2020-05-12, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/nya-resultat-fran-undersokning-av-forekomsten-av-covid-19-i-sverige/
Din källa på 30%?

Tänk lite, det är inte så jobbigt. Det är 2,2 % som har infektionen under den veckan. Varifrån har de fått smittan tror du? Tips för ditt tänkande: Vi hade smittan här vecka 11 och troligen tidigare än så.
Citera
2020-05-12, 22:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ranpii
Detta kanske har nämnts tidigare i tråden, (antagligen) men det jag har tänkt på när jag är i matbutiker i dessa tider är de små kundkorgarna. Lär ju vara en skaplig smittorisk om de inte rengörs, de ställs ingen hög vid kassan när kunderna kastat på varorna på bandet, och körs sen iväg till ingången igen. Tveksamt (eller snarare föga troligt) att de rengörs efter varje kund.

Edit: såg precis att detta diskuteras just nu

Med anledning av detta får man köra självplock med scanner istället för att gå till kassan........
Citera
2020-05-12, 22:23
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Björn Ericsson heter han. Sjukvårdsdirektör i Sthlm. Men professor Yngwe Mattson höll inte med honom utan kallade det för en diskriminering av de äldre.

Tack...
Rädd att han gjort sitt men tyvärr blir det väl en kompensation straff som sitter rätt upp i krysset .
Citera
2020-05-12, 22:25
Medlem
HGs avatar
Vad skall man säga om detta som kommer från kinesiska Global Times. Verkar som att om man inte dör av COVID-19 så dör man av medicinen......

"Research conducted by Hong Kong scientists showed that using a combination of three drugs together is useful in treating mild COVID19 patients. The three drugs are lopinavir-ritonavir for HIV, ribavirin for hepatitis C and Interferon beta 1 b for multiple sclerosis"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Hen har vräkt ut sig en massa dårskap så jag känner igen det sen tidigare. En av de få förnekare som finns kvar.

Av någon anledning så kommer alla fram under natt tiden. Ser knappt någon på dagtid

De jobbar väl till skillnad från andra...
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Haloumi hävdade i mars att vi nått toppen.

Du får citera det inlägget isåfall? Jag kan inte bemöta din anklagan annars. Låter som du blandad ihop mig med någon annan.
Citera
2020-05-12, 22:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Rekommendera inte munskydd.

Virus är mycket, mycket små. Ett munskydd har mycket svårt att stoppa virusinträde fr a efter viss tids användning. Virus tränger in i kroppen genom fuktig slemhinna - näsa, mun och ögon.

Munskydd är egentligen till för att skydda omgivningen fån en persons utandning. Inte för att skydda vederbörande själv.
Vid kirurgiska operationer används munskydd för att skydda patientens öppna operationssår från utandade partiklar - bakterier, svamp, virus - från kirurgen och övrig personal. Munskydden är inte främst till för att skydda personalen vid operationer.

Det som skyddar opererade personal är istället täckande visir som helst bör gå ner 4-5 cm nedom hakan. Munskydd kan också filtrera partiklar vid diatermi och försvåra överföring av svamp och bakterier, men i allmänhet inte från virus.

Ska man propagera för munskydd på alla i samhället är idén att man därigenom även tvingar de okända smittsamma att bära munskydd och på så sätt minskar deras utandade fuktiga droppsmitta. Men osmittade har egentligen mycket liten nytta av att bära ett eget munskydd.
Däremot vore visir av värde så alla små stänk och egna fingrar hindras att komma i kontakt med slemhinnan näsa, mun och ögon.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det låter förmätet att skriva detta, men vi var flera som tidigt fick en hel del information om vad som pågick i Kina. Redan i mitten på februari var flera personer alerta och började diskutera inköp av testmöjligheter, skyddsutrustning, desinfektionssprit mm.

En bekant erbjöd sig att förmedla inköp till den offentliga sjukvården av importerade CE-märkta Corona-tester, totalt 100.000 i en första omgång, till en relativt låg kostnad. Hen fick dock inget gehör och gav upp.

