2020-05-14, 13:10
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Christer Pettersson ville träffa Olof Palmes son Mårten och erkänna mordet - och be om
förlåtelse.
För första gången berättar mannen som skötte kontakterna med Mårten Palme:
Donald Forsberg, 68, tidigare underrättelseagent, dykare och sommargranne med
familjen Palme på Fårö.
- Mårten Palme var beredd att träffa Pettersson, men så hann Pettersson avlida innan
mötet skulle ske
, säger Donald Forsberg.
Mårten Palme bekräftar planerna i ett samtal med Expressen.

- Det bestämdes att två poliser från Palmegruppen skulle komma till mötet.
Och Pettersson krävde att en präst skulle närvara.
"

https://tidningar.kb.se/4112703/2015-03-02/edition/137362/part/1/page/16/?q=vem%20%C3%A4r%20christer%20pettersson%3F%20palm emordet
Smått ironiskt att Expressen längre ner har en rubrik som rör PKK. Tidningsmakarna vet att minnet är kort..

Men det är samma typ av desinformation. Expressen var då liksom senare den viktigaste kanalen för att sprida desinformation om mordet. Från SÄPO och från polisledningen sipprar det ut spännande teorier som murvlarna begärligt slickar i sig. Om du läser artikeln noga så består det inte av så mycket mer än antydningar. Varför i hela friden skulle Crille behöva Forsberg som mellanhand? Crille var skrivkunnig och hade kunnat kontakta familjen direkt för att ordna ett möte. Eller det kanske finns sådan dokumentation? Låt mig gissa att Expressen aldrig brytt sig om att fråga efter den.

För övrigt hade Crille religiösa funderingar redan under 80-talet, något som kumpanerna som sov i hans lägenhet vittnade om.
Senast redigerad av Massajen 2020-05-14 kl. 13:12. Anledning: komplettering
Citera
2020-05-14, 13:19
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lisbeth Palme följde inte spelreglerna så hon fick skylla sig själv att det gick som det gjorde.
Inte särskilt snällt att säga men tyvärr är det väl den bistra sanningen om det hela.

Långt efter att skotten på Sveavägen avlossats får man höra det här från två av åklagarna
i målet:

Tio år efter mordet var åklagarna självkritiska till att Lisbet Palme fick en sorts
särställning som kan ha påverkat utredningen negativt.
- Så här efteråt har vi frågat oss om vi var tillräckligt tydliga mot henne.
Förstod hon hur viktig hennes medverkan var? Insåg hon vad det betydde att hennes
viktiga iakttagelser inte spelades in på band? Men det gick inte
, sa biträdande
riksåklagaren Solveig Riberdahl till TT i februari 1996.

I samma veva sa chefsåklagare Anders Helin:
- Flera omständigheter bidrog till att hennes utpekande i hovrätten inte ansågs
trovärdigt. Ett av skälen är att hon inte ville underkasta sig den vanliga ordningen
i en polisutredning.

Och biträdande spaningsledaren Ingemar Krusell nödgades i sin tur konstatera:

- Det är olyckligt hur Lisbet Palme hanterades, allt skulle ske på hennes sätt.
Där ligger svagheten i åtalet. Men bortsett från de formella felen är jag säker på att hon
i övrigt pekar ut rätt person.

Till och med en herre som Lars Borgnäs förstår att om konfrontationsdelen fått skötas på ett
reglementsenligt sätt, med en närvarande Liljeros och allt vad det var, så hade Lisbeths
utpekande kunnat fått en betydligt större rättslig tyngd och en annan utgång än den som blev
varit fullt möjlig.

.
Nej, det handlar inte om den formella delen i första hand utan om den information som hon kunnat ta del av i förväg. En del av denna var dessutom förvrängd till Petterssons nackdel. Man hade fått henne att tro att en person var gripen. I själva verket fanns inte ens ett formellt beslut om hämtning.

