2020-05-12, 16:32
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Dit första stycke. De som blev upprörda på dig för din klockrena analys, upplevde det som att du slet slickepinnen ur munnen på dem. Ingen resa buu hu hu.

I övrigt instämmer jag helt. Vi kan semestra här hemma men mycket kommer att vara begränsat för vi kommer inte att tillåtas trängas som vi brukar få göra i Juli. Lika bra att skjuta på semestern till i höst och hoppas på att researrangörer tänkt lika dant men att inte alla också tänker så.

Mitt i prick. Det är lite underhållande men samtidigt lite skrämmande hur snabbt det kan svänga Jag tror många lever i förnekelse och ilska att så här kan det inte vara, och det kommer bli bra.

Sverige har nu efter två månader efter första dödsfallet och nästan fem veckor när man sa att toppen var nåd fortfarande gigantiska problem som man undviker att svara på. Att journalister frågar varför andra nordiska länder har så många färre så blir det bara ett större problem för varje dag som går.

Jag tror ju att vi får en rapport i morgon på över 100 döda pga av eftersläpningar och jag tror Torsdagen och fredagen inte kommer vara så muntra siffror.

Personligen tycker jag att allt över 10 döda per dag är en mega katastrof just nu.
Citera
2020-05-12, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Nej absolut inte. Däremot ser vi ut att hålla spridningen i schack, för nu. Det kan snabbt gå åt andra hållet.

Njae stämmer inte. Bussar är fortfarande full proppade. Folk går fortfrande ut och festar . Det är fullt på klubbarna i gbg låååååångt över 50 pers. Gånga med det med 10.

Så du har fel.

Så frågan återstår, börjar viruset ge upp =)
Citera
2020-05-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Jo klart de kan ändra sig åt båda hållen men jag tror att länder som inte har haft smittspridning och har haft lockdown inte vill ta in smittan. Om svenskar skulle få tillåtelse att resa låt oss säga Grekland så kanske de måste ha läkarintyg från dagen innan att de antingen är friska eller har haft corona men inte har det längre. Kommer säkert komma mycket framöver om huruvida man får resa eller inte.
Jag har varit i Frankrike 2 gånger sedan februari en gång flyg en gång bil det går hur bra som helst köra genom Eouropa inga gränskontroller utan.som vanligt.Det enda stället jag sett kontroller på var mellan Frankrike o Italien.
Citera
2020-05-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Var mer en reflektering att så skrämmande många tycker att fascistoida inslag i sin vardag är okej om det räddar liv på kort sikt. Säger väl en del om människan.

Det fascistoida är att låta alla svaga dö för att du bryr dig mer om att leva på som vanligt, trots att det bara gäller för en tid.
Citera
2020-05-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Om landets regeringar anser att man har kontroll (till skillnad emot våra muppar) så är det upp till varje land att bestämma hur de vill ha öppet. Att de sedan inte vill ha Svenskar gör ju att de Svenskar som försvarar massmördaren Tegnell och co blir ännu mer irriterade.

Det är ett samband.

Jag tror världen mår bra och öppna upp men då måste vi isolera dom som fortfarande inte kan hantera covid-19 på rätt sätt. Därför är Sverige ett hot emot resten av världen och jag förstår Grekland och andra länder som kommer hålla den strategin.
Du tror alltså att man resa runt i världen och göra vad som helst utan att R-talet överstiger 1? Varför tror du det?
Citera
2020-05-12, 16:36
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Får ryssar och jänkare resa?

Det tror jag inte pga av även där finns det ingen klar kontroll. Att sedan länder med den befolkningen och de ytorna har längre process för komma till bukt med problemen är ju inget konstigt.
Men att Sverige har fler döda är Ryssland så här långt med över tusen personers marginal är skrämmande.
Även om jag tror Ryssland kommer ha fortsatt problem en längre tid så verkar Sverige ha den samma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
När det gäller den den svenska modellen för hanteringen av coronakrisen så är det hela ganska enkelt egentligen. Ett samhälle är ute på djupt vatten i den stund man överger moraliska principer till förmån för osäkra framtidsprognoser och matematiska abstraktioner. Då tänjer man på gränserna för den etablerade moraliska ordningen vilket av uppenbara skäl inte är önskvärt. För var går gränsen för tänjandet av gränsen egentligen? När man inte har absolut visshet om en strategi så måste det direkta värnandet om människoliv sättas i främsta rummet. Det är självevident att varje dödsfall är ett misslyckande och att antalet dödsfall måste begränsas i högsta möjliga mån. Något som Sverige har misslyckats kapitalt med. Och att hänvisa till trosföreställningar om hur framtiden kanske blir eller inte blir är som sagt inte moraliskt acceptabelt. Moraliska gränser kan inte tänjas hur som helst utifrån matematiska abstraktioner och diffusa framtidsprognoser.