Efter flera försök att förmedla inköp av godkända tester och skyddsutrustning från utlandet, gav många upp. Förmedlingskontakten hade inte gett dem minsta lilla ekonomisk egen vinst utan var enbart en gratis inköpsförmedling för myndigheterna. Istället gav personerna upp och valde till slut att enbart se om sitt eget hus.
Idag har de som försökte förmedla och hjälpa till istället ordnat det för sig själva i sitt ”närområde”. De, deras anhöriga och de verksamheter där de är aktiva har idag mycket god tillgång till utmärkt skyddsutrustning och även godkända tester såväl för antigen som för antikroppar, de senare med > 98 % specificitet.

Det är därför helt obegripligt varför man uppgett att Sveriges 21 st så kallade Regioner - dvs fd Landsting, haft svårt att få tag i antigentester, antikroppstester och skyddsutrustning. Det stämmer helt enkelt inte med verkligheten.
Hade man inte haft så många betonghäckar till tjänstemän och administrativa beslutfattare hade vi sannolikt i Sverige istället kunnat göra mer rätt.

Mer rätt i Sverige hade varit:

*. tidigt inse att faran för pandemi fanns. Inte släppa in hemkommande resenärer från Iran och Alperna i februari utan att coronatesta dessa först.

* tidigt se över inköpsvägar för tester och skyddsutrustning i mängder

* masstesta alla yrkesverksamma fr a de inom äldrevården. Inget negativt test = inte jobba.
Idag Coronaantigen-testas alla som ska läggas in på vissa sjukhus för operation, man anser att ett test inte ska vara äldre än 48 timmar.
De dyrare antigentesterna ligger kring en hundralapp, antikroppstesterna kring max 150 kronor i inköp.
Man skulle således för runt en hundralapp kunnat testat yrkesverksamma varannat dygn.
Några skulle falla mellan maskorna, men den stora gruppen infekterade skulle kunnat fångats upp och isolerats.
Många skulle sluppit sitta i hemmakarantän. De smittade borde isolerats, inte de osmittade.
Flera äldre på äldreboenden skulle sannolikt kunnat räddats om smittbärande personal hade identifierats. Flertal andra verksamheter inom andra områden hade inte heller behövt stängas ner om man istället kunnat hitta majoriteten smittbärare i samhället.

Du menar att staten ska börja köpa medicinsk utrustning av kreti och pleti?
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
HAHA, ska vi köra Lockdown nu?? Lägg av...

Eftersom FHM redan varit ute och påpekat detta. De har såklart kollat preliminära resultat. Vi får veta facit nästa vecka.

Dessutom har ju 10 000 pers testats positivt i Sthlm totalt sett. Och då vet vi att det egentliga antalet förmodligen är 10ggr fler. Allmänheten har ju inte testats överhuvudtaget.

Så ja, det är fler än 5%

75ggr fler ligger garanterat närmare sanningen
Citera
2020-05-12, 22:28
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, Vitryssland får man såklart ta med en nypa salt. Men det verkar ju inte ha ballat ur fullständigt där i alla fall utan man har det nog ganska stabilt av allt att döma. Trots att man struntat i det mesta.

vilket innefattar 10 000-tals människor samlade på sport och i parader
Inga restriktioner här inte.

Det var mest ett exempel för att påvisa att det nog finns en enorm övertro på strategier hit och dit och att smittspridningen egentligen drivs av helt andra saker. Exempelvis hur mycket smitta man hade inom landet när detta drog igång vart denna smitta befann sig.

Lite som att titta inom Sverige.
Här har vi regioner som överhuvudtaget inte har nån överdödlighet alls och några har till och med MINSKAD dödlighet i Sverige.

Medans en del har ökad dödlighet som Sthlm, Dalarna och några till.

Betyder det då att vissa regioner har haft en SKITBRA strategi medans andra haft en usel? Eller beror det som sagt var på helt andra faktorer?

Jag tror helt klart det är en kombination. Men jag är ändå övertygad att åtgärder hjälpt problemet på alla ställen. Känns naivt om man inte tror att det varit högre siffror om alla bara levt på som vanligt i hela världen. Men du kanske inte menade så.

Just Sverige har ju ett rätt fint utgångsläge eftersom vi är så glesbefolkade i ett stort land. Vi får hoppas de låga siffrorna i övriga Sverige håller i sig och att det fortsätter sjunka överallt nu! Så less på detta.
Citera
2020-05-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Suck. Hur kan man vara så jävla korkade och tro att man kan uppnå flockimmunitet?
Och hur ska det gå till?
Det fanns bara ett sätt.
Tvinga med våld 6-8 miljoner personer att utsättas sig för viruset.
Det finns miljoner av miljoner människor i Sverige som det sista de tänker göra är att låta sig smittas.
Hur kan man ens tänka en sån tanke?

