2020-05-12, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nja i norra Italien har 50-60 % höga antikroppsnivåer nu.

Va?!
Källa tack- för isf är det ju lugnt detta och dödligheten va under 0,1%
Citera
2020-05-12, 17:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Eller om Land C har 40% immuna och Land B har 10% immuna, så vill nog Land A helst inte få besök från Land B.

I Flashback så är vi smitthärd som alla vill undvika. I verkligheten flockas européer hit under pandemin för att fly undan sina kommunistregeringar.
Citera
2020-05-12, 17:12
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Grekland kommer inte säga ja eller nej till olika nationaliteter.
Men jag är tillfreds med mitt beslut trots att jag längtat.

Det verkar ju inte bita på att jag skickar länkar på att premiärminister Kyriakos Mitsotakis vill öppna upp och att han tydligt deklarerar

Citat:
Greklands premiärminister Kyriakos Mitsotakis sade i förra veckan att han vill skapa "säkra korridorer" för turister som vill till Grekland och som kommer från länder som lyckats begränsa coronavirusets spridning.

Samtal om någon form av protokoll för att säkra att turister inte smittas och inte ökar risken för smittspridning på grekiska destinationer förs enligt den grekiska nättidningen Ekathimerini bland annat med företrädare för Norge och Danmark samt länder som Australien, Israel, Singapore, Tjeckien och Österrike.

Då säger jag det här inte för att vara elak. Du kommer inte få resa till Grekland i Juli. Det är min fullständiga tro och det står jag fast till. Om du får åka så kan du slå mig på fingrarna och håna mig

PS du får ej ha dubbla medborgarskap för då får du nog resa
Citera
2020-05-12, 17:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hur fungerar ens den appen? Jag lägger in dagligen men vart finns resultatet?
https://www.lu.se/article/forsta-kartorna-fran-svenska-covid-symptom-study
Citera
2020-05-12, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Eller om Land C har 40% immuna och Land B har 10% immuna, så vill nog Land A helst inte få besök från Land B.

Länder kommer i verkligheten att titta på vilka länder som har mest aktiv smitta, och stänga ute dessa.

Precis som min modell beskrev, och precis som nu även sker, i verkligheten. Exemplet Grekland i tråden, som ju nu ej vill ha dit covidsmittade Sverige. Men jag lämnar detta ämne nu, det har dragits några ggr.
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Så vi ska bara ignorera Japan med andra ord?
Japans strategi och taktik verkar onekligen intressant.

So what is the Japan model?

First, it is a cluster-based approach, derived from a hypothesis obtained from an epidemiological study based on Chinese data and conducted on the Diamond Princess cruise ship that entered the port of Yokohama on February 3, 2020. This hypothesis accounts for the many passengers who were not infected with the coronavirus despite having had close contact with infected persons. It posits that the explosive increase in infected persons is a result of the high transmissibility of certain infected individuals, which forms a cluster. Infected individuals with even higher transmissibility appear from these clusters to form more clusters and infect many others. Based on this hypothesis, under the cluster-based approach, each cluster is tracked to the original infection source and persons with high transmissibility are isolated to prevent the spread of infection. For this reason, pinpoint testing is carried out and broad testing of the population is not required, in contrast to the approaches taken in other counties.

This cluster-based approach is conditioned on an environment in which there are only a few infected persons and clusters are detectable at an early stage. In February 2020, when the spread of infection was observed in Hokkaido, a cluster-based approach was adopted. As a result, Hokkaido was successfully able to contain its outbreak.

For the cluster-based approach to be effective, protective measures at airports and ports are important. Hokkaido has the advantage of being an island, making it comparatively easy to control the inflow of infected people. Behavioral changes are also required. On February 28, 2020, acting without legal basis, Hokkaido Governor Naomichi Suzuki declared a state of emergency and called on residents to refrain from going outside. Residents took the call seriously, and are responsible for the success of the cluster-based approach. Following its success in Hokkaido, the cluster-based approach was adopted nationally. On February 25, 2020, a Cluster Response Team was established in the Ministry of Health, Labour and Welfare.

Another key to the Japan model is the social distancing method known as “the three Cs,” referring to closed spaces with poor ventilation, crowded places with many people nearby and close-contact settings such as close-range conversations. In the city of Wuhan, China, in its efforts to contain the coronavirus outbreak, the government imposed a lockdown to forcibly limit human movement. This method was also adopted in Italy, where the epidemic became unmanageable, and became standard practice in Western countries. In addition, having a two-meter distance between people is becoming a social norm, to prevent the spread of the disease by droplets. In Japan, however, this social distancing is considered a secondary measure.

