2020-05-12, 16:17
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Om våra grannländer släpper iväg sina medborgare på solsemestrar kommer det att gå åt skogen för dem. Det kan man vara ganska så säker på.

Samma sak med Grekland om de väljer att ta emot turister.

Tja vad säger man. Först grina det när de stänger ner sina gränser och landet. Då hävdar man att det är fel strategi. När de sen öppnar och visar bra resultat och blir inbjudna och välkomna av andra länder så blir de anklagade för att vara ej respektfulla och att det kommer gå åt helvete.

Fan ibland önskar jag att jag var en belackare för hur man än vrider på saken så går det alltid att säga att man har rätt
Citera
2020-05-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det handlar om markera och det handlar om att visa hur man styr ett land och vad som krävs för att man ska hjälpa varandra.
Jag beundrar att man gör så jag tycker det är lysande.

Det är därför vi har 3000 st mer döda än Norge på mindre än 2 månader och tyvärr kommer bara avståndet öka pga av Sverige värdelösa strategi.

Var mer en reflektering att så skrämmande många tycker att fascistoida inslag i sin vardag är okej om det räddar liv på kort sikt. Säger väl en del om människan.
Citera
2020-05-12, 16:19
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Dödstal minskar rejält. Inte bara i Sverige. Ligger i snitt på 64 döda per dag jämfört med 100+

Minskning med 34% och det är inte på några dagar utan i snitt i veckan.

-219 på sjukhus på en vecka
-71 på iva på en vecka

Börjar viruset ge upp? ser ingen annan förklaring

Det vi ser är med viss sannolikhet beteendet hos den Svenska Befolkningen för ca 30 dagar sedan.
Nu får vi vänta och se vad alla hippa som hängt på uteserveringarna ställt till med. Mello 2
Citera
2020-05-12, 16:20
Medlem
Citat:
Tja vad säger man. Först grina det när de stänger ner sina gränser och landet. Då hävdar man att det är fel strategi. När de sen öppnar och visar bra resultat och blir inbjudna och välkomna av andra länder så blir de anklagade för att vara ej respektfulla och att det kommer gå åt helvete.

Fan ibland önskar jag att jag var en belackare för hur man än vrider på saken så går det alltid att säga att man har rätt
Att man börjar fuska med den sociala distanseringen är själva förklaringen till att det kan ha varit fel strategi.

Förstår du sambandet?
Citera
2020-05-12, 16:21
Medlem
Kan viruset dö ut i norrland tex pga ren glesbefolkning?? Eller hur funkar det där?
Dödssiffrorna går äntligen neråt och kan ha att göra med att vår ändrade livsstil till SLUT fick utslag.
Men vad innebär detta? Att det ska hålla på så här till 50% är smittade? Räcker det med att alla i tex götaland och svealand har 50% smittade för att norrland helt enkelt ska klara sig??
Nä fan kan någon kunnig förklara??
Citera
2020-05-12, 16:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Poängen är fortfarande när jag skrev att Svenskar inte kommer att få resa för några veckor sedan fick jag mängder av svar om trams och vilken idiot som ljög och bara satt här och skrev för att skrämma Svenskar. Fick mängder av skit och samma sak när jag innan skrev att det var kaos på sjukhusen då blev det ett jävla liv innan veckan efter reportagen kom.

Att nu svaren blir. Vem fan vill åka Till Grekland eller jävla dumma turister som sticker i väg blir ju en annan fråga
Då säger jag så här. Svenskar kommer inte vara välkomna till stora turistorter och många länder inom kort (som jag alltid hävdat)

Men jag tror också att Regeringen kommer stänga igen turismen inom Sverige så Svenskar inte kan besöka attraktioner. Fortfarande kommer det vara ok att bila runt i Sverige men inget kommer vara öppet och de ställen som är öppet kommer ha såna stränga regler att det kommer ej vara lönsamt för de ställena att ha öppet om inte Regeringen går in med extra pengar.

Medans andra länder öppnar upp så kommer vi gå emot strängare regler inom Sverige då vi inte får resa till så många ställen (inte alla länder kommer svenskar vara avstängda emot)
Nu får ni belackare ett nytt uttalande att gå på

Dit första stycke. De som blev upprörda på dig för din klockrena analys, upplevde det som att du slet slickepinnen ur munnen på dem. Ingen resa buu hu hu.

