2020-05-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Poängen är fortfarande när jag skrev att Svenskar inte kommer att få resa för några veckor sedan fick jag mängder av svar om trams och vilken idiot som ljög och bara satt här och skrev för att skrämma Svenskar. Fick mängder av skit och samma sak när jag innan skrev att det var kaos på sjukhusen då blev det ett jävla liv innan veckan efter reportagen kom.

Att nu svaren blir. Vem fan vill åka Till Grekland eller jävla dumma turister som sticker i väg blir ju en annan fråga

Då säger jag så här. Svenskar kommer inte vara välkomna till stora turistorter och många länder inom kort (som jag alltid hävdat)

Men jag tror också att Regeringen kommer stänga igen turismen inom Sverige så Svenskar inte kan besöka attraktioner. Fortfarande kommer det vara ok att bila runt i Sverige men inget kommer vara öppet och de ställen som är öppet kommer ha såna stränga regler att det kommer ej vara lönsamt för de ställena att ha öppet om inte Regeringen går in med extra pengar.

Medans andra länder öppnar upp så kommer vi gå emot strängare regler inom Sverige då vi inte får resa till så många ställen (inte alla länder kommer svenskar vara avstängda emot)

Nu får ni belackare ett nytt uttalande att gå på

Du behöver inte anstränga dig så, förnekarna kommer aldrig säga att de hade fel, det ligger i förnekelsens natur...

Ja, vi var flera här inne som förutsåg exakt det vi ser börjar hända nu. Att andra länder skulle se Sverige som oansvarigt/pesthärd pga vår ovilja att bekämpa covid. Och därmed ej vilja släppa in oss. Exakt vad vi nu sett med turistkorridorer-prat från de andra länderna osv.

Det är egentligen väldigt logiskt, varför skulle man vilja riskera få in en massa covidsmittade i sitt land, när man äntligen fått ner det till väldigt lågt antal smittade själva.
Citera
2020-05-12, 16:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror Frankrike sagt att de inte kommer att kräva karantän av personer från EU, Schengen o dyl. när de öppnar. Men de kan ju hinna ändra sig.

Här är Frankrikes plan : https://www.gouvernement.fr/en/conditions-for-people-returning-from-abroad

Men den är ett utkast, om jag inte tar fel skall det slutgiltiga och specifika presenteras inom månadens slut.

Sen vet jag inte, inte har jag någon större lust att besöka corona drabbade Frankrike i år..
(har någon ? )
Citera
2020-05-12, 16:40
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Tycker mig förstå att viruset kommer fortsätta spridas tills flockimmunitet uppnåtts eller vaccin finns. Om viruset ger dålig immunitet så kommer vaccinet också ge samre skydd eftersom de två parametrarna hör ihop enligt Johan Gisecke

Det kommer att fortsätta spridas. En vän till mig som är sjuk bjöd precis över en tredje vän på häng. När jag hör sånt här förstår jag ju att det är hopplöst. Helt idiotiskt.
Citera
2020-05-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du behöver inte anstränga dig så, förnekarna kommer aldrig säga att de hade fel, det ligger i förnekelsens natur...

Ja, vi var flera här inne som förutsåg exakt det vi ser börjar hända nu. Att andra länder skulle se Sverige som oansvarigt/pesthärd pga vår ovilja att bekämpa covid. Och därmed ej vilja släppa in oss. Exakt vad vi nu sett med turistkorridorer-prat från de andra länderna osv.

Det är egentligen väldigt logiskt, varför skulle man vilja riskera få in en massa covidsmittade i sitt land, när man äntligen fått ner det till väldigt lågt antal smittade själva.
Det är ju precis en massa covidsmittade man kommer att få om de planerna blir verklighet.
Citera
2020-05-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja flere dør hvert år, men ikke i en ukontrolleret pandemi derimod i en velkendt sæsonssygdom, som dem der vil kan beskytte sig imod med vaccine.

Alt er velkendt og kontrolleret, og sådan foregår det også i Sverige og alle andre vestlige lande.

Jo men om varje liv nu ska skyddad kan det ju inte vara acceptabelt att flera hundra åldringar dör år efter år.
Citera
2020-05-12, 16:42
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Du tror alltså att man resa runt i världen och göra vad som helst utan att R-talet överstiger 1? Varför tror du det?

I Sverige fokuserar på PÅ IVA-talen i stället för döda. Sedan pratar man om kurvor som passar in i en strategi som vill påpeka att man inte misslyckats.
R-talet (reproduktionstalet) är ytterligare en mättning som fortfarande används när det väl passar in.

