2020-05-08, 17:08
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannunzio
Det låter ju faktiskt rätt konstigt att han skulle känna till det.
Om han var GM är den enda förklaringen jag kan komma på på rak hand att han såg det när han tittade tillbaka från trappan. Men det låter lite väl långsökt.

EDIT: Möjligtvis att han skulle ha hört någon prata om det ifall han återvände till brottsplatsen mellan att han utfört dådet och återvänt till skandiahuset men jag tycker även det låter långsökt.

Så här säger/skriver Thomas Pettersson om blodet ur munnen :

https://sanningskommissionen.com/2019/03/thomas-petterssons-svar-kring-skandiamannen/

"Anna-Lisa Gahn vittnar om att Skandiamannen säger att han sett Olof Palme blöda ur munnen. Att Palme blöder ur munnen säger Skandiamannen även dagen efter mordet i telefonsamtalen med Skandias personalman Roland Bergström, som då frågar om det var blodigt: ”Nej, det var inte särskilt mycket”, replikerar då Skandiamanen.

Detta stämmer dåligt med verkligheten. Lisbet Palme, Anna Hage och Stefan Glantz var alla rejält nedblodade. Anna Hage beskriver i sin bok 30 år av tystnad känslan av att helt nedsölad och nedkyld på brottsplatsen: ”Jag är täckt av statsministerns blod.” Statssekreterare Ulf Dahlsten beskrev i sina memoarer en chockad Lisbet Palme inne på Sabbatsberg och att hennes stövlar ”kippade” av blodet från maken.
Hur var det då med blödningen? Kari Ormstad var en av tre rättsläkare som genomförde obduktionen av Olof Palme. I en föredragning inför Palmegruppen och dåvarande Marjasinkommissionen 1995 förklarade hon skador och förlopp på ett sätt så att även lekmännen kunde förstå.

Skottet i Palmes rygg hade krossat stora kroppspulsådern. Här är kroppens blodtryck högst och med kroppspulsådern söndertrasad fylls lungorna med blod som tvingas ut i de öppningar som finns. Hur lång tid tar det då innan en person med söndertrasad kroppspulsåder börjar blöda ur mun och näsa?

– Lungorna fylls med blod och man försöker ju andas. De rörelser som försöker dra in luft, för också med sig blod upp. Det rör sig om ett mycket kort antal sekunder, säger Kari Ormstad i telefon från Oslo där hon numera bor.

Börjar man blöda ur munnen eller näsan först?

– Det är ingen skillnad, de båda kommunicerar ju, förklarar hon.

Vi vet gärningsmannen dröjde sig kvar och betraktade den skjutne en kort stund, innan han vände om och började springa mot barackerna. Det har tolkats som att han antingen ville se hur skotten tagit eller att han helt enkelt inte visste vad han skulle göra i nästa steg.

Hursomhelst gav den korta stunden gärningsmannen möjlighet att se blodet strömma ur mun och näsa på den skjutne statsministern."
Citera
2020-05-08, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Så här säger/skriver Thomas Pettersson om blodet ur munnen :

https://sanningskommissionen.com/2019/03/thomas-petterssons-svar-kring-skandiamannen/

"Anna-Lisa Gahn vittnar om att Skandiamannen säger att han sett Olof Palme blöda ur munnen. Att Palme blöder ur munnen säger Skandiamannen även dagen efter mordet i telefonsamtalen med Skandias personalman Roland Bergström, som då frågar om det var blodigt: ”Nej, det var inte särskilt mycket”, replikerar då Skandiamanen.

Detta stämmer dåligt med verkligheten. Lisbet Palme, Anna Hage och Stefan Glantz var alla rejält nedblodade. Anna Hage beskriver i sin bok 30 år av tystnad känslan av att helt nedsölad och nedkyld på brottsplatsen: ”Jag är täckt av statsministerns blod.” Statssekreterare Ulf Dahlsten beskrev i sina memoarer en chockad Lisbet Palme inne på Sabbatsberg och att hennes stövlar ”kippade” av blodet från maken.
Hur var det då med blödningen? Kari Ormstad var en av tre rättsläkare som genomförde obduktionen av Olof Palme. I en föredragning inför Palmegruppen och dåvarande Marjasinkommissionen 1995 förklarade hon skador och förlopp på ett sätt så att även lekmännen kunde förstå.

Skottet i Palmes rygg hade krossat stora kroppspulsådern. Här är kroppens blodtryck högst och med kroppspulsådern söndertrasad fylls lungorna med blod som tvingas ut i de öppningar som finns. Hur lång tid tar det då innan en person med söndertrasad kroppspulsåder börjar blöda ur mun och näsa?

– Lungorna fylls med blod och man försöker ju andas. De rörelser som försöker dra in luft, för också med sig blod upp. Det rör sig om ett mycket kort antal sekunder, säger Kari Ormstad i telefon från Oslo där hon numera bor.

Börjar man blöda ur munnen eller näsan först?

– Det är ingen skillnad, de båda kommunicerar ju, förklarar hon.

Vi vet gärningsmannen dröjde sig kvar och betraktade den skjutne en kort stund, innan han vände om och började springa mot barackerna. Det har tolkats som att han antingen ville se hur skotten tagit eller att han helt enkelt inte visste vad han skulle göra i nästa steg.

Hursomhelst gav den korta stunden gärningsmannen möjlighet att se blodet strömma ur mun och näsa på den skjutne statsministern."