Känner du till innebörden i Devlinrapporten? Innehållet i den verkar helt ha gått dig förbi.
Citera
2020-05-14, 19:36
Medlem
Xeitums avatar
[quote=Massajen|71569488]Helt riktigt att personens tidigare syndaregister inte utgör något bevis i skuldfrågan och naturligtvis har jag aldrig påstått det. Vad jag hävdade var a priori sannolikhet, något som en domstol ska bortse från. Det låter teoretiskt tillkrånglat men tillämpas nästan alltid i praktiken vid brottsutredningar. Har man att göra med ett bankrån så söker man inte the "usual suspects" bland manschettförbrytare. Och har man som här att göra med en mördare som använder skjutvapen och uppträder iskallt och effektivt utgör inte en oberäknelig pundare och våldsman någon första kandidat.[/QUOTE]

Som sagt att GM skulle uppträtt iskallt är en högst subjektiv uppfattning som jag inte anser finns så mkt underlag för. Han misslyckas med att likvidera LP o löpte stor risk att åka dit, antingen direkt lr via potentiella vittnesiaktagelser. Han hade tur o hjälp av tafatt polisarbete. Iskallt, njäää. Återigen, någon gång måste ju vara den första, annars funnes inga revolverskjutande mördare överhuvudtaget.
Citera
2020-05-14, 19:54
Medlem
Massajens avatar
[quote=Xeitum|71575002]
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Helt riktigt att personens tidigare syndaregister inte utgör något bevis i skuldfrågan och naturligtvis har jag aldrig påstått det. Vad jag hävdade var a priori sannolikhet, något som en domstol ska bortse från. Det låter teoretiskt tillkrånglat men tillämpas nästan alltid i praktiken vid brottsutredningar. Har man att göra med ett bankrån så söker man inte the "usual suspects" bland manschettförbrytare. Och har man som här att göra med en mördare som använder skjutvapen och uppträder iskallt och effektivt utgör inte en oberäknelig pundare och våldsman någon första kandidat.[/QUOTE]

Som sagt att GM skulle uppträtt iskallt är en högst subjektiv uppfattning som jag inte anser finns så mkt underlag för. Han misslyckas med att likvidera LP o löpte stor risk att åka dit, antingen direkt lr via potentiella vittnesiaktagelser. Han hade tur o hjälp av tafatt polisarbete. Iskallt, njäää. Återigen, någon gång måste ju vara den första, annars funnes inga revolverskjutande mördare överhuvudtaget.
Inte alls subjektivt. Lämnade han något spår efter sig? Nej, inte ens ett användbart signalement. " Ren avrättning" enligt vittnet IM. Proffsjobb, enligt Krusell, sedan han tagit del av fakta från Mp.
Ska man tro Lisbet var han så diskret att hon inte ens märkt att han smugit sig på bakifrån.
Citera
2020-05-14, 21:10
Medlem
Xeitums avatar
[quote=Massajen|71575258]
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Inte alls subjektivt. Lämnade han något spår efter sig? Nej, inte ens ett användbart signalement. " Ren avrättning" enligt vittnet IM. Proffsjobb, enligt Krusell, sedan han tagit del av fakta från Mp.
Ska man tro Lisbet var han så diskret att hon inte ens märkt att han smugit sig på bakifrån.

Tror du vet vad subjektivt betyder, och det finns ingenting som fastslår att det var ett iskallt utfört dåd. Träffa OP på i stort sett inget avstånd o sen bomma LP. Det säger sig självt att det var en avrättning, det var ju själva syftet m dådet. IM är ett si o så vittne. Krusell är då ingen brottlösarjesus som sitter på absoluta sanningar, o lyckas uppenbarligen spotta ur sig nån floskel åt media för att ha nåt att säga.

Om det nu rent hypotetiskt skulle varit CP som var GM, vad tror du denne då skulle lämnat efter sig, en flaska Bailys kanske.
Senast redigerad av Xeitum 2020-05-14 kl. 21:13.
Citera
2020-05-14, 21:39
Medlem
Massajens avatar
[quote=Xeitum|71576347]
Citat:

Tror du vet vad subjektivt betyder, och det finns ingenting som fastslår att det var ett iskallt utfört dåd. Träffa OP på i stort sett inget avstånd o sen bomma LP. Det säger sig självt att det var en avrättning, det var ju själva syftet m dådet. IM är ett si o så vittne. Krusell är då ingen brottlösarjesus som sitter på absoluta sanningar, o lyckas uppenbarligen spotta ur sig nån floskel åt media för att ha nåt att säga.

