2020-05-14, 03:34
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag kan inte heller gå ut som jag vill då jag bor i folktätt område. Nära till centrum.

Beställ hem pizza så att du blir glad.
Citera
2020-05-14, 03:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sveriges strategi handlar inte om att uppnå flockimmunitet. Den handlar om att platta ut kurvan med smittspridning, så att vården hinner med. Samt att den ska vara långsiktig. Sverige har gått en lite annorlunda väg, om den är rätt vet vi om något år.

Det är ju en väldigt autistisk bild av verkligheten i och för sig, jag säger inte att den är fel. Man kan fokusera på detaljerna men missa det stora hela - att folk dör. Sen har man en förhoppning om att man når flockimmunitet på vägen, det köper jag, men har alla som förlorat nära och kära skrivit under på den här strategin? Nej, det har de inte. Det här är ett experiment med "det sovande folket" som inte är sanktionerat av dem själva. De begriper helt enkelt inte komplikationerna.

Är det någon som ens tänkt på vårdpersonalen och vad de utsätts för?
Citera
2020-05-14, 03:37
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Beställ hem pizza så att du blir glad.

Jo, det hade varit gott.. Magen min gillar inte riktigt pizzor fast jag äter det ibland. Frågan är om man pallar med blodig avföring igen. Min mage tål ej gluten vilket är synd. I vissa perioder kan man äta det men när man har skov, då går det inte. I dessa dagar bör jag även vara mer försiktig då jag antas nog höra till riskzon. Hur tegnell, fmh och regeringen prioterar kan du nog tänka dig att jag nästan får magsår. Bara av att lyssna på dom..

Att söka hjälp går det inte heller i dessa dagar i den här kommunen. Så är man utan medicin och allt.
Senast redigerad av EastClintfood 2020-05-14 kl. 03:39.
Citera
2020-05-14, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är snack och lite verkstad. I en pandemi agerar man, inte reagerar!

Men i Finland verkar det vara större verkstad!

I Finland kommer nu nya direktiv kring testning. Alla som har någon form av symptom uppmanas att så fort som möjligt testa sig för covid-19, rapporterar Hufvudstadsbladet. Just nu har landet kapacitet att testa drygt 8 000 personer per dag, men målet är att öka kapaciteten till 10 000 per dag. (Expressen live tidigare idag)
Citera
2020-05-14, 03:43
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

I Finland kommer nu nya direktiv kring testning. Alla som har någon form av symptom uppmanas att så fort som möjligt testa sig för covid-19, rapporterar Hufvudstadsbladet. Just nu har landet kapacitet att testa drygt 8 000 personer per dag, men målet är att öka kapaciteten till 10 000 per dag. (Expressen live tidigare idag)

Undra om jag som sverigefinne kan flytta dit i dagens läge? har dubbelborgarskap (svensk och finsk)

Sverige ger mig bara magsår och bitterhet.
Citera
2020-05-14, 03:43
Moderator
Chantres avatar
En intressant artikel om de här prognosverktygen över smittade och döda och hur verklighetstrogna de egentligen är.

Citat:
Some defend the models by saying that their predictions turned out to be wrong only because governments imposed harsher restrictions than the coders expected.

If so, we have a perfect experiment. Sweden did not close borders, shut down schools, businesses, restaurants, gyms or shopping centres and did not issue stay at home orders. So it should be the one country where the models fit. Let’s see.
Citat:
Gardner et al predicted that Sweden would have 82,000 Covid-19 deaths by 1 July. That implies around 1,000 deaths every day since the paper was published in mid-April. However, the total number of Swedish Covid-19 deaths at the time of writing is 3,313.
Citat:
At this moment, when the models suggested that Sweden would have 30 to 40 patients fighting over every available ICU bed, there is spare capacity in beds, equipment and personnel of around 30 percent (partly as a result of a doubling of the pre-pandemic capacity).
https://www.spectator.co.uk/article/can-we-trust-covid-modelling-more-evidence-from-sweden
Citera
2020-05-14, 03:44
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Jag hann att bunkra upp med massa mat från olika ställen redan i vintras, Januari tror jag.

Nu börjar maten ta slut och mina vänner tigger jämt om min mat, dom älskar maten jag tillagar.
Så om ett par dagar får man bege sig ut och storhandla, förmodligen tidig morgon. eller innan dom stänger.

1. Antingen driver du med mig, lagar du mat när du är sjuk?
2. Om dina vänner gillar din mat när du är sjuk så borde du fixa en restaurang.
3. Handla alltid på morgonen när affären har öppnat, fräsch luft utan virus.

Viruset dör vid 55,60-70 Grader Celsius.
Citera
2020-05-14, 03:46
Medlem
Citat:
Undra om jag som sverigefinne kan flytta dit i dagens läge? har dubbelborgarskap (svensk och finsk)

Sverige ger mig bara magsår och bitterhet.

Det bör nog gå bra att flytta dit tror jag, om du har medborgarskap lär du ju vara välkommen. Jag har en släkting i Finland men är ej finsk själv på något sätt, annars hade jag också dragit dit ett längre tag! Tills det värsta med covid är borta i Sverige i alla fall...
Citera
2020-05-14, 03:46
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Jo, det hade varit gott.. Magen min gillar inte riktigt pizzor fast jag äter det ibland. Frågan är om man pallar med blodig avföring igen. Min mage tål ej gluten vilket är synd. I vissa perioder kan man äta det men när man har skov, då går det inte. I dessa dagar bör jag även vara mer försiktig då jag antas nog höra till riskzon. Hur tegnell, fmh och regeringen prioterar kan du nog tänka dig att jag nästan får magsår. Bara av att lyssna på dom..

Att söka hjälp går det inte heller i dessa dagar i den här kommunen. Så är man utan medicin och allt.

Åfan, sorry about mitt senaste meddelande, sorry Clintan jag visste inte.
Citera
2020-05-14, 03:51
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
1. Antingen driver du med mig, lagar du mat när du är sjuk?
2. Om dina vänner gillar din mat när du är sjuk så borde du fixa en restaurang.
3. Handla alltid på morgonen när affären har öppnat, fräsch luft utan virus.

Viruset dör vid 55,60-70 Grader Celsius.

Jag driver inte med dig, egentligen ´var avsikten att dricka lite grogg och tex senast så laga man hemgjord currykyckling med ris, vännen ville ha oxå så kunde jag ej neka.. i Vissa dagar mår jag bra och har ingen värk i kroppen, för att i nästa dag ha, snuvig, hosta upp grönt slem osv. Som sagt, idag är det inte så farligt, jag klarar av att träffa folk i ett par timmar sen behöver jag lite sömn.

Har ej kapital till att fixa restaurang och viljan. Jag föredrar att vara hemmakock som bjuder vänner på hemlagad mat. Har ingen kunskap hur företag fungerar, ekonbomi och allt sån.. är bara en glad hemmakock och det är man nöjd med.
Citera
2020-05-14, 03:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Finland har något som Sverige saknar - sisu! Det gäller såväl kvinnor som män, Finland har en kvinnlig statsminister! Utan feministiskt bullshit!
Citera
2020-05-14, 03:55
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Finland har något som Sverige saknar - sisu! Det gäller såväl kvinnor som män, Finland har en kvinnlig statsminister! Utan feministiskt bullshit!

Min vän en sak som du inte förstår, det är politik som säger x antal testade, vilken test? Simma lugnt för hur man testar och hur ofta är ett rättesnöre i alla länder just nu och det är en hoax för de testar olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in