som kommer ihåg kommunikationen där Lena iom, Hannas flytt säger att hon funderar på att klippa ner några buskar så hon gavs bättre möjlighet att spionera på Hanna.

Nej det finns inga konkreta bevis men logiken säger ändå att hon inte borde vilja bo så nära 'LW om hon inte absolut var tvungen. Med tanke på hur lång tid det tog innan hon köpte ny bostad så undrar man om det inte dykt upp andra likvärdiga alternativ längre bort men ändå nära barnen.

Var det inte också så att HD behövde hjälp med finansieringen av SOA? Hon nöjer sig inte med bostad inom hennes egen budget utan måste verkligen ha en bostad som kostar i stil med den hon köpte, försvagar inte heller det teorin. Varför var det HD som flyttade ut ur familjens villa över huvud taget? Vanligare att mannen lämnar bostad vid skilsmässa och här var även SD den otrogne.

Sen ska kan komma ihåg att även om LW uttryckte intresse för att spionera på HD så utesluter inte det att HD hade liknande intressen. Man kan tänka sig att SD med små gliringar lurat fram reaktioner från LW. Han är ju väldigt lurig.
Senast redigerad av drunknar 2020-05-14 kl. 20:15.
Citera
2020-05-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Instämmer.
Skulle därför vilja veta vad det betydde för paret att HD har dessa loggade inför USA-resan. Verkar ju närmast desperat att fusklogga de 17 cacherna om och om igen. Är det möjligen en del av motivet att cacherna till varje pris måste vara loggade för att geocaching-eventet i USA skulle kunna genomföras som planerat?

Tror inte det om ingen annan har några fakta om motsatsen. Vad jag fattat hade HD x antal loggar i serie, dvs varje dag, och det kändes bittert för henne att få sin serie spräckt. Lite osportsligt att glänsa med en serie loggar om man de facto inte besökt alla.
Citera
2020-05-14, 20:38
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jaha.
Då är vi inne på den andra av åkl Åsa Hidings "betänkelseveckor". Ännu inget överklagande inlämnat vad jag förstår.

I "vanliga" brottmål och där den misstänkte döms, kan det uppstå lite av en 'katt-och-råtta'-lek. Det innebär att både åkl och försvarare liksom lurpassar på varandra och därför överklagar i allra sista möjliga stund.

Att som friad överklaga en friande dom, kan inte göras i Sverige. Därför är det åkl Åsa Hiding som ensam avgör om det blir ett överklagande.

Hur stor (i procent) bedöms chansen/risken vara för att åkl Åsa Hiding kommer att överklaga?
Vad säger tråden?
Och framförallt: Vad säger TeamÅsaHiding?
(Ni vet det där "Laget med slaget".. )

Tack för din klokhet, Carinah78

Man kan tro att eftersom Åkl sagt sig varit övertygad om att den uteblivna bevisningen skulle räcka till fällande ändå fått en liten "aha" jag kanske var fel ute. Det är väl som några av oss som förstått att den överdrivna FUP (stadig skottkärra bibba) var avsedd att dölj-kompensera dom uteblivna bevisen att SD befunnit sig i närheten av eller på BP

Ur sammanfattingen av den frikännande domen. Sid 8.

"Tingsrätten har analyserat var och ett av de bevis som åklagarna lagt fram. Därefter har också en sammanvägd bedömning gjorts.Tingsrätten har kommit fram till att det finns flera luckor i den bevisning som åklagarna menar knyter Stefan Davidsson till den plats där Lena Wesström dödades.

Åklagarnas bevisning lämnar också utrymme för att någon annan än Stefan Davidssonär gärningsperson. Åklagarna har därmed inte nått upp till beviskravet ställt utom rimligt tvivel. Stefan Davidsson ska därför frikännas.

