2020-05-12, 11:56
Medlem
Walhazs avatar
Jag kanske använder dåliga sökord eller är lätt blind, men jag har nu både läst hela denna tråd, sökt i den gigantiska MOP-tråden samt läst ”Palmes Morder” av Paul Smith och försökt hitta följande och inte funnit något:

* Vad är namnet på CAs skytteklubb?

* Vad vet vi om hans bostadsort efter födseln i Harplinge, fram tills dess att han bor på Hälsingegatan 19? Han borde ha gått i grundskola mellan 1959-68 på en skola i antingen Halland eller Stockholmsområdet.

* FUP-en kring djurplågeriet- någon som gjort ett försök att finna den? Om inte - vad är rimlig källa för ett såpass gammalt fall?

Anledningen är jag tycker att han känns lite för ”blank” före mordet på ett sätt som verkar onödigt när han ändå är så pass diskuterad. Hittar man konkreta fakta om sådant här (och annat - andra föreningsmedlemskap, insändare i tidningar) kan sökningar i KBs arkiv generera mer - i bästa fall kanske någon FB-läsare har kommit i ytlig kontakt med honom i något sammanhang?
Citera
2020-05-12, 12:58
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walhaz
* Vad är namnet på CAs skytteklubb?

Det pratas om att det ska ha varit Akademiska Pistolklubben, i Skarpnäck.
Dock, när jag ser på organisationen nu, så ser jag att den skapades först 1998, så antingen är det fel klubb, eller så har CA varit medlem av denna klubb långt efter MOP.
https://www.merinfo.se/foretag/AKADEMISKA-PISTOLKLUBBEN-8024069281/3opbnhd-zxhn

Citat:
* Vad vet vi om hans bostadsort efter födseln i Harplinge, fram tills dess att han bor på Hälsingegatan 19? Han borde ha gått i grundskola mellan 1959-68 på en skola i antingen Halland eller Stockholmsområdet.

CA är född 1952. Det finns i denna tråd bilder från hans konfirmation, som borde skett 1966, bilderna ska vara tagna i Harplinge, så han ska iallafall ha bott i Harplinge fram tills han genomfört grundskolan, vilket då borde vara runt 1968?
Vi vet att han vunnit pengar på Solvallatravet något/några år före MOP, så han borde iallafall ha bott i Stockholmsområdet 1985.
Vi vet även att hans far byggde stugan i Tungelsta 1980, självklart kan man ha använt den som semesterbostad och varit fast boende i Halland, men det mer troliga är att familjen faktiskt redan 1980 bodde någonstans i Stockholmsområdet.

Citat:
* FUP-en kring djurplågeriet- någon som gjort ett försök att finna den? Om inte - vad är rimlig källa för ett såpass gammalt fall?

Borde gå att få fram, problemet är att vi varken vet CA:S eller målsägandens personnummer, vilket är obligatoriskt för att få fram FUPen (rätta mig gärna om jag har fel)
Senast redigerad av kato85 2020-05-12 kl. 13:03.
Citera
2020-05-12, 13:09
Medlem
Walhazs avatar
kato85: Stort tack, uppenbarligen vissa sökordsproblem för mig.

Jag ska i alla fall försöka vara lite kreativ med sökningar om klubben till att börja med. Väldigt stor skillnad i vad man får fram med olika kombinationer av ord, märkte det med öppettiderna för Konditori Svea.

Edit: Jag hittar i alla fall träff på Akademiska Pistolklubben innan 1998 i KBs arkiv, i kombination med Smiths påstående om god tävlingsskytt så borde det väl gå att hitta fler träffar, i rätt källmaterial.
Senast redigerad av Walhaz 2020-05-12 kl. 13:50.
Citera
2020-05-12, 14:18
Medlem
Walhazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Borde gå att få fram, problemet är att vi varken vet CA:S eller målsägandens personnummer, vilket är obligatoriskt för att få fram FUPen (rätta mig gärna om jag har fel)

Vad det gäller Christers så har vi det faktiskt. Vi vet att han är född 1952-06-09 enligt Paul Smiths bok, vi vet att han är född i Hallands län, med andra ord så är de ”2 första i de 4 sista siffrorna” antingen 46 eller 47, då det var Hallands läns siffror. Dessa fakta hade begränsat det till 10 möjliga personnummer, givet den metodik som finns för att räkna ut den fjärde siffran (den tredje siffran är något av de 5 udda talen, för män).

Men...på sidan 116 i ”Palmes Morder” (senaste utgåvan), ser vi att de 3 sista siffrorna är ”616”, högst upp i vänstra hörnet i den tabell som finns där. Med andra ord: 52060x-4616 är hans personnummer (satte ett x här på dagen, för att undvika Google-resultat på inlägget). Det stämmer även om man använder formeln för att räkna ut den sista kontrollsiffran i personnumret ifråga.

Edit: vilket direkt gav ett Google-resultat tillbaka till en välkänd sajt. http://palmemordet.eu/palmemordet/christer-anderssons-forsvarar-sig/casmor/
Senast redigerad av Walhaz 2020-05-12 kl. 14:23.
Citera
2020-05-12, 14:36
Medlem
Citat:
Dock, när jag ser på organisationen nu, så ser jag att den skapades först 1998, så antingen är det fel klubb, eller så har CA varit medlem av denna klubb långt efter MOP.

