2020-06-10, 16:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, flygbolag på lång sikt är ingen superbransch direkt.

I kontexten att det är en bransch som blivit värst drabbad av Covid-19 (global pandemi...) så är det inte helt dumt att köpa in sig på kortare sikt (tänkt högst ett par månader).

Historiskt har man kunnat göra sig ganska fint med vinst om man köper bolag i branscher som tar som mest stryk under någon kris. Covid-19 = flygbolag och turism.

Covid-19 var det som triggade denna lågkonjunktur. Men problemen har byggts på sedan 2008. Vi har just tagit de första stegen in i vinterkylan. En ekonomisk vinter som är unik då det inte går att sänka räntan för att få igång investeringar, konsumtion o framtidstro. Än mer oroande är alla de stödpaket som pumpas ut. Varav en hel del pengar gått in i en börs där alla tror att de på ”kort” sikt tror de ska göra klipp.

Men vad vet jag.

Jag bedömmer situationen för inflation i Sverige som överhängande. Landet går in med lika dåliga ekonomiska förutsättningar som de medicinska var inför Covid.

Landets o kommunernas löpande kostnader är för höga. Skattetrycket o avgifterna på max. Servicen allt sämmre. Många inklusive mig själv har börjat få nog.

Det bådar för en lång vinter. Styrs den inte upp så kan den förvandlas till en istid.
Citera
2020-06-10, 17:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Covid-19 var det som triggade denna lågkonjunktur. Men problemen har byggts på sedan 2008. Vi har just tagit de första stegen in i vinterkylan. En ekonomisk vinter som är unik då det inte går att sänka räntan för att få igång investeringar, konsumtion o framtidstro. Än mer oroande är alla de stödpaket som pumpas ut. Varav en hel del pengar gått in i en börs där alla tror att de på ”kort” sikt tror de ska göra klipp.

Men vad vet jag.

Jag bedömmer situationen för inflation i Sverige som överhängande. Landet går in med lika dåliga ekonomiska förutsättningar som de medicinska var inför Covid.

Landets o kommunernas löpande kostnader är för höga. Skattetrycket o avgifterna på max. Servicen allt sämmre. Många inklusive mig själv har börjat få nog.

Det bådar för en lång vinter. Styrs den inte upp så kan den förvandlas till en istid.

Ja, Covid-19 var en trigger. Man kunde dock långt innan se något annat som är ett historiskt utropstecken; guld gick upp samtidigt med börserna under hela år 2019. Det är en historisk oxymoron att folk köper på sig guld under 'goda tider'.

Kommunkrisen i Sverige har du helt rätt om; samma sak där -- krisen har varit pågående under ett ganska bra tag. När det kommer till styret av Sverige får vi se hur det blir, marknaden har trots allt satsat hårt på import av billig arbetskraft men det visar sig väl mer och mer att denna varit och fortfarande är nästintill värdelös. Den importerade arbetskraften har trots allt svårt att konkurrera med alla typer av arbeten som kräver någon typ av kompetens varpå lönedumpningen uteblivit. Filosofiska diskussioner kring statsskicket och dess lömska företrädare tas nog bättre under 'Politik, inrikes'. :)

Jag tror det är många som gått från 'fått nog' till att man istället ser staten som en icke-faktor; ett "var man för sig". Det är om inte annat en ganska given utveckling när stat har helt andra intressen än det egna folkets välmående.
Citera
2020-06-10, 17:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Vad har antalet inlägg med saken att göra? Din andra mening är oläslig, förstår inte vad du skriver. Du klankar ned på indexsparare som diversifierar sig över världens största och bästa bolag medan du håller dig i OMXS30-världen och kortar marknaden baserat på feeling lite då och då... Ridiculous

Förklara för oss dödliga hur den här fonden är nischad till en enda branch: https://www.nordnet.se/marknaden/fondlistor/16800874-dnb-global-indeks?accid=2
Svårt med kritik?

Antalet inlägg kanske är ett mått på hur lite du läst i den här tråden? Vilket du bekräftar. Då kanske du ska vara lite varsammare med vad du skriver, om du inte vill ha stämpeln Tönt eller Troll.

I princip samtliga globala indexfonder måste ha samma innehav, annars är de inte indexfonder. Det är själva definitionen av en indexfond: likadan. Här är roburs globala indexfond, av någon anledning samma satsning som dnb... Vilket var exakt det jag skrev, indexfonder har likhet med kedjebrev:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/600075/swedbank-robur-access-global
Apple Inc 3,54%
Microsoft Corp 3,38%
Amazon.com Inc 2,56%
Facebook Inc 1,35%
Alphabet Inc Class C 1,25%
...
Nuff said.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-10 kl. 17:29.
Citera
2020-06-10, 17:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag tror det är många som gått från 'fått nog' till att man istället ser staten som en icke-faktor; ett "var man för sig". Det är om inte annat en ganska given utveckling när stat har helt andra intressen än det egna folkets välmående.
En (läskig) tanke slog mig. Om folk börjar se staten som en icke-faktor, kan de kanske då istället börja överdriva det fria näringslivets betydelse och ärlighet? Som på börsen just nu?
Citera
2020-06-10, 17:51
Medlem
Man kan väl ha indexfonder som bas och krydda med lite aktier??

Sluta tjafsa nu och dela era förslag på kommande raketer!!

Jag tänker:
ssab, den ligger och puttrar nu, alla med en hjärna kan se att den ska upp

Men sen då?? Vad mer?
Citera
2020-06-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Egentligen borde jag anmäla inlägget som off topic, men

Fonden har
64 % USA-aktier.
Sex av de 10 största innehaven i fonden ligger i amerikanska IT-bolag.
En rätt vanlig fördelning i indexfonder.

