2020-05-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag hakar på dagens debatt om flockimmunitet ur ett statistiskt och matematiskt perspektiv vilket har varit min linje under dagen.

Vi kan ta det virologiska perspektivet också:

Early Herd Immunity against COVID-19: A Dangerous Misconception

https://coronavirus.jhu.edu/from-our-experts/early-herd-immunity-against-covid-19-a-dangerous-misconception

Som du ser så verkar Sverige ha en alldeles egen linje. Baserat på vadå kan man undra.

Linjen baseras på grundantagandet: "Det är kört".
Citera
2020-05-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Faktiskt om du kollar https://www.worldometers.info/coronavirus/ och utesluter släpande döda, och går på veckobasis, så sjunker faktiskt antalet döda per dygn.

Men oavsett, FHM med politikerna styrandes, har gjort ett uruselt jobb som jag ser det.

Nej det sjunker inte.
Det är den källan jag använt. Om man går in på Sverige och tittar på antal döda per dygn, och adderar förra resp förrförra veckorna, så har det skett en liten ökning (förra veckan 73/dygn och förrförra 72).
Citera
2020-05-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Får känslan att FHM och Tegnell inte är mottaglig för rapporter som inte stödjer deras egen världsbild. Således blir jag jävligt bekymrad över rapporter som denna då den går tvärs emot allt som FHM sagt sedan smittoutbrottet, nämligen att barn inte är drabbade ALLS.
Är FHM mottaglig för rapporter som dessa redan innan flera barn dör i Sverige? Känns sjukt att behöva skriva men lite av den tankegången jag har..

Ja man blir fundersam. Ett barn tros ju hittills ha dött i Sverige i covid i alla fall, enligt FHM.

Det är säkert väldigt ovanligt men känns viktigt att hålla koll på, får hoppas att de verkligen håller noggrann koll på rapporterna från New York!

Har även varit några fall i Italien och UK tror jag, där barn fått lite mystiska symtom liknande den sjukdomen Kawasaki. Jag blev bara förvånad att svensk media inte pratar så mkt alls om de sjuka och avlidna barnen i New York, det borde vara av stort allmänintresse..
Citera
2020-05-09, 23:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Problemet är att de som räknar på dödlighet utifrån antikroppsstudier räknar fel. Det tar inte hänsyn till att de som hittills blivit smittade ännu inte har dött. I Stockholm var 240000 smittade 12 april enligt en studie, men bara 500 hade dött. Betyder det att vi har ett dödlighetstal på bara 0,2 procent? Nej. Jämför antal smittade 12 april med antal rapporterade döda 26 dagar senare (det tar i snitt 18 dagar från symptom till död, 5 dagar från smitta till symptom, och tre dagar från död till rapportering av den döde) - inte riktigt, men grovt. Då blir det 1660 döda delat på 240000 smittade, eller 0,7 procent. Men också det är en underskattning. Du måste multiplicera med ca 1,5, då Folkhälsomyndigheten själva säger att deras skattning av döda motsvarar bara två tredjedelar av överdödligheten. Så nu har vi en siffra på en procents dödlighet i Stockholm. Jag hoppas verkligen inte att det är så högt, att den snarare ligger på ca 0,5 procent, men tyvärr pekar mer och mer empiri mot att dödligheten är närmare en procent. I Wuhan skattades den till över en procent grundat på antikroppstest. På Island verkar dödligheten ligga på under 0,5 procent, men de kanske har lyckats att hålla borta smittan bland äldre. Flockimmunitet i Sverige kommer innebära någonstans kring 30-100000 döda.

Det beror ju på vilka som smittas. Om 60 procent av Stockholms befolkning smittas och 99 procent av dessa är friska personer i åldern 0 till 50 år, så kanske dödligheten blir 0,1 procent eller något. Men om 60 procent i Stockholm smittas och av dessa utgör personer som är 70+ en oproportionerlig stor andel, så kan vi antagligen räkna i procent.

