2020-05-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Varför inte återkomma om 10år. Allt vad som passar förnekarna. Vi lever i dagsläget. Och ned den fart vi har så kommer vi att gå om Italien om nån månad om det inte avtar, vi har satt oss i skiten och de döda går inte ner utan håller sig stadigt runt 70st om dagen.
Jag trodde aldrig jag skulle få säga det här, men vi ligger två veckor efter Italien. Känns det bekant?
Citera
2020-05-13, 15:53
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Skönt med linjära kurvor, en del vilseleder som den här.........:https://www.covid19insweden.com/
Du kan se logaritmisk kurva på den första också. Bara klicka på LOG.
Citera
Medlem
Hur länge är det kvar?

Kan någon ge mig en bra uppskattning på när den första dagen inträffar, då vi hör "Noll döda" i Sverige? Skulle uppskatta det!

(Obs inte en random nolldag, utan den första nolldagen i en lång serie av såna dagar, dvs. första dagen av "Slutet").
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jo dig.

Citat.MEN jag tycker inte man ska redovisa etnicitet bara för att. Det gör man inte annars när det handlar om folk som dött i sjukdomar och då är frågan varför det är viktigt nu?

Man ska inte redovisa det om det inte har något med sjukdomen att göra nej. Vad är det du inte förstår?
Citera
2020-05-13, 15:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men samtidigt har de haft en lockdown som har gett nedgången.
Varför skulle vi få en liknande nedgång utan restriktioner?

Det skulle i så fall vara flockimmuniteten vilket känns väldigt osäkert i dagsläget.
Vi kom väl aldrig riktigt upp i deras höjd heller? Så vår nedgång blir kanske inte lika dramatisk.

Worldometers tycks ha tagit bort det glidande 7-dagarsmedelvärdet de införde nyligen så det är svårt att jämföra kurvorna. Vi verkar i alla fall inte ha haft lika brant uppgång som de.
Citera
2020-05-13, 15:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
fler som noterat hur många unga idrottare som dött eller tvingats lägga av pga organskador?

https://www.svt.se/sport/orientering/hjartproblem-for-tove-alexandersson-valdigt-trakigt

jag är helt övertygad om att det är därför jennie också lägger karriären på hyllan

https://www.dn.se/sport/jennie-oberg-avslutar-karriaren-efter-virussjukdomen/

mest troligt har hon också fått såpass svåra skador att hon inte kan fortsätta, även om hon inte säger det rakt ut.

nästan varje dag är det nya artiklar om skadade idrottare och idrottare som dör under träning eller ute på fotbollsplan.

ja visst har sånt hänt förut och en del har medfödda problem, men just nu är det väldigt mycket pga corona.
Är ju känt sedan tidigare att hård träning ger ett sämre immunförsvar.

Dessutom lär det inte bli några mästerskap närmaste tiden. Sponsorpengar som tar slut, vill börja ett vanligt liv istället. Skälen är många.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det uppfyllde kriterierna då, i alla fall. Så det är olyckligt att de inte har förklarat noggrant ifall man har tagit bort det. Det hade varit enkelt att säga Nä det handlade primärt om en annan sjukdom. Eller dylikt.

Men kanske är det så att man inte gärna pratar så mycket om döda barn, då det är ett obehagligt ämne. Men det ligger ju i allmänhetens intresse kan tyckas, så kanske kommer ngn kommentar om det.

Snarare så att eftersom det handlade om ett enda barn då vill man inte gå ut med dödsorsak för det kanske skulle gå att identifiera barnet.

Alla vill ju inte ex skriva dödsorsak i dödsannonsen utan använder omskrivningar. Själv föredrar jag klarspråk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
fler som noterat hur många unga idrottare som dött eller tvingats lägga av pga organskador?

https://www.svt.se/sport/orientering/hjartproblem-for-tove-alexandersson-valdigt-trakigt

jag är helt övertygad om att det är därför jennie också lägger karriären på hyllan

https://www.dn.se/sport/jennie-oberg-avslutar-karriaren-efter-virussjukdomen/

mest troligt har hon också fått såpass svåra skador att hon inte kan fortsätta, även om hon inte säger det rakt ut.

nästan varje dag är det nya artiklar om skadade idrottare och idrottare som dör under träning eller ute på fotbollsplan.

ja visst har sånt hänt förut och en del har medfödda problem, men just nu är det väldigt mycket pga corona.

