2020-05-13, 21:21
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Endast fem procent av spanjorerna har smittats av coronaviruset, det visar de första preliminära siffrorna från en studie i förekomst av viruset bland befolkningen med ett urval på 70 000 personer.

I Spanien bor det 47 miljoner invånare. En snabb räkning ger 47 miljoner / 20 = 2 350 000 smittade (5%). Av dessa har ca 27 000 avlidit. Det ger en dödlighet på 1,15%.

Så nu vet ni!

Jag måste inflika, du kan inte räkna dödlighet på det viset, det blir fel, för högt tal.
Citera
2020-05-13, 21:21
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Tegnells uttalande blir mer och mer psykotiska.

Aftonbladet skrev själv en artikel om läkaren som blev uthängd på Facebook efter att ha blivit smittad. Läkaren säger att någon nös honom ”i nacken” på flygplanet och läkaren tänkte ”hoppas han inte har corona” om passageraren bakom.

Vi vet också att man smittspårar samtliga platser runt en bekräftad smittad på buss, tåg och flygplan. Ändå så kommer detta uttalandet.

Tegnell är en riktig pajas som borde åtalas och låsas in. Det enda positiva är att ”mobben” börjar förstå vilken idiot vi har som ledare enligt Aftonbladets kommentarsfält.

Hade det varit krigstid hade Tengele avrättats för längesen. Sprider falsk information och svävar på målet om samhällsnyttig information samt kostar tusentals människor deras liv och har det dubblas öden i sina händer.

När detta är över hoppas jag på åtal för folkmord för fittnyllet.
Citera
2020-05-13, 21:23
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Knappast sant, du lever i en önskedröm?

I de flesta rankingar som finns hamnar vi på typ 30e plats, inte speciellt imponerande enligt mig.

https://www.numbeo.com/health-care/rankings_by_country.jsp

Tack för en bra länk. Den hade jag inte sett förut. Men hur du än bevisar så finns det förnekare som säger att Sverige är bäst osv.
Citera
2020-05-13, 21:24
Medlem
Citat:
reaktioner?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

5% (FEM!!) av spanjorerna är/har varit smittade, eller mer korrekt, har antikroppar.
Detta i ett av de värsta drabbade länderna.

Jag tror nog AT känner en gnagande oro över linjen vi valt, men nu är vi där och måste göra det bästa av läget.

Förslagsvis citerar man det väsentliga i texten...

"-Det är inga goda nyheter för Sverige. Vi hoppas ju att en stor del av befolkningen gått igenom infektionen i till exempel Stockholm. Men det här talar emot att vi kommit så långt, säger Tove Fall, epidemiolog på Uppsala universitet.
Spanien är ett av de länder som drabbats absolut hårdast av coronaviruset. Att så få är smittade visar att dödligheten kan vara högre än man tidigare trott, säger Tove Fall i SVT:s Aktuellt.
"
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
På Aktuellt på Svt kom det nästan fram att länder som t ex Grekland inte vill att Svenskar ska komma på semester eftersom det är så stor andel smittade här. Däremot var Danskar välkomna.

Bra! Äntligen får vår psykos och vanstyre konsekvenser. Nu hoppas man på embargo, inreseförbud, karantäner och exportförbud.

Kan utlandet bidra till att vältra regimen är det önskvärt.
Citera
Medlem
Jag tror man får ta denna träd för vad den är.

Vi som tycker att Sveriges linje är något vi kan sympatisera med har ju fått gehör för det i verkligheten.

De som är kritiska mot den svenska linjen vill givetvis uttala sitt motstånd/hat/kritik och gör det i denna tråd.

Det är vanligtvis just så att de som är missnöjda är de som frekventerar olika forum för att vädra sitt missnöje.

De som är ”nöjda” har mindre intresse av att engagera sig i olika forum.

Gissningsvis så är det tvärtom i andra länders forum.
De som varit emot lockdown har varit mest aktiva i de länderna.

Rätt naturligt.

God kväll.
Citera
2020-05-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Måste säga att jag har svårt att tro på nåt överhuvudtaget i dessa tider.
Man får höra hela tiden motsägelser.
Men senaste dagar har det pratats mer och mer om detta med att procent immuna verkar vara väldigt mycket lägre än man trodde.

Tex fick man höra att i värst drabbade länder var det typ 1-2% som hade smittats.
Nu senaste är det Spanien. Typ 5%.

Skulle detta få mer och mer trovärdighet ska man då tolka det som att det är typ tvärtom än vad många trodde.
Det har länge pratats om att covonaviruset var extremt smittsamt.
Men i ljuset av alla dessa nya tester skulle det vara tvärtom.
Inte extremt smittsamt. Däremot extremt letalt.

Den goda nyheten är att det inte är extremt smittsamt. Det betyder att med en massa försiktighetsåtgärder kan väldigt väldigt många skonas. Detta tyvärr främst i länder som har en approach där man vill göra allt för att folk inte ska smittas.

