2020-05-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men nog borde t o m en sån som du förstå skillnaden mellan ohemult promiskusiöst gruppsexande och en mysig tęte-ā-tęte på tu man hand i sängkammaren..?

Absolut. Därför behöver JAG ingen munskydd när jag ska handla.

Det händer garanterat inget promiskuöst under mina shoppingresor..
Citera
2020-05-10, 13:36
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
The best thing you can do to prevent spreading COVID-19 is to wash your hands frequently with warm water and soap for at least 20 seconds. If none is available, use hand sanitizer with a minimum of 60% alcohol base.

Wearing a homemade facial covering/non-medical mask in the community has not been proven to protect the person wearing it and is not a substitute for physical distancing and hand washing.

Medical masks, including surgical, medical procedure face masks and respirators (like N95 masks), must be kept for health care workers and others providing direct care to COVID-19 patients.

Det var inte jag som kom med de rekommenderade länkarna..

Sjävklart ska man tvätta händerna noga och enligt konstens regler.

Det finns faktiskt bevis, från Cambridge, för att hemmagjorda munskydd hjälper även om det inte är lika bra som köpta: https://www.researchgate.net/publication/258525804_Testing_the_Efficacy_of_Homemade_Masks_W ould_They_Protect_in_an_Influenza_Pandemic

Och att munskydd i första hand bör gå till vården och andra som tar hand om Covid-19 sjuka är det ingen som ifrågasätter hoppas jag?

Förutom möjligtvis FoHM som inte har rekommenderat detta, exempelvis för personal på äldreboenden som vågat göra blöjbyten på hjälplösa pensionärer som långsamt håller på och kvävs av Covid-19. Vi vet ju att virus följer med ut i avföringen.

Länkarna kommer från The Lancet-artikeln som även sammanfattar det hela bättre än du har lyckats med hittils.
Citera
2020-05-10, 13:37
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Vi hade fler döda förra veckan ja. Men totalt har UK mer. De har 32000 döda. De har inte 10ggr så stor befolkning.....
Lustigt, Tegnell pratade ju ofta om hur föredömliga UK var i smitthantering och hur nöjd han var att Sverige följde deras exempel, dom har ju de bästa experterna i världen på smittskydd. Danmark däremot förde dålig smittskyddspolitik, dom hånade Tegnell på presskonferenserna.

Så hur ser facit it hittills:?
döda/miljon invånare.

UK 465 - Föredömligt
SE 319 - Bra
DK 91 - Förkastligt
Citera
2020-05-10, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
man kan alltid hoppas och önska det, det önskar jag i alla fall.

Det gör vi alla.... Men den kommer finnas kvar, men då i en omfattning som inte blir samhällsfarlig utan mer som en vanlig säsongsinfluensa. Förhoppningsvis något som ett vaccin kan hjälpa till att skydda utsatta grupper från.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Vi hade fler döda förra veckan ja. Men totalt har UK mer. De har 32000 döda. De har inte 10ggr så stor befolkning.....

Helt jävla ointressant med tanke på att enbart London, som är som en storstad, typ Stockholm har lika stor befolkning som Sverige. Så att det ser lite annorlunda ut det får man ha med i marginalen...

Sluta ursäkta.
Det killen skrev är helt perfekt.

Hela vår strategi är rent spekulation. Man pratade om flockimmunitet och hade den strategin innan man ens visste om det fanns någon immunitet alls.. Det är inte friskt.

Som han skrev återigen, vad gör vi om immunitet är kortvarig som de säger och inget vaccin kommer?
Då har Sverige en jävla dålig utgångspunkt.

Varför kunde inte bara Sverige ta det säkra före det osäkra? Delvis isolera och vara försiktig tills man vet mer hur man ska förhålla sig. Men nejdå, ekonomin var viktigare, och nu visar det sig att pga vår strategi så kommer vi även få värre ekonomiska konsekvenser än grannländerna.

Det är liksom.. FEL PÅ ALLA PUNKTER.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ja. Men de hade ju "besegrat" viruset.. Sen öppnade de nattklubbarna och simsalabim var viruset tillbaka. Nu stänger de klubbarna igen - men någon gång måste de ju öppna igen.

In the meanwhile kommer sexandet och hånglandet fortsätta någon annanstans.

För du tror väl inte att folk slutar sexa bara därför att det finns ett virus i landet/världen?

Om du tror det: fråga de som riskerade att få HIV några årtionden sedan..

Nu lägger du ord i munnen på mig igen. Jag har aldrig påstått att de eller nån annan har besegrat viruset, eller egentligen något annat du nämner i ditt inlägg

Vi snackade om att nattklubbar inte var det smartaste att ha öppet ifall man vill undvika stor smittspridning på en plats.
Citera
2020-05-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Calle kan ägna sig åt varför EU inte fungerade under krisen istället. Den "fria handeln" som stoppade skyddsutrustning mm. Så han gör lite nytta istället för att blogga, det var länge sedan han gjorde nåt.