Träning är bra. Träning i för stor mängd kan slå helt fel dock. Träning vid vanlig förkylning kan sätta sig på hjärtat te.x. Träna med motta,vet det är svårt är man är "träningszonen" men försök iaf, och absolut ALDRIG när man är sjuk. Inte ens vid bara lite kli i halsen.
Citera
2020-05-13, 15:58
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Rätt tänkt, som jag sagt tidigare, vad skiljer oss från grannländerna? Andelen migranter är svaret!

Vilka "vårdar" våra äldre? Vilken "grupp" satsas det på i form av bl.a. utbildning (miljardpaket idag, av en anledning....)? Rätt gissat, andelen migranter som går i äldrevården är hög, nu är det knappast så svårt att lägga ihop 2 och 2, eller......
Håller med, det är den absolut största faktorn att vi har så många döda.
Lockdown hade säkert påverkat en del, iallafall på kort sikt men inte i närheten av hur vår demografi påverkar.
Citera
2020-05-13, 15:58
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
I slutändan kommer nog alla nordiska länder att drabbas ungefär likvärdigt. Norge kommer att drabbas extra hårt pga deras beroende av oljepriset samtidigt kommer deras turistnäring nog att ta fart snabbare än i Sverige.

Danmark kan nog klara sig bäst för att deras styrka ligger i läkemedelsindustrin vilken kommer att drabbas minst av Coronakrisen. I Sverige kommer smöföretagen troligtvis att klara sig lite bättre just för att de tilläts vara öppna men tror inte på några jätteskillnader. Hotell och liknande drabbas nog lika hårt i alla länder, beror nog på hur sommaren blir och med hur mycket resande.

Vilket land som klarar sig bäst beror också på stöd och hur bankerna agerar. Låter de småföretag komma undan med att inte betala räntorna i några månader och hjälper till att modifiera lån med problem så kommer företagen att klara sig bättre. Sverige är duktiga på detta efter 90-talskrisen och finanskrisen där svenska banker klarade sig väldigt bra.

Sydeuropa kommer att drabbas absolut hårdast av Coronakrisen. Deras ekonomier var redan ett skämt innan krisen (Italien var redan i recession när Corona kom) och nu blir det kraftigt minskad turism (mycket stor del av deras ekonomier) vilket leder till fallande priser på turismbostäder samt kraftigt budgetunderskott.

Mycket intressant inlägg. Tack.

Ja sydeuropa kommer ju få lida med lån med hööööga räntor från Europeiska centralbanken. Vad tror du händer inom EU? Det kommer ju bli en väldigt "liv" om de länder i Norr ska hjälpa dem i Söder. Kommer bli mycket debatt kring det iallafall.

Tycker synd om både Italien Spanien, Grekland klarade ju sig bra. Men har ju hög skuldsättning redan.
Citera
2020-05-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Snarare så att eftersom det handlade om ett enda barn då vill man inte gå ut med dödsorsak för det kanske skulle gå att identifiera barnet.

Alla vill ju inte ex skriva dödsorsak i dödsannonsen utan använder omskrivningar. Själv föredrar jag klarspråk

Jag sa inte dödsorsak. Jag sa att de kunde enkelt förtydligat ifall det var t.ex. "annan sjukdom". Dvs. helt ospecifikt, då går det ju inte att identifiera. De kan ju t.o.m. säga "annan orsak", bara, om det skall vara väldigt vagt osv.

Ja ja man får väl se, antagligen får vi väl inte veta men men.
Citera
2020-05-13, 15:59
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
A.T är definitionen av en alfahanne. Inte som de räddhågsna fjollorna här inne som vill stänga ner allting på grund av ett fjantvirus och att pappa staten minsann ska peka med hela handen.

Som Ernst typ alltså, är det din definition av alfahanne så visst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in