2020-05-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag brukar få varningar för dylika skitinlägg men tydligen inte du...

Det vet vi inte.
Kanske kommer.
Citera
2020-05-11, 21:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kommer Ryssland råka ut för massdöd i och med de enormt antal smittade och deras kurva? De bör ligga väldigt tidigt i sin utveckling, snart har de näst flest antal smittade i världen

Ja det ser verkligen inte bra ut för Ryssland som nu under ett antal veckor haft den kraftigaste tillväxten av nya fall hela i Europa. Lägg därtill att landet är utsatt för ekonomiska sanktioner från både EU och USA.

Utöver det har dom det kollapsade oljepriset. Sammantaget har vi en giftig cocktail som kan leda till en farlig politisk instabilitet i Ryssland.

https://www.themoscowtimes.com/2020/05/11/putin-eases-nationwide-virus-lockdown-as-russia-becomes-3rd-most-infected-country-a70240
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Förstår fortfarande inte varför siffrorna över att antalet på IVA i Stockholm faktiskt minskar. Krigsrubriker idag om att "svenskarna slappnat av". Stockholmarna har haft en väldigt avslappnad attityd till pandemin och inte blev det bättre när solen och värmen kom i början/mitten av April. Otrolig mängd folk på stan. Både yngre och pensionärer. All logik gör gällande att antalet på IVA i Sthlm borde ha skjutit i höjden rejält i detta läge.

Jag tror precis som flera studier säger. Att smittorisken utomhus nästan är obefintlig. Av 550+ smittotillfällen i kina, så hade ett enda skett utomhus.
Tror att risken att smittas utomhus är överskattad, och risken inomhus är underskattad.
Men som sagt, detta är bara en gissning från min sida utifrån de siffror vi ser just nu.
Citera
Avstängd
Godkväll vänner. Vill bara meddela att vi är fortsatt 4e värst i världen i antal döda/antal invånare (det enda någorlunda vettiga mått på katastrofen) efter Spanien, Italien,Storbrittanien och ökar takten ytterligare jämfört med USA. Vi gick förbi USA för ett tag sedan. Den som tycker att det är bra och att sveriges treenighet av myndigheter samt regering och riksdag har agerat rätt är enligt mig medskyldig till detta pågående folkmord!

De länder som trycker ner kurvan ordentligt har redan räddat många liv och kommer att rädda fler liv eftersom antivirala mediciner nu kommer på bred front framöver att sättas in mot de sjuka och så småningom även vaccin även om det är 6-12 månader kvar beroende på utfall av tester (ca. 100 i pipen).

Det kommer att bli ordentliga rättegångar på detta även om svenska liv brukar värderas lägre än många andra länder av ngn outgrundlig anledning.

Se länken på statistiken från diagrammet på olika länder längre ned och komihåg att klicka på ANDEL DÖDA INTE ANTAL DÖDA
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset
Citera
2020-05-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Hemskt att se men jag tror vi måste reda ut ett par saker här:

I den här vårdsituationen så har ingen förvägrats syrgas men det har uppstått ett läge där patienten i sitt tillstånd blir orolig och uppjagad av att ha slang/mask. Antagligen på grund av en låg medvetandegrad där den upplevda verkligheten inte riktigt är rätt uppfattad.

Får patienten panik av syrgas och befinner sig i ett så skört läge i balansen mellan liv och död och det är just en lungsjukdom som är boven så kan ett tvång (vilket är den enda möjligheten mot en patient som inte vill och inte förstår att syrgasen är bra) direkt skapa en reaktion med förhöjd puls och ångest och om kroppen är så svag att den inte klarar det dör patienten av själva uppjagande-situationen. Det får inte någon sjukvårdspersonal bidra till oavsett om en anhörig tycker si eller så.

Så kliniskt så finns det bara två val och de är dåliga båda två. Den anhöriga har inte kompetens att ta in det då hen är emotionell och i förnekelsefas.

Det var antagligen helt rätt att inte tvinga på syrgasmasken och kämpa med patienten i det läget.

Alternativet skulle vara en IVA-plats där man kan bli sövd men det kan finnas klara indikationer från exempelvis röntgen att lungorna har tagit så mycket skada som är oreverserbar att döden är oundviklig och då är det ansvarsfullt att inte lägga in på IVA, och om söva påskyndar döden så är det inte möjligt enligt regelverket. Det var det det kända barnläkarfallet handlade om. Sedan hon satt häktad för att kanske ha gett för mycket lungnande till ett barn i livets slutfas så är det rätt få som fyller på lite extra på morfinet.

Samnytt och Egor Putilov avslöjar så klart ingen sanning utan bedriver i stället medveten påverkansoperation för att få folk att bli arga på staten/samhället för någonting där staten/samhället/sjukvården inte gjort något fel.

Ja, Samnytt når ett nytt vidrigt lågvattenmärke och utnyttjar en dotter i sorg. Utelämnar info, allt i syfte att driva sin sedan länge kända agenda.
Citera
2020-05-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Helt säkert att pissluffare kan tro sig veta en massa. En annan sak om det håller i rätten.