Om det nu rent hypotetiskt skulle varit CP som var GM, vad tror du denne då skulle lämnat efter sig, en flaska Bailys kanske.
Kan du få fram någon mer kvalificerad beskrivning än Krusells är jag idel öra. Liksom från något vittne som säger att gm verkade agera i affekt.
Crille som gm hade fumlat vid avfyrningen och stått och gapat och gormat och spottat.

Att skjuta två snabba skott med revolver i steget och sedan hölstra vapnet kräver kyla och vapenvana. Tro mig. Särskilt en blåsig vinterkväll.

Kan du ge något exempel på ett mer kallblodigt genomfört mord iSverige? Bara för att jämföra..
Citera
2020-05-14, 22:32
Medlem
[quote=Massajen|71576743]
Citat:
Kan du få fram någon mer kvalificerad beskrivning än Krusells är jag idel öra. Liksom från något vittne som säger att gm verkade agera i affekt.
Crille som gm hade fumlat vid avfyrningen och stått och gapat och gormat och spottat.

Att skjuta två snabba skott med revolver i steget och sedan hölstra vapnet kräver kyla och vapenvana. Tro mig. Särskilt en blåsig vinterkväll.

Kan du ge något exempel på ett mer kallblodigt genomfört mord iSverige? Bara för att jämföra..

Proffs maskerar sig. Skjuter flera skott. Slänger vapnet på platsen. Palmes mördare stod dessutom enligt flera vittnen kvar på platsen och exponerade sig ett tiotal sekunder, närmast en evighet i sammanhanget.
Citera
2020-05-15, 09:40
Medlem
Massajens avatar
[quote=Hifivo|71577564]
Citat:

Proffs maskerar sig. Skjuter flera skott. Slänger vapnet på platsen. Palmes mördare stod dessutom enligt flera vittnen kvar på platsen och exponerade sig ett tiotal sekunder, närmast en evighet i sammanhanget.
Om ev. maskering vet du eller någon annan nada. Det behövs ingen rånarluva utan ett proffs kan ordna det med diskreta medel. Kastat vapen varierar i de olika fallen. Att mördaren stod kvar ett tiotal sekunder finns det inget stöd för i det första förhören av vittnena.

Lycka till med att hitta ett lika iskallt genomfört mord. Jag väntar tåligt...
Citera
2020-05-15, 18:40
Medlem
Grandiosos avatar
"Lång kedja av kontakter"

"Det går att länka ihop Christer Pettersson med svenska nazister."

https://tidningar.kb.se/8224221/1996-10-17/edition/11175/part/2/page/2/?q=Carlbergska%20stiftelsen-Lundahl%2BEdqvist

Ett längre reportage om en av personerna som nämns i Nilssons artikel: Edqvist-Borgenstierna.
https://tidningar.kb.se/8261309/1988-12-02/edition/159870/part/1/page/3/?q=carlbergska%20stiftelsen
Senast redigerad av Grandioso 2020-05-15 kl. 18:44.
Citera
2020-05-15, 19:51
Medlem
Massajens avatar
Crille hade kunnat avföras från utredningen på ett tidigt stadium om man brytt sig om att kontrollera hans alibi. Leif G W kommenterar i Expressen och tillägger att Pettersson inte bara gillade Palme utan också var övertygad om att Palme gillade sådana som honom.

Citat:
Med ett mer metodiskt polisarbete hade man med största sannolikhet kunnat fastställa när Pettersson kom hem och därmed om han kunde ha begått mordet, tror Persson.

– Det borde man rimligen ha kunnat göra.

Det skulle i så fall ha räddat Christer Pettersson från att bli huvudmisstänkt i utredningen.

Själv är Leif GW Persson övertygad om att Pettersson inte sköt Palme.