I domen finns flera hänvisningar inom parantes. Det är ibland fråga om hänvis-ningar till rättsfall eller juridisk litteratur, s.k. rättskällor. Det förekommer även hänvisningar till det förundersökningsmaterial som lagtsfram som bevisning. Då anges en specifik sida följt av ett aktbilagenummer. Det senare numret markerar vilket nummer förundersökningsmaterialethar i tingsrättens akt.8"

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=8

Som kuriosa kan man tycka det är konstigt att det är mer skämmigt att ta bort hyllingen till #TeamÅsaHiding än att behålla den.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-14 kl. 20:56.
Citera
2020-05-14, 20:57
Medlem
I veckans örebroare är det två artiklar om mordet en insändare och en nyhetsartikel. https://orebroarn.prenly.com/951/Orebroarn/301987/2020-05-13/r
Citera
2020-05-14, 21:04
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
När det skrevs om HD:s flytt i tråden så kom det rätt snabbt en kommentar att hon köpte bostaden av sin bror.
Varför var det viktigt att ljuga om varför hon flyttade dit?
Jag kommer inte ihåg vem det var som skrev det.
Hon har ingen bror.

Detta har jag också återkommit till ett par gånger. Lögnen om den ej existerande brodern är en sådan märklig sak. Lätt att genomskåda för de som har anledning och medel att göra en närmre undersökning av saken (åklagare t ex som skulle kunnat intressera sig för HDs ev motiv och relation till BO) och en av många andra udda saker som skett i tråden kring HD. Trådsanningar som den om brodern och de hot och aggressiva utspel som kommit från nya suspekta konton så fort HD kommit på tal, har om något gjort att man undrat vad som är som är så känsligt kring henne.

Det kanske allra märkligaste med HD är att hon tycks vara en dubbelnatur.

Hon är å ena sidan den sköra blomman som inte får granskas eller ens misstänkas eftersom att hon bara kan vara ett offer, lider av trolig psykos (trådsanning, spekulation eller i FUP?) och är så tungt medicinerad att hon inte ens kommer ihåg vad medicinen heter, var barnen är eller kan ta sig från plats a till plats b utan hjälp.

Hon är å andra sidan en hyperaktiv geocacachare som löser mystarna som JG och SD går bet på, ständigt är i färd att packa och planera inför nya geocacheresor, har två män på gång samtidigt (Sillen och SD), parallellt med detta köper bostadsrättsradhus och löser det ekonomiskt, genomför en flytt, arbetar som sjuksköterska som the best nurse och håller dessutom reda på ex(makens) golvbrunnar och ser till att dessa är i det närmsta kliniskt rena. Ett riktigt energiknippe.

Av alla utpekat involverade som nämnts i tråden är nog HD den allra halaste att få grepp om. Hon är liksom i vissa lägen för skör för att kunna vara möjlig GM men är å andra sidan en väldigt effektiv och energisk person som verkar kunna se till att hon får som hon vill. Jag kan absolut köpa att HD är oskyldig och ett offer. Men det blir konstigt när anledningarna till varför hon måste vara hyvens är så motsägelsefulla. Något stämmer inte kring HD. Och detta tycker jag har funnits mellan raderna i tråden från start.

Tufsan, du är ju en fena på att hålla koll på trådens historik. Har du koll på möjligen hur trådsanningen om HDs bror och lägenheten första gången nämndes? Jag har nämnt detta ifrågasättande flera gånger och nu även Hoppsannn, men jag minns inte vem som först droppade detta som en "sanning" och hur denna sedan etablerade sig i tråden.

Citat:
För att följa teorin: Presentera trovärdig anledning till att dels vänta så länge med ny bostad och att sedan välja en bostad så nära LW. Vem som helst inser nog att hon inte borde vilja välja en bostad så nära hennes mans älskarinna om hon kunde välja likvärdig någon annanstans. Kanske att hon inte var preparerad för att svara på just denna fråga och inte kunde ge ett bra svar?

Jag tycker att diskussionen om HDs hus är intressant eftersom att detta skulle kunna indikera att HD haft behov av att bevaka LW eller en osund besatthet av henn. Sedan kan det indikera att mordet kunnat varit planerat med HD inkluderad sedan länge. Isåfall är Sillen bara använd som ett slags alibi.

