2020-05-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
jeeesus, finns det folk som tror på såna undersökningar??

Hälften av de som blir kontaktade, minst, skiter ju i att svara, svaren kommer till typ 90%, tror jag kommer väl från pensionärer som alltid gillar allt så länge det kommer från makten.

Vi har fler undersökningar i ämnet. Finns inget som tyder på motsatsen nånstans.
Citera
2020-05-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Du kanske måste översätta och läsa hela för att få med dig andemeningen.

Jag behöver inte läsa någonting. Jag arkiverade bara artikeln och presenterade den för er båda, varken mer eller mindre.

Uppfattade du det som att mitt inlägg var laddat med en åsikt, eller vad?
Senast redigerad av sovandehalsar 2020-05-14 kl. 21:32.
Citera
2020-05-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Finns ju en stor mytbild om Sverige i världen.

Dessutom är det ju så att Skåne har mindre smitta än Köpenhamn exempelvis. Som ju är den region man främst måste jämföra med och det är mellan dessa regioner pendlingen och inflödet/utflödet är som störst.

Så rent krasst borde frågan vara om Skåne vill ha dit Köpenhamnsbor?

Ja men det er da en god ide - stop for Københavnsboer - så kan Skåne spore sine smittetilfælde uden at have mulighed for mistanke til at Københavnere har bragt smitte til Skåne - tilsvarende kan København have mulighed for spore sine smittetilfælde uden at have mistanke til at Skåne borgere har bragt smitte til København.

Men lur mig - det vil Skåne og Sverige overhovedet ikke iværksætte, for så var det iværksat for længe siden - altså grænselukning fra Danmark ind i Sverige for danskere, som der nu er grænselukning fra Sverige ind i Danmark for Svenskere.

Den store katastrofe for Sveriges strategi indtraf i det øjeblik Sveriges nabolande lukkede sine landegrænser - så var der ikke længere mulighed for ensidigt og uimodsagt at påstå at en stor del af Sveriges dødsfald skyldtes smitte fra udlandet - nu var dødsfaldene udelukkende et resultat af Sveriges egen strategi - kæmpe katastrofe - og lige siden har Sverige forsøgt at lobbye for at andre lande skulle følge Sveriges strategi - det har heldigvis været en stor fiasko, og nu må Sverige helt alene stå til regnskab for sin vanvittige strategi.

Man har helt klart undervurderet inteligensreserven i nabolandene.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Svensken har inga problem alls att det dör tiotal okända människor hit och tiotal okända människor dit.
Men försök inte röra svenskens pengar och framförallt sprit.
Då blir det verkligen revolt.

Nä det blir det inte.

Det är det som är så patetiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Tror du Flashback är ett representativt urval av svenska befolkningen åldersmässigt, geografiskt, socialekonomisk bakgrund osv osv?

Jag kan tala om för dig att nej, det är det inte

Tror det är betydligt mer representativt än du tror.
Citera
Medlem
ulrikasborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
I början så hörde jag två som jag gillade: Wu-Flu och Winne-the-Flu.

Tyvärr så är ju dessa inte mera riktigt aktuella ju mer skillnaderna mellan Sars-CoV-2 och influensorna blir tydliga.

Men jag håller med dig, skulle behövas ett bättre namn. Kanske Kina-Corona?

Kinesiska sjukan låter väl bra?
Citera
2020-05-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag tror att Sveriges "strategi" hade fått högt stöd i de flesta länder faktiskt.

Om man ser på det utifrån och man inte har någon i släkten som dött till följd av Sveriges "strategi", så är ju det självklart gött å få gå runt hursomhelst på gator och torg.
De allra flesta har ju ingen närstående som dött. Och ekonomin rullar på rätt bra.

Jag förstår att "strategin" får högt stöd. Precis som när det är riksdagsval så röstar de flesta själviskt. Unga röstar grönt, företagare och välutbildade blått, och resten röstar rött. Självändamålet helgar alla medel.

Det säger rätt mycket om hur stark genomslagskraft egoismen egentligen har hos oss människor.

Macron i Frankrike tappade ju det mesta av sitt stöd i slutet av Frankrikes Lockdown. Hade stöd i början, sen rasade det.

Raka motsatsen till vad regeringschefer brukar få i kristider.

Jag tror även merparten av de som förlorat någon står bakom Sveriges strategi i stort. Däremot är ju äldrevården ett sorgligt kapitel som ingen bör stå bakom... Men den frågan lever ju sitt egna liv.
Citera
2020-05-14, 21:30
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Men varför reser danskarna in i Sverige då? Om det nu är så farligt här.

Många antagligen av samma skäl som vissa här i tråden inte vill ha nedstängt, precis som en del inte använder bilbältet, hoppar fallskärm m.m.
Ren oförsiktighet. Alla ser inte farorna.
Säkert är det betydligt fler danskar som inte besöker Sverige än som gör det.
Att enskilda exemplar gör något behöver självklart inte betyda att alla gör det.
Citera
2020-05-14, 21:31
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Hur länge tänker ni att 2 veckors karantän kan gälla? Flera år?

Så länge som behövs.
Antar att det är avsikten i de länder som har infört det.
Citera
2020-05-14, 21:32
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Man har helt klart undervurderet inteligensreserven i nabolandene.

Det är ganska vanligt i de flesta länder men det finns en arrogans hos det officiella Sverige som är enorm.
Citera
Medlem
Citat:
Macron i Frankrike tappade ju det mesta av sitt stöd i slutet av Frankrikes Lockdown. Hade stöd i början, sen rasade det.

Raka motsatsen till vad regeringschefer brukar få i kristider.

Jag tror även merparten av de som förlorat någon står bakom Sveriges strategi i stort. Däremot är ju äldrevården ett sorgligt kapitel som ingen bör stå bakom... Men den frågan lever ju sitt egna liv.

Kan du visa var denna opinionsundersökning som säger att 80% står bakom svenska strategin är?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jag tror det var studio 1 idag om inte möjligen Nordegren & Eppstein. Mest troligt Studio 1. Lagade mat samtidigt så inte super uppmärksam!
OK. Stort tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in