2020-05-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Hm, klurigt. Vi får väl se hur väl det stämmer framöver. Jag tror inte att det handlar om felfria modeller eller brist på källkritik utan helt enkelt om att vi får utgå ifrån det vi (antar att) vet just i den här stunden.
Alternativet är ju att gissa vilt utan att ha några modeller - lite som jag gjorde när jag tänkte att det skulle vara rimligt med 5 500 döda vid årsskiftet - vilket jag gissade på för ett bra tag sedan och fortfarande håller fast vid. Jag tänker att om vi har ca 4000 döda när ca halva året gått och vi sedan har ett halvår kvar med långsammare smittspridning över landet så känns den siffran rimlig.
Tom Britton som ska vara expert på beräkningar sa ursprungligen 8-20 000 döda (lite marginal sådär...) och nu har han tydligen räknat om siffran till 6-14 000 döda - så han närmar sig min gissning. Den som lever får se

Jag försvarar absolut användning av modeller. Men man måste utgå från vad som är mest realistiskt, inte anpassa modellerna efter en viss ideologi (i det här fallet att Sverige har bäst strategi av alla länder, för vi är snart nära flockimmunitet, för att vi vill vissa att svenska myndigheter är de bästa att hantera sådant, och asiater och sydeuropéer är korkade som bär masker och stänger ned sina samhällen). Modellen måste också bygga in en felmarginal, men det gör inte FHM här.
Citera
2020-05-12, 16:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Att man börjar fuska med den sociala distanseringen är själva förklaringen till att det kan ha varit fel strategi.

Förstår du sambandet?

Om landets regeringar anser att man har kontroll (till skillnad emot våra muppar) så är det upp till varje land att bestämma hur de vill ha öppet. Att de sedan inte vill ha Svenskar gör ju att de Svenskar som försvarar massmördaren Tegnell och co blir ännu mer irriterade.

Det är ett samband.

Jag tror världen mår bra och öppna upp men då måste vi isolera dom som fortfarande inte kan hantera covid-19 på rätt sätt. Därför är Sverige ett hot emot resten av världen och jag förstår Grekland och andra länder som kommer hålla den strategin.
Citera
2020-05-12, 16:27
Medlem
-AIR-s avatar
När det gäller den den svenska modellen för hanteringen av coronakrisen så är det hela ganska enkelt egentligen. Ett samhälle är ute på djupt vatten i den stund man överger moraliska principer till förmån för osäkra framtidsprognoser och matematiska abstraktioner. Då tänjer man på gränserna för den etablerade moraliska ordningen vilket av uppenbara skäl inte är önskvärt. För var går gränsen för tänjandet av gränsen egentligen? När man inte har absolut visshet om en strategi så måste det direkta värnandet om människoliv sättas i främsta rummet. Det är självevident att varje dödsfall är ett misslyckande och att antalet dödsfall måste begränsas i högsta möjliga mån. Något som Sverige har misslyckats kapitalt med. Och att hänvisa till trosföreställningar om hur framtiden kanske blir eller inte blir är som sagt inte moraliskt acceptabelt. Moraliska gränser kan inte tänjas hur som helst utifrån matematiska abstraktioner och diffusa framtidsprognoser.
Citera
2020-05-12, 16:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Kan viruset dö ut i norrland tex pga ren glesbefolkning?? Eller hur funkar det där?
Dödssiffrorna går äntligen neråt och kan ha att göra med att vår ändrade livsstil till SLUT fick utslag.
Men vad innebär detta? Att det ska hålla på så här till 50% är smittade? Räcker det med att alla i tex götaland och svealand har 50% smittade för att norrland helt enkelt ska klara sig??
Nä fan kan någon kunnig förklara??

Näää viruset kommer inte att dö ut. Det räcker med att en Italienare kommer åkande i höst och vill köpa rökt röding av lappen. Sedan smittar lappen hela samebyn.

Man kan inte svälta ut viruset genom att isolera sig för den isoleringen kan bli väldigt lång och ändå utan garantier. Väljer man isolering för att slippa smittan så får man vänta på vaccinet innan man kan röra sig helt fritt igen.
Citera
2020-05-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Kan viruset dö ut i norrland tex pga ren glesbefolkning?? Eller hur funkar det där?
Dödssiffrorna går äntligen neråt och kan ha att göra med att vår ändrade livsstil till SLUT fick utslag.
Men vad innebär detta? Att det ska hålla på så här till 50% är smittade? Räcker det med att alla i tex götaland och svealand har 50% smittade för att norrland helt enkelt ska klara sig??
Nä fan kan någon kunnig förklara??
Tycker mig förstå att viruset kommer fortsätta spridas tills flockimmunitet uppnåtts eller vaccin finns. Om viruset ger dålig immunitet så kommer vaccinet också ge samre skydd eftersom de två parametrarna hör ihop enligt Johan Gisecke
Citera
2020-05-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Om landets regeringar anser att man har kontroll (till skillnad emot våra muppar) så är det upp till varje land att bestämma hur de vill ha öppet. Att de sedan inte vill ha Svenskar gör ju att de Svenskar som försvarar massmördaren Tegnell och co blir ännu mer irriterade.

Det är ett samband.

Jag tror världen mår bra och öppna upp men då måste vi isolera dom som fortfarande inte kan hantera covid-19 på rätt sätt. Därför är Sverige ett hot emot resten av världen och jag förstår Grekland och andra länder som kommer hålla den strategin.

