2020-05-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Min fråga gällde inte framtiden. Min fråga var huruvida flockimmuniteten har fungerat nu?

Beträffande framtiden, så är ett mycket troligt scenario att flockimmuniteten till slut kommer att fungera, under förutsättning att epidemin får svepa genom befolkningen. Frågan är hur lång tid det kommer att ta, och hur många som kommer att få offra livet i jakten på flockimmuniteten.
Har vi någon smitta som vi naturligt har uppnått flockimmunitet för utan vaccin?

Begreppet flockimmunitet används i samband med vaccin. Det är ju så att en befolkning förändras ständigt genom födelse och död. Vissa tillkommer och andra försvinner hela tiden.
Citera
2020-05-10, 14:59
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag gissar att resandet till Corona-Sverige (och alla andra länder i hela världen inklusive turistmetropolerna Korea och Nya Zeeland) kommer vara väldigt litet i flera år. Men det är bara gissningar då, du kanske har mer pålitliga rapporter som antagligen visar att hela världen kommer resa som dårar fram och tillbaka mellan alla länder utom Sverige.

Länder i Europa som beskämpat viruset kommer att öppna upp turist-korridorer mellan varandra i sommar och du har alldeles rätt: resandet till Corona-sverige kommer vara litet i flera år. Corona-Sverige är inte ens inbjudet till samarbetet.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I Tyskland ha R talet ökat ifrån 0,65 till 1,1 på bara några dagar. Samtidigt så har det varit demonstrationer mot restriktionerna på en hel del platser i Tyskland.

Landet har, tekniskt sett, inte varit under lockdown, men hårda restriktioner har tidigare rått. Så har t.ex inte fler än 2 personer utanför familjen fått träffats.

Merkel sa tidigt, innan lockdown hysterin, att hon trodde att 60 miljoner tyskar skulle smittas av covid-19. Det kanske är dags för henne att inse att den svenska strategin är en hållbar sådan. Tyskland har redan en utmärkt utbyggd intensivvård. Man borde dessutom kunna bli bättre än Sverige på att skydda de äldre äldre på äldreboendena. Att just skydda de äldre är extra viktigt i Tyskland där mer än 25 procent av befolkningen är 65 år eller äldre.

Nästa länder till rakning blir väl våra nordiska grannländer.

Under tiden sitter tomtarna på flashback och förtalar Anders Tegnell, FHM, Stefan Löfvén och Sverige.

Ps. Ansiktsmasker verkar inte ha förhindrat den ökade smittspridningen i Tyskland Ds.

Tyskland kan aldrig kopiera Sveriges strategi eftersom de redan gått in hårdare och skapat andra förutsättningar. Sedan att de väljer att kopiera Sveriges restriktioner rakt av tvivlar jag på men det får framtiden utvisa. Förstår mig ärligt inte på alla som får det att låta som att länder kopierar Sverige bara för att de börjar öppna upp som de sagt hela tiden att de ska göra efter ett tag.

Jag tror många som jag är besvikna på Tegnell och gänget eftersom de förnekade smittan tills det var för sent och sedan via slappa och otydliga rekommendationer satt oss i ett sämre läge än vad vi hade behövt vara. Detta går inte reparera helt nu även om Sveriges taktik skulle visa sig bli en succé. Men ifall den visar sig bli det kommer det nog låta lite mer positivt iaf Men det vet vi inte än, oavsett hur självsäker du låter att vi valt rätt.

Sedan tycker jag fortsatt Tysklands siffror ser rätt bra ut. Tycker man är rätt naiv om man inte väntar sig en liten ökning om man släpper på restriktionerna, men det innebär ju inte att det kommer bli kaotiskt i alla dessa länder som du verkar hoppas på i ditt nationalistiska mission att försvara Sverige.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tyskarna har ju öppnat upp ganska försiktigt och har, fortfarande, strängare restriktioner än Sverige. Det, plus munskydden borde väl göra att de, i alla fall, inte ökade R till över 1, om nu "lockdown förespråkarnas" teorier skulle stämma, eller hur?

Men nu stämmer inte dessa abstrakta matematiska modeller, som bygger på sannolikhetsskattningar,när de konfronteras med den empiriska verkligheten. Smittspridningen ökar nu i Tyskland pga att landet är jungfrulig mark för SARS-COV2. De tidigare restriktionerna, som dolde detta enkla faktum, var, givetvis, inte hållbara i längden, vilket utveckling i Tyskland klart och tydligt också visat.
Problemet i Tyskland är inte virusets smittbarhet, utan att tyskarna skiter i basala skyddsåtgärder. När restriktionerna infördes började de yngre genast hitta på olika kreativa sätt att undgå hindren, bla att sitta två och två i stora flockar, att arrangera coronaparties m.m. Självklart skulle såna kräk undvika att använda munskydd också. Alltså betyder inte smittspridningen att munskydd inte fungerar, det betyder bara att de moderna tyskarna är egoistiska svin som förtjänar en kula i bakhuvudet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om vi kunde lära majoriteten att tvätta händerna kan vi lära dem att använda munskydd på ett korrekt sätt. Det krävs ingen civilingenjörsexamen för munskyddshantering och de som ändå hävdar det sitter på alldeles för höga hästar jämfört med sina medmänniskor.