Regeringar i olika länder kommer att öppna upp när de känner sig redo och ta emot länder som de själva känner sig trygga. Vad de baserar sina uppgifter på kan bara varje land säga.
Vad jag vet är att man kommer ha sina egna tabeller och sina egen agenda för styra och kontroller sitt land.
Jag tror inte det är svårare än så.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Jag kanske är oinsatt, men följer man upp dessa asymptomatiska personer? Har man koll på att de blir fria från viruset, vilket skulle betyda genomgången virusinfektion utan symptom. Eller bär dessa på viruset och inom en viss tid, allt ifrån dagar till månader får de värre symptom?

Ingen aning. Det har väl ingen än så länge. Men man får hoppas på det. Men det kommer ju dröja med att följa upp detta. Den mest intressanta frågan är ju ur smittsamma dessa personer är. Som har viruset men har noll symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Poängen är fortfarande när jag skrev att Svenskar inte kommer att få resa för några veckor sedan fick jag mängder av svar om trams och vilken idiot som ljög och bara satt här och skrev för att skrämma Svenskar. Fick mängder av skit och samma sak när jag innan skrev att det var kaos på sjukhusen då blev det ett jävla liv innan veckan efter reportagen kom.

Att nu svaren blir. Vem fan vill åka Till Grekland eller jävla dumma turister som sticker i väg blir ju en annan fråga

Då säger jag så här. Svenskar kommer inte vara välkomna till stora turistorter och många länder inom kort (som jag alltid hävdat)

Men jag tror också att Regeringen kommer stänga igen turismen inom Sverige så Svenskar inte kan besöka attraktioner. Fortfarande kommer det vara ok att bila runt i Sverige men inget kommer vara öppet och de ställen som är öppet kommer ha såna stränga regler att det kommer ej vara lönsamt för de ställena att ha öppet om inte Regeringen går in med extra pengar.

Medans andra länder öppnar upp så kommer vi gå emot strängare regler inom Sverige då vi inte får resa till så många ställen (inte alla länder kommer svenskar vara avstängda emot)

Nu får ni belackare ett nytt uttalande att gå på
Fine, men ärligt talat är jag förvånad över att Grekland överhuvudtaget släpper in turister i sommar. Det låter extremt riskfyllt för Grekland, men de har väl inget val.

Sen så ska man inte dra på för stora växlar om framtiden, baserat på hur det ser ut idag. Det är inte säkert att det är säkrare att ta emot en dansk än en svensk i om två månader.

Sveriges första dödsfall var 11:e mars, alltså för ganska exakt två månader sedan. I princip allt som har skett i Sverige har skett inom loppet av två månader. Om två månader kan en lång rad länder ha passerat Sverige i andel smittade just då.
Citera
2020-05-12, 16:43
Medlem
Citat:
Det tror jag inte pga av även där finns det ingen klar kontroll. Att sedan länder med den befolkningen och de ytorna har längre process för komma till bukt med problemen är ju inget konstigt.
Men att Sverige har fler döda är Ryssland så här långt med över tusen personers marginal är skrämmande.
Även om jag tror Ryssland kommer ha fortsatt problem en längre tid så verkar Sverige ha den samma.

Funderat lite på nationer som resa osv. Om det gäller mindre nationer är ju en sak men gäller det även de större EU länderna? Tror du te.x Tyskland, om de får pli på smittspridningen igen, kommer att ingå i en reseunion medans Frankrike inte får vara med? Och hur skulle en sådan grej påverka EU? Spanien? Italien?
Citera
2020-05-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Njae stämmer inte. Bussar är fortfarande full proppade. Folk går fortfrande ut och festar . Det är fullt på klubbarna i gbg låååååångt över 50 pers. Gånga med det med 10.

Så du har fel.

Så frågan återstår, börjar viruset ge upp =)

Ja du. Om folk skiter i distanseringen som du säger och siffrorna ändå går ner betyder ju i så fall att många redan har varit smittade.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Du har rätt jag vet Men det är samtidigt roligt för man känner ju igen nicken och man kan ju gå tillbaka och se vad alla har skrivit så det blir ju enkelt att bevisa

Sedan får vi se om jag/vi får ta tillbaka något av våra påstående. Så här långt har vi haft rätt från början och vi fortsätter att sticka ut hakan och få på näbben.
Citera
Medlem
Citat:
Då kan jag redan nu meddela att du tyvärr inte kommer att få åka för Grekerna tar inte emot Svenskar. Ledsen för din resa och hoppas du får tillbaka pengarna vilket jag tror.

PS va UD säger är väl inte så intressant om Grekland säger nej till Svenskar eller?

Grekland kommer inte säga ja eller nej till olika nationaliteter.
Men jag är tillfreds med mitt beslut trots att jag längtat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in