2020-05-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Jag hade kanske tyckt som du om vi talade om något som inte är så allvarligt. Men i och med att man tonat ner risker, i och med att man inte talat om att hundratals svenskar under 50 år ligger, eller har legat, på intensiven och kämpar för sina liv, i och med att man låtsas som om detta skulle vara som en helt vanlig förkylning, så...KAN MAN INTE RÄKNA MED ATT FOLK SKA TA ANSVAR.

Man får den respons man förtjänar. Inte farligt=ingen tar det på allvar
Tona ner risker=folk tror att våra myndigheter talar sanning=inte så farligt

Man kan inte köra Kina metod forever heller... allt börjar bara om när den här smittan finns överallt
Citera
Medlem
Sverige är tröga med testningar, inte andra som t.ex Tyskland.

Tyskland testar fler personer än något annat land, mellan 300 000 och 500 000 i veckan. Det innebär att man känner till fler fall än andra länder och delvis därför får en lägre dödlighet. Men även dödssiffran i sig är låg för ett så stort land. Merkels ambition är att öka takten till 200 000 provtagningar per dag, rapporterar tyska medier.
Målet är att testa alla som tror sig bära på viruset, samt alla som kommit i kontakt med bekräftade fall.
I nuläget testas de som har covid-19-symptom och har haft kontakt med andra coronasmittade.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyskland-foljer-sydkorea-med-laga-dodstal
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2020-05-11 kl. 18:45.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Brist på D-vitamin ska tydligen vara en riskfaktor. I Somalia så skiner solen då får man inte brist på D-vitamin.

Detta skulle ju kunna vara en förklaring till att COVID-19 inte drabbar Afrika så hårt men däremot Europa. Européer har ju oftast låga nivåer av D-vitamin under vintern och våren innan solen kommer tillbaka.
Med andra ord bör den svenska sjukvården pumpa svenskarna fulla med D-vitamin till kommande vinter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Skämtar du?
Det var en modell eller en av flera "modelleringar" vilka aldrig marknadsfördes som något annat.
Men de var vad sensationalistiska journalister och vad ansvariga men räddhågsna på Downing Street 10 valde att ta fasta på.
Okej. Jag har aldrig ifrågasatt detta. Du missar kontexten i varför jag skrev som jag gjorde.
Citera
2020-05-11, 18:41
Medlem
welcometorealitys avatar
Senaste nytt från Ghana, de är ju allmänt känt att Svenska änkor åker till Ghana och raggar, men se upp där, när de kommer tillbaka, med fisklukt m.m

Ghanas president Nana Akufo-Addo säger att en man hade infekterat 533 andra i en fiskfabrik.

https://edition.cnn.com/2020/05/11/africa/ghana-factory-coronavirus-infection-intl/index.html

Citat:
A worker infected 533 others with coronavirus at a factory in Ghana, president says

https://cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/190924133422-nana-akufo-addo-medium-plus-169.jpg
Citera
2020-05-11, 18:43
Medlem
NirvanAs avatar
Kommer Ryssland råka ut för massdöd i och med de enormt antal smittade och deras kurva? De bör ligga väldigt tidigt i sin utveckling, snart har de näst flest antal smittade i världen
Citera
2020-05-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har inte påstått att det INTE skulle kunna ha betydelse vilken etnicitet man har. ALLA faktorer som är relevanta för sjukdomsbilden ska självklart tas med.

Däremot är det helt irrelevant att prata om ”invandrare” eller ”afrikaner” i detta sammanhang. Jag säger inte att DU sagt det utan det finns andra som gärna vill koppla sjukdomen till generella grupper.

Invandrare är en generell term för de särskilt utsatta: somalier, iranier, irakier, finnar etc. Borde man rabbla upp hela listan varje gångbanan pratar om den här gruppen?
Citera
2020-05-11, 18:45
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Ja, T strategin påminner om svensk hataren FR och hans tal om nyttan med invandringen till folket i landet. Även här i tråden finns dessa sno-r ungar som maniskt, rabiat spottar ur sig falsk positivitet för att orka leva med sina lögner i sina banala liv.

Curlingbarnen i feta inaktiva kroppar gömmer sig i flock bakom sina päron och hånar de länder som lyckas med att ta ansvar för sitt folk. Huliganer passar bra in som benämning på dessa utan egen kraft när de ylar att de vinner ändå nästa säsong. Fantiserade framtid är deras tröst idag så inga argument tas emot.

Tråden är mer politisk idag än i går, sorry. Grattis till övriga Norden och Asien med munskydd i folkvimlet. Hade glömt mitt skydd idag och fick inte handla mat i Thailand

Mm så sant. Bor du i Thailand och var i så fall? Kan du berätta lite mer hur det ser ut där. Är det något Thailändarna är bra på så är det lyssna och göra som man säger.
Citera
2020-05-11, 18:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det är verkligen en stor skandal att människor i vårt land tvingas ta ansvar för sin egen hälsa, och dessutom tänka själva. Dessutom ska man behöva tänka på andra också.
Men det har inget med poängen att göra i inlägget du kommenterade.
Liknande scener har setts eller ses i andra länder. Där förstår man dock att man ibland måste peka med hela handen. Framförallt gäller det att vara tydlig så att folk har nåt att förhålla sig till.

Det är ju inte så att vi inte har lagar som i övrigt styr vårt sätt att leva och vara: i trafiken, brott mot person och egendom, arbetslivet etc.
Tycker du att det är konstigt? Menar du att man ska be folk att inte slå varandra på käften? Att uppmana folk att inte köra bil på fyllan? Att vädja till arbetsgivarna att låta folk få ha lite ledigt?
Är det en stor skandal att vi i Sverige öht har lagstiftning? Kan inte folk ändå vara hyggliga och sköta sig, menar du?
Citera
2020-05-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Jag förstår inte riktigt detta. Är det något slags tävling mellan de nordiska länderna?

Man skall väl diskutera som Sverige gjort rätt eller fel på en rad punkter vare sig det dött 0 eller 1 miljon norrmän.

Låt säga att de övriga nordiska länderna av någon anledning fått in många smittade tidigt och inte vidtagit några åtgärder alls så att de haft 3 gånger fler döda per capita än Sverige. Hade Sveriges strategi då varit rätt bara för att vi varit "bäst i klassen"?

Vet inte vad du menar med tävling, jag har aldrig sagt det. Däremot är det vad jag vet, än så länge i alla fall, tillåtet att jämföra hur olika länder lyckats med sina strategier. Jag har pratat mkt om detta, så nöjer mig just nu med att säga att jag anser att Sverige har haft sämst strategi i Norden, då man här i Sverige knappt gjort några åtgärder för att rädda folk från covid.
Citera
2020-05-11, 18:48
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men återigen: din tro är inte lika med facit eller ens vetenskap..

Jag kan däremot redan nu försäkra dig om att dödssiffrorna kommer att höjas i grannländerna. Det är något som är säkert. Tro mig 😬

Då svarar jag som du till mig. Men återigen: din tro är inte lika med facit eller ens vetenskap..

Med tanke på att Norge ligger mindre än 1 död per dag så blir det lite att leva upp till. Grannländerna ska nog se till att Spärra/porta Svenskar om man inte vill ha smitta. Svenskar är nog det största hotet då de inte tar emot bankmotflyktingar i samma utsträckning som Sverige.
Citera
2020-05-11, 18:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Spanien en patriotisk inställning.
Du kan inte mycket om Spanien va?
Jag säger bara Baskien och Katalonien...
Lokalpatrionism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in