2020-05-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja exakt jag tolkar ju det uttlandet som en klar hint om att SE är den mest intressante av dessa två.
Han är ju onekligen knuten till mordplatsen det kan inte ens de mest SE negativa förneka.
Givetvis kan CA utredas utan att det läckt ut till allmänheten men uttalandet det faktum att SEs exfru fått yppandeförbud att man samlat DNA från hans släktingar och kanske några ytterligare skäl gör att han känns mycket hetare som GM.
CA skulle absolut ha kunnat utföra mordet det tvivlar jag inte en sekund på,
MEN som alla här redan vet så tror jag mycket på SE och på sistone har verkligen inget nytt kommit fram som får mig att omvärdera den åsikten.

Jag skulle dock köpa CA som GM om god bevisning styrker detta han är min andrahandskandidat i dagsläget.
Jag håller med dig helt. Om KP ger starka indicier eller t o m bevis mot CA köper jag också honom. Dock tycker jag det är naivt att hålla CA som mer sannolik än SE givet de indikationer vi fått från PU hittills. Jag tror det är önsketänkande som leder till att så många dissar SE. Om det vore skarpt läge och man ska skulle satsa en betydande summa pengar på vem man tror KP kommer presentera som GM tror jag dock väldigt få skulle våga satsa på CA framför SE.
Citera
2020-05-13, 15:16
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Precis, ifall GW trott att CA var "Alf" så betyder det att han inte ens öppnat boken, eller så har han intagit alltför mycket alkohol när han läst den (GW medgav själv i "Malou efter tio" att han är alkoholist)

Haha! Ja, är det sant så har verkligen inte GW bemödat sig att öppna "danskens" bok. Paul Smith skriver på sin hemsida att danska Extrabladet (som har ett samarbete med svenska Expressen) skulle göra ett stort positivt inslag om hans bok. Men när de hörde om GW så backade man....Money rules...Men man får läsa PS bok med objektivitet såklart. Hade man själv haft tid och resurser så kunde väl en hel del mer bakgrundsinfo plockas fram om CA, tex militärtjänstgöring, ytterligare uppgifter från Skytteklubben, uttalande från syskon och ex-svägerska, gamla taxeringar och arbetsgivare, skola, djurplågeridomen mm...Kanske bara en på den tiden vanlig Palmehatare som hade oturen att sälja sitt vapen svart till en sydlänning på Café Opera och pyssla lite med folkbokföringsbrott. Självmordet är j-v märkligt...Hade han tagit livet av sig om polisen inte knackat på dörren? Brodern var ju trots allt orolig, och det måste ju finnas en anledning. Den som lever får se....jag tror på CA, inte SE....GWs förklaring "han är för vek" köper jag. Ser inte SE hålla en tung Magnum och iskallt skjuta statsministern i ryggen. Och gick SE i så fall verkligen beväpnad, hmm...CA hade ju bevisligen ett vapen, det enda lagliga (rätta mig om jag har fel) i Sthlm som inte provskjutits. Tro f-n att polisen vill testa det vapnet.
Senast redigerad av CompleteControl 2020-05-13 kl. 15:18. Anledning: Edit: tillägg
Citera
2020-05-13, 16:09
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
CA hade ju bevisligen ett vapen, det enda lagliga (rätta mig om jag har fel) i Sthlm som inte provskjutits. Tro f-n att polisen vill testa det vapnet.

Absolut vill man det. Till skillnad mot de andra vapnena som man inte provskjutit så är Kungsholmsrevolvern är den enda av de ej provskjutna lagliga revolvrar som också kan knytas till en misstänkt person inom utredningen, så det är inte heller vilket vapen som helst.
Provskjuter man den och kan avfärda vapnet, så avfärdar man då också profilen GH (Christer A)