Låta skolor vara öppna.
Rekommendera inte munskydd.
Låta barer och krogar vara halvöppna.

Och tro att detta ska räcka för att x% ska mer eller mindre oavsiktligt smittas i en kort period.

Samtidigt får man inte överdriva för annars tar vården stryk.

Det är en situation av "jag vill men samtidigt jag vill inte" som aldrig kommer att förverkligas.
Den idiotiska drömmen om flockimmunitet är tekniskt sett inte genomförbart.
Och föga hjälper det att få leva med misstanken att inte ens om så många smittas leder det till nåt vart.

Sveriges taktik var dömd och är dömd att vara ett totalt misslyckande. Det kommer finnas i alla historieböcker i all framtid som ett katastrofalt exempel.

Inte för att jag tror att det var helt medvetet. Jag har alltid trott att flockimmunitet-snacket var bara en fasad.
Det var bara något man ville använda för att mata förnekare och hjärntvättade får.

Ingen flockimmunitet kommer nånsin att uppstå.
De flesta kommer försöka undvika att bli smittade.

I själva verket är jag helt övertygad att det var som sagt bara en vit lögn för att dölja den riktiga sanningen.
Och sanningen är att Sveriges taktik har skräddarsytts utifrån förutsättningarna i detta land.
Det finns i detta land en stor andel människor som kännetecknas av några egenskaper:

Feghet
Mesighet
Ensamhet
Avsaknad av empati
Avsaknad av etik
Avsaknad en nån religiös tro

Detta har gjort att strategin har anpassats både efter dessa människors behov (tänker inte offra en enda krona eller en minut av min fritid för att rädda livet på okända gubbar och kärringar) och förutsättningar (i detta fredsskadade land kommer knappast ske en revolt för att man låter folk dö utan att röra ett finger. Att leva i fred för länge sätter sina spår och har som vi ser nu även mycket dåliga konsekvenser tyvärr).

Detta var Sveriges egentliga strategi.
Anpassa sig till läget.
Det har aldrig funnit vare sig några tankar om hur man ska rädda så många människor som möjligt (för det är för många som skiter i det) eller hur man bäst ska lösa det ekonomiskt (ja, inte ens där har man varit så smarta. Det har enbart handlat att rädda till sista krona utan att tänka på konsekvenserna som i dagens dato är okända).

Arma Sverige. Älskar dig, men du är för fan helt kört.

Älskar ditt inlägg, jag vet att flera skribenter misstolkar dig ofta, men jag ser dig, ser att du har ❤️t på rätta stället.

Glöm bara inte att vi är flera som ser vad som pågår i Sverige och som plågas av det och tycker det är fel. Det finns fortfarande hopp, så länge det finns människor med empati kvar..

Det är precis som du säger, många som vill gömma sig från smittan och inte vara med i flocken. Nu börjar dock spridningen i Sthlm ta fart över till andra stadsdelar och jag börjar bli mer rädd. Funderar på vem man kan kontakta, tidningar i Stockholm eller politiker som är vettiga.

Jag vill inte att det sprids runt mer i Sthlm nu, de måste kraftigt begränsa kollektivtrafiken om de skall hindra att nästan "osmittade" stadsdelar smittas ner. Känns som om ingen kommer lyssna ändå, men jag måste nog försöka påverka på nåt sätt, för detta är vansinne....

Ökningstakten av antalet coronasmittade per stadsdel går nu ner i Järvaområdet och Södertälje – men ökar i områden som Skarpnäck, Nacka och Ekerö.

https://www.dn.se/sthlm/antalet-coronasmittade-okar-i-nacka-och-skarpnack/
Citera
2020-05-12, 22:31
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Haloumi hävdade i mars att vi nått toppen.

Isåfall är jag fan smartare än jag trodde förresten. Om vi hade vår topp i antal döda i början/mitten av april så var toppen av smittspridningen i mars. Mycket riktigt.

Tack Lallladin! Nu blev jag glad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in