2020-05-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Man kanske inte dör men rehab är flera månader och tydligen åldras kroppen 20 år efter en kraftig smitta.

Du tar lite lätt på detta
Att hamna i IVA är inte heller en normal konsekvens av COVID-19. Det är fler som dött än som hamnat i IVA.

Jag försöker inte förminska COVID, jag försöker påtala att skolstängning m.m. har faktiskt allvarliga konsekvenser för många barn. Bara för att vissa superföräldrar slänger upp ett schemalagt hemmainternat på en förmiddag, så funkar det inte på samma sätt för andra barn.
Citera
2020-05-09, 13:27
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/ann-lindes-besked-inga-resor-i-sommar/

Känns som att det inte spelar någon roll, om UD förlänger sin avrådan från utlandsresor eller inte. Inget annat land lär ta emot resande från en pesthärd i alla fall, de närmaste åren. Hade varit mycket bättre om de hade varit snabba med avrådan i starten i månadsskiftet januari/februari, så hade vi sluppit få hit så mycket smitta, och kunnat hantera den som ändå kom hit. Nu gör det varken till eller från...

Men visst är det kymigt! Både min dotter och jag hade ärenden till Tyskland i sommar, som nu inte kommer att bli av.
Citera
2020-05-09, 13:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Om alla länder fokuserat på att utrota coronaviruset så skulle vi kunnat slippa en andra våg. Det är länder som Sverige som låter viruset spridas och muteras fritt som har högst risk för att bli ground-zero för ett mer smittsam / farlig mutation.

Folk som på allvar tror att man väntar tills krig är slut innan man utvärderar sin strategi är kukhuvuden. Man utvärderar sin strategi konstant för att försöka få övertag.
Undrar i vilken utsträckning Sveriges ”strategi” satt käppar i hjulen för andra länder? I t ex USA fanns det grupperingar som uttryckte det som att de ville leva som svenskar, dvs utan restriktioner.

Att vår strategi kan funka här (om man inte hade schabblat och varit otydliga samt hade skippat hycklandet) må vara hänt. Men utåt sett har vi ju levt det ljuva livet, och det måste vara demoraliserande för andra länders kamp som förs utifrån en helt annan situation.

Sverige har inte agerat ödmjukt, utan efter devisen ”vi vet bäst, vi kan bäst och vi är bäst - och när vi är igenom detta och ni fortfarande lider ska vi plocka russinen ur kakan”.
(Notera att jag inte menar att vi skulle stänga ner bara för att andra gjort det, utan kommunicerat att vår strategi såväl inåt som utåt den baserar sig på våra förutsättningar.)
Citera
2020-05-09, 13:30
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Känns som att det inte spelar någon roll, om UD förlänger sin avrådan från utlandsresor eller inte. Inget annat land lär ta emot resande från en pesthärd i alla fall, de närmaste åren. Hade varit mycket bättre om de hade varit snabba med avrådan i starten i månadsskiftet januari/februari, så hade vi sluppit få hit så mycket smitta, och kunnat hantera den som ändå kom hit. Nu gör det varken till eller från...

Men visst är det kymigt! Både min dotter och jag hade ärenden till Tyskland i sommar, som nu inte kommer att bli av.

Frågan är väl också hur ndra länder kommer se på Svenskarna efter detta. Många länder ryggar tillbaka numera då folk viftar med Svenskt pass. Det har delats ut för många Lagliga Svenska pass till folk som angett fel namn till Svenska myndigheter..Detta har skadat Sveriges trovärdighet ordentligt itomlands..Även saker som homoäktenskap och homo adoptioner förstör rykte i många länder.
Citera
2020-05-09, 13:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det lär vi nog aldrig få veta. Man skyller på att det strider mot personlig integritet, att man inte kan gå in på enskilda fall bla bla bla. En vild gissning är ändå att många av de som blivit föremål för IVA i alla fall någon utsträckning har skador på sina inre organ, främst lungorna. Kanske 1500-2000 personer i dagsläget.

Var kan man se hur många som haft IVA hittills? Och hur många som varit inlagda på sjukhus hittills? D.v.s. totalt inte just nu.
Citera
2020-05-09, 13:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Instämmer till fullo. UD beslut oavsett riktning kommer bli helt verkningslösa. Ingen kommer släppa in oss ändå. Möjligen efter en månad i karantän. Svårt med semesterresor då. När kommer förresten 70+ och övriga riskgrupper kunna leva som vanligt igen? Lär ju dröja. Ändå tror jag inte flockimmunitet kommer uppnås innan vaccin. Hoppet står enbart till vaccin nu.
Citera
2020-05-09, 13:33
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Jag har hus och bolån.

När man strösslat med pengar som man gör nu blir det ofta hyperinflation.

Då kommer jag ha ett bolån omvandlat till blancolån livet ut och inget hus.

Blir det hyperinflation blir du en vinnare. Huset kommer (i stort) behålla det reella värdet medan hyperinflationen kommer att amortera lånet åt dig, dvs lånet kommer att vara nominellt lika stort som idag vilket blir kaffepengar efter några år med hyperinflation.

Det gäller bara bara att klarar av att betala räntan under dessa år.
Citera
2020-05-09, 13:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Vad är det senaste i rasprofileringen?

Somalierna försökte ju få lite sympati i början men det gick sådär, mest kommentarer att dom inte duschar, och Tegnell hade ju etnicitet ett tag på sina PK.

Hur ser det ut idag?

Är den somaliska diasporan död eller har det tagit fart i andra grupper typ norrlänningar och skåningar?
Rent statistiskt verkar personer med afrikanskt ursprung ha större risk att dö som inte kan förklaras enbart av socioekonomiska faktorer. Det verkar hänga ihop med von Willebrands faktor som är av betydelse för blodproppar och även kan kopplas till skillnaderna i risk för olika blodgruppper.

13 min video som bland annat tar upp det:

https://youtu.be/Ja-jhcXMGj0
Citera
2020-05-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ja så länge räntan är på nuvarande nivå ja

Prova att dubbla eller tredubbla och se vad du får för månadskostnad.

Lite vad jag menade med "leva i framtiden", ta ppå sig större kostander än man klarar av.

Men, de allra flesta klarar av dessa kostnader bara de lägger om sitt liv, nya fordon och semestrar är något man får avstå tillsmmans med onödig konsumption.

Detta kommer förändra hela samhället då färre kommer vara i "utelivet" så krogttheten kommer sannolikt gå tillbaka igen, alla dessa stora köpcenter runt om i landet kommer få det kämpigt då det redan innan detta saknades köpkraft att driva alla fullt ut.

Miljön däremot, den kommer vinna på det...

Jag är klart emot sättet vi hanterar c19 på så Ni inte tvivlar, det som kommer efter finns det däremot möjligheter i om vi hanterar all rätt under krisen så det som växer upp efter växer i frisk jord.
Citera
2020-05-09, 13:38
Medlem
Citat:
förstår inte?

Citat:
"...för då fyller han 65 år och går i pension."

Sorry det blev lite obegripligt. Det var bara en spekulativ futurum-retrospektiv reflektion över den pensionsmöjlighet vi hade vid 65 way back in the corona-år of 2020
Citera
2020-05-09, 13:38
Medlem
Hur tror ni hösten kommer att se ut, kan vi räkna med att kroglivet , idrottsevenemanger med mera sätts igång?
Citera
2020-05-09, 13:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hur tror ni hösten kommer att se ut, kan vi räkna med att kroglivet , idrottsevenemanger med mera sätts igång?

Knappast. Inte utan vaccin men den sannolikheten är nog väldigt låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in