Det är väl det som är problemet. Paret Bildt har inget att göra och sitter isolerade i våningen på Ö-malm. Inte roligt när båda är vana vid att ha någon sorts position..
Citera
2020-05-10, 13:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Men du kan inte påstå när du har sprungit 22km av 43 att du har vunnit. Eller någon annan har förlorat. Är du med i loppet ser du inte resultatet innan alla har kommit i mål.
Och trots att vi ligger en mil efter ledarna efter halva loppet så är du på något märkligt sätt ändå säker på att vi har valt rätt strategi.
Go figure.
Citera
2020-05-10, 13:41
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Det är ju du och likasinnade journalister som gör detta till en tävling. Titta på Finland, titta på Sydkorea, titta på Nya Zeeland.. istället för att titta på ditt egna land och dess förutsättningar.

Det dör och kommer att dö folk i virus. Har alltid gjort det. Kommer alltid att göra det.

Det samarbetas mer än någonsing för att hitta ett vaccin. Forskare har varit otroligt generösa och icke ego. Men det kommer att ta år.
Nu är jag vare sig journalist eller likasinnad.
Jag är trött på tjat om ekonomi och " bästa egerande"
Hur kan man redan från första början i stort sett endast koncentrera sig på länders agerande.
Tegnell står och pratar mest om flockimmunitet, hur man agerar bäst mm

Döda och viruset kommer i andra hand.
Dödstalen ökar och man pratar om vem som agerar bäst.
Dör det 20000 i Sverige kommer man efteråt att tala om sitt lands agerande.
Citera
2020-05-10, 13:42
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Är det inte så att det är media som ställer frågor till Tegnell om andra länders val? Han går väl inte aktivt ut och säger att andra gjort fel? Tycker det är trist när man väljer att framställa saker på ett sätt som inte är korrekt. Men jag vet på vilket forum jag befinner mig på så jag tuggar i mig det. Men det är trist...
Det gjorde Tegnell ofta när han på skvallerkärringsvis försökte framhäva sin strategi som bra genom att utmåla andra som dåliga. Danmark har han ofta kritiserat för att de hade för hård lockdown men liknande dödsutveckling som Sverige. Det var just för att Danmark blev lika illa drabbat som Sverige som de införde restriktionerna och de fick kraftig effekt. Nu nämner inte Tegnell Danmark längre.
Citera
2020-05-10, 13:42
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det er ikke nemt at bekæmpe corona virus, og det skal det heller ikke være.

Der skal betrædes meget nyt land og mange nye tiltag og sociale samværsformer skal afprøves.

Man må prøve sig frem, og der er ingen manual man kan gå frem efter.

Der vil blive tiltag som man fortryder og må omgøre.

Det er måden af få fremdrift i samfundet på, når man ikke bare vil lade mange mennesker dø unødigt i sin stædige forfølgelse af flokimunitetsteorien.

Det vigtigste i denne proces er at folket føler ejerskab i processen, og ikke kun føler sig som kanonføde der der må ofre livet unødigt i stædig forfølgelse af en teori.

Min erfarenhet av åtgärderna mot sjukdom är att det är de som riskerar att drabbas värst, de som är 50+, som vanligtvis känner sig "delaktiga i processen" . Med undantag för de som drabbats affärsmässigt, där finns motstånd.
Citera
2020-05-10, 13:43
Medlem
Citat:
Det är ju du och likasinnade journalister som gör detta till en tävling. Titta på Finland, titta på Sydkorea, titta på Nya Zeeland.. istället för att titta på ditt egna land och dess förutsättningar.

Det dör och kommer att dö folk i virus. Har alltid gjort det. Kommer alltid att göra det.

Det samarbetas mer än någonsing för att hitta ett vaccin. Forskare har varit otroligt generösa och icke ego. Men det kommer att ta år.

Det är Sverige som gjort det.
Genom att förkasta alla länders taktiker och säga att "de kommer få det värre än oss" (om ett år ) när "immuniteten kommer"......

Samarbetas? Hur naiv svensk är du? Vi hade samarbete med Kina tidigt in som döljde allt för oss.
Samtidigt som EU-länder beslagtar skyddsmaterial till vården. Är det det du kallar samarbete?

Det dör folk i virus ja. Men man måste få kontroll på det här viruset. Det här är ett nytt virus.
Får man inte kontroll på det kommer det påverka världens livskvalité och ekonomi decennier framöver.

Kan idioter som du bara sluta vara naiva och fatta att man måste få kontroll på COVID-19.

nej nej "folk dör varje dag" "fan man kan dö om man går över övergångsstället"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in