Varje gång jag tagit upp detta om huset så har flera menat att det per automatik måste ha funnits en naturlig förklaring. När sedan trådsanningen om den ej existerande brodern försvann så började flera skriva att stackars HD inte kunnat haft något val utifrån en så tuff bostadsmarknad. Men detta har jag faktiskt svårt att tro på.

Örebro är förvisso ingen jätteliten stad och det finns ett universitet vilket gör att inflyttande studenter ökar konkurrensen om bostäder. MEN. HD är född och uppvuxen i Örebro. Hon har med andra ord mest rimligt fördelar som inga inflyttade har, nämligen ett etablerat socialt nätverk i staden som säkert kunnat tipsa om möjliga alternativa bostäder.

Särskilt då hon och SD ändå verkade trivas så fortsatt bra ihop att de ändå hängde ihop nästan hela tiden. HD verkar ju inte drivits av desperat brådska att ta sig så långt bort från honom som möjligt till ett eget boende. Varför då nöja sig med ett hus intill den hatade älskarinnan?

Återigen blir bilden kring HD dubbel. Hon måste å ena sidan så desperat snabbt hitta en ny bostad att hon väljer ett hus mitt mellan exmaken och hans älskarinna med utsikt över den senares hus i det närmaste. Hon är å andra sidan fortfarande väldigt förtjust i att tillbringa nästan all ledig tid med exmaken, resa runt med honom, ha grillkvällar med honom och sina föräldrar osv som om de ännu bodde ihop. Ingen desperation att markera avstånd där inte.

Vissa har påstått att hon var tvungen, tvingad, hade ingen val annat än att ta huset vid LWs hus pga av de (förmodat små) barnen som inte klarade av att ha föräldrar på så stort avstånd som ett hus varsomhelst annars i Örebro inneburit. Men barnen är ju, har det senare framförts, inte alls så små utan faktiskt i eller runt tonåren och hade nog klarat av att att cykla utanför kvarteret utan att bli alltför traumatiserade.

Det är många förklaringar som givits till HDs val av bostad och alla har framförts som så naturliga att de inte ska ifrågasättas men synar man dem så framstår HDs val av bostad ändå som udda.

Sammantaget så tycker jag att det är så mycket dubbelt och udda kring HD, i tråden, under förhören då hon vägrar samarbeta och drabbas av selektiva minnesluckor och det hon säger till sin chef där på morgonen att jag inte begriper hur Hiding kunde fria henne helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Eller valde hon bostaden för att spionera?

I relation till HDs övriga beteende så verkar det inte så orimligt. Eller så ville hon bara ha fortsatt nära att serva exets golvbrunnar så att de var fina och trevliga... Stackarn var tvungen att bo nära hans älskarinna som hon hatade men vad gör man inte för att få städa golvbrunnar och ha nära till ett sådant stort intresse!

Citat:
Nej det finns inga konkreta bevis men logiken säger ändå att hon inte borde vilja bo så nära 'LW om hon inte absolut var tvungen. Med tanke på hur lång tid det tog innan hon köpte ny bostad så undrar man om det inte dykt upp andra likvärdiga alternativ längre bort men ändå nära barnen.

Var det inte också så att HD behövde hjälp med finansieringen av SOA? Hon nöjer sig inte med bostad inom hennes egen budget utan måste verkligen ha en bostad som kostar i stil med den hon köpte, försvagar inte heller det teorin. Varför var det HD som flyttade ut ur familjens villa över huvud taget? Vanligare att mannen lämnar bostad vid skilsmässa och här var även SD den otrogne.

Sen ska kan komma ihåg att även om LW uttryckte intresse för att spionera på HD så utesluter inte det att HD hade liknande intressen. Man kan tänka sig att SD med små gliringar lurat fram reaktioner från LW. Han är ju väldigt lurig.

