2020-05-14, 14:02
Medlem
Riktigt dåliga siffror för mina bolag i Q2. Sålde av för 300.000 idag och har ett mindre innehav i ett bolag kvar. Sålde dock av med vinst. Alldeles för skakigt nu.
Citera
2020-05-14, 14:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad händer om/när OMX30 passerar under 1 493 (stöd 22 april)?
Bär det av mot 1 475 då??
4 punkter kvar!

Nästa blir 1 404!
Därefter 1 293 (23 mars)

Inget vidare stöd från Dow Jones RT-derivat som ligger - 0,9 %
Citera
2020-05-14, 14:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
Funderar på att gå bear i OMXS imorgon, vilket certifikat kan ni rekommendera?
Jag är bara "lärling" även om jag varit engagerad i utvecklingen sedan corona och januari, så vänta på andra tips också.

Bear OMX har gått upp 50 till 100 % senaste dagarna (skrev fel uppgång först) så det kan vara lite sent, men det kan ju fortsätta så här också.

Mycket handel i dessa vilket borde vara bra.
BEAR OMX X15 AVA 14
BEAR OMX X12 AVA 7
BEAR OMX X10 AVA 5
BEAR OMX X8 AVA 1
Senast redigerad av Surtruten 2020-05-14 kl. 14:37.
Citera
2020-05-14, 14:30
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) USA kommer inte omförhandla handelsavtalet med Kina som slöts i vintras.
Det sade Donald Trump i en intervju med Fox Business Network.
Han sade att han har en bra relation med Kinas president Xi Jinping men att han "just nu inte vill prata med honom". Trump funderar även på vad som skulle ske om USA klippte banden med Kina.
Presidenten sade också att de överväger förändringar som innebär att kinesiska företag måste följa amerikanska redovisningsregler om deras aktie handlas på börser i USA.
"Vi skulle kunna beskatta företag som tillverkar produkter utanför USA", sade han också.
Donald Trump sade även att coronaviruset har visat att globaliseringens era är över.

About time!

Dock borde detta vara en trigger för vidare nedgång för det innebär mindre billigt slavjobb från Kina. Många storbolag och investerare tjänar enormt på globaliseringen, detta gillar man nog inte.

Samtidigt förstår alla att det inte är hållbart att allt tillverkas i Kina. Globaliseringen visar också sin sårbarhet på naturkatastrofer som nu ett virus, om en bricka rämnar faller allt. Det må vara effektivt och extremt gynnsamt för företag, men inte säkert och stabilt.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-14 kl. 14:33.
Citera
2020-05-14, 14:40
Medlem
Cincinnatis avatar
OMX rusar neråt nu. Får se om det kan sluta i minus 4 eller 5 procent i slutändan. Det verkar vara uteslutande dystra nyheter världen över just nu. Nyss kom nya arbetslöshetssiffror för USA som är större än väntat.
Citera
2020-05-14, 14:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
About time!

Dock borde detta vara en trigger för vidare nedgång för det innebär mindre billigt slavjobb från Kina. Många storbolag och investerare tjänar enormt på globaliseringen, detta gillar man nog inte.

Samtidigt förstår alla att det inte är hållbart att allt tillverkas i Kina. Globaliseringen visar också sin sårbarhet på naturkatastrofer som nu ett virus, om en bricka rämnar faller allt. Det må vara effektivt och extremt gynnsamt för företag, men inte säkert och stabilt.
Jag hade nog ändå tänkt mig att det skulle komma något positivt uttalande från USA och/eller Trump för att bromsa fallet. Det kan ju fortfarande komma någon jätestimulans, men finns det så mycket pengar????
Citera
2020-05-14, 14:42
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
OMX rusar neråt nu. Får se om det kan sluta i minus 4 eller 5 procent i slutändan. Det verkar vara uteslutande dystra nyheter världen över just nu. Nyss kom nya arbetslöshetssiffror för USA som är större än väntat.
Ja jag är personligen överraskad att börsen kunnat hämtat upp sig så snabbt. Ganska märkligt med tanke på de mörka tider som nu väntar
Citera
2020-05-14, 14:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
4 punkter kvar!

Nästa blir 1 404!
Därefter 1 293 (23 mars)

Inget vidare stöd från Dow Jones RT-derivat som ligger - 0,9 %
Då är 1 475 passerat, 1 293 nästa???