”Inte särskilt blodig” är en subjektiv bedömning, och måste sättas i proportion till hur blodigt man föreställer sig att det borde vara.
Hjärtat slutade slå omedelbart, och det blod som kom, var blodet som rann ur de stora blodkärlen via sårkanalen, samt att det vällde upp vid hjärtmassagen.
Själva blodtrycket är nere på noll.
En person som blivit skjuten i en artär i benet hade blödigt betydligt mer. Förblött om han inte fått hjälp fort.
Dessutom rann blodet under Palmes kropp, och om vi tittar på blodpölen är den inte särskilt stor.
Det kan handla om en liter högst.
Att Stefan Glantz och Anna Hage var rejält nerblodade är inget argument.
TP griper paniskt efter halmstrån.
SE var där, och berättar om att det vällde fram blod, men att det inte var särskilt mycket.
Att ta Kari Ormstads expertutlåtande som stöd för till sin teori är lågt.
Citera
2020-05-08, 17:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tack! Det är också en bra fråga. Hur kunde han veta det?

Anna Lisa Gahn berättar om vad SE sagt vid samma tillfälle:

”Och sen så sa han det att han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen...”

Hur visste han detta?

Kombinationen ”vällde fram blod ur munnen” och ”konstgjord andning” är nog inte vanlig, men ändå var det just vad som hände.

Är det omöjligt att Gahn hört detta om blod i munnen från nån annan än SE? Hon blir förhörd i slutet av maj om jag minns rätt.
Citera
2020-05-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det omöjligt att Gahn hört detta om blod i munnen från nån annan än SE? Hon blir förhörd i slutet av maj om jag minns rätt.
Sannolikheten att källan är SE bör väl vara betydligt större.
Liksom Henry Olofssons utsaga.
Om man håller på och sorterar utsagornas trovärdighet utifrån vad man själv önskar, så är det lätt att bygga ett case.
Henry och Anna-Lisa har misstagit sig i detta avseende, men är ytterst trovärdiga när de beskriver hans jacka, trots att de skiljer sig diametralt även på den punkten.
De har förmodligen sett SE i olika plagg under både hösten, vintern och våren.
Att komma ihåg detaljer av vad han sagt vid detta tillfälle är dock en helt annan sak.
Att just han har sagt det är något helt annat än om någon annan sagt det.

Du tror ju inte själv på SE som gm, men sågar alla argument som talar för att han är oskyldig.
Vad tror du själv då?
Citera
2020-05-08, 18:23
Medlem
I princip allt som publicerats i svensk media de senaste hundra åren finns nu fritt tillgängligt på https://tidningar.kb.se/
Tidigare enbart nåbart från ett biblioteks dator, nu på grund av Coronaviruset är hela arkivet tillgängligt från vilken dator som helst, åtminstone maj månad ut.

Någon som hittar några intressanta historiska artiklar om Palme?
Citera
2020-05-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannunzio
Hur skulle han ha vetat att munnen var fylld med blod? Det är ett rimligt antagande att man utför konstgjord andning på en person som blivit skjuten.

Tycker nog för egen del att det inte är ett rimligt antagande. Väldigt korkad och obefogad chansning av SE om så är fallet. Men det kanske också var en av alla hans falkögda observationer när han tittar tillbaka från trappkrönet.
Citera
2020-05-08, 19:21
Medlem
p.norths avatar
Jaså.. Finns fibban med Christer P tillgänglig också?
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
I princip allt som publicerats i svensk media de senaste hundra åren finns nu fritt tillgängligt på https://tidningar.kb.se/
Tidigare enbart nåbart från ett biblioteks dator, nu på grund av Coronaviruset är hela arkivet tillgängligt från vilken dator som helst, åtminstone maj månad ut.

Någon som hittar några intressanta historiska artiklar om Palme?
Citera
2020-05-08, 19:45
Medlem
OPK123s avatar
Fick precis ett stort genombrott i mitt sökande. Jag VET nämligen vem ”vittnet Bengt” är i Aftonbladets artikelserie om AGAG Jämtland (mannen som ska ha sett ett foto från en skjutbana på Gotland med Palmes mördare). Frågan är, vad ska jag göra med denna information? Att hitta honom var verkligen en nål i en höstack. Känner att min teori börjar få större tyngd nu.

Dessutom: Ture Utriainen = Anita Svan
Citera
2020-05-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Fick precis ett stort genombrott i mitt sökande. Jag VET nämligen vem ”vittnet Bengt” är i Aftonbladets artikelserie om AGAG Jämtland (mannen som ska ha sett ett foto från en skjutbana på Gotland med Palmes mördare). Frågan är, vad ska jag göra med denna information? Att hitta honom var verkligen en nål i en höstack. Känner att min teori börjar få större tyngd nu.

Bengt? är väl H*llstienius som du hävdat hela tiden?
Citera
2020-05-08, 19:58
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Bengt? är väl H*llstienius som du hävdat hela tiden?

Nej. Det var inte som jag trodde.

Tack användare 43344 för tipset gällande tidningarna.

För den som inte vet hur Ture Utriainen ser ut finner ni honom i DN 1995-12-24 (fyllde 40 år).
Senast redigerad av OPK123 2020-05-08 kl. 20:02.
Citera
2020-05-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja. Lite för komplicerat för mig, K.I.S.S. säger man ofta. Anledningen att
Grandmannen är så intressant är att han vet/ser var LOP tar vägen och därför befinner sig vid MP. Hur vet Grandmannens medhjälpare att han skall till MP?
Även om de sammansvurna mot bättre vetande skulle använt de analoga okrypterade WT som fanns att tillgå 1986, med uppenbar avlyssningsrisk, så har vi noll uppgifter om WT mellan Grand och MP.

Men det stämmer ju inte. Enligt uppgift finns exakta uppgifter om Wt män just här.
Citera
2020-05-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Skulle han försöka skylla mordet på AA genom att skicka skumma mail till Anér.
Vad har du för belägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in