Underlying the Japan model are factors such as the habit of wearing masks. This habit is widespread in Japan, where many people suffer from hay fever, making the possibility of contraction by droplets comparatively small. Behaviors like shaking hands, hugging and kissing, and other forms of physical contact are not part of traditional Japanese greetings. Another factor may be that conversing on crowded commuter trains, where there is close physical contact, is considered poor etiquette. This also helps limit the possibility that people will contract the virus by droplets. In contrast, karaoke and Japanese style pubs, where conversations are at high volume, are known sources of infection and clusters. Accordingly, avoiding the three Cs is a key component of the cluster-based approach.

https://thediplomat.com/2020/04/covid-19-strategy-the-japan-model/
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det finns plats åt många om så behövs.

Jag tror dock att det har varit lite ont om IVA-platser och överbelagt. SÖS håller nu i rekordfart på att banta ner sina IVA-avdelningar och förflyttar patienter istället till KS/NKS av ekonomiska skäl som det heter.
Ekonomin går alltid först inom vården och inte människoliv.
Citera
Medlem
sannes avatar
Ganska hårda ord från WHO, vad man än tycker om dem. Om de äldre speciellt

Citat:
– Den här idén att länder som inte gjort så mycket för att bromsa spridningen plötsligt kommer att nå flockimmunitet och inte bryr sig om man förlorar några äldre på vägen är ett väldigt, väldigt farligt tillvägagångssätt, sa Michael Ryan.

Han sa inga namn på de länder han menade men man kan nästan förutsätta att han menade Sverige?

Obehagligt att så få utvecklar antikroppar också. Har säkert varit uppe i tråden tidigare?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-fa-har-antikroppar-mot-corona-i-varlden
Citera
2020-05-12, 17:16
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
"Känner sig trygga".

Det handlar inte om hur man känner. Det går inte att hålla tillbaka viruset och samtidigt överge all form av social distansering. Utlandsresor är en smittobomb.

Återigen så är det upp till varje land och deras bedömningar måste ju gå på om de känner sig "trygga" eller bekväma att öppna.
Många av länderna är beroende av turismen. Jag tror många länder sitter och planerar en plan för vilka man ska erbjuda och vilka kampanjer man ska köra.
Tror på sydeuropeiska länder kommer köra många fina erbjudanden till Norge. Dels för de har gjort rätt dels för de haft hårda restriktioner och att många Norrmän är köpstarka.

Den handlar mer om marknadsföring och ekonomi när man studerar och gör något sådant.
Citera
2020-05-12, 17:18
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ganska hårda ord från WHO, vad man än tycker om dem. Om de äldre speciellt

Han sa inga namn på de länder han menade men man kan nästan förutsätta att han menade Sverige?

Obehagligt att så få utvecklar antikroppar också. Har säkert varit uppe i tråden tidigare?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-fa-har-antikroppar-mot-corona-i-varlden
Hur ska folk kunna utveckla antikroppar om de inte blir smittade?
Citera
2020-05-12, 17:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Varnar: Tre barn döda i mystiska sjukdomen

Tre barn i New York har dött i en mystisk sjukdom som tros vara relaterad till corona-viruset. Guvernören varnar nu andra delstater, så att de inte ska missa sjukdomen. Orsaken: Symtomen skiljer sig från de vanliga vid en corona-infektion.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J0KVP/varnar-tre-barn-doda-i-mystiska-sjukdomen

Vidrig betalartikel från Aftonbladet. De vill skrämmas till max, att våra barn dör, i rubriker, sedan tvingar de oss för att betala för att läsa. Vidrig journalistik i detta land.
Citera
2020-05-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Vad är orsaken till att Skåne har drabbats lindrigare än Stockholm? Hur mycket beror på att Stockholm hade sportlov just när epidemin pågick som mest i Alperna? Hade Stockholm kunnat ha lika låga siffror som Skåne, ifall Anders Tegnell hade avrått skidturister från att åka Alperna?

- Har Köpenhamn drabbats hårdare än Jylland? I så fall, vad är förklaringen? Är det enbart på grund av att Köpenhamn är en storstad? Eller finns andra förklaringar? Var det många Köpenhamns-invånare som reste till Italien eller Iran under epidemins inledning?

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men københavnsområdet skiller sig for nuværende ud ved at have nogen omegnskommuner som er hårdt ramt af smittetilfælde - deres fællesnævner er at de har mange indvandrere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in