Dow Jones RT-derivat - 1,5 %
Citera
2020-05-14, 15:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Nu är OMXS30 nere på månadslägsta. Ytterst förvånande med tanke på vilket enorm tryck uppåt börserna haft, helt omotiverat, den senaste månaden särskilt i USA. Jag läste att Nasdaq redan för 14 dagar sedan hade den största blakningen någonsin, dessa måste ha svettats rejält i 14 dagar.

jag sålde hälften av mina aktier i måndags 25mkr inklusive SSAB Elux Swedbank Volvo Hufvudstaden. Det var uppenbart att marknaden är lurad uppåt av någon slags blåögdhet. Tesla är väl det ultimata exemplet +100% på ganska kort tid fast de knappt ens tjänar några pengar och redan innan sin fördubbling hade ett totalt verklighetsfrämmande värde.

För mig, som är faktabaserad och inte bubbel-baserad som Tesla-ägarna, är det ganska klart att vi denna gång ska ner till årslägsta från 24 mars, kanske även passera detta neråt. De fakta jag läst senaste dagarna om corona, vaccin, företag, ekonomiska katastrofer jorden runt, visar att allt inte är normalt redan i höst. I själva verket vet vi ingenting och de kommande 2-3 åren kommer att åtminstone punktvis ge total ekonomisk katastrof för vissa bolag och länder, även jättar i Sverige och USA.

Detta sagt så kommer jag att åter-köpa mina aktier för 25 mkr när OMXS30 nått ner till 1292 från 23 mars igen. Det är ett extremt lågt värde och samtliga aktier som man kan köpa då är billigare än på 5-10 år. Förutsatt att världen återvänder till Normal för dessa bolag inom 2-3 år. Naturligtvis köper jag inte flyg, hotell, evenemang, olja.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-14 kl. 15:09.
Citera
2020-05-14, 15:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
About time!

"Globaliseringen" i form av gigantiska IT-företag överlever dock, även om globalisering i form av "många små leverantörer i många länder" kommer att minska. Särskilt Kina kommer att drabbas illa.

Kan tom bli så att de globala it-företagen växer sig så stora att USA väljer att stycka upp dem med dekret, som de gjorde med USA-telebolag och olje-bolag. Vilket är rätt och bra. Så jag kommer inte att köpa dessa it-bolag.
Citera
2020-05-14, 15:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu går det köpa Bonava för ett lägre pris än under krisen i mars, årets fyndläge? Jag fick upp ögonen för den med ditt inlägg, läste rapporten, och kan inte riktigt förstå varför denna har tagit så extremt med stryk? Bostäder kommer behövas, corona eller ej.
Jag har ingen specifik analys av Bonava. Men på Stockholmsmarknaden ser det extremt dystert ut och det står drösvis med nya lägenheter i prisklassen 7-14 mkr tomma. Detta kommer att sprida sig över landet, och bostäder är nog inte särskilt hett det kommande året. Tvärtom kommer folk att behöva spara pengar och växla ner sina kostnader.

Kommersiella fastigheter är ännu sämre, och äntligen spricker den bubblan. I flera år har mygel-företag finansierade med obligationer med nästan noll-ränta köpt fastigheter med ständigt stigande pris. På senare år går det inte längre att hyra ut, så här i Lund står en massa lokaler ständigt tomma. Men det är bättre för företagen, de har ju lånat till lägsta ränta och att acceptera hyressänkning skulle slå mot hela branschens värdering som är en jätte-bubbla. Kommersiella fastighetsbolag kommer att vara katastrof i 2 år.
Citera
2020-05-14, 15:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Frågan är vilken valuta man ska köpa. US Dollar som trycker som aldrig förr eller EU som drabbats hårt av Coeona? Något annat?
Eftersom SEK gått ner oavbrutet de senaste åren, särskilt mot mot USD OCH EUR, så är köp av de valutorna, och aktier i de valutorna fel. SEK är nu så lågt värderad, helt utan andra motiv än att det är en skvalpvaluta, så alla varor är billigare i Sverige än i USA eller Holland. Det har sannolikt aldrig varit så någonsin de senaste 100 åren.

Vi som har SEK är alltså låsta till SEK tills de onaturliga kurserna vänder. Om man ser på USD/SEK så går det i cykler på kanske 5 år, från botten ca 5 SEK/USD till toppen ca 11 SEK/USD. Vi nådde nästan toppen nyss, SEK var nere i 10 SEK/USD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in