(Sucksdorffsvapnet kan knytas till en bekant till Cigge Cedergren, men inte Krister Petterson)
Citera
2020-05-13, 16:43
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Som jag förstått det så tog Palmegruppen på sig att kalla in alla 357 med licens i Stockholm för provskjutning. Är inte det jävligt svagt att stanna vid Stockholm o inte plocka in alla i Sverige? Låt säga att det är tusentals, så what? Ja, det tar x antal mantimmar o kostnad men att stanna vid stockholmsområdet känns underligt. Eller gjordes det för hela Sverige? Då pudlar jag på förhand.
Citera
2020-05-13, 18:08
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Som jag förstått det så tog Palmegruppen på sig att kalla in alla 357 med licens i Stockholm för provskjutning. Är inte det jävligt svagt att stanna vid Stockholm o inte plocka in alla i Sverige? Låt säga att det är tusentals, så what? Ja, det tar x antal mantimmar o kostnad men att stanna vid stockholmsområdet känns underligt. Eller gjordes det för hela Sverige? Då pudlar jag på förhand.
Jag vet inte, men tror inte att det gjorts för hela Sverige. Någon får rätta mig, men det är något som ligger i bakhuvudet... Och jag kan verkligen hålla med om att det är otroligt svagt. Provskjutningen av .357 från Sthlm började väl ca fyra år efter mordet. Skulle ju gjorts direkt när man konstaterat vilken vapentyp det rörde sig om. Borde ju vara en lätt administrativ uppgift för oss byråkratiska svenskar. Men polisen var väl helt sönderchockade och väldigt oorganiserade, tack HH.
Citera
2020-05-13, 20:27
Medlem
Citat:

Jag minns Inte exakt men det var inom en viss tidsradie från Stockholm, typ inom 1 timmes bilfärd från Stockholm.
Citera
2020-05-13, 20:38
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Jag vet inte, men tror inte att det gjorts för hela Sverige. Någon får rätta mig, men det är något som ligger i bakhuvudet... Och jag kan verkligen hålla med om att det är otroligt svagt. Provskjutningen av .357 från Sthlm började väl ca fyra år efter mordet. Skulle ju gjorts direkt när man konstaterat vilken vapentyp det rörde sig om. Borde ju vara en lätt administrativ uppgift för oss byråkratiska svenskar. Men polisen var väl helt sönderchockade och väldigt oorganiserade, tack HH.

Det är helt sanslöst...

Så fort vapentypen blev känd skulle order givits samtidigt till alla län att utan fördröjning hämta in vapnen för provskjutning. Det var ju så att säga en något extraordinär situation som inte setts sedan mordet på Gustav III.
Citera
2020-05-13, 22:52
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorjer
Jag minns Inte exakt men det var inom en viss tidsradie från Stockholm, typ inom 1 timmes bilfärd från Stockholm.

Så minns jag det också. Alltså inte hela Sverige, för ingen kan ju planera att åka från Norrland eller Skåne med ett vapen till Sthlm....
Citera
2020-05-13, 22:53
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det är helt sanslöst...

Så fort vapentypen blev känd skulle order givits samtidigt till alla län att utan fördröjning hämta in vapnen för provskjutning. Det var ju så att säga en något extraordinär situation som inte setts sedan mordet på Gustav III.

Ja, det är en stor j-v skandal. Då hade ögonen riktats mot CA direkt och vi hade förmodligen visst om han var oskyldig eller inte.
Citera
2020-05-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det är helt sanslöst...

Jo kanske det, men med facit på hand så hade det kanske inte spelat så stor roll: Det fanns ju bevisligen ett vapen i området som man inte fick in, utan att det för den sakens skull ledde till någon större aktivitet från utredarnas sida.
Citera
2020-05-13, 23:36
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Jo kanske det, men med facit på hand så hade det kanske inte spelat så stor roll: Det fanns ju bevisligen ett vapen i området som man inte fick in, utan att det för den sakens skull ledde till någon större aktivitet från utredarnas sida.
fast då hade ju inte CA avyttrat vapnet än.
Citera
2020-05-14, 00:40
Medlem
omigas avatar
Citat:
fast då hade ju inte CA avyttrat vapnet än.

Han kan i princip gjort sig av med vapnet redan dagen efter. När han fick kallelser gick han under jorden och fifflade med folkbokföringen.

När de väl fick tag i honom 1994 så kan han ha dragit till med den här historien, att vapnet sålts 1992, för att det skulle låta mer trovärdigt. Underförstått ”jag har inget att dölja, Ni kom bara för sent”.

Han kunde inte gärna säga att han sålt vapnet legalt, så det fick bli illegalt, även om det medförde att han erkände ett brott.

Bästa alternativet hade varit att uppge stöld eller förlust, men det gör han inte av någon konstig anledning. Möjligen är anledningen därtill att han ”glömt” att göra en regelrätt polisanmälan.
Senast redigerad av omiga 2020-05-14 kl. 01:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in