Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Bra att du är hoppfull, inget vettigt att gräva ner sig i skiten.
Dock gäller det att vara realist, med siffror som dessa och en börs som i min åsikt är rejält övervärderad och ett virus och politiker som är helt oberäkneliga så är risken och fallhöjden alldeles för hög för den lilla vinst som man skulle kunna få just nu på börsen.
Det är min syn på det iaf.
Min syn på det är uingefär att ett P/E på över 20 är absurt och endast accepteras på grund av att politikerna förstört möjligheten att få avkastning på räntemarknaden. Ett företag med P/E så högt som 20 har mycket att leva upp till i form av framtida vinster. Där kan vi snacka om övervärdering...
Men det finns gott om företag som låg på P/E under 10 innan krisen och nu värderas till P/E omkring 4 (med dagens väredering och förra årets vinst). Då finns det mindre anledning till oro för att kursen är uppblåst.
Jag har ju aktier med lågt P/E generellt och, som jag tror, hyfsade förutsättningar att klara krisen utan allt för stora vinst tapp. Som Rottneros eller nu Peab och Securitas. De är fynd

Såg idag att Arctic Papers rapport togs emot fint och uppvärderingen av den aktien har precis dragits igång. Jag hade hoppats på över 20 kr innan sommaren men det är nog orealistiskt nu. 80% upp sedan September förra året när jag köpte är inte illa i vilket fall
Man kan vara optimist för egen del utan att vara det för marknaden i stort i vilket fall

Det är då fallhöjden är som störst...