CA är född 1952. Det finns i denna tråd bilder från hans konfirmation, som borde skett 1966, bilderna ska vara tagna i Harplinge, så han ska iallafall ha bott i Harplinge fram tills han genomfört grundskolan, vilket då borde vara runt 1968?
Vi vet att han vunnit pengar på Solvallatravet något/några år före MOP, så han borde iallafall ha bott i Stockholmsområdet 1985.
Vi vet även att hans far byggde stugan i Tungelsta 1980, självklart kan man ha använt den som semesterbostad och varit fast boende i Halland, men det mer troliga är att familjen faktiskt redan 1980 bodde någonstans i Stockholmsområdet.

Det är väl snarare datum och namn som de vill ha för att leta fram domar för längesedan. Nyare kanske de kan kolla i databaser. Kan räcka med året men vad har det med Palmemordet kan man undra? Blir många små sidospår utan relevans.

https://www.domstol.se/domar-och-beslut/detta-blir-offentligt/
Citera
2020-05-12, 14:43
Medlem
Jag har sett året för domen angående djurplågeri,men har glömt bort det då jag också finner det relativt ointressant i sammanhanget.

Tror det var 1985 faktiskt,men är inte beredd på att ta gift på det.
Citera
2020-05-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Under de senaste åren har media återkommande rapporterat om att PU utreder SE. Det finns ingen motsvarande information om att man utreder CA. Sedan har både KP och Hans Melander påtalat att de gjorde ett genombrott i utredningen när de gick tillbaka till brottsplatsen istället för att fokusera på motivbilden bakom gärningen. Det ligger också mer i linje med att det är SE som de har som huvudspår snarare än CA.

Njae...att PU utrett Skandiamannen i botten får vi sannerligen hoppas på då detta är logiskt.
Vad PU härvidlag kommit fram till vet vi dock föga,eller snarare inget alls.
Det är fullt rimligt att PU till slut hamnat någon annanstans än SE.
Det är naturligt att ny PU återvänder till brottsplatsen,men utredningen slutar inte här.
Det är startpunkten,men brottsplatsen lär knappast lösa MOP på egen hand.

Det är en personlig ståndpunkt,men jag kan i nuläget knappast dra slutsatsen att det är SE som PU slutligen har koncentrerat sig till.
Citera
2020-05-12, 15:00
Medlem
Walhazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Kan räcka med året men vad har det med Palmemordet kan man undra? Blir många små sidospår utan relevans.

https://www.domstol.se/domar-och-beslut/detta-blir-offentligt/

Vad det gäller CA så är väl de 2 konkreta vägarna att komma framåt a) Hitta vapnet (det gör vi inte på FB eller i arkiv) b) Placera honom på Sveavägen under mordnatten (inte heller något som låter sig göras med informationssökning via Internet).

Det finns ett antal punkter kring vilka info efterfrågats, både här i tråden kring CA, men även av Hörning i Palmemordspodden (han ville uttryckligen ha tag i FUPen i åtminstone ett av sina avsnitt). De är intressanta för att lära sig mer om CA, hans vanor och personlighet, men är långt ifrån bevis som leder till en fällande dom. Frågan är väl mest om man ska fylla tråden med detaljer om CA eller om den ska vara tyst till något konkret framkommer? Jag håller i alla fall på det förstnämnda, då det finns en hel del informationshål att fylla kring CA. Om informationen leder till insikter om att han är mindre trolig som gärningsman är ju det också intressant.

Innehållsmässigt är den ju ändå en av de bättre trådarna om MOP på FB. Norman Mailer skrev till exempel en bok på över 800 sidor om Lee Harvey Oswald utan att kunna leda något i bevis, ändå riktigt högt läsvärde i den.
Senast redigerad av Walhaz 2020-05-12 kl. 15:06.
Citera
2020-05-12, 15:12
Medlem
Det känns väl inte orimligt att KP tog över en del av det arbete Dag Andersson och co gjort , Dag A var ju bland annat intresserad av Christer A .
Christer A:s story om försäljningen känns ju minst sagt tveksam och man är ju förstås intresserade av att hitta detta vapen.

https://www.youtube.com/watch?v=7VOTRinQVww
Palmemordet - Spaningsledaren om Christer A - Pressträff 2016
Citera
2020-05-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Under de senaste åren har media återkommande rapporterat om att PU utreder SE. Det finns ingen motsvarande information om att man utreder CA. Sedan har både KP och Hans Melander påtalat att de gjorde ett genombrott i utredningen när de gick tillbaka till brottsplatsen istället för att fokusera på motivbilden bakom gärningen. Det ligger också mer i linje med att det är SE som de har som huvudspår snarare än CA.

Ja exakt jag tolkar ju det uttlandet som en klar hint om att SE är den mest intressante av dessa två.
Han är ju onekligen knuten till mordplatsen det kan inte ens de mest SE negativa förneka.
Givetvis kan CA utredas utan att det läckt ut till allmänheten men uttalandet det faktum att SEs exfru fått yppandeförbud att man samlat DNA från hans släktingar och kanske några ytterligare skäl gör att han känns mycket hetare som GM.
CA skulle absolut ha kunnat utföra mordet det tvivlar jag inte en sekund på,
MEN som alla här redan vet så tror jag mycket på SE och på sistone har verkligen inget nytt kommit fram som får mig att omvärdera den åsikten.

Jag skulle dock köpa CA som GM om god bevisning styrker detta han är min andrahandskandidat i dagsläget.
Citera
2020-05-12, 18:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Personnumret går att googla fram
Citera
2020-05-12, 20:46
Medlem
Nä det är bara att vänta och se vad de lägger fram på presskonferensen.
Men som sagt, skönt att det verkar som utredarna sitter på en del hemligstämplat om CA ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in