Jag är helt övertygad om att läkaren som anklagade VHM för kriminella handlingar inte har en aning om vad han pratar om.

Låter tufft men det är bara hans åsikt

100 % att den där läkaren är juridiskt efterbliven, tanken att det ens skulle bedrivas någon förundersökning om dråp är skrattretande idiotisk looool
Citera
2020-05-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har du en medicinsk källa på att personer över 80 års ålder inte klarar att ligga i respirator?
Är övertygad om att många över 80 år har legat i respirator och klarat livhanken tack var det.
Jag lyssnar på de doktorer som säger det.
Citera
2020-05-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Fakta på det?

Följande artiklar är inte specifikt om det jag nämnde men lika relevanta:

https://www.expressen.se/gt/corona-pa-vart-tredje-aldreboende-i-goteborg/

https://www.ivo.se/publicerat-material/nyheter/2020/nara-och-tydligt-ledarskap-viktigt-for-minskad-smittspridning-i-aldreomsorgen/?&_t_hit.id=IVO_Web_Models_Pages_NewsPage/_7e32ad62-afb7-4218-b7e8-f3816aff3897_sv&_t_hit.pos=1

Första länken visar på en marginell skillnad mellan privata/kommunala boenden till privata boendes fördel.

Läser man längst ner i den andra länken så har Ivo fått fler anmälningar om offentliga verksamheter. Jag antar att det finns fler sådana i landet än privata men det talar inte för att kommunala verksamheter skulle ha klarat sig bättre.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/bekraftad-coronasmitta-pa-var-femte-aldreboende-19-har-dott

Ovan länk verkar inte tycka att statistiken kommunala/privatägda är relevant...

Nu orkar jag inte leta mer
Citera
2020-05-11, 21:55
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
För närvarande minskar antalet döda och smittade i sthlm.
Men du har en poäng.
Får också en känsla av att fler och fler människor i sthlm har börjat slappna av.
Kan straffa sig längre fram
Jo, fler och fler börjar inse att absolut ingenting händer om man rör sig ute. Är man 70+ och sjuk sedan innan kan man vara försiktig.
Citera
2020-05-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Citat ur artikeln. Salaneck: "Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till"

I rest my case. Uppenbart bara en mediakåt dåre.

Att vägra ge direktiv om skydd är den direkta anledningen till mångas helt onödiga död. Han har fullkomligt rätt.

Detta är USAs riktlinjer t ex:

Citat:

Knowing that asymptomatic transmission was a possibility, CDC recommended key interventions including physical distancing (36), use of cloth face coverings in public (37), and universal masking in healthcare facilities (38) to prevent SARS-CoV-2 transmission by asymptomatic and symptomatic persons with SARS-CoV-2 infection. Third, asymptomatic transmission enhances the need to scale up the capacity for widespread testing and thorough contact tracing to detect asymptomatic infections, interrupt undetected transmission chains, and further bend the curve downward.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-1595_article

Citera
2020-05-11, 22:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag tror du överdriver svårigheterna. Såvitt jag minns var det flera aktörer som tidigt annonserade att de har kapacitet att köra mängder av tester. Här är en artikel från 23 mars:

Jag minns från en PK vid ungefär tiden att en journalist ställde en fråga om SciLife Labs erbjudande att köra mängder av testar, att Tegnell verkade helt ointresserad och mer eller mindre gäspade när han sade att de kanske skulle prata med varandra veckan därefter. Artikeln tyder också på sådant ointresse - tex här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nu-erbjuds-omfattande-hjalp-med-coronatester

Såvitt jag förstår finns det mängder av labb som kan göra de relativt enkla tester det handlar om. Det funkar kanske t.o.m. med en del av de undervisningslabb som nu står tomma och oanvända på landets högskolor och samlar damm när all undervisning sker på distans. Klart att det behöver satsas en del nya resurser på det också, men så jävla märkvärdigt är det inte. Förmodligen sätts det en massa byråkratiska käppar i hjulen som gör ökningstakten så långsam. Byråkrati i kombination med ointresse. "Det går ju ändå inte att stoppa pandemin".

Ok, så labbfrågan får anses vara löst. Allt som saknas nu är en infrastruktur som kan sättas ihop för att utföra dessa miljontals tester varje dag, och som inte innebär att folk måste samlas i stora massor på enskilda platser för att lämna den biomassa som krävs för att kunna göra testet.

Kan proverna skickas via post?
Citera
2020-05-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
100 % att den där läkaren är juridiskt efterbliven, tanken att det ens skulle bedrivas någon förundersökning om dråp är skrattretande idiotisk looool

FHM har det inte lätt..

Inte nog med journalister, alarmister, anhöriga. Sen har de också kollegor som försöker strecka en kniv i ryggen på dem.

Snart behöver de poliseskort till jobbet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in