2020-05-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Senaste resultaten från Spanien tyder återigen på IFR~1%

Dock ska man väl tänka så att i utbrottsfasen har i princip samtliga länder blivit mer eller mindre tagna på sängen, samt den viktigaste parametern är väl att de svaga, sköra dör först.
Man har heller inte riktigt vetat hur man bör skydda sig.
I Italien har det väl gått åt ca 100 läkare, varav merparten varit äldre (+65 år) husläkare som åkte hem till folk i början med de dåligt skydd.

Så just nu är siffran 1%, men om några månader kanske nere på 0,3-0,5%?
Citera
2020-05-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Mitt säger att det mycket väl kan bli 200 smitthärdar ombord på ett flygplan som folk pillar på precis HELA tiden och sen överför viruset på sina händer på precis alla tänkbara platser.

Aldrig sett så mycket folk pilla sig i ansiktet med dessa masker.

Och för effekt ska de ju bytas var 20:e minut som i sjukvården. Ska man hålla på med det i flygplanen också?
Eller ska du sitta där med den blöta disktrasan under en 4 timmars flight?
Källa, tack?
Citera
Medlem
Tja, jag minns hur det var i början av den här tråden, när man försökte varna folk för att det kommer att bli lika illa i Sverige som i Italien. Förnekandet var ihärdigt och allt man skrev ifrågasattes eller avvisades som alarmism. Men nu är vi snart där. Nuvarande botten-lista över länder med flest antal döda per miljon invånare:

1 San Marino 1,208
2 Belgium 763
3 Andorra 634
4 Spain 580
5 Italy 514
6 UK 489
7 France 415
8 Sint Maarten 350
9 Sweden 343

I morgon går vi förbi Sint Maarten och seglar upp på 8:e plats. Där har vi vittring på Frankrike, som vi väl snart är ikapp. Idag rapporterade fransmännen bara 83 dödsfall på en fem gånger så stor befolkning som vår. Även Spanien och Italien har nu mycket lägre dödstal per capita per dag, så det ligger nog inte långt bort att vi kommer ifatt Italien också.

Sedan är ju San Marino och Andorra löjligt små länder som man kan bortse ifrån, av uppenbara statistiska skäl.

Så, en realistisk bedömning är väl att vi kommer att sluta på 2:a plats i världen i det här racet, efter Belgien. Eller går vi förbi dem också och kniper världsrekordet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Look at the stats dude.

Eftersom jag inser att samhällsfrågor är mer komplicerade än att bara titta på en statistik så inser jag samtidigt att det omöjligt kan sägas vad som är rätt eller fel nu.
Citera
2020-05-13, 21:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Tegnells massmord synas allt mer.
Jepp! Jag märker en annan ton hos SVT och Expressen. De andra lär nog haka på.
Citera
2020-05-13, 21:32
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Folkmord, fittnylle m.m och ni förväntar er att vettigt folk ska ta er på allvar.
Suck...
”Vettigt folk”? Du fattar fortfarande inte att globalt sett är du och dina vänner de avvikande, de extrema? Har du så taskig självinsikt? Det du kallar ”vettigt folk” är Tegnell, Giesecke och Wold + alla störda påhejare. Jag läste en artikel om just detta, Landet Lagom är en myt, svensson är en extremist utan att förstå det. Världens mest sinnessjuka invandringspolitik, lika störd hälsopolitik. Vem menar du att du har på din sida?
Citera
2020-05-13, 21:33
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tack lägger in lite klipp på spanska här:
Solo un 5% de los españoles se han infectado con el coronavirus, según muestran los primeros datos del estudio de seroprevalencia que está realizando el Instituto de Salud Carlos III en todas las provincias españolas. Las cifras muestran una gran variabilidad geográfica, con provincias que presentan una prevalencia siete veces mayor que otras. En Madrid, por ejemplo, el porcentaje se eleva hasta el 11,3%. En Soria es superior, del 14,2%. En la provincia de Barcelona la prevalencia es del 7,1%.