– Jag lovar, han har inte gjort det. Det var feltänkt från början.

– Jag har pratat med Christer om det här. Han sade, och fick ett intryck av att han var helt ärlig, att han gillade Palme. Och inte nog med det: han levde i en föreställning om att Palme gillade sådana som han.

”Händer inte av en slump”
Persson tror att mordet utfördes av någon som genom sina kontakter visste att Palme skulle ut den kvällen och att han hade avbeställt sina livvakter.

– Sånt här händer inte av en slump. Palme hade nästan alltid bevakning. Det faktum att han gav sig ut ensam i Stockholm en fredagskväll efter lön, det var något utomordentligt ovanligt.

Hade en tidig kontroll kunnat bespara skattebetalarna miljoner i arbetade timmar för att försöka sätta dit pundaren från Rotebro?

Fan tro't! Expressen hårdrar det hele som vanligt.

https://www.expressen.se/nyheter/petterssons-alibi-for-mordet-kontrollerades-inte-pa-tre-ar/
Citera
2020-05-15, 21:19
Medlem
Xeitums avatar
[quote=Massajen|71576743]
Citat:

Inget av det du säger är fakta. Krusell gissar o tycker baserat på mkt spretiga o osäkra vittnesuppgifter.

Du har ingen aning om hur CP skulle betett sig, rena antaganden.

Skjuta i steget?? GM stod still o sköt o den rent fysiska biten av det hela klarar nog de flesta män. Du vet inte vad GM gjorde med vapnet efter skotten. Troligen sprang han iväg med revolvern i hand. Resten blir gissningar.

Slutligen så finns det fortfarande inga fakta som säger att det skulle vara speciellt iskallt utfört. Tolkar du det på det viset så varsågod, men enl. mig då baserat på subjektiva antaganden.

O seriöst? Hur skulle jag kunna ha koll på hur pass "kallblodigt" olika mord i Sverige har utförts.

Varför blir det fel med citaten, nu citerade jag Massajen o inte mig själv.
Senast redigerad av Xeitum 2020-05-15 kl. 21:23.
Citera
2020-05-15, 23:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Crille hade kunnat avföras från utredningen på ett tidigt stadium om man brytt sig om att kontrollera hans alibi. Leif G W kommenterar i Expressen och tillägger att Pettersson inte bara gillade Palme utan också var övertygad om att Palme gillade sådana som honom.

Hade en tidig kontroll kunnat bespara skattebetalarna miljoner i arbetade timmar för att försöka sätta dit pundaren från Rotebro?

Fan tro't! Expressen hårdrar det hele som vanligt.

https://www.expressen.se/nyheter/petterssons-alibi-for-mordet-kontrollerades-inte-pa-tre-ar/

Det är ju inte mycket att säga emot att i idealfallet hade CP: s förehavande mordnatten kontrollerats tidigare. Möjligen hade det gjorts om någon annan än Holmér lett utredningen och riktiga poliser fått bestämma, som inte minst GW hävdar hade gjort enorm skillnad. Resultatet av en sådan kontroll får vi aldrig veta.

Det där med att CP gillade Palme och socialdemokratin är uppenbarligen förenklat struntprat. De är inte så att GW först analyserat CP: s inställning till Palme och sedan dragit en slutsats, utan han har dragit den slutsats om CP som passar hans egna föreställningar om Palmemordet. Din inställning speglar GW: s rätt exakt.

Skall man tro något så är det att CP förmodligen i många frågor hade hjärtat till vänster och gillade socialdemokratin och Palme i stort på det sättet. Men CP var inte en person som gick och gillade saker och personer någon längre stund. Han var i stora stycken hatisk, ondsint och elak och betedde sig fruktansvärt mot andra människor och det var hans utmärkande drag även om alla människor har flera sidor.

Att CP åtminstone medan han umgicks som mest med Tingström delvis delade hans samhällshat och även hat mot Palme och sådana som han kan vi vara relativt säkra på. Hur djupt det hatet sedan satt är en annan femma, men ett möjligt motiv till att mörda honom är och förblir det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in