Förstår inte riktigt hur man kan tala om en dödlighet på X procent, utan att samtidigt ha någon form av hypotes om vilka som smittas. Det hänger mycket tror jag på om riskgrupper accepteras att isoleras, och att framgent lyckas hålla smittan borta från äldreboenden.
Citera
2020-05-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Frågan är varför Stockholm skulle ha tredjedel smittade om Belgien med något fler döda per miljon invånare bara haft 6 procent smittade. Något stämmer inte med Folkhälsomyndighetens påståenden. Märk väl att de gör bara antaganden utifrån modeller, de har inte någon empiri för att Stockholm skulle ha så många smittade som de påstår. Antagande är inte ett vetenskapligt belägg, men media verkar utgå från att allt som Folkhälsomyndigheten påstår är empiriskt och vetenskapligt belagt. På samma sätt är det med Gieseckes magkänsla - hans mage sammanblandas av media med en vetenskaplig metod. Inget ifrågasättande görs i media över de konstigaste påståendena.

Inget FHM sagt har stämt hittils. Därför kommer aldrig något de säger att stämma. Flockimmunitet i sthlm i maj? 30% smittade? Haha nej såklart inte. Belgien 6%. Wuhan 3%(låter iofs otroligt) och sthlm i små undersökningar har jag högst sett 7,5%.
Riiiiiiktigt sjukt och jävligt konstigt att folk fortf har förtroende för de.
Hur mycket kan folk acceptera egentligen? Jag hade förtroende för FHM först naturligtvis, men där någon gång i slutet februari började jag förstå hur körda i huvudet de var. Och det tog inte lång tid innan jag kunde förutspå pandemin bättre än FHM genom att googla lite. Makalöst.
Citera
2020-05-09, 23:12
Medlem
Här kommer min uppskattning av antalet som smittats hittills!

Uppskattningen baseras på hur många som har avlidit vilket ger olika kurvor beroende på dödligheten för viruset.
Första delen av kurvan(heldragna kurvan) är bara en ren konsekvens av det totala antalet avlidna 26 dagar senare i tidslinjen och den dödlighet som viruset har satts till.
När det kommer till den andra delen(den prickiga kurvan) som går enda fram till dagens datum, så krävs det lite mer räknande hit och dit och blir därmed mer som en prognos.

-Så många har smittats i Stockholm vid olika dödlighet på viruset-
https://www.bildtagg.se/file/4e2u6dxslbgdp440nijbbs

-Så många har smittats i Sverige vid olika dödlighet på viruset-
https://www.bildtagg.se/file/kwdhtapv6uf4n85od02aa1s3
Citera
2020-05-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag menar ingenting!
Jag spånar bara.
Eller stämmer inte det jag skriver?
Det ÄR ju kört i längden. Inbilla dig ICKE att man kan ha sådan underhållning igång och lyckas skydda riskgrupper och annat fånigt så att man samtidigt kan undvika massdöd.
Nope- antingen är det ansiktsmask och hemmafest på 10 pers eller massdöd.
Eller vad säger du?

Ungefär det Johan Gissecke säger. Att vi inte kommer ha en chans mot viruset i längden när folk börjar vilja leva som vanligt igen. Detta fram tills vi når en naturlig immunitet eller vaccin.
Jag hoppas han är ute och cyklar dock, han verkar även ha en mörk förkärlek till att vilja skrämma grannländerna med uttalanden om att dem minsann kommer ha lika många döda som Sverige inom ett år. Jag vet inte. Tycker det hela känns rätt hopplöst om jag ska vara ärlig. Jag tror väldigt många länder kommer drabbas väldigt hårt igen.
Citera
2020-05-09, 23:14
Medlem
Citat:
"Sydkoreas huvudstad Seoul stänger ner tusentals nattklubbar, barer och diskotek, rapporterar The Guardian.
Åtgärden kommer sedan ett kluster av coronainfektioner kopplats till personer som var ute och festade förra helgen, efter att huvudstaden lättat på sina restriktioner.
Över 2 100 verksamheter drabbas av nedstängningen, som gäller fram till att infektionsrisken minskat markant, uppger stadens borgmästare Park Won-Soon."

Mörker.
Men ja, sådan underhållning lär ju vara ogenomförbar så länge man inte gör som Sverige och offrar 10 tusentals- i vissa länder miljontals- för flockimmunitet?

Det visar ju återigen att ingen har fått det under kontroll, och de som tror sig ha det under kontroll, tror det bara tillfälligt. Sydkorea har aldrig haft det under kontroll. Man måste också testa för veta, vilka sydkorea inte gör i någon större omfattning längre, och i synnerhet väldigt lite riktade tester. Deras tester har mest varit frivilliga där rika personer kan få sig testade genom drive throws.

