2020-05-14, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nu kom det ut en ny studie som visade på att bara 4,4% av fransmännen var smittade, likt Spaniens siffror.

65% behövs för flockimmunitet. Räkna med orolig dag på marknaden.

dags att stänga folkvagns-fabriken igen?

"Germany coronavirus infections TRIPLE in 24hrs with 933 new cases as states consider bringing back lockdown"

https://www.thesun.co.uk/news/11606737/germany-coronavirus-infections-triple-lockdown/
Citera
2020-05-14, 11:07
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
dags att stänga folkvagns-fabriken igen?

"Germany coronavirus infections TRIPLE in 24hrs with 933 new cases as states consider bringing back lockdown"

https://www.thesun.co.uk/news/11606737/germany-coronavirus-infections-triple-lockdown/

Helvete va många dåliga nyheter på en dag och kort tid. Nästan så man kan tro att det är planerat för att sänka börsen
Citera
2020-05-14, 11:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
bra fråga, jag vet inte, kanske brittiska pund som står lågt nu efter Brexit? Samtidigt är det kanske tryggare med dollar som alla flyr till i kristider. I vilket fall så är Sverige illa ute, Kronan är redan superlåg men kan du tänka dig vad som händer om Sverige måste gå i karantän samtidigt som andra länder öppnar? Vem köper något från svenska industrier om de inte vet om de kan leverera eller inte ? Bara den osäkerheten kommer att leda till ett kraftigt valuta fall tror jag. Utöver det så saknar företagen redan kapital efter att gått på halvfar under flera månader. Hur ska de överleva en karantän som blir längre och hårdare (på grund av den omfattande spridning som redan skett) än i något annat land?

man kan öppna Euro konton på svenska banker , vet inte om man kan spara i andra valutor också
Vad?
Finns det något som tyder på att just Sverige skulle behöva gå i karantän plötsligt?
Lite faktaunderlag och länkar skulle vara bra.

Den omfattande spridningen i kombination med att vi faktiskt har verksamhet (om än begränsad) talar vad jag förstår mera till Sveriges fördel än nackdel.

I sak håller jag med, OM Sverige skulle behöva införa karantän nu så skulle det vara negativt.
Citera
2020-05-14, 11:13
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu går det köpa Bonava för ett lägre pris än under krisen i mars, årets fyndläge? Jag fick upp ögonen för den med ditt inlägg, läste rapporten, och kan inte riktigt förstå varför denna har tagit så extremt med stryk? Bostäder kommer behövas, corona eller ej.

Ja, vem vet. För mig framstår det i alla fall som ett riktigt bra köp på lite sikt. På lite sikt som sagt, marknaden värderar ju den här typen av objekt lågt just nu så det tar väl lite tid innan det vänder på riktigt. Jag har själv köpt idag f.ö.

De inledde sitt planerade projekt i Uppsala under krisens kulmen i mars. Det tyckte jag signalerade "självförtroende".
Citera
2020-05-14, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja, vem vet. För mig framstår det i alla fall som ett riktigt bra köp på lite sikt. På lite sikt som sagt, marknaden värderar ju den här typen av objekt lågt just nu så det tar väl lite tid innan det vänder på riktigt. Jag har själv köpt idag f.ö.

De inledde sitt planerade projekt i Uppsala under krisens kulmen i mars. Det tyckte jag signalerade "självförtroende".
Har också köpt, lite igår och lite idag. Dom verkar ju ha gott om projekt, både sålda och på gång som ska pågå hela 2020 och 2021, och andel sålda objekt ökade i Q1 2020, känns som ett bra case som kan återbetala sig fint inom 1-2 år.
Citera
2020-05-14, 11:25
Medlem
Ja nu går det neråt.

Inte för att det är överfraskande. Det som är överraskande är att börsen har försökt att hålla skenet uppe att allt bara är bra.
Citera
2020-05-14, 11:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fl.assback
Ja nu går det neråt.

Inte för att det är överfraskande. Det som är överraskande är att börsen har försökt att hålla skenet uppe att allt bara är bra.
Vad händer om/när OMX30 passerar under 1 493 (stöd 22 april)?
Bär det av mot 1 475 då??
Citera
2020-05-14, 11:50
Medlem
tjallepetters avatar
Börsen kommer krasha ännu en gång tro mig.

Lika bra att invänta en andra våg och en andra lockdown. Då sjunker börsen som titanic.
Citera
2020-05-14, 12:45
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad händer om/när OMX30 passerar under 1 493 (stöd 22 april)?
Bär det av mot 1 475 då??

https://youtu.be/GI1FHMqz6Ys

Enligt denna killen som gjort teknisk analys på både S&P och OMX 30 så ska vi utan tvekan gå ner minst till en dubbelbotten dvs de siffrorna vi såg i mars sen vad som händer därefter återstår att se men risken finns att det blir ännu blodigare.

Jag är benägen att hålla med och jag har sagt det länge att vi ska ner och testa botten för att sen bryta den och få en ännu lägre botten. Jag kan givetvis ha fel men om man går på ekonomisk historia och grafer så följer man samma mönster som föregående recessioner och depressioner om detta sker.

https://www.youtube.com/watch?v=3G2RBwCj6-o

Såg precis denna med som rekommenderas.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-14 kl. 12:51.
Citera
2020-05-14, 13:00
Medlem
Även stabila företag sjunker som stenar. Vågar man köpa Balder? Astra? Investor mfl?
När är köpläge att fynda billigt?
Citera
2020-05-14, 13:56
Medlem
Freeze89s avatar
Funderar på att gå bear i OMXS imorgon, vilket certifikat kan ni rekommendera?
Citera
2020-05-14, 14:01
Medlem
Colosss avatar
Verkligen neråt igår & idag knappt några köp rekyler alls. Rätt ner nu då & nya kris rubriker i Juni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in