Instämmer i allt.
Senast redigerad av Philomena 2020-05-14 kl. 21:14.
Citera
2020-05-14, 21:16
Medlem
Citat:
Något fuffens är det nog m lägenheten (den icke-existerande brodern SKULLE kunna vara Sillen. Inte för att han ägde lgh men han pratar om det i förhör i FUP ( om jag minns rätt) kanske hjälpte han HD där?). Men vad menar du med att det tog lång tid innan HD skaffade lgh? Det gjorde hon väl ganska raskt efter skilsmässan? Sedan tog det tid från avslöjandet till skilsmässan, men det tolkar jag som att HD ville försöka m familjeterapi.

EGT, som sagt sig vara bekant m paret D, tyckte att tanken på att Sillen skulle vara pojkvän till HD var skrattretande. Varför har vi inte fått förklarat.
Citera
2020-05-14, 21:25
Medlem
Bild som Est*er delat idag.
www.bildtagg.se/bild/765jy6qouhq8o59q8m465vlu

Snart är timmen slagen för 2 år sen som mördaren tog Lenas liv och imorgon fyller yngsta sonen. Fn, om S går runt och spelar allan i området då.

❤ Kram till barnen
Citera
2020-05-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tror inte det om ingen annan har några fakta om motsatsen. Vad jag fattat hade HD x antal loggar i serie, dvs varje dag, och det kändes bittert för henne att få sin serie spräckt. Lite osportsligt att glänsa med en serie loggar om man de facto inte besökt alla.
Obegripligt att man ändå fuskar sig till dem inför öppen ridå. Har för mig att USA-resan också nämnts som skäl till att cacharna skulle vara loggade . Vi får se om någon vet.
Citera
2020-05-14, 21:28
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Det fetade
1. Kan de dyra presenterna från SD till LW betalats med dessa pengar? Om jag inte minns helt fel vad det var för presenter, så skulle nog dessa vara "godkända" inköp för ändamålet. Följdfrågan blir då, finns det andra dyra "presenter" inköpta som skulle klara en granskning?
2. Som det verkar så har dom uppenbarligen en stor betydelse inför resan, då dom loggas gång på gång innan resan.
3. Med tanke på det vi vet hur enormt besatta utav detta med GC som dom var, så kan man ju misstänka att det inkluderar att man t.o.m kan gå över döda kroppar för att nå sina mål!

Lägger man även in det jag i ett tidigare inlägg skrev, om vad som skulle kunna vara den utlösande faktorn för att mordet skedde under kvällen den 14/5, var att LW besökte polisstationen ca 10 timmar innan mordet. Och att någon inom kretsen fick reda på det och dom inte visste varför hon var där (nu vi vet) och att dom tolkade det som att LW gick dit för att ställa till problem för SD och HD inför resan? Vi vet sen tidigare att HD sa nåt i stil med, hon håller sig nog gömd för att jävlas med oss nu när vi ska till USA.

Hur som, så måste man försöka att läsa mellan raderna/tolka/byta ut ord som vi jag någon m.m så att man klart och tydligt får ihop deras olika uttalanden och lögner.

Att LW skulle tagas av daga redan på fredagen den 11/5 erkänner han ju indirekt, se domen sid 51-54 och mitt tidigare inlägg om detta.

Ett uttalande från HD som jag klurat länge på är, varför kan/vill hon inte minnas vem som körde bilen till Arlanda, och att hon inte minns om dom satt tillsammans på planet....hmm mycket märkligt!

Oerhört tragiskt om det som utlöser mordet är att paret D missuppfattar varför LW är på polisstationen. Jag tycker annars att ni verkar vara inne på något intressant spår här.

All den energin som vissa lägger ner på mordet i tråden som enbart handlar om att smutskasta offret genom ett moraliserande... Kanske är det bara en slags dimridå för att varken vi här eller utredningen ska granska andra motiv?

Visst, det var en osund relation, en triangel som slutade i tragedi när LW mötte SD och HD. Men kanske var det som utlöste mordet snarare ett ekonomiskt motiv?

Detta tror jag även skulle kunna förklara varför en del andra håller paret D om ryggen så mycket här i tråden. Det kan finnas fler som har att förlora på om en möjlig ekonomisk förskingring i geocachingens namn granskas.