Även om säkerheten inte blir 100% med civila munskydd så är den alltid högre än 0% vilket blir resultatet av att inte bära munskydd. Hur många smittade skulle vi haft om alla burit munskydd sen januari? Det går naturligtvis inte att svara på men jag är extremt säker på att talet skulle varit lägre än idag. Det är ju själva fan att alla allvarliga saker som kräver åtgärder alltid slutar som debattunderlag för urtråkade curlingsvennar som aldrig stött på en motgång i hela sitt liv.

Ja, du kan vara säker på din sak men du är det utan att du har data att utgå från. D.v.s. det är en magkänsla. Du kanske har rätt, jag säger varken bu eller bä. Jag kommenterar bara det faktum att vi inte vet eftersom det inte finns något tydligt faktaunderlag som styrker det. Det finns stor anledning att tro att det även skulle kunna vara så att det ger negativ effekt. Dessutom så fanns aldrig möjligheten till att folk skulle använda munskydd då det inte funnits att tillgå. D.v.s. det är ganska ointressant. För är det några som vi ska skydda från smitta så är det de äldre och sårbara och alla munskydd som funnits att tillgå i det här landet har skramlas för att försöka täcka det behovet.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Det är ingen strategi.Det kan bli kostsamt innan man uppnår det, beroende på ev medicinering eller vaccin. Men det funkar alltid.

- Strategin ifråga är att inte göra någonting, utan vänta på att flockimmuniteten inträder. Det är den "strategi" som Anders Tegnell har valt.

En annan strategi hade varit att stoppa smittspridningen så tidigt som möjligt. Ju tidigare epidemin hejdas, desto mindre kraftfulla åtgärder behövs. Ifall epidemin stoppas tidigt, så minimeras antalet dödsfall. Men nackdelen är att man inte får flockimmunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Vad gäller HIV så förstår jag inte ditt resonemang. Det finns utmärkt behandling för HIV där ingen behöver dö.

- Resonemanget är att ifall man är villig att betala priset, så är flockimmunitet en möjlighet. Det gäller både HIV och Covid-19.

Anders Tegnell är villig att låta svenska folket betala priset för hans jakt på flockimmunitet mot Covid-19.
Citera
2020-05-10, 15:00
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tandläkare med Covid ska stanna hemma, inte stå och hosta i ett munskydd. Det har funkat sedan urminnes tider.
Tandläkare med Covid kanske inte vet att de bär på sjukdomen. Covid har inte funnits i urminnes tider.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Missar jag något??

Hälsovårdsmyndigheten ger i de dagliga presskonferenserna, enligt mig, en totalt felaktig bild över vilka åldersgrupper som drabbas av insjuknande i Covid-19, där tyngdpunkten helt helt läggs på dom äldre.

Går man in och gräver lite i statistiken på FHM hemsida framträder en helt annan bild.

Ja, du missar att man varken testar eller behandlar äldre människor i samma grad som medelålders. Det finns med andra ord en bias i siffrorna. Hade det varit ett slumpmässigt urval hade det sett annorlunda ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Ja dom skyddar men eftersom Tegnell inte kan erkänna att han haft fel i frågan - ljugit för att göra det lätt för sig - då fantiserar han att människor plötsligt slutar tvätta händerna om de bär visir eller munskydd. Så där är vi nu.
Nästa steg blir att rekommendera munskydd utan att låtsas oroa sig att människor slutar tvätta händerna när de bär munskydd och så är reträtten fulländad och man kan börja låtsas att det var FHMs självklara ståndpunkt hela tiden att munskydd är ett enkelt billigt extra lager av skydd som det är bra om man vill använda på tex kollektivtrafik, buss osv.

Du tittade inte på inslaget?
Citera
2020-05-10, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Det visade väl sig vara 25 procent smittade i april och knappt 3 000 döda. Om man beräknar att det finns lika många återstående i åldersgruppen 70 + och samtliga utsätts för smittan så blir 4 x 3 000 totalt 12 000 döda.

Nu sa han dock 50% och det var i april. 5-6 veckor sedan. Hade det varit 50% hade det varit väldigt högt nu.

25% smittade i hela Sverige i april? Det är bara gissningar
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Har inte påstått att vi " är sämst i världen" men som tidigare har sagts och vilket du bör ha sett
så sett till gles befolkjning etc är vi sannerligen bland de allra sämst i världen.
Vilket är väldigt dåligt enligt min mening.

Då var det jag som misstolkade dig och ber om ursäkt för det, men samtidigt så håller jag inte med dig, Sverige är bara glesbebyggt om du tittar norrut, 2/3 av Sverige är glesbebyggt men 1/3 av nationen är raka motsatsen. Göteborg, Malmö och Stockholm är alla tre väldigt tättbebyggda och det är där du även tenderar att hitta de största riskzonerna.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Ja, du kan vara säker på din sak men du är det utan att du har data att utgå från. D.v.s. det är en magkänsla. Du kanske har rätt, jag säger varken bu eller bä. Jag kommenterar bara det faktum att vi inte vet eftersom det inte finns något tydligt faktaunderlag som styrker det. Det finns stor anledning att tro att det även skulle kunna vara så att det ger negativ effekt. Dessutom så fanns aldrig möjligheten till att folk skulle använda munskydd då det inte funnits att tillgå. D.v.s. det är ganska ointressant. För är det några som vi ska skydda från smitta så är det de äldre och sårbara och alla munskydd som funnits att tillgå i det här landet har skramlas för att försöka täcka det behovet.
När arbetsgivaren uttryckligen förbjuder munskydd på äldreboenden är det inte att skydda de gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in