I övrigt instämmer jag helt. Vi kan semestra här hemma men mycket kommer att vara begränsat för vi kommer inte att tillåtas trängas som vi brukar få göra i Juli. Lika bra att skjuta på semestern till i höst och hoppas på att researrangörer tänkt lika dant men att inte alla också tänker så.
Citera
2020-05-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Nu är jag inte så insnöad på just masker, men det känns som att det finns en allmän ovilja i västvärlden att erkänna att asiaterna överlag hanterat det här helt överlägset. Skaver i egot hos många västerländska epidemiologer kanske.

Att man får tuppjuck över masker är nog nån förlängning av det.

Det kallas för eurocentrism. Liknande 1905 när Japan vann kriget mot Ryssland. Var en stor trauma för européer att asiater kan vara överlägsna militärt. Denna typ av eurocentrism har helt klart varit ett hinder under den här pandemin (tex USA). Samma sak med svensk nationalism - fast i det här fallet en vänsterchauvinism. Tänk vad alla gjorde sig lustiga över Iran, och nu har Sverige fler döda per invånare (troligtvis). I Iran använder man masker, även i fattiga länder i Afrika gör man det, men inte i Sverige. Sverige är bättre än andra för vi är mest egalitära, antirasistiska och jämställda. Märk väl att den svenska vänstern blivit så integrerad med staten (tom tidskrifter långt till vänster får stora bidrag), och då blir man också i sin förlängning nationalist, för staten är ju trots allt ändå nationalstaten. Skillnaden mellan svensk vänster och högerpopulism a la Trump och Bolsonaro är väldigt svår att uppfatta när det gäller hanteringen av pandemin. Jag pratar här inte om den internationella vänstern, som har agerat annorlunda.
Citera
2020-05-12, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Dödstal minskar rejält. Inte bara i Sverige. Ligger i snitt på 64 döda per dag jämfört med 100+

Minskning med 34% och det är inte på några dagar utan i snitt i veckan.

-219 på sjukhus på en vecka
-71 på iva på en vecka

Börjar viruset ge upp? ser ingen annan förklaring

Kombination av åtgärder, väderlek och immunitet. Men viruset kommer tillbaka nästa säsong.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Var mer en reflektering att så skrämmande många tycker att fascistoida inslag i sin vardag är okej om det räddar liv på kort sikt. Säger väl en del om människan.

Jag gillar sånt. Jag vill gärna ha en kamera i varje gathörn som i England. Jag vill se strängare straff och jag vill att man sätter hårdare gränser. För varje gråtande vänstermupp ju bättre är
Har man inget att dölja så. Att man tar till såna här stränga regler i en sådan speciell situation som nu i Covid-19 så förstår jag inte att folk reagerar. Man gör ju det för att rädda liv inte för att jävlas.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kombination av åtgärder, väderlek och immunitet. Men viruset kommer tillbaka nästa säsong.

Nej det kommer inte tillbaka. Så sov lugnt
Citera
2020-05-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Kan viruset dö ut i norrland tex pga ren glesbefolkning?? Eller hur funkar det där?
Dödssiffrorna går äntligen neråt och kan ha att göra med att vår ändrade livsstil till SLUT fick utslag.
Men vad innebär detta? Att det ska hålla på så här till 50% är smittade? Räcker det med att alla i tex götaland och svealand har 50% smittade för att norrland helt enkelt ska klara sig??
Nä fan kan någon kunnig förklara??
Det beror nog på hur länge resandet mellan Norrland och övriga landet hålls nere.
Citera
2020-05-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror Frankrike sagt att de inte kommer att kräva karantän av personer från EU, Schengen o dyl. när de öppnar. Men de kan ju hinna ändra sig.
Jo klart de kan ändra sig åt båda hållen men jag tror att länder som inte har haft smittspridning och har haft lockdown inte vill ta in smittan. Om svenskar skulle få tillåtelse att resa låt oss säga Grekland så kanske de måste ha läkarintyg från dagen innan att de antingen är friska eller har haft corona men inte har det längre. Kommer säkert komma mycket framöver om huruvida man får resa eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in