Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-08, 16:07
Medlem
SE får följande frågor i ett av polisförhören. Svaren är intressanta, särskilt det fetade.

F: Brukar du använda glasögon normalt?

E: Inte på nära avstånd, och när jag arbetar eller läser, men när jag kör bil eller om jag skall känna igen folk på trottoaren på lite längre avstånd då har jag dem på mig.

F: När du kommer tillbaka och får den här beskrivningen (av mördaren, min notering) sedan från personen till polismannen, hur beskrivs då den tilltänkte mördaren?

E: Ja han beskrivs då en mörk rock med keps,. och med tunna glasögon. Jag tror inte att min handlovsväska var med vid det tillfället. Inte vad jag kan komma ihåg.
Citera
2020-05-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Någonting helt annat. Har polismannen Staffan Jönsson avlidit? I så fall något jag helt missat...

https://www.ltz.se/artikel/dodsfall-staffan-jonsson-saffle-och-ostersund

Det har han nog inte.
Han heter idag Staffan (Erling) Roos, född 1961-09-25 och är trafikpolis i Östersund; bor i Lit
Citera
2020-05-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannunzio
Hur skulle han ha vetat att munnen var fylld med blod? Det är ett rimligt antagande att man utför konstgjord andning på en person som blivit skjuten.

Tack! Det är också en bra fråga. Hur kunde han veta det?

Anna Lisa Gahn berättar om vad SE sagt vid samma tillfälle:

”Och sen så sa han det att han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen...”

Hur visste han detta?

Kombinationen ”vällde fram blod ur munnen” och ”konstgjord andning” är nog inte vanlig, men ändå var det just vad som hände.
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-08 kl. 16:22.
Citera
2020-05-08, 16:24
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det har han nog inte.
Han heter idag Staffan (Erling) Roos, född 1961-09-25 och är trafikpolis i Östersund; bor i Lit

Ok. Ytterligare en person som bytt namn. Var ganska ung när MOP hände med andra ord.
Citera
2020-05-08, 16:27
Medlem
Basfaktas avatar
Om jag ska tro något i sakfrågan, alla uppgifter, analyser och bedömningar sammantagna, så tror jag faktiskt att KP inte presenterar SE som GM.
Citera
2020-05-08, 16:30
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om jag ska tro något i sakfrågan, alla uppgifter, analyser och bedömningar sammantagna, så tror jag faktiskt att KP inte presenterar SE som GM.

Jag har också kommit fram till denna slutsats.

KP verkar vara så pass skärpt att han t.o.m. skulle kunna ha läckt information om SE till medierna för att kunna arbeta ostört med deras verkliga teori.

Jag tror att någon har erkänt, de har vapnet och kanske t.o.m. någonting annat, DNA av något slag?

KP sa detta redan 2018:

Han står fast vid sitt tidigare uttalande i SVT:s Aktuellt att han är övertygad om att mordet kommer att lösas innan han går i pension, vilket är om nio år.

Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.

– Det har jag men det är ingenting som jag vill torgföra i media. Vi arbetar efter olika teorier och det finns olika personer som kan vara olika intressanta i olika sammanhang, men mina personliga åsikter eller vad vi inom Palmeutredningen bedömer är ingenting som jag kommenterar, säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen
Senast redigerad av OPK123 2020-05-08 kl. 16:59.
Citera
2020-05-08, 16:31
Medlem
Citat:
Hur skulle han ha vetat att munnen var fylld med blod? Det är ett rimligt antagande att man utför konstgjord andning på en person som blivit skjuten.

Menar du att SE sköt Olof Palme och sedan stod kvar och tittade på Stefan Glans och Anna H när de jobbade med upplivningsförsöken?
Citera
2020-05-08, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ok. Ytterligare en person som bytt namn. Var ganska ung när MOP hände med andra ord.

Kanske en udda infallsvinkel på mop men hur många intressanta personer i mop har bytt namn?
Finns det någon i tråden som har koll på detta?
Citera
2020-05-08, 16:43
Medlem
Dannunzios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tack! Det är också en bra fråga. Hur kunde han veta det?

Anna Lisa Gahn berättar om vad SE sagt vid samma tillfälle:

”Och sen så sa han det att han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen...”

Hur visste han detta?

Kombinationen ”vällde fram blod ur munnen” och ”konstgjord andning” är nog inte vanlig, men ändå var det just vad som hände.

Det låter ju faktiskt rätt konstigt att han skulle känna till det.
Om han var GM är den enda förklaringen jag kan komma på på rak hand att han såg det när han tittade tillbaka från trappan. Men det låter lite väl långsökt.

EDIT: Möjligtvis att han skulle ha hört någon prata om det ifall han återvände till brottsplatsen mellan att han utfört dådet och återvänt till skandiahuset men jag tycker även det låter långsökt.
Senast redigerad av Dannunzio 2020-05-08 kl. 16:47.
Citera
2020-05-08, 16:46
Medlem
Dannunzios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Menar du att SE sköt Olof Palme och sedan stod kvar och tittade på Stefan Glans och Anna H när de jobbade med upplivningsförsöken?

Nej, jag menade att den skulle vara en rimlig förklaring för varför han skulle gissa det om han var GM. Men eftersom han berättade om att blod hade vällt fram ur munnen för Anna-Lisa när han kom tillbaka till skandiahuset faller den teorin.
Citera
2020-05-08, 16:46
Medlem
OPK123s avatar
Rent statistiskt kan det väl inte vara så vanligt att man går från att inte ha begått ett enda brott i sitt liv till mord på en av världens mest kända ledare?

Jag har inte siffrorna på detta. Någon som har det kanske kan upplysa mig?
Citera
2020-05-08, 16:50
Medlem
Citat:
Det låter ju faktiskt rätt konstigt att han skulle känna till det.
Om han var GM är den enda förklaringen jag kan komma på på rak hand att han såg det när han tittade tillbaka från trappan. Men det låter lite väl långsökt.
Ja, jag har tidigare skrivit att det är ytterst långsökt att han sett vittnet Lars Jeppsson mot en husknut som inte var synlig från mördarens perspektiv dvs trappen. Detta berättar han redan kl 12 dagen efter.
Lägg till detta med konstgjord andning och blodet i munnen.
Dessutom kunde han inte veta att det var just Lisbeth som gett signalementet mörkblå täckjacka, men så var det, och det hörde han direkt på mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in