2020-05-15, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Även om alla våra kurvor sett över tiden pekar åt rått håll, så är det en reell risk att andra länder inte kommer att vilja släppa in resenärer som vistats i Sverige.

Och de har all rätt i världen att bedöma vårt hörn av världen som en "hotzone" vad gäller corona-viruset. Det fungerar likadant vid utbrott av andra smittsamma sjukdomar.
Resenärer från dessa länder särbehandlas, helt normalt.

Men, det viktiga att komma ihåg är att dessa restriktioner inte varar för evigt.

Vad är det för risk med det? Om du väntar några veckor så kommer även du bli insläppt. Är det verkligen det största problemet just nu att diverse random snubbar ska bli insläppt nånstans??

Du kan resa till massor av länder redan nu om du vill. Slovenien sedan igår exempelvis.
Stora delar av övriga Västeuropa sitter i exakt samma båt som vi med höga dödstal och fortsatt smitta.

Om du bara lugnar det så kommer även du att kunna resa, tro mig. Åt till Island. De öppnar för ALLA senast 15:e Juni.
Citera
Medlem
Marcus Oskarsson säger på Facebook att 26% av de som avlidit i UK hade diabetes.

Det låter högt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det där med Hade Sverige haft 10 gånger fler importfall så att hade vi haft dubbelt så många döda. Håller jag inte med om.

Formeln för exponentiellt tillväxt i början bör vara Ae^kt, där A står för antal smittade som kom från utlandet och började sprida viruset i Sverige. Var och en (något förenklat) kan ha startat var sin exponentiella kedja, så antalet döda kan bero linjärt på hur många influgna smittade vi hade. Artikelförfattaren tycks förutsätta att formeln ska vara e^kt, men det fungerar väl bara när den exponentiella spridningen börjar med en enda person? Så lita inte på vad token skriver.

Det var slarvigt formulerat av mig. Jag gjorde en egen kommentar till mitt inlägg. Poängen är att med fler importfall så har du fler döda. Som tumregel dubbelt så många importfall dubbelt så många döda, allt annat lika. Hur exakt det är får man räkna på.
Citera
2020-05-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En nedåtgående trend av nya fall kan bara fås om R-värdet är under ett och det har vi haft nu under någon vecka. Lokala skillnader finns dock.

Senaste mätningen vad jag vet var den 25:e April. Då hade vi R-0,85

Sen har ju den nedåtgående trenden tilltagit ganska kraftigt vad gäller inlagda på IVA och sjukhus så den lär vara lite lägre nu.
Citera
2020-05-15, 10:04
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vad är det för risk med det? Om du väntar några veckor så kommer även du bli insläppt. Är det verkligen det största problemet just nu att diverse random snubbar ska bli insläppt nånstans??

Du kan resa till massor av länder redan nu om du vill. Slovenien sedan igår exempelvis.
Stora delar av övriga Västeuropa sitter i exakt samma båt som vi med höga dödstal och fortsatt smitta.

Om du bara lugnar det så kommer även du att kunna resa, tro mig. Åt till Island. De öppnar för ALLA senast 15:e Juni.
Jag är fullt lugn. Jag skrev inte ett ord om att jag oroar mig för reserestriktioner. Läs på nytt.
Citera
2020-05-15, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jag är fullt lugn. Jag skrev inte ett ord om att jag oroar mig för reserestriktioner. Läs på nytt.

Du drog nån snyfthistoria att "Ingen kommer vilja släppa in oss..." bla bla bla.

Vilket såklart inte kommer att stämma då stora delar av övriga Europa sitter i exakt samma båt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Vad Sverige bör göra nu är att försöka utrota viruset, så att vi inte får en andra våg till hösten. Flera länder är på väg att just göra det. Tom i London kan man lyckas inom några veckor. Det som kan göras är följande:

1. Fler restriktioner under sommaren för att utrota viruset, tex utegångsförbud efter kl 19 och förbud av folksamlingar på mer än 5 personer. Skolorna är stängda och folk har semester så det ger bra förutsättningar att utrota viruset ex. under juli utan att det får alltför stora ekonomiska effekter. Vi kan inte fortsätta ha 50-60 döda per dag under sommaren och hösten.