En cambio, Ceuta, Murcia, Melilla, Asturias y Canarias presentan prevalencias inferiores al 2%. En los mapas provinciales destaca la agrupación central de provincias con prevalencias iguales o próximas al 10% en el entorno de Madrid. Segovia tiene un 12,6%; Guadalajara, un 10,9%; y Cuenca, un 13,5%. Estos porcentajes corresponden a la prevalencia de anticuerpos IgG, los que tardan más en aparecer e indican que ya no hay infección activa (el test detecta también anticuerpos IgM, que son los que primero produce el organismo en respuesta al virus).

El ministro de Sanidad, Salvador Illa, ha comparecido esta tarde para ofrecer los resultados preliminares del estudio acompañado del ministro de Ciencia, Pedro Duque, y de los responsables del trabajo. Estudios publicados en otros países europeos han calculado entre el 4 y el 5% de prevalencia, muy lejos del porcentaje que conferiría inmunidad de grupo o de rebaño a la población, que los expertos sitúan en un mínimo del 60%. La directora del Centro Nacional de Epidemiología, Marina Pollán, ha asegurado que el 5% es la estimación con la que contaba antes de iniciar el estudio.
Google Translate här:
Endast 5% av spanjorerna har smittats av koronaviruset, enligt de första uppgifterna från seroprevalensstudien som utfördes av Carlos III Health Institute i alla spanska provinser. Siffrorna visar stor geografisk variation, med provinser som har en sju gånger högre prevalens än andra. I Madrid stiger till exempel procenten till 11,3%. I Soria är det högre, 14,2%. I provinsen Barcelona är prevalensen 7,1%.

Däremot har Ceuta, Murcia, Melilla, Asturien och Kanarieöarna prevalenser på mindre än 2%. På de provinsiella kartorna är den centrala gruppering av provinser med prevalenser lika med eller nära 10% i Madridområdet. Segovia har 12,6%; Guadalajara, 10,9%; och Cuenca, 13,5%. Dessa procentsatser motsvarar prevalensen av IgG-antikroppar, som tar längre tid att visas och indikerar att det inte längre finns en aktiv infektion (testet upptäcker också IgM-antikroppar, som är de första som produceras av kroppen som svar på viruset).

Hälsominister, Salvador Illa, har dykt upp i eftermiddag för att erbjuda de preliminära resultaten av studien åtföljd av vetenskapsministeren Pedro Duque och de ansvariga för arbetet. Studier publicerade i andra europeiska länder har beräknat mellan 4 och 5% av prevalensen, mycket långt ifrån den procentandel som skulle ge grupp eller besättning immunitet till befolkningen, som experter placerar på minst 60%. Direktören för National Center for Epidemiology, Marina Pollán, har försäkrat att 5% är den uppskattning som hon hade innan studien påbörjades.
Man ska komma ihåg att Spanien drabbats betydligt värre än Sverige.

Ja, Spanien har drabbats betydligt hårdare.
Men utegångsförbudet har också varit tämligen strikt. Och ändå infann sig effekten av utegångsförbudet mycket långsamt. De lär inte våga något annat än att vara mycket lätta på handen när de släpper efter på restriktionerna.

(Kuriöst nog är det traditionellt stora högerpartiet, Pp, motståndare.)

Men med tanke på utegångsförbudet från den 18 mars är det väl väntade siffror.

Vad som däremot förvånade mig var att 13% diagnosticerade med PCR-test inte var seropositiva. Kommer de att få (mätbara halter) antikroppar senare, eller???
Citera
2020-05-13, 21:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Man sitter tätt packade på ett flygplan. Om den som sitter bredvid mig i samma rad nyser eller hostar, varför skulle jag då INTE kunna bli smittad? Är det något magiskt med just flygplan som gör att hostningar och nysningar inte sprider smitta just där?

Skönt, då kan jag alltså strunta i FHMs råd om att hosta och nysa i armvecket nästa gång jag flyger och bara hosta rakt ut i luften. Enligt Ulf-Utredaren finns det ju ingen risk att jag smittar de passagerare som sitter ett par decimeter ifrån mig eftersom just flygplansluft har något slags magiska smittskyddande egenskaper.

