2020-05-14, 03:58
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Finland har något som Sverige saknar - sisu! Det gäller såväl kvinnor som män, Finland har en kvinnlig statsminister! Utan feministiskt bullshit!

Ärligt talat så befarade man för det värsta när hon blev utvald, men hon verkar vara ok trots sina lebba föräldrar. Nån har sagt att det finns en man, president?, niinistö tror jag han hette och har beordrat. Som sagt, bara rykten, icke läst på ordentligt..Varit lite less på corona grejen senaste tiden och bli kallad för alarmist.
Senast redigerad av EastClintfood 2020-05-14 kl. 04:03.
Citera
2020-05-14, 04:00
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det bör nog gå bra att flytta dit tror jag, om du har medborgarskap lär du ju vara välkommen. Jag har en släkting i Finland men är ej finsk själv på något sätt, annars hade jag också dragit dit ett längre tag! Tills det värsta med covid är borta i Sverige i alla fall...

Jo, jag har finsk personnummer och hör till en kommun i norra österbotten. Slapp lumpen och fick kort där man är hörselskadad.
Citera
2020-05-14, 04:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Förstår inte varför turistländer skulle tacka nej till svenska medborgare förutsatt att deras test visar negativt på c19. Kan ju tänka mig att "resekorridoren" som vissa länder pratar om utvidgas till att ta emot negativt testade människor från hårt drabbade länder relativt omgående.

Vilken myndighet skulle utfärda bevis på att svensken var frisk från COVID-19? Man kan ju inte göra dessa tester på plats när man har rest till ett semestermål som exempelvis Grekland.
Citera
2020-05-14, 04:04
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ärligt talat så befarade man för det värsta när hon blev utvald, men hon verkar vara ok trots sina lebba föräldrar. Nån har sagt att det finns en man statsminister, niinistö tror jag han hette och har beordrat. Som sagt, bara rykten, icke läst på ordentligt..Varit lite less på corona grejen senaste tiden och bli kallad för alarmist.

Nu vet jag att du snackar en massa skit.
Citera
2020-05-14, 04:06
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vilken myndighet skulle utfärda bevis på att svensken var frisk från COVID-19? Man kan ju inte göra dessa tester på plats när man har rest till ett semestermål som exempelvis Grekland.

Det finns en logik hur resande ska fungera. Den heter logiskt tänkande.
Citera
2020-05-14, 04:07
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nu vet jag att du snackar en massa skit.

Vad skulle jag tjäna på att snacka skit?

Vad har jag snackat för skit om nu?
Citera
2020-05-14, 04:09
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vad skulle jag tjäna på att snacka skit?

Vad har jag snackat för skit om nu?

"Ärligt talat så befarade man för det värsta när hon blev utvald, men hon verkar vara ok trots sina lebba föräldrar. Nån har sagt att det finns en man, president?, niinistö tror jag han hette och har beordrat. Som sagt, bara rykten, icke läst på ordentligt..Varit lite less på corona grejen senaste tiden och bli kallad för alarmist. "

Det kallar jag för skit.
Citera
2020-05-14, 04:13
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
"Ärligt talat så befarade man för det värsta när hon blev utvald, men hon verkar vara ok trots sina lebba föräldrar. Nån har sagt att det finns en man, president?, niinistö tror jag han hette och har beordrat. Som sagt, bara rykten, icke läst på ordentligt..Varit lite less på corona grejen senaste tiden och bli kallad för alarmist. "

Det kallar jag för skit.

Ja, jag trodde hon skulle vara som de svenska pk politikerna, men än så länge har hon skött det fint och jag erkände att jag hade fel.

Finland sköter corona grejen så mycket bättre än sverige, det gör ju alla övriga nordiska länder oxå. Island tycker jag inte dom bör ta emot turister än, men.. deras val, deras kval..
Citera
2020-05-14, 04:13
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Att Ryssland skulle ha objektivt bättre (offentlig) sjukvård i jämförelse med Sverige låter väldigt tveksamt. Har du sett vilken plats som Ryssland brukar hamna på i internationella och europeiska jämförelser?

Tror att många länder har bättre sjukvård än Sverige. Stockholm har ju lagt alla sina pengar på ett enormt skrytbygge som är en katastrof.
Citera
2020-05-14, 04:14
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Det finns tester som ger 100% säkerhet på att du inte har Covid-19, det är DNA tester och en sån får man inte för de testerna är kraftigt begränsade just nu, resultatet kommer efter en timme.

Problemet är att dessa tester är svåra att få, men snart kommer de testerna spridas, men inte just nu.
Citera
2020-05-14, 04:17
Medlem
F.o.m. 7. mai: "Karanteneplikten endres fra 14 til 10 døgn.
Man skal fortsatt i karantene hvis man har vært i kontakt med smittede personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter.

Personer som har hatt nærkontakt inntil 48 timer før bekreftet smittet person fikk de første symptomene, skal i karantene.

Det gis unntak fra karanteneplikten i seks måneder for personer som kan dokumentere gjennomgått infeksjon med SARS-CoV-2."

"Befolkningen må være forberedt på at reisekarantene ved ankomst til landet kan vare over sommeren."
https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/tidsplan-for-nedbygging-av-tiltak/id2701527/

Mer informasjon om "Regjeringen la 7. mai 2020 fram en plan for nedbygging av korontatiltakene. Her er oversikt over tidspunkter og tiltak." i linken over.

Er det lignende karantene-bestemmelser i Sverige?

"7. mai kom det nye regler for karantene i Norge. Blant annet er det bestemt at en person som har gjennomgått covid-19- sykdom, unntas fra plikt til karantene i de påfølgende seks månedene. Dermed er det mulig å reise til Sverige, uten å måtte sitte i karantene når du kommer hjem. Dette gjelder nå rundt 7000 nordmenn."
https://www.nrk.no/norge/olav-thon-vil-ha-apen-grense-til-sverige-1.15012289

Betyr dette at det antas at man er immun i 6 måneder?
Er det slik at en immun person ikke kan bli smittet og at denne derfor ikke kan smitte andre?
Senast redigerad av POlROT 2020-05-14 kl. 04:19.
Citera
2020-05-14, 04:25
Medlem
"Nesten så mange som halvparten av de drøyt 3.000 koronarelaterte dødsfallene i Sverige til nå har funnet sted på sykehjem, skrev nyhetsbyrået TT denne helgen.

Til tross for det, får eldre flytte inn på sykehjem hvor det allerede er påvist koronasmitte, viser en granskning Sveriges Radio har gjennomført.

Dette skal ha skjedd både i Stockholm og Södermanland."

"Nå anbefaler seniorprofessor Gustafson at ingen får flytte inn før man har kontroll på smitten."

https://www.nrk.no/urix/sveriges-radio_-eldre-flyttes-inn-pa-koronarammede-sykehjem-1.15014983

Det er sjokkerende å høre at eldre flyttes inn på sykehjem der det er påvist koronasmitte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in