2. Bygg ut kapaciteten för masstestning, så att typ hela Sveriges befolkning kan testas varannan vecka till början av hösten. Om ett test kostar 100 kr så blir kostnaden 2 miljarder per månad. Det är väldigt lågt jämfört med en värre våg till hösten. Även en kostnad på 20 miljarder i månaden är värt att ta. Masstestning kommer dessutom ge stimulanseffekter på ekonomin, ger nya jobb, osv.

3. Inför krav på munskydd ex. i tunnelbana, som andra länder gör.

Risken är dock att vi med nuvarande regering och folkhälsomyndighet får nya och värre problem till hösten. Flockimmunitet kommer bara hjälpa marginellt, speciellt utanför Stockholm - det pekar alltmer empiri mot. FHM kommer opponera sig mot varenda åtgärd som minskar risken för en andra våg. De styrs av en just-in-time ideologi, det får inte kosta för mycket pengar att rädda människoliv. Inga åtgärder som i efterhand kan ha visat sig ha kostat för mycket eller inskränker friska svenskars frihet får sättas in. Rätt till cafébesök går före rätt till att leva. Ingenting ska göras som inte har stöd i åratal av forskning. Detta är ideologiskt, inte vetenskapligt. Det har vi lärt oss under våren.

Nu är det dags att oppositionspartierna slutar vara så samarbetsinriktade, och agerar. Ett alternativ är en v-kd-m regering som en temporär lösning fram till ett eventuellt nyval nästa år om vänsterpartiet kan ta sitt förnuft till fånga och slutar vara en dörrmatta till socialdemokratin. SAP kommer aldrig erkänna att de har blod på sina händer. Nu handlar det om människoliv. Då är det dags att sätta ideologin åt sidan.

1. Så Corona smittar mest på kvällarna efter kl 19.00. Inte så mycket under dagtid?

3. krav på munskydd som inte kan motiveras – nej tack! Hellre då en obligatorisk gasmask för alla.

Om v-kd-m agerar för ovanstående – då har de satt sin sista potatis.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är en åsikt. Inte fakta - eftersom hon inte är testad. Hon TROR - kanske hoppas? - att hon och henne pappa redan har haft Corona, men likaväl kan jag tro att hon inte ha haft det. Båda har lika mycket rätt.

Ingen påstår något annat.
Citera
2020-05-15, 10:08
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Du drog nån snyfthistoria att "Ingen kommer vilja släppa in oss..." bla bla bla.

Vilket såklart inte kommer att stämma då stora delar av övriga Europa sitter i exakt samma båt.
Du hoppar på fel skribent.
Citera
2020-05-15, 10:08
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Marcus Oskarsson säger på Facebook att 26% av de som avlidit i UK hade diabetes.

Det låter högt.
Det är högt men sant. Åtminsone bland de som dött på sjukhus:
https://www.theguardian.com/world/2020/may/14/one-in-four-people-who-died-in-uk-hospitals-with-covid-19-had-diabetes
Citera
2020-05-15, 10:09
Bannlyst
Citat:
Vad gick snett i hela Västeuropa vars länder innehar 18 platser av de 25 sämsta länderna på jordklotet?

Med Sverige i topp 6, snart topp 5. Bra jobbat.
Citera
2020-05-15, 10:10
Medlem
Citat:

Man kör hela tiden med dessa känsloargument när sakargumenten inte håller.

Vissa här tror att man inte kommer att kunna importera prylar till Sverige så kontaminerade som vi är som samhälle..

Och ingen kommer att vilja köpa ngt av oss för att slippa Corona..

Utöver detta kommer ingen vilja komma hit och vi inte får resa någonstans. Detta är Tegnells fel..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in