Jag minns hur LWs föräldrar beskrev LW som en rakryggad person som inte höll tyst om hon såg något som var tokigt. Även UW beskrev sådana egenskaper som en gång grundläggande hos henne. Hon kanske hade hållit tyst om vad hon visste länge när hon varit i SDs makt men nu mot slutet då hon signalerade att hon började inse att hon behövde söka hjälp och var på väg ut ur hans makt.... då kanske hon hade börjat hinta om att hon också skulle göra det rätta angående ett ekonomiskt bedrägeri?

Om LW hade gått till polisen med en sådan sak hade det nog verkligen kunnat bli känsligt med en geocache-resa till USA för makarna D. Och ett hot om detta kanske hade legat i luften om LW och HD varit triggade mot varandra? Det tycks ju som om triangeln SD, HD och LW inte bara kretsat kring en trasslig otrohetsaffär utan även kring deras roller i geoturen där LW under en tid agerat som stand in för HD tills denna bestämde sig för att åter äntra scenen och ta åt sig äran för LWs arbete. Ju mer man läst FUP desto mer får man ju känslan av att paret D båda hade användning av LW i perioder men i andra tyckte att hon skulle veta sin plats. Det är nog svårt att skilja den infekterade geocachingen från den infekterade relationen i övrigt. Utifrån detta blir HDs envisa fuskloggande efter LWs död ett slags indicium åt detta håll.

Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
1. Det är möjligt, men jag ser det som osannolikt att det skulle kunna röra sig om summor för presenter som går att påvisa som stöld från kassan. Tror att den ekonomiska granskningen måste göras av proffs som kan komma åt uppgifter på bank för längre tider, och förstås få tillgång till den redovisning av projektmedlen som rimligen ska ha krävts som motprestation. Här undrar man ju hur den skötts, när det inte redan har framkommit att det varit oegentligheter. Jag tycker inte att man har anledning att tvivla på L*enas uppgifter.
2. Ja, instämmer. Hoppas på mera fakta från geo-cachare.
3. Det är en fasansfull tanke, men så oerhört märkligt och misstänkt som SD och HD betett sig både i rättssalen och utanför , så tycker jag att det här behöver granskas noga inför ett omtag i HR.

Hur gick det för Honan6 i hens granskning av ekonomiska aspekter? Visst blev det tvärstopp hos någon på kommunen som vägrade svara på frågor och vägrade lämna ut uppgifter? Eller minns jag fel? Här borde kanske någon med goda befogenheter pressa på mer.

Jag hoppas att fallet inte blir ett cold case utan att man gör ett omtag och då breddar mot att granska även ekonomiska motiv och utreder HD mer samt även inblandning av SOA. Har svårt att inte tro annat än att GM finns inom kombinationen HD, SOA och SD på något vis. Med JG som ofrivilligt indragen på något sätt varpå han tiger.
Senast redigerad av Philomena 2020-05-14 kl. 21:38. Anledning: Styckeindelning för att underlätta läsning.
Citera
2020-05-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena

Tufsan, du är ju en fena på att hålla koll på trådens historik. Har du koll på möjligen hur trådsanningen om HDs bror och lägenheten första gången nämndes? Jag har nämnt detta ifrågasättande flera gånger och nu även Hoppsannn, men jag minns inte vem som först droppade detta som en "sanning" och hur denna sedan etablerade sig i tråden.

Jag är inte Tufsan men hittade det här från 2018-06-01

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag fick för mig att den ägdes av hennes bror?
Citera
2020-05-14, 21:36
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag är inte Tufsan men hittade det här från 2018-06-01

Tack! Jag tror dock att det måste ha varit ännu tidigare (även om detta är ett mycket tidigt datum) det nämndes först. Remark tror jag inte iaf avsiktligt kan ha försökt etablera detta. Minns du Remark när och var du läste om detta först? Vi får leta oss bakåt i tråden!
Senast redigerad av Philomena 2020-05-14 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in