Får ryssar och jänkare resa?
Citera
2020-05-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Dödstal minskar rejält. Inte bara i Sverige. Ligger i snitt på 64 döda per dag jämfört med 100+

Minskning med 34% och det är inte på några dagar utan i snitt i veckan.

-219 på sjukhus på en vecka
-71 på iva på en vecka

Bösrjar viruset ge upp? ser ingen annan förklaring

Nej absolut inte. Däremot ser vi ut att hålla spridningen i schack, för nu. Det kan snabbt gå åt andra hållet.
Citera
2020-05-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
När det gäller den den svenska modellen för hanteringen av coronakrisen så är det hela ganska enkelt egentligen. Ett samhälle är ute på djupt vatten i den stund man överger moraliska principer till förmån för osäkra framtidsprognoser och matematiska abstraktioner. Då tänjer man på gränserna för den etablerade moraliska ordningen vilket av uppenbara skäl inte är önskvärt. För var går gränsen för tänjandet av gränsen egentligen? När man inte har absolut visshet om en strategi så måste det direkta värnandet om människoliv sättas i främsta rummet. Det är självevident att varje dödsfall är ett misslyckande och att antalet dödsfall måste begränsas i högsta möjliga mån. Något som Sverige har misslyckats kapitalt med. Och att hänvisa till trosföreställningar om hur framtiden kanske blir eller inte blir är som sagt inte moraliskt acceptabelt. Moraliska gränser kan inte tänjas hur som helst utifrån matematiska abstraktioner och diffusa framtidsprognoser.
Varför delar du detta inlägg igen och igen. Det var ingen som var intresserad förra gången heller
Citera
2020-05-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Så om man har jobbat i ett helt jävla år och vill åka härifrån för att koppla av och och byta miljö ladda upp sina batterier inför nästkommande år så kommer jävligt många sjukskrivningar att ske. Om Spanien och andra länder gör det samma och ingen får åka utanför dessa gränser ja då ska du få se på fan i sommar. Då ska vi se hur kul det blir nästkommande år med folk som inte har fått njuta av sin semester med att åka utomlands.
Och nej det är inte samma sak som att åka till Öland Gotland.
Du får koppla av på något annat sätt. Som man gjort i alla tider innan charterresan blev en grej.

Man kan knappast stänga alla företag och grundskolan och låsa in ett helt land för att du ska få semestra på Kreta.
Citera
2020-05-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ja, vi får se. Det ska även bli intressant att följa om det här med masstestning verkligen ger resultat. Speciellt när man ser att länder som Sydkorea som hyllas för sin testning faktiskt har testat mindre per invånare än Sverige.

Men för hundrade gången, Sydkorea "masstestade" i början. Att de inte gjorde det sedan, när de hade fått smittan till en extremt låg nivå, är logiskt. Då behövdes det inte mer. Vi kommer inte heller masstesta om vi sitter med nästan inga nya alls som söker vård för covid längre osv.

Läs gärna denna utmärkta artikel om hur Sydkorea fick ner viruset till låg nivå:

What’s Behind South Korea’s COVID-19 Exceptionalism?

Within a month, the Korean outbreak was effectively contained. ...

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/05/whats-south-koreas-secret/611215/
Citera
2020-05-12, 16:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är väl nu man klart och tydligt ser demokraturen. Den har jag sett innan men förmodligen ser fortfarande inte den större massan det.
Bekvämt att inte tänka själv.

Spelar nog ingen roll hur många som kommer att dö utav covid-19.
Man kommer ändå att se upp till Tegnell samt vår osynlige statsminister.

Bortkastad tid att ens bry sig om det.

Jag kan se att ickeagerandet mot riskgrupper och på grund utav endast rekommendationer inte skyddar dem.
Det ser mer ut som att personal skall skydda sig mot de boende men de boende inte skyddas mot personal.
Man tar bort munskydd samt visir när ingen inom riskgruppen visar symtom eller är sjuka..
Man tycks inte förstå att smittan kommer utifrån.
Varenda gång en ny personal kommer till enheten kan den smitta. Även ordinarie.
Skall man inte bära skyddet för dem och för deras skull också.
Borde man inte ha skyddet på under hela pandemin och för att skydda dem.

Har personligen varit runt på drabbade enheter där brukare dött eller varit smittade.
Personalen fick på chefers inrådan sluta använda skydden efteråt.
Vem skyddar man då egentligen.
Det där har jag också reagerat på. Den första form av ”juridiskt agerande” som märkts är när facken hotat med skyddsstopp. Sen har det poppat upp reaktioner från anhöriga.
Arbetarrörelsens ande svävar verkligen över vårt land.

Därmed inte sagt att jag är emot facken (snarare tvärtom), men medborgarna verkar komma i andra hand när man pratar om att skydda folk. Det är ju personalen som är till för vårdtagarna - och inte tvärtom.
Citera
2020-05-12, 16:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Så när Grekland minister går ut och säger att han ska öppna upp men bara för de länder som de anser har kontroll på Covid-19 så gäller det inte?

Nu svarade du inte på min fråga. Du skrev om Arlanda att jag tramsade och då frågade jag vilket sammanhang?

Självklart gäller det inte, tror hans ord är lag? Förväxlade Arlanda - grejen med nån annan alarmist, merwinna förmodligen. Sry
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in