2020-05-13, 21:40
Medlem
jack.danielss avatar
Damberg, eller heter han Dammberg? Såg uppenbart tagen ut när aktuellts Anders Holmberg presenterade den förkrossande överdödligheten i Sverige jämfört med våra grannländer. 3 ggr. Fler i faktiskt tal och 5 ggr. Fler per capita! Det finns väl inga som helst tvivel att Sverige har gjort nåt felgrepp i krisen?
Citera
Medlem
Jag måste säga att Kinas propagandafilm om USA är helt rätt. USA men lika mycket Sverige har haft en nonchalant och arrogant inställning till pandemin från första början. För mig var det helt ofattbart radan i Januari när man såg vad som hände i Wuhan och sedan såg man Anders Tegnell som inte kunde förstå varför man inte skulle resa till drabbade länder. Han kan ju inte ha fått sin information ifrån Flashback i alla fall för då hade han inte kunnat vara så lugn.
Kina kanske var sena med att berätta för världen om sjukdomen, men när de väl hade gjort det så visade de väldigt tydligt att detta är ett livsfarligt virus som till varje pris måste stoppas. Men i både USA och Sverige verkade man tro att det aldrig skulle kunna komma. Idag är vi mycket värre drabbade än Kina, men fortfarande har man en ganska lättsinnig attityd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp! Jag märker en annan ton hos SVT och Expressen. De andra lär nog haka på.

Jag har inte märkt denna ton. Men jag kanske följer med för dåligt. Jag tycker fortfarande att journalisterna stryker MAKTEN medhårs och ägnar sig åt allt bra som regimen gör istället för att göra riktigt undersökande journalistik. Det är precis som om man inte vågar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är ju bara att se på språkbruket.
Det är ju white trash språkbruk så det skriker.
Ungefär samma ordförråd som i förorten.
Proffesorn, du verkar kunna allt. Vad säger du om din våta dröm om flockimmunitet nu när Spanien endast rapporterar 5%.
Citera
2020-05-13, 21:41
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du har garanterat rätt. Jag hatar tanken på att jag går till jobbet varje dag för att försöka hålla ekonomin under armarna så att dylika förnekarkräk ska ha något att äta i morgon också.

Vi har ju exempel på folk som dör för det (som exempelvis inom vården). 9
Citera
2020-05-13, 21:41
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man kan i alla fall säga att dessa resultat visar att FHM har haft brutalt fel om flockimmuniteten, precis som med allt annat som de har sagt. Vi kommer inte att uppnå flockimmunitet.

Att antalet på IVA och dödligheten har minskat något sedan mitten av April har andra orsaker. Många känsliga personer har redan dött och sedan spelar vädret och solen en viktig roll. Men till hösten kommer säkert en ny körare. Vintern kan bli väldigt jobbig.

Hoppas att det svenska testet blir klart i tid så man kan svänga skutan om det skulle behövas. Det är också intressant att följa Australien som ju är på väg in i vintern nu (8 grader i Sydney i juli).

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/australia/
https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Australia
Citera
2020-05-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
För ett tag sen sa Tegnell att man inte blir smittad i en mataffär. Nu påstår han att man inte kan blir smittad på ett flygplan

Kan inte någon bara täppa till truten på honom?

Det finns inga kända fall av covid-19 som uppstått på flyg i Europa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLqjMR/tegnell-om-flygbolagens-krav-pa-munskydd-forstar-det-inte

Skulle vara verkligen roligt att se honom sitta på ett plan med munskydd på. 😂
Den som har yttersta ansvaret för att FHM med Tegnell som frontfigur kan hålla på så här har regeringen med Löfven i spetsen.
Det är Löfven och ansvarig minister som ska styra upp myndigheterna.
När man som här har en person där man kan pricka av det mesta av definitionen på psykopati och inget görs säger det mer om Löfven än om Tegnell.
"Psykopaten är charmerande, har lätt för att prata med andra, gestikulerar ofta och förefaller väldigt målinriktad. Har ingen som helst empati, saknar alltså förmåga att leva sig in i vad andra människor tänker och känner.

Psykopater övervärderar sig själva, utnyttjar andra människor, manipulerar dem och känner ingen skuld, när någon lider på grund av dem. De är ofta opålitliga och lögnaktiga.

De kan inte överblicka konsekvenserna av sina handlingar.

Psykopater kan inte ens medge att de har ett problem, vilket gör det väldigt svårt att behandla dem."
Citera
2020-05-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Proffesorn, du verkar kunna allt. Vad säger du om din våta dröm om flockimmunitet nu när Spanien endast rapporterar 5%.

Antar du menar att jag är ”professor”....
Men jag har inga större kunskaper om hur nära vi är flockimmunitet.
Tror snarare det är vaccin som får lösa detta.
Citera
2020-05-13, 21:43
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Damberg, eller heter han Dammberg? Såg uppenbart tagen ut när aktuellts Anders Holmberg presenterade den förkrossande överdödligheten i Sverige jämfört med våra grannländer. 3 ggr. Fler i faktiskt tal och 5 ggr. Fler per capita! Det finns väl inga som helst tvivel att Sverige har gjort nåt felgrepp i krisen?
Frågan är om det är läge att stänga arbetsplatser, skolor och daghem nu?
Citera
2020-05-13, 21:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte märkt denna ton. Men jag kanske följer med för dåligt. Jag tycker fortfarande att journalisterna stryker MAKTEN medhårs och ägnar sig åt allt bra som regimen gör istället för att göra riktigt undersökande journalistik. Det är precis som om man inte vågar.

Ja msm fick rätt många miljoner extra i början av epidemin...
Bit ej den hand som föder dig.
Regimens propagandaredskap sköter sig väl.
Citera
2020-05-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Antar du menar att jag är ”professor”....
Men jag har inga större kunskaper om hur nära vi är flockimmunitet.
Tror snarare det är vaccin som får lösa detta.
Men karantän länderna har kommit längre än Sverige i immunitet i befolkningen.

Sverige har misslyckats och vi kmr att få se minst 100k döda i Sverige.
Citera
2020-05-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja detta är slutsatsen man kan dra. Smittsamheten är överdriven, men dödligheten är hög.
Det påminner mycket mer om TBC än influensa. En sjukdom som vi kommer att ha under överskådlig tid. Flockimmunitet kan man i princip glömma. Del tar så lång tid att uppnå den så att de som en gång har blivit immuna kommer tappa immuniteten innan sjukdomen är borta.
Antalet smittade kommer säkert att sjunka de närmaste månaderna på grund av sommaren. När det är som minst kanske vi bara kommer att ha något hundratal ny fall per dag i landet. Men sedan till hösten kommer det att öka igen. Troligen blir vi aldrig av med sjukdomen helt, utan samhället måste anpassas efter viruset. Folk får sluta att umgås fysiskt helt enkelt.

Liknar TBC? Hur kom du till den "briljanta" slutsatsen?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6092233/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in