2020-05-14, 17:39
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Var precis inne på sidan tegnellcitat.se
Helt galet!!!
Han har haft fel i allt han har uttalat sig om. Fel som har gett ENORMA konsekvenser.
Bästa vore om det skickades till WHO och utländsk media. För här hemma lär ingen ifrågasätta honom.
Det är med stor sorg i hjärtat jag ser Sveriges strategi och hantering av pandemin.

En annan som verkar lika galen som Tegnell är Johan Giesecke. Båda gör antaganden som de inte har grund för, vilket mer och mer uppdagas av pressen.

En väldigt bra undersökning har Expressen gjort och kan läsas på denna länk:

https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/
Citera
2020-05-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Flera länder har infört två veckors karantän vid inresa. Inget svårt alls att genomföra en nedstängning.
Hur länge tänker ni att 2 veckors karantän kan gälla? Flera år?
Citera
2020-05-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du kan ju fråga Tyskland, Frankrike, Österrike samt Danmark. De öppnar upp för resande mellan länderna.

Ja, och du tror att deras kurva kommer att hålla sig stabil kommande veckorna?
Citera
2020-05-14, 17:41
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Absolut! Men tråden har likt förbannat blivit tråkig. Om alla tycker lika finns ingen diskussion. Det är bara massa killar som runkar av varandra och instämmer i varandras åsikter. Fårskock är ett bra ord.

Men om att alla tycker "rätt" då har det aldrig varit ett bekymmer.

Jag minns en tid då sossar och liberaler sjöng i kör här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fan vad den här tråden blivit tråkig. Gick igenom typ 100 av de senaste inläggen och det är bara ett jävla ryggdunkande. Alla hatar Anders. Alla hatar Giesecke. Alla hatar Sveriges linje. Alla vill ha ”hårdare tag”. Alla tycker att FHM är totalt värdelösa och ansvariga bör ställas inför rätta för folkmord.

Måste kännas skönt att få bekräftelse eller hur?

Troligen för att majoriteten i tråden just nu är ett gäng patetiska nollor. Allt dem drömmer om är att bli underkuvade en stark ledare som "ordnar upp allt".
Citera
Medlem
Citat:
Du kan ju fråga Tyskland, Frankrike, Österrike samt Danmark. De öppnar upp för resande mellan länderna.
Ingen vet ännu vad som händer med smittspridning när de öppnar upp
Citera
2020-05-14, 17:42
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
En enkel fråga vet du vad Björn Olsens forskningsområde är?
Infektionssjukdomar.

Jag menar, dumma retoriska frågor?

Frågan gjorde mig litet nyfiken, så jag kollade på google scholar. Inte bara infektionssjukdomar, utan speciellt infektioner spridna av djur, och speciellt av fåglar.

Vilket mycket väl förklarar varför han oftast låter vettig om epidemier/pandemier: influensa från fåglar har ju varit den mest tippade pandemin i 20+ år. Han har haft tid att tänka en hel del på de scenarier som nu utspelas.

(Jo, jag vet att han skrivit en populärvetenskaplig bok i ämnet. Har tyvärr inte läst den.)
Citera
2020-05-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ja, och nu har de väl 33 000 döda?

Vi släpper det va?!
Citera
2020-05-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
För att det är 14 maj idag och jämförde med en månad sen 14 april.
7-14 april hade Sverige +3865 fall
7-14 maj hade Sverige +4661 fall
+796

Men som sagt den 7-14 april så var vi i en uppgående trend. Sedan peaken i slutet av april så har vi gått ner 3-400 i veckan, trots ökad testning.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja sjukhusen behövde/ behöver massor av skyddsutrustning och skall absolut få ha det också.

Efter den här pandemin kommer man förmodligen se till att det inte blir brist på tex munskydd vid en framtida pandemi.

Jag hoppas också att man tänker om vad gäller arbetet med personer inom SoL och LSS.
Personal måste utgå från att de kan bära på smittan och se till att inte föra den vidare till de gamla eller sjuka.
Du spritar dina händer och sätter på dig handskar. Ja jättebra, men när du arbetar nära en gammal, utan munskydd och du eventuellt bär på smittan ovetande eller blir sjuk i morgon då har du ju redan fört in smittan.
Hade inte det kunnat undvikits om personal satt på sig munskydd eller visir innan den gick in till den gamle.

Såg nu att Landstingen har köpt in 19 miljoner munskydd så nu borde man börja se skillnad inom vården samt bland privatpersoner när det gäller användning av sådan utrustning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix19
Jag undrar hur länge till folk i den här tråden ska tjata om att Sverige har fel strategi. Oavsett hur lång tid det tar att nå flockimmunitet så gör Sverige rätt. Försök visualisera vad som händer om länder runt om i världen kör sina ekonomier rakt i botten. Det kommer bli helt jävliga konsekvenser under lång lång tid! Länder har inte oändliga resurser för att hålla bort smittspridning. Det sa också Löven under dagens presskonferensen. Begriper verkligen inte hur det kan vara så svårt att förstå...

Du har ingen aning vad du pratar om.
Inget land kommer går i konkurs.

De som har stängt ner har gjort det antingen för att det var för många smittade samtidigt eller för att vinan tid.

Nu har det gått typ 3 månader. Alla vet vad som gäller.
Alla återgå till ett försök till normalitet.
Alla kommer vara försiktiga.
Inget land kommer få större problem med spridningen. Alla kommer ha under kontroll.

Det är bara dumma Sverige som klantat sig. Och dumma förnekare som du som inte fattar ett skit.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Men om att alla tycker "rätt" då har det aldrig varit ett bekymmer.

Jag minns en tid då sossar och liberaler sjöng i kör här.

Jag lägger ingen värdering i om folk har ”rätt” eller ”fel”. Det blir en tråkig tråd om alla tycker lika. Thats it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in