Ja detta är slutsatsen man kan dra. Smittsamheten är överdriven, men dödligheten är hög.
Det påminner mycket mer om TBC än influensa. En sjukdom som vi kommer att ha under överskådlig tid. Flockimmunitet kan man i princip glömma. Del tar så lång tid att uppnå den så att de som en gång har blivit immuna kommer tappa immuniteten innan sjukdomen är borta.
Antalet smittade kommer säkert att sjunka de närmaste månaderna på grund av sommaren. När det är som minst kanske vi bara kommer att ha något hundratal ny fall per dag i landet. Men sedan till hösten kommer det att öka igen. Troligen blir vi aldrig av med sjukdomen helt, utan samhället måste anpassas efter viruset. Folk får sluta att umgås fysiskt helt enkelt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Endast fem procent av spanjorerna har smittats av coronaviruset, det visar de första preliminära siffrorna från en studie i förekomst av viruset bland befolkningen med ett urval på 70 000 personer.

I Spanien bor det 47 miljoner invånare. En snabb räkning ger 47 miljoner / 20 = 2 350 000 smittade (5%). Av dessa har ca 27 000 avlidit. Det ger en dödlighet på 1,15%.

Så nu vet ni!

Läste om det där tidigare idag.
Kul att räkna på vad antalet döda blir om hela länders befolkningar smittas.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I kväll avlivades flockimmuniteten på bästa sändningstid.

Aktuellt redovisades den spanska jättestudien över antikroppar hos befolkningen.

Denna:

https://elpais.com/sociedad/2020-05-13/solo-un-5-de-los-espanoles-se-han-contagiado-de-coronavirus-segun-los-primeros-datos-del-estudio-de- prevalencia.html

Google Translate:

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&u=https%3A%2F%2Felpais.com %2Fsociedad%2F2020-05-13%2Fsolo-un-5-de-los-espanoles-se-han-contagiado-de -coronavirus-segun-los-primeros-datos-del-estudio-de-prevalencia.html

Saknad av ingen!

Ändå tillåts vansinnet fortgå.

Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Hade det varit krigstid hade Tengele avrättats för längesen. Sprider falsk information och svävar på målet om samhällsnyttig information samt kostar tusentals människor deras liv och har det dubblas öden i sina händer.

När detta är över hoppas jag på åtal för folkmord för fittnyllet.

Både de styrande politikerna och FHMs folk borde ställas inför rätta.
Tyvärr lever vi i Sverige så det kommer inte att ske.
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Hur kan Tegnells vara eller icke vara fortfarande diskuteras såhär flera hundra tusen inlägg senare? Vi konstaterade i Mars månad att allt han säger är precis tvärt emot sanningen. Så istället för att bli sura, så använd den information han ger men bara gör om den till motsatsen. Enkelt.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I kväll avlivades flockimmuniteten på bästa sändningstid.

Aktuellt redovisades den spanska jättestudien över antikroppar hos befolkningen.

Denna:

https://elpais.com/sociedad/2020-05-13/solo-un-5-de-los-espanoles-se-han-contagiado-de-coronavirus-segun-los-primeros-datos-del-estudio-de- prevalencia.html

Google Translate:

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&u=https%3A%2F%2Felpais.com %2Fsociedad%2F2020-05-13%2Fsolo-un-5-de-los-espanoles-se-han-contagiado-de -coronavirus-segun-los-primeros-datos-del-estudio-de-prevalencia.html

Saknad av ingen!

Tegnells massmord synas allt mer.
Citera
Bannlyst
Citat:
reaktioner?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

5% (FEM!!) av spanjorerna är/har varit smittade, eller mer korrekt, har antikroppar.
Detta i ett av de värsta drabbade länderna.

Jag tror nog AT känner en gnagande oro över linjen vi valt, men nu är vi där och måste göra det bästa av läget.

Yup.... vi får nog alla hoppas att Moderna Inc och de två Oxford teamen jobbar på duktigt.

Annars är vi fkd.
Citera
2020-05-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Mitt säger att det mycket väl kan bli 200 smitthärdar ombord på ett flygplan som folk pillar på precis HELA tiden och sen överför viruset på sina händer på precis alla tänkbara platser.

Aldrig sett så mycket folk pilla sig i ansiktet med dessa masker.

Och för effekt ska de ju bytas var 20:e minut som i sjukvården. Ska man hålla på med det i flygplanen också?
Eller ska du sitta där med den blöta disktrasan under en 4 timmars flight?

En person som via luftvägar utsöndrar så mycket vätska att ett munskydd (kirurgiskt, ej FFP2/3 eller motsvarande) blir blött är en person som inte skulle kunna borda ett plan, ty det hade varit för uppenbart att personen uppvisat symptom på förkylning, grav allergi eller covid-19.

Ifall vi har en population (population är en mängd personer inom en viss kontext) där 100% bär någon form av skydd som bärs framför dennes luftvägar, och samtliga som vistas i publika luftrum inte påvisar direkta symptom för covid-19 så finner jag sannolikheten försvinnande låg att man ens skulle bli smittad om så att man satt bredvid en asymptomatisk person i dennes mest smittbara stadium i sjukdomsförloppet, såvida ens handhygien är av godkänd standard.

Vad försöker du framföra med din Dunning-Kruger-kommentar? Att du är svagt begåvad framgår av dina tidigare inlägg på forat och om du aktivt försöker öka smittspridningen i Sverige kan jag bara tacka dig, då en ökad smittspridning bara gagnar mig själv ekonomiskt. Men som tidigare nämnt är det tydligt att du är svagbegåvad och då tackar jag dina föräldrar för att de valde att sprida sina gener vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in