Jag skulle, definitivt, inte känna mig komfortabel i ett flygplan där mittstolen inte
inte är tom. Munskydden åker t.ex av när folk skall äta och dricka. Det är nog trångt ändå i ett flygplan.
Citera
2020-05-13, 21:34
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Så just nu är siffran 1%, men om några månader kanske nere på 0,3-0,5%?

Här känner jag att du är på precis rätt spår. IFR sjunker nog hela tiden så man skall inte behandla det som en konstant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Spanien har 580 döda per miljon.
Sverige har 343 döda per miljon.

Logiskt borde Sverige då ha färre antikroppar allt annat lika, matematiken säger 3%. Detta ligger i linje med vad WHO varnar för.

Man kan i alla fall säga att dessa resultat visar att FHM har haft brutalt fel om flockimmuniteten, precis som med allt annat som de har sagt. Vi kommer inte att uppnå flockimmunitet.

Att antalet på IVA och dödligheten har minskat något sedan mitten av April har andra orsaker. Många känsliga personer har redan dött och sedan spelar vädret och solen en viktig roll. Men till hösten kommer säkert en ny körare. Vintern kan bli väldigt jobbig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men att 2500 pers dött på äldreboenden och inom hemtjänst har inte Olsen lyckats undvika heller med sina känslostyrda arrangemang.

Då det bottnar i ett totalt systemfel inom äldrevården som pågått hur länge som helst.
Så det var tyvärr ett omöjligt uppdrag med tanke på hur vi jobbar med våra äldre i det här landet.
ett uppvaknande minst sagt, för alla inblandade.

Sveriges linje har stöd av 80% av folket. Ett MASSIVT stöd. Som bara blir större ju varmare väder det är ute.
Så det finns överhuvudtaget inte ens an antydan till opinion emot det här. Några gaphalsar i pubertal ålder på Flashback förändrar ju inte detta faktum.

Vart skattepengarna gått?? Bistånd, invandring, stora kostnader för migrationsverk, stora summor på långtidsarbetslöshet, Stor nettogivare till EU osv osv.

Nu ska vi snart betala ännu mer till länderna med Lockdown som totalt havererat sin ekonomi. Länder som Grekland, spanien, Italien sitter på +20% arbetslöshet och kräver redan pengar från EU och oss i Norr...

Du får betala vansinnet som de hållt på med.

Island 15% arbetslöshet.
Norge 10,7%

Sverige kickar in på beskedliga 8,3% så långt och med bra finanser lär vi får stå för notan till övriga också.

Nej Olsen har inte styrt något överhuvudtaget i Sverige ditt dumma fån, så hur skulle han kunna undvikit det?
Citera
2020-05-13, 21:35
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Sluta svamla din jävla mupp. Jag fattar inte vad du får ut av att sitta och gagga skit i tråden som om nån jävel brydde sig om vad du vill ha sagt? Jag är inte för en lockdown och skiter i Sverigebilden så ta ditt svammel och dra åt helvete. Det enda som retar mig är att ni förnekafittor beskär mina alternativ framöver, allt detta för att du ska få sitta och leka hård på nätet. Gör din plikt och dra i dig lite corona så att du förtjänar den fåniga stilen du kör med, gissar dock att du sitter och hukar bakom tangentbordet livrädd för att smittas som den sorgliga sittkissare du är... klapp klapp svenne.

Kallekula, Ulf, Ola är som de övriga regimmongona naturligtvis arbetslösa socialbidragstagare. Hur trodde ni annars de kunnat sitta och slicka Tegnells akter från morgon till kväll? Jovars, lockdown och karantänen står de själva för, alla andra skall stå på golvet och möta smittan för att betala dessa svagbegåvade månadspengen. Inga regimtroll utan en redig dos hyckleri med i spelet.

Klart det inte är svårt att ta fajten när pappa staten betalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in