Hoppas jag inte blir straffad för detta off topic inlägg.

Vad spelar det för roll att 6 av 10 största innehaven i fonden är amerikanska IT-bolag om dessa endast utgör <15% av den totala fonden? Det här är en av fonderna som är vettiga att ha i sin portfölj. Om man vill ha mer exponering mot norden så är såklart Nordnet Superfonderna i respektive land bra att ha i portföljen. Sen kan man komplettera med någon Europa och Asienfond så har man i princip maximerat diversifieringen.

Anmäl vad du vill. Jag rättade bara ett inlägg som innehöll nonsens.

On topic: Det bästa svaret för 99% av befolkningen som har ett liv utanför börsen och som arbetar heltid är att köpa kontinuerligt och att inte sälja.
Senast redigerad av swesuns88 2020-06-10 kl. 19:32.
Citera
2020-06-10, 20:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Jag bemöter bara ditt senaste inlägg som innehåller felaktigheter. Du påstår att indexfonder inte är diversifierade och att dom endast är exponerade mot en specifik branch vilket är så felaktigt det kan bli. Om du läste lite till i fonduppsättningen så hade du sett att ingen branch motsvarar mer än 20% av sammansättningen men antar att du inte orkade läsa mer än top 5 innehaven i fonden.
Vem som helst kan läsa vad jag skrev. Att globala indexfonder är betydligt mindre breda än man någonsin kan tro. 50% beroende av USA, 50% beroende av USD-kursen, 10-20% beroende av fem USA-IT-företag. Jag försöker sprida det budskapet i den här tråden, men du verkar vilja motarbeta det.
Citera
2020-06-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Fast även om Facebook skulle bli helt värdelöst så tappar man typ bara 1,5 % av sitt värde i indexfonden.

Därför bra att skydda pengarna i en fond istället för i en enskild aktie.
Citera
2020-06-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Man kan väl ha indexfonder som bas och krydda med lite aktier??

Sluta tjafsa nu och dela era förslag på kommande raketer!!

Jag tänker:
ssab, den ligger och puttrar nu, alla med en hjärna kan se att den ska upp

Men sen då?? Vad mer?

Sinch som raket.
Citera
2020-06-10, 20:28
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Text

Kommer inga fler björnrapporter?
Nu finns ju faktiskt ett case att göra igen för björnar.

Enklast är att peka på att RSI14 ligger på över 70 för både SPY och DJI t ex, dvs risken för nedsida i skrivande stund kan anses vara något högre än den potentiella uppsidan.

Man kan också peka på att även om SMA50 är på väg att korsa SMA200 nedifrån (guldkors) så har detta faktiskt inte inträffat ännu. Då måste man bara också ignorera att alla andra medelvärden nu är över 200, men om man vill så... :)

Det största case som finns att vara björn är dock att vi ser samma anomali som innan dippen, guld och silver går uppåt samtidigt med marknaderna och korrelerar alltså på ett sätt som inte alls är normalt historiskt. Man såg samma anomali under hela år 2019. Guld är historiskt en hedge mot sämre tider, varför skulle då folk fortsätta köpa guld när börserna går upp? (osv....)
Senast redigerad av sinewave 2020-06-10 kl. 20:31.
Citera
2020-06-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ja, det är en riskabel position (särskilt nu när vi defakto fått en ny lägre lägsta för dagen, något jag helst ville slippa se pga att nästa rimliga support då ligger kring 9.0). För dessa brukar jag sikta på fib. retracement 0.5; 50% av nuvarande nedgång (ca 10.05). Man får se framåt och utvärdera om det öht ser möjligt ut.

Sen mönster... Om man sitter och läser på om dessa ser man till slut allt möjligt; lite som att fantisera om vad som "finns" i molnen. Det blir lite som Elliott Wave:s där man i princip kan skapa vilka 'XABCD' som helst med lite kreativitet. Däremot brukar jag ta björn- och tjurflaggor ganska seriöst då det är ganska simpla mönster som ganska ofta är tydliga.

Tanken har dock slagit mig att sälja på nästa skuldra, men man får se om/när något sådant sker.
I just detta fall köptes det primärt på det något längre perspektivet (1d och 1v), i sådana case får man ofta ta ett par pungsparkar innan det ser något ljusare ut.

Jäkligt klurigt med kortsiktig handel
Men antar att du har en stop loss
Personligen har jag börjat lära mig ichimoku , men svårt svårt
Men som med allt annat så gäller det att hitta en bra setup och ha ett stort tålamod
För du dagbok på dina affärer ?
Citera
2020-06-10, 21:51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Jäkligt klurigt med kortsiktig handel
Men antar att du har en stop loss
Personligen har jag börjat lära mig ichimoku , men svårt svårt
Men som med allt annat så gäller det att hitta en bra setup och ha ett stort tålamod
För du dagbok på dina affärer ?

Nej, för ingen dagbok.

Vanlig target är fib 0.382, sekundärt fib 0.5 (dvs 50% av nedgången) för de flesta köpen som ligger under något sådant sedan sin respektive dipp. Sen om/när det kommer dit får man utvärdera.

Generellt sett (man får ta det från fall till fall) går jag dock lång till det att EMA10+21 får ett dödskors på dagliga. Något sådant fungerar hyffsat som exit. Något man inte vill göra är att gissa på någon typ av topp och sedan stå med skägget i brevlådan när det går +5-10% till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in