Väl talat.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
Sveriges strategi står sig väl hyfsat jämfört med Danmark givet man klarar av att hålla smittan borta från äldreboenden. Se på Skåne och jämför med danska huvudstadsregionen. Sen kanske det inte håller men om vi ska kommentera nuläget så har Skåne lyckats bättre.

- Vad är orsaken till att Skåne har drabbats lindrigare än Stockholm? Hur mycket beror på att Stockholm hade sportlov just när epidemin pågick som mest i Alperna? Hade Stockholm kunnat ha lika låga siffror som Skåne, ifall Anders Tegnell hade avrått skidturister från att åka Alperna?

Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Hvis du vil sammenligne rimeligt må du sammenligne hovedsæder - altså Stokholm og København.

Men vi kan også sammenligne hele Jylland indeholdende de store byer Århus, Ålborg og Esbjerg, med Skåne.

Her vil antallet af døde af Corona omregnet ti Skånes indbyggertal svare til 61 døde - Skånes antal døde er 98.

Så disse udvalgte sammenligninger giver ikke noget overblik over strategiernes indvirkning i lande - det giver kun det samlede dødstal for hele det område/land som er påvirket af strategien.

- Har Köpenhamn drabbats hårdare än Jylland? I så fall, vad är förklaringen? Är det enbart på grund av att Köpenhamn är en storstad? Eller finns andra förklaringar? Var det många Köpenhamns-invånare som reste till Italien eller Iran under epidemins inledning?
Citera
Medlem
HGs avatar
Visst är det fantastiskt vad mänskligheten kan göra när man går ihop om att hitta ett botemedel mot COVID-19. Israel verkar verkligen gå in för att först lösa botemedlet mot COVID-19.

Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Vaccin finns.

Breakthrough.

Israel (Israel Institute for Biological Research (IIBR)

Samt.

Holland (Berend-Jan Bosch Mfl @ Utrecht University)

Offentligör att de isolerat/tagit fram verksamma "monoklonala antikroppar" vilka visat sig radera Corona i provrör.

(De har isolerat/utrönt "den bästa"/"mest effektiva antikroppen" av 1000 tals ur blodplasma från den aggressivaste Covid-19 "strainen" hos Covid-19 patienter).

Nu väntar tester på försökspersoner, forskare över hela världen är positiva -kallar upptäckten ett genombrott. Försiktigt talas det om världens första effektiva/fungerande läkemedel samt vaccin.

Israel går ut med att de just nu sökt patent samt tillverkare för uppskalning/distribuering.

Länk till Hollands publicerade rapport [4 maj 2020] :

https://www.nature.com/articles/s41467-020-16256-y

Note for the press:

On May 14 2020 at 7:00 - 8:00 PM CEST (Central European Summer Time) we organise an online press conference for journalists in which Berend Jan Bosch will further explain his research

https://www.uu.nl/en/news/researcher...rus-sars-cov-2

https://www.youtube.com/watch?v=rm_6sO8cGuk
https://www.theguardian.com/world/20...ntibody-trials
https://www.nytimes.com/reuters/2020...treatment.html
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Att man börjar fuska med den sociala distanseringen är själva förklaringen till att det kan ha varit fel strategi.

Förstår du sambandet?

Ingen strategi är rätt. Viruset kommer ändå att kräva sin tribut om inte nu så långt senare. Möjligen kan isolering i väntan på vaccin ge färre döda. Men det kostar också mer för samhället.

Det vi inte vet är om vaccinet måste ges till alla och om det måste ges ofta eftersom långtidseffekten kan vara begränsad. Då har vi skaffat oss en ny lite djävul människan får leva med för evigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men för hundrade gången, Sydkorea "masstestade" i början. Att de inte gjorde det sedan, när de hade fått smittan till en extremt låg nivå, är logiskt. Då behövdes det inte mer. Vi kommer inte heller masstesta om vi sitter med nästan inga nya alls som söker vård för covid längre osv.

Läs gärna denna utmärkta artikel om hur Sydkorea fick ner viruset till låg nivå:

What’s Behind South Korea’s COVID-19 Exceptionalism?

Within a month, the Korean outbreak was effectively contained. ...

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/05/whats-south-koreas-secret/611215/
Japan masstestade aldrig och smittspårade inte men har ändå lika låga dödstal som Sydkorea per invånare.

Förstår du att det inte var testningen som gjorde skillnad i Sydkorea?
Citera
2020-05-12, 16:37
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Självklart gäller det inte, tror hans ord är lag? Förväxlade Arlanda - grejen med nån annan alarmist, merwinna förmodligen. Sry

Ok. Ingen fara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in