2020-05-14, 19:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, HIV hade inte 100% dödlighet.
Det var i stort sett en dödsdom innan de lyckades ta fram bromsmediciner.
Citera
2020-05-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
han var läkare på den palliativa avdelningen, dit dom med absolut svårast corona hamnar, coronapatienterna som är så illa sjuka att dom inte beräknas överleva IVA utan får en "behaglig" vård den sista tiden i livet istället.

jobbar man på en palliativ avdelning sitter man även med patienterna när dom dör, eller det är i alla fall meningen att man ska det om det finns tid och anhöriga inte kan närvara.

skulle inte förvåna mig om han jobbade utan skyddsmask för att ge dom ett mer värdigt avslut.

hur som helst har man väldigt nära kontakt med patienterna på den palliativa avdelingen, torkar bort slem som hostas upp osv. klappar lite på pannan och säger såååja. ingen fara.

tragiskt.

såg nu att två stycken dött, du kanske pratade om den andra.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/lakare-sjuk-i-covid-19-har-gatt-bort/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v941p/lakaren-reber-zandi-62-dog-av-coronaviruset

Ja, men det spelar såklart mindre roll.
Jag tycker bara att det på något sätt känns värre när en läkare dör som jobbar med Covid..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Sverige är sämst i världen och du är nöjd

Du har inte facit, även om du tror det. När man pluggar så får man lära sig att kritiskt granska data och hur dessa kan ändras beroende på variabler. Du får vänta och se...
Citera
Medlem
Citat:
Bägge är väl retro-virus som efter smittan fastnar i våra DNA, eller?

Dödligheten är högre för HIV men inte hade väl HIV 100% dödlighet?
Nej. Corona är inte ett retrovirus.
Citera
2020-05-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
OT När hiv viruset var nytt hade det 100% dödlighet men det tog mycket lång tid för vissa att utveckla aids
HIV har aldrig varit 100% dödligt. Finns visa som är immuna.

HIV finns dessutom i 2 typer. HIV-1 och HIV-2.

HIV-1 är mer smittsamt och patogent.

De som är immuna mot HIV-1 har en mutation på corereceptor CCR5. https://www.thebodypro.com/article/genetic-mutation-behind-hiv-cure

10% i Europa och USA är immuna.
Citera
Medlem
Citat:
Sverige är sämst i världen och du är nöjd
Det är för att det viktiga i den där grafen är inte dagssiffran idag, utan:

1) Vad man hade för peak. Spanien toppade (officiellt) på 18, Sverige på 10.

2) Arean under kurvan, när det här är över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
https://covid19.healthdata.org/sweden har sänkt sin prognos igen till 5760 avlidna i Sverige totalt. Berg & dalbanan fortsätter. Toppen skall även ha inträffat 21 april. Häromdagen skulle den komma i slutet av maj.
Ja sverige buggade ut deras algortim genom knuffa fram dödspuckeln.
Okej 70 döda idag, men imorgon blir 600! okej inte idag heller, men imorgon!
Citera
2020-05-14, 19:43
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Över 2000 sidor men ännu har jag inte sett nåt ”häftigt” namn på sjukan? Det är corona hit och covid19 dit!

Varför inte namnge sjukan: Kina-pesten? Wuhan-sjukan? Kom ihåg när vi i framtiden pratar om den här tiden med yngre förmågor som inte var med, så gäller det att ha ett säljande namn. Så vi kan sälja in alla överdrifter

I början så hörde jag två som jag gillade: Wu-Flu och Winne-the-Flu.

Tyvärr så är ju dessa inte mera riktigt aktuella ju mer skillnaderna mellan Sars-CoV-2 och influensorna blir tydliga.

Men jag håller med dig, skulle behövas ett bättre namn. Kanske Kina-Corona?
Citera
2020-05-14, 19:45
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Har lite problem med FHM:s resultat från undersökningen av förekomsten av covid-19 i sverige.
Enligt den så var 2,3% av stockholmarna smittade av coronaviruset mellan 21 och 24 april.
Ändå står FHM fast vid prognosen att 1/3 av stockholmarna tros ha antikroppar i mitten av Maj.
Då mitten av Maj är om två dagar ställer jag mig högst tvivlande till att det kommer att vara så.
Källa: text-tv

Kan bara hålla med dig om att alla uppgifter om antikroppar är påhittat av bland annat Corona-Bob Tegnell.
Citera
2020-05-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
I början så hörde jag två som jag gillade: Wu-Flu och Winne-the-Flu.

Tyvärr så är ju dessa inte mera riktigt aktuella ju mer skillnaderna mellan Sars-CoV-2 och influensorna blir tydliga.

Men jag håller med dig, skulle behövas ett bättre namn. Kanske Kina-Corona?

China-Corona Virus would be a proper name, or CCV for short.
Citera
2020-05-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En indikation så god som någon? Tegnellare har brölat sig blå om flockimmunitet i april och maj baserat på ett uruselt underlag och svajiga antaganden.
Nu är helt plötsligt allt för ”osäkert”, skäms ni inte pajasar?

Nu tillhör jag inte Team Tegnell förvisso...hans ständiga underskattningar och felbedömningar börjar solka förtroendet en aning. Att gatlopp kan bli aktuellt, alternativt rullande av ansvariga i tjära och fjädrar, framåt höstkanten, håller jag inte för uteslutet. Eller så blir AT hedersdoktor på något medicinsk inriktat universitet. Sjukare saker har inträffat och historieskrivningen sköts inte av folket i allmänhet. I värsta fall blir det väl jobb på regeringskansliet för GD om dödstalet hamnar över 10 tusen.

Sen finns det väl antagligen ingen optimal strategi i det här fallet och vilken strategi man än väljer så finns alltid biverkningar. Men antalet inlagda på IVA verkar ju ha minskat senaste tiden i alla fall. Att vi lever i osäkra tider, får vi nog försöka leva med ett tag till dessvärre.
Citera
2020-05-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var i stort sett en dödsdom innan de lyckades ta fram bromsmediciner.
Nu är ni inte pålästa. Gjorde mitt examensarbete om just HIV. Vissa är immuna och har varit det i 20 år.
https://www.thebodypro.com/article/genetic-mutation-behind-hiv-cure
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in