Det är både för tidigt att prata om vilka länder som har flest dödsoffer, och sedan finns inga pålitliga källor än för att kunna jämföra länder än. Det kommer dröja till minst årsskiftet innan vi har en klarare bild av det. En av de viktigaste statistiken kommer vara att titta på hur många fler döda än normalt varje respektive land har under perioden. Man kan inte bara titta på worldometers som vissa gör och tror den visar hela bilden.

Jag tycker sverige gör delvis rätt. Jag tycker det är rätt att försöka hålla igång ekonomin så gott det går. Men man borde ha skyddat riskgrupperna i samhället, det är uselt att inte göra det. Men man visar hur ojämställt samhället trots allt är, i landet som skryter om jämställdhet. Om kvinnor och barn hade varit de som drabbade mest, så hade vi inte haft denna strategi och alla åtgärder vi hade kunnat göra för skydda dem hade vidtagits. Men nu är de män och gamla som främst drabbas. Man värdera människor olika.
Citera
2020-05-09, 23:16
Medlem
Citat:
Får känslan att FHM och Tegnell inte är mottaglig för rapporter som inte stödjer deras egen världsbild. Således blir jag jävligt bekymrad över rapporter som denna då den går tvärs emot allt som FHM sagt sedan smittoutbrottet, nämligen att barn inte är drabbade ALLS.
Är FHM mottaglig för rapporter som dessa redan innan flera barn dör i Sverige? Känns sjukt att behöva skriva men lite av den tankegången jag har..

Men pressen skriver väl inte bara för Tegnell och FHM?

Tegnell har förresten inte påstått att inte ett enda barn kan smittas/dö.

Men i jämförelse med vuxna och särskilt de äldre äldre då vore det väl märkligt om man skrev spaltmetrar om det enda svenska barnet som de facto dog. Man HAR ju trots allt skrivit om det fallet - annars skulle inte ens du veta om det.

Om nu 3.000 vuxna/äldre har dött och ETT barn. Vilken grupp ska man då skriva om?
Citera
2020-05-09, 23:18
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

Är svenska folket mottagligt för rapporter som dessa redan innan flera barn dör i Sverige?
Citera
2020-05-09, 23:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Man kanske inte dör men rehab är flera månader och tydligen åldras kroppen 20 år efter en kraftig smitta.

Du tar lite lätt på detta
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att hamna i IVA är inte heller en normal konsekvens av COVID-19. Det är fler som dött än som hamnat i IVA.

- Finns risk för bestående skador även hos patienter som inte hamnar på intensivvård?

Vet man att Covid-19 är tillräckligt harmlöst för att låta sjukdomen spridas genom befolkningen utan motstånd?

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag försöker inte förminska COVID, jag försöker påtala att skolstängning m.m. har faktiskt allvarliga konsekvenser för många barn. Bara för att vissa superföräldrar slänger upp ett schemalagt hemmainternat på en förmiddag, så funkar det inte på samma sätt för andra barn.

- Skolan är jätteviktig för samhället. Men utbildning är en långsiktig investering. Kortsiktigt så kollapsar inte samhället ifall skolan stänger under en begränsad period för att hantera en akut kris.

Det finns barn som behandlas illa i hemmet, och där skolan blir en sorts fristad. Men dessa barn behöver få hjälp oavsett huruvida skolan är stängd eller öppen. Att skolan stängs behöver inte innebära att samhället stänger dörren för att hjälpa barn som mår dåligt.
Citera
2020-05-09, 23:19
Medlem
Citat:
Inget FHM sagt har stämt hittils. Därför kommer aldrig något de säger att stämma. Flockimmunitet i sthlm i maj? 30% smittade? Haha nej såklart inte. Belgien 6%. Wuhan 3%(låter iofs otroligt) och sthlm i små undersökningar har jag högst sett 7,5%.
Riiiiiiktigt sjukt och jävligt konstigt att folk fortf har förtroende för de.
Hur mycket kan folk acceptera egentligen? Jag hade förtroende för FHM först naturligtvis, men där någon gång i slutet februari började jag förstå hur körda i huvudet de var. Och det tog inte lång tid innan jag kunde förutspå pandemin bättre än FHM genom att googla lite. Makalöst.

Men det är ju de första procenten som är svårast, sedan kan det gå fort. Om det är en R0 på 1, så bör det innebär att 7.5 blir 15, 15 blir 30 etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in